Ridponnyhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pie_pretty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 672
Sv: Ridponnyhingstar

Det är inget fel alls att använda de äldre beprövade hingstarna till ett oprövat sto. Det är bara de som vill marknadsföra sina yngre hingstar som avråder från att använda de äldre.
Mitt råd är att titta dig inte blind på hingsten i fråga utan titta även på vad han presterat, vad som finns i andra o tredje generation bakom honom, titta på avkommor o meriter.
Är det en oprövad hingst så se även där på vadsom finns bakom honom, vad som kan förväntas nedärvas från honom utifrån hans stam, hur han presterade på bruksprovet själv osv...

Det är inget fel alls att använda de äldre beprövade hingstarna till ett oprövat sto. Det är bara de som vill marknadsföra sina yngre hingstar som avråder från att använda de äldre....
Det är ju inte helt sant.... det finns ju många anledningar att välja bland de yngre hingstarna. Särskilt om de kommer ur en hingstlinje, där varje generation blivit bättre än den föregående. Med detta inte sagt att de äldre är dåliga. Klart inte! Det beror ju fortfarande på vad du har för sto.

Huvudet på spiken"Det beror ju fortfarande på vad du har för sto."
Självklart är det så.
Jag är varken för eller emot yngre eller äldre hingstar utan man måste se till vilket sto man har o vad som passar henne.
MEN många här på buke som nedvärderar de äldre har egenintresse i det...o det vet jag...inte bara bullshit.

Om ditt WM-sto är litet och ädelt och inte har haft föl förut, så skulle jag knappt inte råda att välja en hingst som lämnar så stort första gången. Kanske hellre sikta på att göra en C-ponny, och om den blir bra, kan du ju fortsätta avla, med sikte på större format. Ett WM-sto lämnar knappast inte en stor D-ponny vad du än väljer för hingst.

eller varför inte ta Poetic Justice =)
lämnar fina hopp avkommor.

eller varför inte ta Poetic Justice =)
lämnar fina hopp avkommor.
Visst har han gjort det - men titta också på vad det är för möderne på dessa ponnyer....
och så kan ju tilläggas att han inte är direkt liten, om man nu ska titta efter hingst till ett mycket litet ädelt sto.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 753
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 085
Senast: Heloise
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 437
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka