Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Min skräck har vandrat vidare till trappalanda :(
Han blev inte bättre efter senaste hältan och efter alla hästbyten pålösdriften där han är "kung" blev det för stressande för honom att hålla koll på alla så han gick ner ännu mer i vikt och mådde inte bra.
Så i lördags vandrade han vidare.

Själv är jag tokförkyld och har sträckt en muskel i sidan och en i armen sedan i lördags då nvs/araben drog omkull mig i leran. Förbannade sockertroll :D
Så överväger att skippa ridningen idag.. Men jag har ju fina fuxmärren och jag vill ju rida då jag missade hoppspecialen i fredags, hmm.

Vad tråkigt. :(

*kl*

Idag var det dags för Blåbär-och-Lingontävlingen!
Det var jag och alla ponnybarnen, de var sååå duktiga allihop! Och arrangörerna med för den delen.

Jag och min tilldelade häst (som vid det laget hade gått 5 varv och var mer än lovligt less och hungrig) fick trots allt felfritt och en rosett.

Men det kändes lite festligt att de flesta som deltog inte ens var påtänkta när jag tävlade i hoppning sist. Vilket var 1989. :)

Rolig dag i alla fall. :)

knapplån

Jag bor på 30 min gång avstånd (borde ta ca 10-15 min m cykel, har inte testat än för jag inte har någon cykel) från en ridskola som jag funderar på att höra om det finns plats för mig.

Det var många år sen som jag red alls...hur många timmar bör jag tänka att jag är i stallet förutom ridning och att de vill att man är där 20 min innan lektion. Vad vill ni ha tid för de dagar ni rider lektion?

Hur lägger ni upp det? Jag försöker planera ihop mitt liv/min vardag.

I övrigt kan jag säga att jag är vuxen och bor själv...jag tar hand om hushållet själv. Jag har ca 60 min dörr-till-dörr till och från jobbet.

Jag är i stallet ca 30 minuter före lektionens början. Då hinner jag göra i ordning hästen om den står inne. Går den på lektionen innan så blir det till att rulla tummarna (och titta på när de andra rider). Efter lektionen ska hästen in i stallet eftersom det är sista lektionen för dagen. En kvart får man räkna med i alla fall för att sköta hästen efteråt.

Jag brukar vara i stallet minst 45 minuter innan lektionen börjar, hästarna som går min lektion går sällan den innan, och har lite paus mellan ändå (lunch för ridläraren). Dessutom bygger vi hinder nästan alla gånger (hoppspecial) så det tar lite tid också. Och 20-30 minuter efter lektionen.

Är i stallet minst 1h före, annars får jag panik och blir stressad.
Borstar och tittar på lektionen innan så jag får ett hum om vad vi ska göra.
Efter lektionen så är jag kvar i ca 1,5h. Vi tar hand om hästarna, släpper ut dem som ska på lösdriften och sedan ger vi kvällsmaten.

F.ö har jag missat tre ridlektioner nu, men de känns helt okej eftersom de inneburit att jag istället fått vara ridlärare :)
Ord. ridlärare/ridskolechef är sjuk så hon har bett mig hoppa in. Galet roligt!

Första terminen jag red på min nya ridskola så fick vi hästarna 20 minuter innan lektionen började, vilket jag tyckte ofta blev stressigt. Speciellt om man blev uppropad sist och hade en häst som stod i utebox. Den här terminen har min ridlärare lektionen innan också, vilket gör att jag bara kan gå förbi kontoret och höra vilken häst jag är uppskriven på när jag kommer. Hästarna går aldrig lektionen innan eller efter.
Ofta kommer jag ca 35 minuter innan lektionen (åker tåg så det är ganska fasta tider) och tycker det funkar bra. Efteråt är jag kvar ungefär 40 minuter, även där beroende på tåget.
I hoppgruppen så har vi alltid samma häst, men jag brukar försöka komma ut lite tidigare och titta på gruppen innan, eftersom vi ofta brukar ha samma grund för våra övningar. Efteråt brukar det ta lite längre tid eftersom det ska byggas undan, höas mm.

På ridskolan jag är uppvuxen på så var det alltid upprop 30 min innan.

KL

Jag rider på två olika ridskolor, så jag passar nog in här.
När höstterminen började var mitt självförtroende på topp och allt kändes jättebra. Det har gått sämre och sämre för varje lektion och jag trodde jag skulle börja gråta efter näst sista lektionen då jag fick en häst som jag inte alls funkade med.
Men i tisdags fick jag samma häst igen och vår ridlärare sa att hon tyckte att jag skulle ge det minst tre lektioner. Hon anpassade sedan lektionen så att vi fick rida på det sätt som passade oss. Vi är bara 4 st i gruppen, så det går förvånasvärt bra.

Jag fick fokusera på att få kontroll på hästen. Jag skrittade tills jag hade full kontroll och gick sedan över till trav. Tappade jag konrollen gick vi tillbaka till skritt för att rida ihop hästen och sedan gå över till trav igen.
Det fungerade så himla bra!

Jag jämför lite med vissa lektioner där all fokus ligger på olika övningar man ska göra oavsett hur hästen går.

Förhoppningsvis går det bra nästa gång med.

*kl
Jag är i stallet antingen 1 timme innan lektionen om jag åker kollektivtrafik till stallet. Just nu åker jag dock till stallet med en kompis som jobbar i ridskolecaféterian så är i stallet ungefär 2½ timme innan :p ^^
Dock så brukar jag sysselsätta mig med att borsta lite på föredetta sköthästen under den tiden och sen om hästen jag ska ha är lerig så har man ju gått om tid på sig vilket är skönt :)

KL

Äntligen var det ridning igen. Fick samma häst som sist, en stel, stark valack som är väldigt tjafsig med munnen. Hoppade serpentinbågar, det var mycket spännande och det blev inte speciellt bra vägar första omgången. Andra gick bättre. Framhoppningen gick helt okej, då hoppade vi lite större bågar och volter. Kul var det!

Jag har ridi 4 gånger denna vecka:bump:
I onsdags red jag en häst som heter Bobbo vi hade lite hoppning gick skit bra men hoppade bara 50cm. Väldigt pigg lyhörd och glad det var en liten bana som blev ingen rivning på :) torsdag Bobbo igen då hade vi bommar och vi skulle galoppera över dom. Han lydde mig väldigt bra galoppfattnigarna beröm fick vi gick skit bra :idea: och på fredagen hade man Kalnika på hoppkursen vi övade skritt till trav och galopp trava utan stigbyglar och trava och skritta utan ena handen det gick bra hon lydde min vikt hjälper jäkligt bra ;) sen gick vi över bommar hon försökte galoppera över dom fast det var trav bommar heheh:rofl:
Sen skulle vi hoppa en liten bana först 1 hinder ca40-50cm sen om hästen drar iväg för mycket skulle vi göra en liten volt sen mot nästa hindersom var 70cm :banana: och sen en volt ifall den drar för mycket mot studsen på 2 hinder i rak
Och så hoppade vi det i galopp mot hindret då hon är jäkligt het så fick jag göra volter och detta var första gången för mig att hoppa 70cm nästa gång får vi hoppa 80cm helt otroligt för bara några veckor sen kund jag bara hoppa 50cm nu kan jag hoppa 70cm. Och idag på en annan ridskola hade jag Gloria en stor häst gick väldigt bra i galoppen och trav lite svår få fram i trav :laugh:
Jag är skit glad för att ni hästar finns:bow::love:

*kl*

I måndags var de dags för att ta igen en missad hoppspecial.
Fick en litet brunt sto som inte uppfört sig så väl som hon borde. Men hon skötte sig bra, extrema problem med sin högergalopp och VÄLDIGT spänd och stressad. Och med en ryttare som hade ryggont så blev de lätt lite fladdrigt och lite hoppsan hejsan.
Men skam den som ger sig.
På tisdagen (igår) var de dags igen på min ordinarie lektion så fick jag ta henne igen för att "jobba vidare" och det gick mycket mycket bättre.
Nu fick jag tillochmed komma till ridning och inte bara sitta och åka och "lung hästen, hysh hysh" liksom :)
Galet roligt!

Imorn är de äntligen dags för en rejäl lektion igen. Och sen onsdag är de åter min tur att vara ridlärare.

Hur går de för er?

Här går det okej! Lite trött på min ridlärare, som jag har kommit på inte passar mig. Får för lite hjälp, h*n är väldigt bra på att säga vad som är fel, men inte vad man ska göra istället. Hoppade iaf i lördags, hade relativt bra koll på både styrning och fart, även om det tog en timma innan hästen började släppa igenom ena sidan. Vansinnigt stel. Teori denna veckan, så nästa ridning blir nästa helg!

Hur går de för er?

Jodå, det går väl! Jag håller på och velar lite nu om jag ska fortsätta eller inte nästa termin, men jag har lite tid till på mig att tänka på saken.

Förra tisdagen red jag inte, har fått ont i nacken och domningar i händerna så jag väntade på naprapattid. Men nu i tisdags blev det av i alla fall, hade en häst som lätt tappar framåtbjudningen och slutar ta drivning. Liksom studsar på stället, helspänd. Men i tisdags var han faktiskt riktigt trevlig och lubbade på rätt nöjt och avslappnat, trots att vi galopperade en del (han brukar börja hetsa upp sig då). Så det kändes ju bra.

Min senaste lektion var katastrof... Hästen har ett rakt tränsbett vilket jag HAAATAAAAR!!
Jag blir så fokuserad av att fippla med handen iom. att jag inte har någon riktig höger och vänstersida med ett rakt bett.
Så allt var bara krig..
Aldrig haft sån jävulsk träningsvärk som efter den lektionen. Har fortfarande (red i tisdags) ont i benen men idag kan jag iaf. gå.

Ikväll är de hoppspecial

I fredags fick man rida lilla Little May. Först skulle man vända upp på medellinjen och sedan fatta vänster/göger galopp och gå ut i rätt varv. Hon hade lite svårt i galoppfattningarna och ville gärna springa in i galoppen samt ville inte börja galoppera förns man var i svängen ut mot fyrkantspåret. Mot slutet blev hon jättefin och sökte sig neråt i både skritt och trav! :love: Då blev jag glad haha:D

Senast ändrad:

*kl
Kan bjuda på två kassa bilder, tagna i ett mörkt ridhus därav kvalitén.
Från dagens km kval i dressyr på ridskolan, dock inget superresultat eller så.
Men trodde det skulle gå sämre än vad det gjorde och "bensinen" tog slut när vi red programmet.

564891_10151121156493042_1488059369_n.jpg

395070_10151121162518042_1446063553_n.jpg

602398_10151121031333042_1622591753_n.jpg

Film från dagens km kval på ridskolan.

[url]Filmen
[/URL]
inte världens bästa program eller ritt, men trodde det skulle gå sämre.
Och ridit hästen har jag inte gjort så himla mycket och isf mest lite då och då på lektionerna.

Protokollet

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar