Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

KL

Första lektionen avklarad! Hoppning stod på schemat, vi hoppade dock bara lite studs, mjukstart för både oss och hästarna. Hästen jag satt på tyckte det var dökul, och var något överladdad. Så det blev jobbigt för mig, men vi överlevde båda två. Nu kan jag knappt vänta tills nästa gång :D

*kl*

Hej tråden! Jag kände att jag vill vara med här, nu när jag faktiskt för första gången i mitt liv blir ridskoleryttare. :D I morgon rider jag min första lektion! :banana:

Välkommen, Reykur!:bump:

Ditt alias låter isländskt, är det islandshästar du rider?

Japp, det är islandshästar jag rider. :) Jag hade islandshäst från jag var 11 till jag var 18, världens bästa Reykur. :D Jag har även haft andra hästar genom årens lopp, men nu har jag inte ridit på 5 år. Längtan blev för stor, så nu i kväll klockan 19.30 rider jag min första lektion.

Tack så mycket! Jag lovar återkomma med rapport om min första lektion. Just nu är jag jättenervös, och skäms lite över att behöva låna ridhjälm första lektionen :o men jag har inte hunnit köpa någon ny än och min gamla skrutt litar jag inte riktigt på.

Går säkert jättebra!

I helgen rider vi tillbaka alla ridskolehästarna och på tisdag är de dags att sitta upp till lektion.
Kommer rida både vanlig grupp och hoppspecial iår :D Så varannan vecka blir de två lektioner :love:

Haha ehm..
Såg att jag skrivit tidigare i tråden "är lite rädd för o få vivack" yada yada.
Gissa vem som är min sköthäst iår :D

Hur går det för er alla?

Jag har idag ridit andra lektionen, hoppning igen (hoppspecial), samma sto som förra veckan. Något mer dämpad idag, även om hon tände till rejält på slutet och nästan blev arg på mig för att jag inte släppte fram henne så fort som hon ville :p

Hur går det för er alla?

Jag har idag ridit andra lektionen, hoppning igen (hoppspecial), samma sto som förra veckan. Något mer dämpad idag, även om hon tände till rejält på slutet och nästan blev arg på mig för att jag inte släppte fram henne så fort som hon ville :p

Haha! Någon som är sugen på att hoppa efter sommarlovet, verkar det som :D

Själv har vi inte riktigt satt igång med lektionerna ännu, starttiderna för alla olika utbildningar här ute har varit väldigt olika..så majoriteten av hästarna tas in först imorgon. Vi var dock på en uteritt på ca 2½ timme i torsdags, galoppen där på slutet kommer jag leva på länge :love:

Bara lite då :D

Åh, men såna uteritter kan ju vara så underbara! Vi ska ut och hoppa nästa helg (alltså inte nu på lördag, lördagen efter) om det bara är hyfsat väder och det ser jag fram emot!

*kl*

Saxar in från min blogg.
Lektionsdags igår, första gången denna termin. Oj så jag har längtat!
Fick Vivack, vilket jag redan räknat ut att jag skulle få så det kändes okej.
Jobbade med mellantrav, öppna, förvänd sluta & flytta ut det inre bakbenet i trav och galopp på volter. Ingen mjukstart direkt ;)

I början var Vicke lite slö och trutig men sen. Vilken kille! Jobbade på riktigt bra på slutet och jag fick ett lätt stöd i handen istället för att behöva bära huvudet.
Känns som att jag dressyrmässigt hittat en värdig ersättare till finaste finaste Ådi (Sov gott piga)

Nu ska vi bara greja hoppningen på fredag. =)

Så på fredag är det alltså hoppspecial! :bump:

Vägrar tro att ingen av er ridit lektion sen jag skrev sist ;)

Sist jag skrev var de innan hoppspecialen.
Vi skulle hoppa en serie.
Tre studsar och sen ett galoppsprång fram till ett räcke och sen två galoppsprång fram till en oxer.
Första studsen in var alltid skit, jag hamnade i bakvikt för Vicke klev av så stort, men de rätade till sig genom serien.
Vi hoppade kanske 70cm. Sen när hon höjde så sa jag att jag gav mig, är dumt o hoppa högre än vad som känns säkert, det förstör så mycket.
Håller mig hellre lågt så jag o hästen får självförtroende och tycker att det är roligt =)
Så jag är supernöjd!
¨
Så var de lektion i tisdags med. Var gråtfärdig och ville bara hem.
Vi skulle rida med tygelbrygga och därför hålla handen stilla, om hästarna trutade skulle vi trycka på mer fram i handen.
Slutade med en häst som var vaaaansinnig och inte hade någon framåtbjudning alls. Och en frustrerad ledsen ryttare.
Sista tio minutrarna var han grymt fin när vi fick plocka bort tygelbryggan, men de 50min innan.
Nej fy.
Så nu laddar vi med en skogstur imorn jag o han.

*delvis KL*

Jodå, det är lektion varje vecka, men jag har hållit mig ifrån tråden lite då det känns som om jag är alldeles för "grön". :) Har liksom inget att komma med direkt.

Men det är roligt att känna ändå hur mycket som hänt sedan jag började i februari. Jag är både starkare, stadigare och självsäkrare. Vi har precis satt igång med skänkelvikningar, nåt jag inte gjort på över 20 år. Jag skulle försöka förklara hur man gör, men lyckades inte. När vi däremot skulle göra dem satt muskelminnet där som en smäck och det gick som av sig själv! :) 7:e oktober är första hopptävlingen, en mini-mini med 30 cm hinder. Ska också bli jätteroligt.

Så det känns som det kommer att bli en utvecklande termin. :bow:

Nu får jag stolt presentera mig själv!! :banana:

Nästa vecka ska jag provrida lektion på ridskolan och jag är så taggad och jättenervös ^^

sist jag red för tränare och på ridskola var säkert 5 år sen! Jag är så rädd att jag ska ha glömt liksom hur man rider för tränare.. hehe, svårt att förklara! Och tänk om man får en häst första gången som är knepig och vrång och inte vill.... Jag är en ryttare som är van med lite piggare hästar och jag tycker det är "svårt" att rida sådana som är sega (de kanske är en aning svårare...) och det är ju inte direkt vanligt att de sätter mig på en het häst första gången de ska se mig rida... oooh nervös!!

Snälla tips!? :crazy:

Förklara för läraren att det är länge sen du red för tränare så går det nog bra! Har tyvärr inga tips som funkar på sega hästar.

KL

Red i lördags, markarbete. Fick en stor (175 cm) ganska tung häst. Tänk dressyrhäst :angel: Han är väldigt välutbildad och så, men det gick åt skogen. Fick inte fram honom, hade ingen bjudning alls. Så jag har inte känt mig peppad att skriva här, hoppas på en bättre lektion imorgon :p

kl.

Nu kommer även jag att rida på ridskola igen. Jag är heltaggad! Jag återupptog ridningen efter nyår och under våren har jag tagit privatlektioner och jag har också en medryttarhäst som jag rider en gång i veckan så jag är inte helt ringrostig. Nervös är jag ändå.

Det här blir på en annan ridskola än där jag tagit privatlektioner. Nu första gången blir det i den öppna gruppen men jag skulle ju vilja hamna i någon av de fasta grupperna. Kruxet är att den gruppen som jag tror passar mig bäst är samma dag och tid som jag brukar rida min medryttarpålle. Med lite trixande går det nog att planera om. Hoppas jag.

De verkar ha riktigt trevliga hästar på den här ridskolan. Det är bara en av de 6 stora hästarna som jag inte vill rida så det är ju större chans att man får en trevlig häst än att man inte får det. Bland D-ponnyerna finns det också ett flertal som verkar trevliga. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar