Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Vad spännande! Ser fram emot att höra mer :)

Ja nu har jag varit i väg och testat tre hästar och givetvis har jag mest intresse av den som står längst, längst bort... Suck. En knapp timme är ju en bit! Å andra sidan så tror jag att jag kan utveckla mig själv väldigt, väldigt mycket på honom så det är frågan om det inte är värt det. Har dessutom möjlighet till mycket träningsmöjligheter och åka på tävlingar och sånt, så det hade varit toppen. Verkar vara en vettig ägare med, icke att förglömma!

Den ena andra hästen var trevlig men mer ett projekt och jag ska satsa lite mer på mig själv, och den andra var verkligen inte min typ att rida. Så nu får vi se vart det här leder!

Imorgon lektion, hoppas på mitt hjärtegull :)
(plus att mina muskler behöver något lättridet nu....)

Ja, han är så himla go den grabben. :D
Bara man lär sig hans hoppteknik så är han en riktig pärla, även om han gärna taggar till lite.
Som sagt, första gången jag hoppade med honom höll jag på att flyga all världens väg, var inte van med hästar som hoppar så mycket med ryggen.
Jag föredrar att hoppa med Chester, och där är det helt annan ridning som krävs än på Kasper.

*kl*

Här rullar det på som vanligt. Olyckorna kommer i tät följd.
Ytterliggare en kolik, en betäckning och ett armbrott på ett av barnen.
Tur de är sommarlov snart.
På söndag rids alla hästarna till betet, jag har fått två hästar som "mina" i sommar :)

Idag ska vi iväg o titta på hopptävling jag och sambon. Laghoppning där ridskolan har med ett lag, så vi ska dit o heja :)

Alltså, missförstå mig rätt nu, men det verkar ju inte riktigt normalt med så mycket kolik, ni har säkert redan funderat, men det kan inte finnas någon gemensam faktor som utlöst koliken? Tänker på oss tex, vi har kanske max ett kolikfall om året och då har vi 4 st som är kolikkänsliga.

Nu hoppar jag in här! Rider på Hamre i Västerås - en trevlig ridskola med lite speciella hästar (i alla fall vissa). Vet inte vad jag ska skriva mer.. Har ridit där i 9 år och funderar bara över - har jag inte kommit längre än såhär på 9 år? Men man blir ju aldrig full-lärd.

Är så avundsjuk på alla som har hästar att träna på under sommaren!

-kl-

Igår red jag sista lektionen före sommarlovet på ridskolan. Hade fått lov att ta medryttarhästen på lektionen, och vilken pärla hon är :love:
Vi värmde upp med mycket volter och serpentinbågar i trav. Ställde både inåt och utåt i volter/bågarna. Jätenyttigt för min häst.
Fortsatte på stora volterna, med skänkelvikning på öppna delen av volten. Ungfär här nånstans började B bli trött.
Sen fattadde vi galopp, höger varv, vårt sämsta varv. Galopp på volterna, tempoväxling och ställa in/ut. Även detta jättenyttigt för B som oftast bara har ett ena läge i galoppen.
Sen samma sak i vänster varv.

Skrittpaus.

Lite mer travarbete. Här var orken helt bortflugen från B.
Volt i hörnet, öppna längs långsidan, volt i hörnet och rakt fram på korsidan till nästa långsida. Sen började vi om, och gjorde detta i båda varv.

Travade av hästarna, la dom i lite lägre form, och sen avskrittning på lång tygel.

Kändes dock skönt att avsluta terminen med ett riitigt roligt och nyttigtg dressyrpass. Ännu roligare att få göra det på medryttarhästen. Ska dock fortsätta ta med henne på lektion till hösten. Ser redan fram emot hösten alltså! :D

Senast ändrad:

---

Igår var sista lektionen och jag blev typ tårögd när jag gjorde i ordning min älskade lilla raring! Han kändes fortfarande lite matt och inte på hugget men gjorde snällt precis allt jag bad om. Men utan energi och lusta, typ. Gott att det inom kort blir mumsigt sommarbete så han och alla de andra får vila upp sig!

Idag var jag hos stora hästen och körde lite markarbete för att komma igång med stora kroppen. Och min egen ridning! Jag rider mycket mer effektivt när bommar och småhinder finns att tillgå. Fick också prova den andra hästen lite kort för hon tyckte det såg så mjukt och lugnt ut när jag rullade över de små cavalettibockarna. Kul! Så eh.. ja, jag kommer ju inte att vara ridskoleryttare framöver, jag har alltså exkluderat mig ur min egen trådstart! Bra jobat :D

kl

Idag börjar äntligen ridningen igen! Jag kommer vara död ikväll....... Har inte ridit på hela sommaren.

:D

Äntligen! Denna vecka börjar ridningen igen :)

Idag börjar äntligen ridningen igen! Jag kommer vara död ikväll....... Har inte ridit på hela sommaren.

:D

Lycka till, hoppas det går bra :D

Här startade ridskolan förra veckan, dock kommer jag inte rida där denna termin. Jag kom in på Wångens hästskötarutbildning inriktning islandshäst så det blir där ute jag kommer rida i höst! Känns riktigt spännande :banana:

Va kul! Grattis! :)

kl

Kom hem från ridningen för en stund sen och det var såååååå kul. Blev en lugn start med skogsritt, superhärligt men varmt! Jag vet inte vem som svettades mer, jag eller hästen =D

Kl

Nu behöver jag er hjälp snabbt!

Jag sa upp min plats i våras för att satsa på en halvfodervärdshäst, bara någon vecka senare var hon halt och bedömdes inte hålla för träning och tävling, och då hade min ridpats redan gått till någon annan..

Nu har jag precis hittat en ny häst samtidigt som jag fått erbjudande om plats i en annan grupp. Men hur ska jag göra?

Jag vill träna och tävla men gården har ingen ridbanan och ska jag transportera hästen måste jag hitta bil att låna, transport finns. Så det kommer nog inte bli så mkt träning på medryttarhästen för min del. Börjar jag med lektioner igen skulle iaf jag få träning. Men till saken hör att ägaren rider inte alls så jag behöver ju motionera hästen rätt mkt tills vi hittar en medryttare till. Är osäker på om jag vill rida så mycket som både medryttarhäst och ridskola skulle kräva. 3 dagar, ibland 4 känns mer lagom. Råd, någon? :-)

Vad svårt. Känns medryttarhästen som något för dig? Eller är det tveksamt? Jag hade gått på magkänslan. Har själv tackat nej till medryttarhäst då jag inte kände att jag hade tid så...

KL

Hängde här i tråden litegrann förra året, sen fick jag ta en paus med ridningen. Nu ska jag börja igen, lördag är första gången! Spännande och skitnervöst!

*KL

Jag tjuvstartar terminen med att hyra Ninya en vecka :love:
http://www.youtube.com/watch?v=YgHjQAAw_Mg&feature=plcp

Visserligen börjar terminen den här veckan också (men min lektion är ju inte förrän imorgon^^), men jag har ju sån abstinens efter henne så jag måste få stilla begäret lite :angel: Dessutom har min ridskola en Sommarcup om två veckor - kombinerad dressyr och hopptävling. Så innan dess ville jag ju hinna stämma av hur vi ligger till, speciellt i hoppningen (så jag vet om vi ska försöka galoppera en bana med bommar eller trava en bana på 20 cm...).

Magkänslan är bra att lyssna på! Ikväll har jag ridit medryttarhästen igen och jag är rätt såld :love: Detta blir tredje medryttarhästen på ett år samt att jag provridit fyra stycken under året så jag har haft tid på mig att fundera på vad jag verkligen är ute efter. Och den här hästen känns det verkligen jättebra med!

Ikväll sa stallägaren dessutom att hon hoppas kunna påbörja bygge av en paddock under hösten, så då kommer det ju inte vara något problem att träna längre!

Skit i ridlektionerna då! :) Kul att hitta någon det känns så bra med! :)

KL

Jag börjar bli skitnervös nu. Har bara ridit 7 gånger det sista året, alla gånger på samma häst. Och det har varit med blandade resultat kan man ju säga :p

Här hoppar jag gärna in!
Jag är numera, sedan några timmar tillbaka också lektionsryttare.
Är glad just nu men ack så slut i hela kroppen! Har inte suttit på en häst på 12 år innan idag.
Till stor del kände jag mig väldigt hemma i sadeln men oj vad svag jag blivit, tyckte mig kunna använda hjälperna som förr men mestadels lyckades jag inte få till nån större inverkan på hästen faktiskt.
Då det gick som allra bäst var en del av passet då vi red utan stigbyglar, då hamnade jag rätt i sadeln och behövde inte lägga så mycket medvetenhet vid sitsen.
Ridskola känns som en vettig lösning för att komma igång igen efter mitt lååånga uppehåll men jag kommer nog ganska snart (redan nu nästan) känna att det blir för sällan med en gång/vecka då jag hade egna hästar innan jag slutade och red minst en häst dagligen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar