F

fruit_

Någon som kan förklara hur ridprovet på 3-årstesterna ser ut?:confused:
Vad bör hästen kunna för att vara med? Har läst på asvh:s hemsida men jag vill veta mer!!
Får man smacka? Vad krävs för att få :eek: underkänt?

Hur förberedda är ni som tänkt vara med på ridprovet?

Ska till Ambjönarp 7/5 och visa min prinsessa:love:

Sv: Ridprov??

fruit_ skrev:
Någon som kan förklara hur ridprovet på 3-årstesterna ser ut?:confused:
Vad bör hästen kunna för att vara med? Har läst på asvh:s hemsida men jag vill veta mer!!
Får man smacka? Vad krävs för att få :eek: underkänt?

Hur förberedda är ni som tänkt vara med på ridprovet?

Ska till Ambjönarp 7/5 och visa min prinsessa:love:

Min 3 åring ska visas den 13 Maj i Linköping, både hon och jag är välförbreda, har under 2 månader nu haft henne uppstallad på ett stall med en mkt duktig ryttare som rider och handskas med henne, det är även den ryttaren som ska rida min häst på ridtestet, då hon har väldigt stor rutin med unghästar och har gjort det fler gånger förut, vilket känns väldigt bra. Mitt sto är i både väldigt bra kondis och har börjar muskla sig super snyggt, pälsen och kroppen är super fin, hon skoddes runt om för ca 2 veckor sedan för att få ett bättre steg och bättre "uppsjut" i sprången över hinder,
(det var stor skillnad) :)

Ridprovet funkar så att man är runt ca 4 hästar på barnan samtidigt och bedöms, hästen ska kunna skritt, trav och galopp, den ska även kunna svängas och likande då man rider snett igenom m.m provet håller inte på så länge, och jag själv tycker att ryttaren på ryggen, ska h*n smacka så ska det vara tyst så bara hästen hör det, annars låter det väldigt illa. :)

På vissa ställen kan man få göra ridprovet själv i ridhuset. Beror säkert på hur många ridhus man har tillgång till.

Det räcker att du kan skritta, trava och galoppera i båda varven. Om din häst inte kommer över 47 p i hoppning eller gångarter så behöver man inte göra ridprovet.

Som sagt antal hästar varierar, vissa ställen har två, andra tydligen fyra, endel bara en häst.

Så länge du kan visa din häst i skritt, trav och galopp i båda varven och kan styra den får du smacka och använda spö men måste självklart uppföra dig anständigt, tror knappast dom blir lyckliga om du spöar fram din häst, däremot får du trilla av så länge du kan sitta upp och fullfölja provet (det var en som gjorde det på grevagården för flera år sen) Tänk på att lyssna på vad domaren säger dom har ofta bra ideer. Ta inte ut din häst genom att hetsa den i ren nervositet utan ta det lugnt.

När jag red för flera år sedan var domaren jättetrevlig och hjälpte till och gav mig intruktioner om vad jag skulle göra. Du får även använda pall att sitta upp från om du brukar göra det hemma. Ta med dig din egen bara.

Underkänt får man om man inte visar en gångart, t ex inte kan fatta galopp i ena varvet. Det brukar dock räcka med någon långsida i galopp. Förra året på Vreta var det en som hade poäng för dubbeldiplom, som dom inte fick att galoppera i ena varvet. Då kallades en annan ryttare ner från läktaren, dom bytte, hon fick hästen att galoppera ett par språng och sen var dom godkända! Så särskilt hårda krav är det inte.

RIdprovet är egentligen det enklaste på hela visningen. Du har dessutom ganska god 'tid' på dig att t ex fatta galopp, sett hästar med gdk ridprov som det tagit två varv att fatta galopp för.

Det är ju INTE en dressyrtävling, utan hästen ska i princip bara visa att den är ridbar (snarare styrbar) i bägge varven i alla tre gångarterna, men det är inte formkrav, gångarter etc bedöms inte.

Och det är helt okej att både smacka, ha spö (inte att slå fram hästen med dock) och prata med dem. De är mest intresserade av LYNNET på hästen, så underkänt får du bara om du trots upprepade försök etc inte kan visa en gångart eller hästen är uppenbart istadig och vägrar göra som du vill/ens försöka.

Tack för alla bra svar :bow:

Det här ska vi nog klara om ridprovet blir aktuellt.
Hon är relativt styrbar, kan tycka det är spöken:eek: tex vid dörren och d kan ta lite tid att komma in i galoppen, men det får väl göra de då. Det är faktiskt enklare att rida ut, vilket jag oftast gör.

Men hon är har ett väldigt bra lynne, alltid snäll, lugn och försöker göra sitt bästa:love:

Nägon mer som ska till ambjönarp?

:banana:

fruit_ skrev:
Tack för alla bra svar :bow:

Det här ska vi nog klara om ridprovet blir aktuellt.
Hon är relativt styrbar, kan tycka det är spöken:eek: tex vid dörren och d kan ta lite tid att komma in i galoppen, men det får väl göra de då. Det är faktiskt enklare att rida ut, vilket jag oftast gör.

Men hon är har ett väldigt bra lynne, alltid snäll, lugn och försöker göra sitt bästa:love:

Nägon mer som ska till ambjönarp?

:banana:
I Ambjörnarp lär du få visa ridprovet i paddock så dörrar behöver du inte oroa dig för där, det finns bara et ridhus och där får man väl anta att löshoppningen kommer att äga rum.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 160
Senast: skogaliten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar