Ridskolehäst från sommarbetet

fomie

Trådstartare
Hej!
Jag ska hyra en ponny från ridskolan jag rider på i ca en vecka. Jag skulle vilja ha lite tips på övningar man kan göra. (Vi kommer inte att få hoppa). Han lär nog vara ganska stel och slö, så jag vill få igång han direkt så att han lyder och är frammåt! (De första dagarna tar jag det lugnt då han precis kommit in från sommarbete) :) :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Har den stått/vilat hade jag börjat så simpelt som möjligt, typ skritta en vända i skogen kanske, altså inte börja "jobba" direkt från dag 1.

Men den ska väl inte vara igångsatt på en vecka väl? Jag antar att den vilat och haft bete.
Hur länge har vilan varit konstant? Det tycker jag är viktigast att utgå från.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Vi kommer starta igång dem veckan innan ridskolan börjar, jag tänkte självklart mjukstarta och inte köra på fullt ös direkt. Det blir i sådana fall i slutet av veckan som det blir "lite jobbigare" övningar.

När dem fick komma ut på bete vet jag inte exakt, men det kan vara någon gång under v.26-27 dem släpptes ut på bete. Det är v.32 jag ska rida honom.

Hoppas jag svarade på dina frågor, mer än detta tror jag inte att jag vet. :)
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

känns som en klassiskt ful grej från ridskolorna.. ta betalt för att eleverna ska skritta igång hästarna, för det är det man gör efter 5-6v bete... Ut i skogen i skritt å kanske lite kortare travbitar.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Vad är det som är fult med att låta eleverna låna en ridskolehäst i någon vecka mellan sommarbete och ridskolestart? Är det fult för att eleverna inte får gratisrida? Ridskolan tjänar in lite pengar (med betoning på lite), hästarna sätts igång och jag tror nog eleverna tycker det är rätt kul att ha en häst att ägna sig åt i någon vecka. För de som enbart rider på ridskola en gång i veckan kan det vara värt mycket att ha en häst man kan pyssla med i någon vecka och ha lite som sin egen, sen att det för oss hästägare är ett tråkigt måste att skritta igång efter vila beror nog på att vi är bortskämda med att ha tillgång till häst 24/7, 365 dagar om året.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

För att det kan skötarna till hästarna få som tack för att de sköter å smörjer utrustningen hela året och förmodligen hjälper till på annat sätt också.... så jo, jag tycker det är fräckt.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Vad är det som säger att denna hästen ens har en skötare? Eller att denna ridskolan har ett skötarsystem ö.h.t? Tänk om den ordinarie skötaren är på solsemester i Thailand med sin familj och inte finns till hands? Tänk om det rent av är TS som är skötare?
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

På min ridskola har vi ungefär som hos TS också. Och vi har inga skötare alls på vår ridskola. Fast på ridskolan hyrs hästarna dock inte ut direkt efter betet utan istället har de ett billigt igångsättningsläger på några dagar där man kan vara med och börja sätta igång de. Sen är det ridläger/uthyrning och lite andra aktiviteter ett par veckor innan ridskolan drar igång höstterminen hos oss.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Vill inte ridskolan ha lite koll på hur hästarna sätts igång? Har de inte lämnat några tydligare direktiv på hur de vill att ni ska sätta igång dem? Det låter som ett underligt upplägg för mig. På min tid satte vi igång ridskolehästarna gemensamt. Instruktörerna var tydliga med hur respektive hästa skulle gå varje dag och det var en viss tid alla skulle rida. Inte tog de betalt för det heller.
Vill man att hästarna ska få sättas igång mera fritt så visst, men jag tycker ridskolan då ska var väldigt tydlig med hur ingångsättningen ska se ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

På min ridskola har vi ungefär som hos TS också. Och vi har inga skötare alls på vår ridskola. Fast på ridskolan hyrs hästarna dock inte ut direkt efter betet utan istället har de ett billigt igångsättningsläger på några dagar där man kan vara med och börja sätta igång de. Sen är det ridläger/uthyrning och lite andra aktiviteter ett par veckor innan ridskolan drar igång höstterminen hos oss.

Det låter som ett bra upplägg tycker jag. På min ridskola jag gick på så fick vi under betald lektionstid sätta igång hästarna vilket inte var särskilt kul eftersom vi betalade för att rida lektion och inte för att skritta igång hästar.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Hej!
Jag ska hyra en ponny från ridskolan jag rider på i ca en vecka. Jag skulle vilja ha lite tips på övningar man kan göra. (Vi kommer inte att få hoppa). Han lär nog vara ganska stel och slö, så jag vill få igång han direkt så att han lyder och är frammåt! (De första dagarna tar jag det lugnt då han precis kommit in från sommarbete) :) :rofl:

När jag sätter igång en häst oavsett efter vad det är så är det absolut viktigaste att man är konsekvent. Även om det bara är skritt så ska hästen knata på i en bra takt och inte gå och sova, den ska röra sig med hela kroppen. Då får man en mera vaken och alert häst som tänker framåt och sen får du väl känna efter lite, försöka känna vad hästen känns redo för.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Jag har mycket svårt att tro att en ridskola inte har skötare ELLER en trogen skara småtjejer (killar) som hänger i stallet och hjälper till med ditten och datten och lite till... sådana ska premieras enligt mig.

Kan bara tala om hur det var för oss i stallet när jag var liten.... hjälpte man till så fick man antingen betalt eller rida.
Det kunde vara saker som
*lasta hö
*plocka ogräs i hagarna
*mocka+vatten+höa i stallet ("ha stallet")

osv osv osv... Var man skötare så var det inte omöjligt att man fick lite gratisridning framåt slutet på sommaren och tex. följa med ridläraren på skrittur för att ponnyn skulle igång.
Det var en liten och mysig ridskola.

Sen tror jag att både du och jag är överens om att man inte sätter igång en häst (fet ponny?) efter 5-6veckors bete på EN vecka av "någon ridskoleunge utan uppsyn"?? för att sedan gå 1-3 lektioner/dag?
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

skritta 2 dagar, trava lite dag 3, vila/ skritta dag 4 trava mer dag 5 och galoppera lite(ngn långsida bara) dag 6 och 7.
övningar du kan göra alla dagarna är serpentiner, skänkelvikningar, öppna/sluta längst spåret jobba hästen i form.
har ponnyn gott på stort bete med flera andra hästar har den nog rört sig en hel del, men tänk på att det är lätt arbete som gäller (inga 60min pass med högt tempo alltså :p, utan lägre tempo än ridskolan har och fler pauser ^_^
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Min hemmaklubb som även är ridskola har inget skötarsystem alls, inte heller att eleverna hjälper till att "plocka ogräs i hagarna". Allt stalljobb och skötsel av hästarna utöver göra iordning innan/efter lektion gör de anställda.

Under sommaren är det först ridläger direkt efter ridskolan slutar, sedan hyrs hästarna ut ett par veckor innan det är fullt sommarlov för dom. Då har hästarna fått en långsam nedtrappning på arbetet, uthyrningen är ju inte direkt ansträngande jämfört med deras vanliga jobb.
I slutet av sommaren är det uthyrning igen, den här gången till sänkts pris till för dom som faktiskt bara vill ta det lugnt och rida ut i skogen för sådana finns det också!
Därefter igångsättningsläger där hästarna introduceras och får bli varma i kroppen även i paddocken, innan ridskoleverksamheten sätter fart igen.

Jag ser faktiskt inte alls problemet med att man får betala för att rida någons häst, varesig det är paddockjobb eller skritturer? Även en medryttare till en skogsmulleponny lär få betala en mindre slant, varför skulle ridskolehästar vara annorlunda?

På det här sätter får eleverna välja vad de vill göra- rida på egen hand, rida lugna lektioner, rida ut i skogen eller ha regelrätt hårdträning. Hästarna får både nedtrappning och upptrappning av arbetet, dock tappar inte en häst så mycket på bara ett par veckor att den behöver sättas igång under flera månader! Framförallt inte om den är väl tränad innan, har bra hull och muskler.

Det är skillnad på vältränade ridskolehästar och en privathäst som bara rids en timme om dagen, klart den senare "går ner sig" fortare och därmed behöver längre tid på sig innan den är "fit for fight".
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Bara uteridning i skritt i skog och mark om det är första veckan, inget på ridbana/ ridhus och inga "övningar".
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Det är skillnad på vältränade ridskolehästar och en privathäst som bara rids en timme om dagen, klart den senare "går ner sig" fortare och därmed behöver längre tid på sig innan den är "fit for fight".

beror nog på... tror min häst har bra mkt bättre kondis än en ridskoleponny som harvar runt i seg trav med någon nybörjare...


men men, tur för ridskolorna att det finns folk som vill betala för att skritta igång deras hästar. win-win!
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Värst vad du var negativ då. Tänk om TS är en av de där trogna småtjejerna eller killarna som nästan slåss om att få mocka, och att den sk "premieringen" är i form av att h*n får låna en ponny en vecka innan terminsstart? Banne mig inte alla ridskolor där man har möjlighet till det ska jag be att få tala om...
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Det är skillnad på vältränade ridskolehästar och en privathäst som bara rids en timme om dagen, klart den senare "går ner sig" fortare och därmed behöver längre tid på sig innan den är "fit for fight".

Inte för att vara sån nu men, dom ridskolehästarna jag träffat på, det är inte många av dom som är särskilt vältränade. Det är kvaliten på träningen som räknas, en häst får inte bra kondition att gå på i lite lunkande tempo ett par timmar per dag. En häst blir vältränad av intervaller, styrkearbete etc.

Det är inte tiden på träningspasset som räknas alltid utan vad träningen innehåller.

Sen håller jag med om att en normalt tränad häst med en god kondition innan inte går ner sig särskilt mycket på 5 veckors vila, dom kommer i regel igång relativt snabbt.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

3 veckor tar det innan muskler och kondition börjar avta. Det lärde jag mig på "galoppen"... å de hästarna är sjukt vältränade.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Tror det beror på väldigt mycket vad det är för slags bete och vad det är för slags flock och vad det är för slags häst. På ett bra bete som inbjuder till spring och aktivitet, där hålls konditonen igång väldigt bra även utan ridning. Min häst är precis som han är innan vilan när jag sätter igång efter betet. Skillnaden är verkligen inte stor. Förutom att utan betesbegränsare så blir han för stor och då blir givetvis skillnaden stor på före och efter. Han är en väldigt lättfödd variant av häst.

Jag anser också att ska hästen gå på full vila från träningen, då bör hästen ha en tillräckligt bra hage så den håller igång lite själv. Alltså inte bara en platt gräshage som inte bjuder in till någon aktivitet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: fixi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp