Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Red hets-hästen igen. Idag var hon helt jäääääävla otrolig. Det var ett sånt klockrent pass och jag grät nästan av lycka mitt i, haha. Hon var magisk och det var min ridning som fick henne dit :banana: Är så lycklig nu! Världens svåraste häst och så funkar det bara. :love:

*kl*

Vi hade teori i tisdags, om hästens hållbarhet och benstruktur.
Sen fick jag rida en av privathästarna på lektion, roligt när man får rida dem ibland och känna hur de utvecklas.
Han var riktigt fin på slutet!

Härlig känsla när man kommer dit! :)

Idag red jag ut med både Jack och Akka, himla trevligt i det fina vädret! Glada hästar och glada ryttare. Toppenmys med andra ord!

Imorgon ska jag ringa och försöka få en ny privatlektion... Jobba, jobba!

Jag var med på hoppträning igår. Med toksessan :D
Första passet var jag gråtfärdig och var nära att lägga ner, vi hade med alla nya hinder vi fått. Så de var lila, rosa och grå hinder, massa skärmar och "läskiga" saker så min lilla ponnyhäst fick hjärtsnörp och vägrade gå fram.
Jag var vansinnig!
Sen andra passet var hon sååå fin! Stannade bara en gång o de va min fel. Sen hoppade vi två banor och hon var klockren!

*kl
Glömt att skriva på ett tag igen :angel: Men iallafall, förrförra veckan red jag ett litet c-ponny russ och vi hoppade inne i ridhuset. Det gick jättebra tycker jag även fast vi kanske inte kom 100% perfekt på alla språng och så, för jag är ju trots allt rätt lång och ponnyn ifråga är ganska så outbildad :) Sen mådde jag ju inte toppen toppen heller, så det gick över förväntan.

Förra veckan red vi ute på den snötäckta ridbanan, mysigt :love: Tur för mig att den var snötäckt och mjuk iallafall :angel: Red ett stort D-ponny sto som var en aning halvgalen om man säger så ;) Det vart lite rodeo (Jag ramlade bara av en gång :p )men mot slutet av lektionen så vart hon lugn och fin. Blev inte så mycket fokus på form osv för mig utan mer att få henne avslappnad :)

Kl

Jag rider på ridskola nu på Irland, Åker ut en gång i veckan och går i en grupp där vi har markarbete/dressyr första halvan sedan hoppning andra halvan. Älskar min grupp, alla är supertrevliga, nivån är helt rätt, vissa är bättre på dressyren/markarbetet medan andra är bättre på hoppningen så det jämnar ut sig väldigt fint, några är på lite högre nivå men då rider de unghästar istället så de passar bra in i gruppen de med. Ridläraren är också väldigt bra så jag är mycket nöjd.

Rider oftast samma häst hela tiden, eller ja dom vill gärna att vi ska göra det, har ridit tre hästar mer regelbundet och alla har passat mig helt ok, den första passade väldigt bra för mig i dressyren men var lite för het i hoppningen, den andra passade väldigt bra i hoppningen men inte så bra i dressyren, så denna terminen har jag ridit ett sto som verkar passa mig som handen i handsken framförallt i dressyren men även i hoppningen så jag är väldigt nöjd och ska få behålla henne att rida nu framöver. Slänger in en bild på henne:

p2140003_189470524.jpg

Vilken sötnöt!

Hade hoppats jag kunde fått in en privatlektion även denna veckan, men det sket sig så får vänta tills imorgon och ordinarie ridlektion. Men nästa vecka, kanske! Då börjar även GHS, någon här som ska dit?

Jag fick rida fina Tullehästen igår! :laugh:
En ny häst ca 154cm hög, svart som natten :d inriden i somras, 7år gammal men bara gått med föl.
Hon var jätteduktig!
Vi skulle rida hörnlinjen och hålla hästarna på yttertygeln för att parera och få koll på bogarna. Fast jag o tulle tränade mest på galoppskänkeln som hon inte riktigt förstår än.

Idag är de min tur att va ridlärare, ska ha tre grupper ikväll. Nervöst :D

Jag vill till GHS!

Kl

Länge sen jag skrev i tråden men nu bara måste jag dela med mig av kvällens fantastiska ridpass!

Hade min vanliga häst Rick, han kändes väldigt fin på hoppningen sist så ikväll var jag extra taggad. Brukar alltid vara lite trött på min lektion då jag inte rider förrän åtta men idag hade jag laddat upp extra genom fika med kaffe, semla och coola. Lätt speedad alltså :)

Vi fick börja med att rida en ny övning som ridläraren fått från helgens utbildning på Strömsholm: fyrkant med bakdelsvändning i hörnen, efter varannan vändning halt och ryggning något steg.

Sedan framdelsvändningar i hörnen och sedan behålla samma tänk i traven och galoppen. Vid behov la man även till en volt i hörnet.

Mellan hörnen skulle vi även rida övergångar och hela tiden hålla oss innanför spåret.

För min pigga häst som gärna ångar på var övningarna perfekta! Nu var han tvungen att lyssna och jag rida honom i varje steg. Eftersom vi kortat av banan kändes det som det hände något hela tiden.

I slutet av passet ramlade tillslut polletten ner och pålle började välva ryggen något otroligt och gå helt stadigt och avslappnat i form, hela tiden med en jämn kontakt. Red hela passet utan stigbyglar och övade på att komma ner på rumpan bättre och få bak mina axlar. Avslutade med avjogging i lättridning utan stigbyglarna och Rick gick fortfarande lika fint :love:

Kort sagt, ett jätteroligt och intensivt pass som gav en otrolig mersmak, nu vill jag träna och rida dressyr meeer!

På gårdagens lektion körde vi skänkelvikning på hörnlinjen och sedan galoppfattning vid E/B och vidare till mitten av nästa långsida där vi bröt av till trav igen och började om på nytt.

Riktigt trevligt och jag fick till några riktigt bra skänkelvikningar där jag krävde lite mer. I början tog han inte galoppskänkeln (jag var säkert otydlig) och sen blev han alldeles nipprig och jag vet inte vad för slags rörelse vi utförde på snedden där ett tag. Fast växte gjorde han, haha! Och så hade vi alla galopper på en och samma gång och gud vet vad. Lite stollig och prillig blev han! Men vi avslutade med några riktigt fina fattningar i andra varvet. Högerfattningarna bådas bästa sida, men det här var riktigt bra, satte under sig och låg kvar i form och bara toppen. Sedan avslutade vi med en precis lika fin fattning, fast i fel galopp.

Fast fel och fel... rätt är det ju, för jag misstänker att det är jag som ger honom fel fattning. Länge så fattade jag ju tydligen galopp på honom lite när som helst, för att jag gav hjälperna med höften, men fattade det inte själv. Nåväl. Riktigt kul och bra pass var det!

Jag fick plats i hoppspecialen igår.
Fick rida min skräckhäst e: landlord ue: Ballaghaw Lass
Rätt speciell kille :D

Men de gick suuuper! Jag är så nöjd! Grym träningsvärk i magen dock. Och på tisdag ska jag o Tulle-hästen bomdebutera :D

Hur många gånger i veckan rider ni?

Jag rider numera bara lektion en gång i veckan, men har medryttarhäst som jag rider två gånger i veckan :)

1 gång i veckan på ridskola och 2 gånger i veckan på medryttarhästen.
Ibland blir det några extra lektioner på ridskolan som ersättare ist för ngn annan eller privatlektioner.
Och ibland någon extra dag på medryttarhästen.

Red två pass igår, en privatlektion på hästen Vera som gick sisådär.
och ett pass på bästa Kiwi men som inte alls gick bra.
men sådana dagar kan man ju också ha så.

Jag rider 1 gång i veckan, dels är det rätt dyrt 18 euro per lektion och dels så är jag beroende av skjuts ut, för det går inga bussar och jag har ingen bil. Det tillkommer även lite bensinpengar.
Hade gärna ridit oftare, är ju van att ha egen häst, men jag får nöja mig med en gång.

-----
kl

Blev så besviken idag, hade presis bytt om till ridkläder och skulle knata ner till platsen där vi alla möts och åker ifrån, vi är 2-4 st som samåker varav bara en tjej som kan köra/har bil.

så skulle precis till att gå när jag får ett sms av tjejen som skulle köra oss och hon hade fått hastigt förhinder. Jag som hade gått och peppat inför ridlektionen, eftersom det gick så toppen bra sist så var jag verkligen taggad! Men nu får jag vänta ännu en vecka. :(

Ska eventuellt ut till ridskolan på torsdag det ska bli lite roligheter, dom kallar det för ponny-lekar, jag är för stor för att rida ponny så jag tänkte titta på och motionera systemkameran istället, så förhoppningsvis så blir det av så får jag i vart fall pussa lite hästmule!

Jag rider 1-4 gånger i veckan men snittar nog oftast på 2 i nuläget. Rider en lektion i veckan (70 min dressyr) och sen 1-2 ggr i månaden har jag hoppträning och så brukar jag rida ut 1-2 hästar på helgen, antingen lör/sön eller båda dagarna.

Igår hade jag privatlektion för vår dressyrdomare, så idag är det träningsvärk! Men jag fick till iktigt bra ridning! Det bästa var att han var lite tassig och trippig och ostadig i början, så jag fick verkligen knep på hur jag fortare tar honom till rätt ridning. Kul kul och många fina uppridningar i olika gångarter. Min plutt! Imorgon blir det hoppträning. Då kanske jag inviger nya hjälmen som jag köpte på mässan idag. Var och kollade 130-140 klasserna på GHS, kul! Och vilket jubel när Roffe kom in, även om det knappt var halvfullt!

Jag rider en lektion i veckan nu. Fram till i helgen hade jag även en medryttarhäst som jag red 1-2 gånger i veckan. Nu är hon tyvärr såld och jag vill rida meer! En gång räcker inte långt. Drömmen hade varit privatlektioner på ridskolan men det ges bara på förmiddagar och väldigt sällan. Men nu har jag ställt mig i kö för att rida i ytterligare en grupp, tyvärr finns bara en likvärdig så det kan ta tid! Ska även försöka annonsera efter ny medispålle men det tar sån energi att provrida och fundera att jag drar mig lite för det.

Förra ridlektionen gick rätt bra igen. Först hade vi teori där ridläraren red, inspirerande! Sedan fokus på grundridning; övergångar, takt och tempokontroll hela passet. Är så roligt att rida nu för trots att jag inte var på topp avslutade vi återigen med en fin form och bra ryggverksamhet! Har verkligen hittat hemligheten med Rick nu - att ta igenom förhållningarna ordentligt och göra något hela tiden så han inte får en chans att bli ofokuserad och ånga iväg.

Nu håller jag tummarna för att jag får rida honom i dressyrtävlingen om några veckor, tänkte ge mig på Lb:2 den här gången.

*kl*

själv rider jag lektion 1dag/vecka. Sen rider jag sköthästen lör/sön antingen båda dagarna eller bara 1.
Sen rider jag också den nya lilla med patellaupphakning för att hon ska få röra sig även på helgerna så de blir lör/sön där också.
Samt imorn ska jag rida den nyaste ridskolehästen som kom igår, en stooor kille efter Vivaldi och Air force :)

Ojoj. Förra fredagen var det hoppträning med lillskiten. Framridningen gick super men sedan justerade jag inte min ridning efter dagsformen så var inget kanonpass ur hoppsynpunkt. Okej, men varken mer eller mindre. Hoppas det var det dåliga genrepet inför helgens hopptävling!

Idag red jag igen i en annan tantgrupp, lite kortare lektion men visade sig att vi bara var fyra stycken så nog fick vi jobba alltid! Mycket mjukgörande voltserpentiner och sedan jobbade vi rättvänd/förvänd galopp på åttvolt. Han var väldigt stadig och go och mjuk och följsam så det kändes toppen! Och så passade jag på att boka in en sista privatlektion imorgon med, för sen börjar stora allvaret med jobb igen och då kan jag inte rida så längre. Så lika bra att köra på in i slutet!

Hej! jag går på ridskola och är 12 år jag går i junior gruppen.
jag brukar rida mycket privat men för ca 4 veckors sen började jag rida på ridskola först fick jag gamle snällaste Dumle perfekt till nybörjare. Men lat är han. sen förra onsdagen blev jag överraskad jag hade bytt häst till sötaste Wendy hon var as snäl men lite på slutet så fick hon några galoppsprång och en spark bakut och 6 bockningar. Men då på lektionen efter det hon gjorde övade vi mycket balans övnigar från trav till skritt och så var det mecket med hälarna att dom ska vara nere och så.

Är inte proffs på galoppera har typ aldrig gjort det på b-ponny-d-ponny bara gjort det på en shettis. I morgon blir det mer ridning hoppas det går bättre men ganska nöjd från förra gången jag höll mig kvar som tur var. :laugh::)

Jag älskar hästar,hundar och vill rida mer gånger i veckan :)

Asgarv.
Trodde de va indianponnyn som skulle knäcka mig först avsittningsmässigt eftersom hon är så jävla snabb att blånita och kasta sig framför hindren.
Men icke sa nicke.
Lilla tullehästen knäckte mig.
Vet inte om jag har nämnt henne i tråden innan men de är iaf en 7årig oldenburgarkorsning. Inriden i somras och därefter gått 1 gång i veckan tills hon kom till oss och jag började rida igång henne.
Hästen i sig är så gudasnäll så det finns inte.
Hon har tagit allt vi slängt över henne med ro.

MEN...

Igår var det dags för första hopplektionen :D
Det var uppbyggt en trekombination, liiiite hastig start men jaja, vi gjorde det till galoppbommar och red på.
Lite tveksamt och två språng mellan istället för ett, men grymt duktig!
Så la vi till en grind som sista hinder.
Där slog det tvärstopp, och det i sig var inga problem är ju van indianponnyn, men sedan slängde hon sig vilket jag absolut inte var berädd på. I slängen råkade hon skvätta grus på en skärm som stod brevid hindret, blev rädd för det och slängde sig tvärt åt andra hållet så jag damp i backen.
Och den söta lilla hästen tittar väldigt förundrat på mig :rofl::bow:

Men de va bara upp igen och göra om det och hon var sååå duktig! :love:
Lilla tuffingen!
Inte åkt av sen -08, så var de den lilla snälla som knäckte mig. Attans ;D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar