Ridponnyhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pie_pretty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 672
P

pie_pretty

Jag hoppas det inte blir allt för livat nu =)

Har följt trådarna om ridponnyer ett tag men nu har jag tänkt fråga lite frågor.

Jag har WM sto som döttrana har vuxit ur som jag vill betäcka med en stor ridponny för att få upp storleken och förhoppningsvis få ett litet sto som jag kan fortsätta avla på.

Jag har funderat på Top Nordpol, men hur stort ger han? han är ju elit premierad men jag läste att power boy var den enda elit preierade hingsten i sverige? Hur går det ihop?

Sen funderar jag på Boccaio Arden, Har ni bilder på hans avkommor?

Tack

Sv: Ridponnyhingstar

Sen funderar jag på Boccaio Arden, Har ni bilder på hans avkommor?

Tack
Det finns bilder på tre Bocaccio Arden-ungar på ägarens hemsida, klicka på någon av bilderna på honom under länken "avelshingstar", och scrolla längst ned bland bilderna.

mvh
Jenny

Tack, jag har tittat på dom och jag tycker dom ser fina ut.

Är inte du involverad i ASRP?

Du vet inte hur det ligger till med Top Nordpols Elit? Jag ska ringa och prata med ägarna, men man vill ju inte verka dum...

Om man skulle välja en annan hingst, vilken ASRP hingst har då mest framgångsrika avkommor på tävlingsbanorna om man räknar med deras avkommor utomlands också?

Hej
En hingst kan ju vara godkänd i flera länder/avelsföreningar.
Det ligger nog till så att Top Nordpol är premierad elit i sin tyska avelsförening. Vid ASRP:s avelsvärdering i Sverige år 2005 erhöll han G I tom 2010[/B][/B]. Top Nordpol är vad jag kan förstå godkänd genom Mecklenburgförbundet och också intagen i Westfahlen. I vilken av dessa han är elit vet jag ej.

Power Boy blev premierad Elit år 2007 i ASRP i Sverige. Därav är han den första och hittills enda elit-premierade ridponnyn i ASRP. Fler lär det bli!

De olika förbunden/länderna har olika regler för avkommebedömning, vilket gör att det kan bli svårt att jämföra tex beteckningen elit.

Hoppas jag har rett ut begreppen lite.

Tack, jag har tittat på dom och jag tycker dom ser fina ut.

Är inte du involverad i ASRP?

Du vet inte hur det ligger till med Top Nordpols Elit? Jag ska ringa och prata med ägarna, men man vill ju inte verka dum...

Om man skulle välja en annan hingst, vilken ASRP hingst har då mest framgångsrika avkommor på tävlingsbanorna om man räknar med deras avkommor utomlands också?

Jag har inte koll på Top Nordpols eventuella klassindelning utomlands, men här i Sverige är det preics som youbre skriver bara Power Boy som har Elit av ridponnhingstarna. Kanske blir det fler i år? :idea:

Hur det än är med Top Nordpol, så kan man tolka uttrycket Elit även på ett annat sätt. På Hästaks hemsida står det om honom: "Tyska Elitponnyhingsten som har allt!". Det kan ju mycket väl vara så att det syftas på att han i och med sina meriter i svår hoppning kallas "Elit", precis som många gör med sina ponnyer hela tiden (en klassisk rubrik vid saluannonser är ju exempelvis "Elitponny i hoppning" osv). Han är ju dessutom bevisligen hingst, så på så sätt är han ju "Elithingst" även om det inte är "hingst med avelsvärdesklass Elit" som menas.

Obs att detta är mina egna tolkningar, jag vet egentligen inte vad Hästak menar när de skriver att han är "Elithingst". Jag är inte alls insatt i hur hingstarna klassindelas utomlands.

mvh
Jenny

Knapplån!
Borde inte V N Hanassie o Elegant kunna vara berättiga för ett ELIT i år???;)

Jo, om man går in och tittar på ASRPs anmälningslista till bruksprovet så står de med för ev höjning till Elit

Knapplån!
Borde inte V N Hanassie o Elegant kunna vara berättiga för ett ELIT i år???;)

ASRP har förstås som alla andra avelsföreningar. att hingstar skall ha lämnat med avelsföreningens ston bedömningsbara avkommor innan Elit kan tilldelas--när bedömningen av hingstens avkommor görs så tas hänsyn till vad hingsten lämnat tidigare i livet.

Nu är ju det inte egrentligen speciellt intressant, vi har flera hingstar i Sverige och får ytterligare ett part i år som varit mycket framgångsrika i avelsboxen i sina hemavelsföreningar--gemensammt för dem är att de inte längre är aktuella i avel i sina egna avelsföreningar.

Vi lever ju i en värld där vi inte är avskurna ifrån omvärlden.
våra konkurrenter har för länge sedan slutat avla med de här hingstarna varför har dom avelsvärde för oss ???
Peråke

Detta är en bild på mitt "Bosse" föl när han var 11 månader kortet är taget i maj 07. Jag har tyvärr ingen färskare bild på honom och just nu har har han en mycket tjock vinterpäls så han lämpar sig inte att fotografera. Han har ett mycket trevligt temperament och är väldigt snäll att hantera.
PICT0938_edited.jpg
[/IMG]

... och får ytterligare ett part i år som varit mycket framgångsrika i avelsboxen i sina hemavelsföreningar--gemensammt för dem är att de inte längre är aktuella i avel i sina egna avelsföreningar.......våra konkurrenter har för länge sedan slutat avla med de här hingstarna varför har dom avelsvärde för oss ???
Peråke
Varför har dom inte avelsvärde "hemma" längre? Är dom redan släkt med för många, eller har inte avkommorna levt upp till förväntningarna? Kan dom inte ha ett avelsvärde på vårt svenska stomaterial?

Vem är morfar?

Detta är en bild på mitt "Bosse" föl när han var 11 månader kortet är taget i maj 07. Jag har tyvärr ingen färskare bild på honom och just nu har har han en mycket tjock vinterpäls så han lämpar sig inte att fotografera. Han har ett mycket trevligt temperament och är väldigt snäll att hantera.
PICT0938_edited.jpg
[/IMG]

Varför har dom inte avelsvärde "hemma" längre? Är dom redan släkt med för många, eller har inte avkommorna levt upp till förväntningarna? Kan dom inte ha ett avelsvärde på vårt svenska stomaterial?
Självklart har dom hingstarna ett stort avelsvärde, både *hemma* och i sverige. Tyvärr är det så att vissa tror sig vara experter på ridponnyavel, och uttalar sig vitt och brett om vissa hingstar, och då tror många på ett sånt här forum att det är sanningen.

Det finns fler gamla hingstar i ASRP än Hannassy (24 år) och L.V.Elegant (19 år ). Top Nordpol 18 år och Power Boy 24 år.
Elegant har i Sverige få avkommor då han inte haft så många betäckningar här vilket är förvånansvärt. Han låg på Tyska rankinglistan i samma nivå på avkommor (intjänade pengar) som Top Nordpol fast Elegant aldrig gått i Tysk ridponnyavel. Resultatet är baserat på några exporterade avkommor till Tyskland.
Elegants äldsta avkommor i Sverige var 2007 3 år och de få bedömda under de 3 åren resulterade i ex. Bis föl ASRP riks, Bästa ungponny,Bäst in show och vinnare i Bollerup 3 årstest i både hoppning och gångarter.Elegant har 2 avkommor placerade i EM dressyr Bartje och Bjirmens Tjalling. Flera tävlande internationellt o nationellt i både hoppning och dressyr. Vad är det för skillnad på att Power Boy var berättigad till elit på avkommor t.o.m. 2005 och inte Elegant på avkommor t.o.m. 2005 ? Glömde ASRP Elegant i fjor och i år olyckligtvis ändrat reglerna för att få elit ? / Elegantavkommeägare som blivit lite informerad och hoppas ägarna tar strid om Elegant inte får elit på samma villkor som Power Boy

Klart att gamla utländska hingstar är mycket billigare köpa än de nya unga avelshingstarna som oftast är internationellt mycket mer eftertraktade. En ung godkänd topphingst kostar flera hundra tusen medan en gammal hingst går att låna gratis eller köpa mycket billigt.Vidare är det upp till stoägaren välja en gammal A eller elit hingst som kanske idag är mycket sämre som nedärvare än sina unga konkurrenter.

Han ser jättefin ut. Men det ser ut som om han har en staketpinne rätt upp i det allra heligast;).
Precis som du så vill jag inte gå ut o fota nu...de ser inge roliga ut hellurviga.

Precis som du säger så är det upp till stoägarna om de vill välja en gammal bevisad hingst eller en ny obevisad hingst.
Alla har vi olika väg att nå målet, men ändå ska det klankas ner på dessa äldre hingstar.

Drar mitt exempel igen...
Don Primero...22år.
Toppar Blupen, skrev svenks hbl historia förra året med 4 hingstar med till bruksprov varav 3 blev godkända. Han hade med 22!!! avkommor i championaten i okt. Bland 4 åringarna var 3 av 6 placerade e honom.
Han har aldrig haft en bättre säsong i Sverige än förra året.
O dessutom hade han enligt många stationer den bästa kvaliten på sina simmare bland dressyrhingstarna.
I Mälardalensvarmblodsklubb fölchampionat så vann ett stoföl e DP... det högställdaste föl jag någonsin sett.

Ok han är ett hbl...men hbl ligger milslängder före rp i utvecklingen.Om han som 22 åring fortfarande ger avkommor som vinner fölchampionat, 3årstester o unghästchampionat i både Sverige o Tyskland, varför skulle inte våra gamla rp hingstar med rätt matchat sto kunna lämna av idag önskvärda individer???
Dessutom sliter tyskarna i honom o bönar o ber om att få köpa honom. Men hans säljs inte för några pengar i världen.Så inte sjutton skulle han skänkas bort.

Bland det första jag fick lära mig i avel var att "till obeprövat sto ta en beprövad hingst så du vet någorlunda vad du har att vänta från hans sida.O till ett beprövat sto där du känner mödernelinjen...våga chansa på de obeprövade hingstarna"

Senast ändrad:

Nu blir jag kluven!
Är inte dom äldre hingstarna som tex Veronas Bo-Gi, Power Boy och Hanassie bra att använda? Jag som tyckte dom hade så bra avkommor.. Det kändes som ett säkert kort..

Men jag sökte runt på ASRP hemsida och hittade Paulie. Han är ju yngre, skulle det passa ett WM sto? Eller vem av dom yngre skulle man ta? pondus är fin men han är nog för liten.. Verdi kanske? Är han bra?

Jag trodde aldrig det skulle bli så här svårt att välja hingst....

Svårt att välja hingst, javisst! Själv vet jag vilka jag inte vill ha men sedan blir det svårare. Varför inte åka till ASRP:s hingstpremiering 14-16 mars, kanske blir det ngn nygodkänd (förhoppningsvis) + att det bjuds även i år på hingstshow och man hoppas att så många som möjligt av de godkända hingstarna kommer.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 753
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 085
Senast: Heloise
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 437
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka