Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

hej allihopa. Jag funderar på att börja rida lektion igen och hakar på lite här också.
Jag har tre egna hästar (avelsston + unghäst), har varit tränare och ridlärare i många år men nu de senaste åren har det verkligen bara blivit att skrutta runt här hemma på gården.

Jag funderar på att börja rida lektion igen alltså, även om "min" klubb är väldigt liten med allt vad det innebär - få hästar, enbart ideella ridlärare och ingen personal osv. Jag ska i alla fall åka in i kväll och prova rida i den enda "vuxengruppen" (som jag har förstått det ligger de nånstans på LC-nivå). Visserligen på en häst som inte går lektioner alls än, då han är väldigt grön och bara springer till sin trygghet i flocken så snart han inte förstår/vill göra vad ryttaren vill. Men ändå. Jag ser ju om gruppen och ridläraren är något för mig i alla fall :)

Välkommen :)

Tävlingen i helgen gick bra! Pålle var lite matt och trött så jag fick verkligen pusha honom runt första klassen och fick inte fram honom stadigt till handen eller tillräckligt mjuk i sidorna på böjda spår eftersom jag fokuserade på fram. Det i sin tur gav ojämn takt emellanåt och såklart även kontakt. Blev också ett litet sjabbel i sista galoppen, han svarade inte fullt och blev ovillig och nästan sen fattning vilket påverkade kvalitén på volten och gav oss två fyror. Resten 6:or och 7:or och ännu en 7:a på sitsen, wee! Godkänd och hamnade 15/40. Inför andra klassen red jag faktiskt fram med dressyrspöt, var nog första gången jag har haft det på honom någonsin! Han blev lite sur på mig när jag petade på honom men det behövdes inte mer än så, han var SKITFIN på framridningen. Tyvärr så försvann han en aning från mig inte på banan sen, men var ändå bra. Men andra klassen var ändå.. speciell kan man säga.

Jag var väldigt nöjd med min ritt, trots att Jack tyckte att vi skulle sluta trava redan efter uppridningen. Han fick sig en ponnyspark (också första!) och en smackning och sen lullade vi på genom hela programmet. Det var en väldigt hård domare så vi kom in på 60% blankt men det räckte ändå till en individuell 5:e placering i lektionsklassen!? Helt otroligt. Men glad var jag. Jag är nöjd med båda mina ritter och tycker att protokollen var väldigt rättvisa och korrekta utifrån hur jag upplevde ritterna (nu när jag har lyckats tyda vad de hade skrivit) och fick fina vitsord.

Med nöd och näppe tog vi oss till final (sjukt, från förstaplacering till en sjätteplacering trots lika ritter. bedömningssport indeed! :)). Så nu är vi rejält taggade för lagrevansch i finalen och jag är överlycklig över att min lilla plutt är så duktig! Hoppas bara han får det lite lugnt i veckan, vi har lite knackiga hästar så en del går aningens mer än vad de är vana vid, tror det är därför han kändes lite mat. Plus att jag för ovanlighetens skull red igenom honom lite på lördagen. Nåväl, raring var han och många pussar och kramar och ett riktigt saftigt äpple i kvällsmaten blev det!

Jag fick rida finaste busBellman på lektion idag.
En nvs/arab född -92
Det är mitt lilla sockertroll :love:

Till en början var han fjant för ridläraren som höll på att greja med dörrarna och han försökte sticka och vända på bakbenen den gamle räven.
Sen red vi förlängda hörnlinjen från A till E och från A till B beroende på varv.
Bara ha dem på yttertygeln genom hörnlinjen och sen lägga en volt i valfri storlek vid A eller B. Sen galopp på andra långsidan.
Sockertrollet var fin men han har svårt med galoppen i höger för han tippar inåt och slänger sig på högerskänkeln. Men i vänster var han riktigt fin!
Rolig lektion!

Härligt, lät jättekul!

Min senaste lektion i måndags var inget vidare. Första lektionen utomhus (på vår fina uteplan! :D) för terminen och fick rida en ponny jag aldrig ridit tidigare. Brukar ju dessutom vanligtvis rida på stora hästar. I vilket fall var han ganska speciell, slängde otroligt mycket med huvudet och gick emot skänkeln ganska hårt. Lyckades man driva på honom lite bättre så slutade han men han var mycket mer tungriden än vad jag trott när man ser någon annan rida honom. Han var också väldigt ofokuserad på mig, mycket tittande upp mot skogen osv. Lektionen handlade f ö mycket om skänkelvikningar, i trav fick jag till några rätt så fina i vänster varv men höger var tungt. Vi gjorde även några skänkelvikningar i galopp men det gick inte alls, han rusade bara iväg. Lär ju dock få honom nästa vecka igen (vi brukar på rida samma häst 2-3 ggr) och då har jag bestämt att det ska gå mycket bättre! :banana:

Nu har jag bara en lektion kvar som ridskoleryttare, sen blir det enbart halvfodervärd!

Känns lite tråkigt då jag trivts mycket bättre än förväntat det här året jag ridit på ridskola igen. Har verkligen utvecklats en hel del med, kul! Dock är det mycket som inte ridläraren hinner med att kommentera när vi är 7-8 st i gruppen så privatlektioner kommer att bli såå givande! Ska rida första passet för en vän imorgon, ska bli kul att se hur mycket bättre det går när man har någons ögon på sig hela tiden!

Igår fick jag äntligen min favorit Rick igen, har inte haft honom på uppåt fem gånger då han varit halt. Men igår var det gymnastikhoppning på utebanan, gissa om den lilla hoppehästen var taggad!! Vi galopperade över upphöjda cavalletis, en på varje sida av en typ 20x40 bana. Skulle hålla samma rytm över alla och vara noga med hörnpasseringarna. Var inte alls så lätt som det låter! Men tillslut satte vi några varv där allt bara flöt på -det var när jag insåg att jag måste vara noga med att ha stöd och vända för ytterhjälperna, då funkade det :D

Extra roligt var att min ridning redan känns bättre efter bara ett par gånger på foderhästen. Hon är inte så tillåtande som ridskolehästarna, ger man henne för stor frihet älgar hon helt enkelt iväg med en! Försökte rida på samma sätt på Rick igår och det fungerade bra, han är också en sån som gärna rinner iväg men ökar inte tempot lika mycket så det är svårare att märka på honom. Ska definitivt börja rida med mer halvhalter och mer kontakt!

---

Hittade en fin bild på mig och lillplutt, så glada är man efter en lyckad ritt :D
mh7_203046650.jpg

KL

I torsdags arrangerade vi regional tävling, LB:3 och LA:3, den senare med allsvenskan div II där vi har ett lag med där vi är tre lektionsryttare på tre lektionshästar...Det gick bra! Red en ny häst i LB, som vi bara haft sen i mars, valack född 2004 e. Sack - Zephyr. Skötte sig kanon, fick lite snålt kan jag tycka men 66% räckte till fjärdeplacering. Sen red jag "min" vanliga pålle i LA:3 där vi hade lite missar, fick 69% och en individuell tredjeplacering. De andra i laget fick 61 och 67%, laget kom tvåa och är nu klara för final! :)

Filmer kommer här också, tyvärr bara en halv film på nya hästen, synd eftersom traven är bäst...

http://internetsbakgata.no-ip.org/fl...20517/Ida_LB3/

Och så finprinsen då, blunda under första mellantraven tack...haha Och om ni undrar vad som händer på slutet så är det våra viljors kamp, han tycker alltid att programmet borde vara liiiite kortare...*suck*
http://internetsbakgata.no-ip.org/fl...20517/Ida_LA3/

Om jag får så smiter jag gärna in i denna tråd :)

Jag kan väl berätta lite om mig själv som ridskoleryttare och lite så :)
Jag heter i varje fall My Behm. Jag är 14 år och rider 2 gånger i veckan på ridklubben sandgärdan i sikeå(mellan umeå och skellefteå, ungefär)
Tisdag kvällar är det vanlig lektion och söndagar är det hoppsatsning på ridskoleponnyn Munsboro McLaren.
Har ridit på ridskola i 7 år och i januari har jag ridit i hoppsatsningen i 3 år :)

Kan inte låta bli att berätta att jag och "mackan" blev klubbmästare i hoppning alldeles nyligt :)
Det var vår sista tävling tillsammans och jag var dessutom den enda som red ridskoleponny.

Det var nog allt :) hej på er :D

Tusan. Igår när jag skulle rida märkte jag att allt inte stod rätt till med raringen. Bestämde dock för att testa honom på lektionen ändå, dock gjorde jag inte mycket mer än travade lite lätt i lång och låg form och hann såg ändå positiv ut, men matt. har ju känt tidigare men nu var det etter värre. Tempade senare på eftermiddagen och han hade 39,3. Så ingen tävling för oss i helgen. Stackars plutt, inte kul att vara förkyld. Dålig tajming med :(

Åh vad härligt det ser ut med betessläpp!! Våra åker till fodervärdar under sommaren... visserligen får de ju beta också, men de rids ju ändå...

KL.

Hade idag en privatlektion på ridskolan, hade både favoritridläraren och favoritponnyn :D Stort fokus på sits så jag red hela lektionen utan stigbyglar och det gick sååå braa :love: Åh vad jag är glad och nöjd idag! Även ridlektionen i måndags gick super, det var då cavaletti :)

kl

Efter fyra månader i fantastiska Frankrike är jag hemma igen. Rivstartade med hopplektion igår, och då hästen fått skav var det barbacka som gällde. Riktigt roligt! Och det tyckte nog hästen också, han brukar vara ganska seg men igår var han jättepigg. Vi hoppade en bana med ganska mycket lydnad och det gick väl sisådär, men det är kul att vara tillbaka. Tyvärr fick jag veta att min hopptränare inte kommer vara kvar efter sommaren :( Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med ridningen då. Nu ska jag iväg till stallet för ett till barbackapass, men den här gången dressyr. Kul! :banana:

Välkommen hem!

Igår började vi sätta igång Jack igen, han har fortfarande aningens förhöjd temperatur men inte direkt feber längre. Så bedömde att han skulle må bra att få skritta runt ängen. Givetvis barbacka! Det var en väldigt nöjd och glad häst som fick komma ut och röra på sig! Sen tyckte han nog att jag var lite jobbig för jag fick för mig att jobba på min vågräta sits igen. Han uppskattade dock inte att jag försökte skänkla på honom på rumpan så han gjorde ett litet bocksprång *skratt* Söte vän, han var snäll och stod still efteråt i alla fall så jag kunde sätta mig till rätta igen, efter att jag hade slutat skratta :D

Kändes dock aningens, aningens matt sista biten hem, men jag tror att jag bara överanalyserar. Idag har han bara varit ute i hagen, så får se vad han har för temp imorgon när jag kommer dit. Är i alla fall väldigt glad över att få rå om min raring lite extra igen.

Frågan är då vilken pålle det blir på lektionen imorgon? Idag var vi iväg på aktivitetsdag med jobbet så fick hoppa in i morgondagens tantgrupp istället. Blir spännande att rida en annan häst för E-L! (vår lagledare)

Hej! I tisadgs red jag på den nyaste ridskole ponnyn.
En C-ponny på ca 1,38cm kanske i mankhöjden.
Jag gick in i boxen han var jätte busig och envis men ändå skit snäll med mig det kon några andra som klappa han då nafsade han dom men inte mig :laugh:

Vi skritta trav och sånt och han är enjäkligt fin dressyr ponny kan man säga nere med huvudet ofta i traven :love: I onsdags fick han igen jag som ville hya han. hopplektion på ca 30-45cm på en bana med 2 hinder han var skit duktig vi hoppade as bra med mycket stolt het och beröm vi galopperade också mot slutet jah var så lycklig jag älskar denna ponnyn helt underbar.
Ska gå på dagridläger med Hampus förmodligen jippi love you, HAn är helt krit vit så söt är han Kolla på min youtube sida Sandrabalder99 kola gärna in dära på mina filmer :)

Senast ändrad:

Över veckoslutet satte jag igång lillplutten igen efter förkylningen. Hästen på fredagslektionen blev Zack. Jag red med i 45 minuter sen bad jag om att få bli utsläppt och ta sista svängen ute istället för det gick verkligen dåligt. Och när jag inte med teknik lyckas få igenom det vi ska göra så blir jag lät grov istället och det har jag ingen lust med, så istället för att rida runt och vara frustrerad tog vi oss en tur på slingan och avslutade som vänner :)

På kvällen fick jag sen göra ett litet inhopp och rida näst nyaste stoooora pållen på terrängbanan, kul! Bara nadra gången jag satt på honom och så skulle vi demonstrera hur man hoppar nerför trappan som jag aldrig ridit i tidigare ^^

Sen har jag också provridit lite hästar och som det ser ut så kanske en utav dom blir delvis min. Får finurla lite mer på det och ska provrida några gånger till i veckan!

Sen har jag också provridit lite hästar och som det ser ut så kanske en utav dom blir delvis min. Får finurla lite mer på det och ska provrida några gånger till i veckan!

Vad spännande! Ser fram emot att höra mer :)

Själv hade jag precis min andra hopplektion någonsin, hoppar nu ca 30 cm utan problem ;) Här följer därför en liten bildbomb.. Är f ö nu i efterhand väldigt medveten om på tok för långa tyglar och kycklingvingar till armar, men förhoppningsvis blir det bättre med lite mer vana!

DSC_7445b.jpg

DSC_7441b.jpg

DSC_7467b.jpg

DSC_7529b.jpg

Supernöjd är jag! :banana:

Men men men! En klubbkamrat! :D
Tycker inte alls det ser så illa ut, hellre lite långa tyglar sådär än att rycka hästen i munnen i varje språng.
Sen vet jag att Kasper hoppar rätt ordentligt med ryggen, han höll på hoppa mig ur sadeln första gången jag hoppade med honom.
:D

Men men men! En klubbkamrat! :D

Nejmen vad kul! :D

Jag kan tänka mig det faktiskt! Nu hoppar ju vi så himla lågt men ändå blev han supertaggad så fort han såg att vi var på väg mot ett hinder, haha! Han känns verkligen trygg dock. Hade honom även på förra hopplektionen och frågade Johanna om jag fick ha honom nu igen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden