Ridponnyhingst till welshsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zondell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 293
Sv: Ridponnyhingst till welshsto

Man kan ju alltid diskutera säkerheten i dessa prov men jag tror mer på uppsutten hoppning än löshoppning. Sedan får man ta det med en nypa salt när det gäller unghingstar i en så pass stressig miljö som en hingstpremiering faktiskt är.

Det finns studier som visat att sambandet mellan löshoppningsbetyg och betyg för uppsutten hoppning har ett mycket högt samband. Så löshoppningsbetyg får nog anses som ganska säkra. Kanske på ett sätt säkrare än uppsutten hoppnng eftersom man där får läga till en faktor - ryttaren.

Det finns studier som visat att sambandet mellan löshoppningsbetyg och betyg för uppsutten hoppning har ett mycket högt samband. Så löshoppningsbetyg får nog anses som ganska säkra. Kanske på ett sätt säkrare än uppsutten hoppnng eftersom man där får läga till en faktor - ryttaren.

Du missförstod nog mig lite. Jag tror inte klockrent på sambandet mellan löshoppningsbetyg och tävlingsresultat på regionala och nationella ponnytävlingar. Däremot kan säkerligen en hingst som löshoppat bra lämna en avkomma som också gör det.

Jag reagerar givetvis om en ponny får jättelåga eller jättehöga betyg men jag tror ärligt att det har mer med träning, dagsform och tillfälligheter att göra. Jag dömer inte ut någon ponny med sämre löshoppningsbetyg. Jag hissar inte heller en ponny till skyarna som löshoppat med höga poäng om det inte även syns på stam, uppsutten hoppning och senare vanliga tävlingsmeriter att ponnyn verkligen är duktig.

Jag har sett väldigt många ponnyer med höga löshoppningsbetyg som inte presterat i sporten. Jag har också sett tvärtom. Mediokra betyg eller tom underkända ponnyer som gått väldigt långt.

När det gäller uppsuttna hoppningen liknar den sporten mer. Om ryttaren kan påverka ponnyn positivt betyder det för mig att den är ridbar och samarbetsvillig. Inte att ryttaren "hjälpt" hästen till högre betyg.

Tror inte alls att jag missförstår dig (men däremot du mig ;) jag har inte blandat in några arvbarheter).

Det finns flera genetiska korrealationsstudier som visar både på höga samband mellan löshoppningsbetyg vid t ex treårstest och uppsutten hoppning vid t ex kvalitetsbedömning och mellan löshoppning och senare tävlingsprestationer. Dvs att löshoppningen faktiskt visar rätt mycket av hur hästen kommer lyckas senare i livet som hopphäst.

Angående ryttarens påverkan så finns det både de som hjälper och de som stjälper. På den allra högsta nivån räcker det inte med bara en bra häst eller bara en bra ryttare, man måste ha båda.

Hur kan du se skillnad på om ryttaren hjälpt hästen eller om den är samarbetsvillig? Speciellt om du inte sett rundan IRL utan bara resultatet?

Tror inte alls att jag missförstår dig (men däremot du mig ;) jag har inte blandat in några arvbarheter).

Det finns flera genetiska korrealationsstudier som visar både på höga samband mellan löshoppningsbetyg vid t ex treårstest och uppsutten hoppning vid t ex kvalitetsbedömning och mellan löshoppning och senare tävlingsprestationer. Dvs att löshoppningen faktiskt visar rätt mycket av hur hästen kommer lyckas senare i livet som hopphäst.

Angående ryttarens påverkan så finns det både de som hjälper och de som stjälper. På den allra högsta nivån räcker det inte med bara en bra häst eller bara en bra ryttare, man måste ha båda.

Hur kan du se skillnad på om ryttaren hjälpt hästen eller om den är samarbetsvillig? Speciellt om du inte sett rundan IRL utan bara resultatet?

Spännande. Finns dessa studier publicerade någonstans på nätet och gäller det ponnyer eller stora hästar?

Även om jag fortfarande är misstänksam mot löshoppningsbetyg...

Givetvis kan man inte se på betyget vad som är hönan eller ägget. Jag är bara skeptisk i allmänhet till att hissa eller dissa en ponny på EN enda beömning.

Tycker att poäng vid regionala och nationella ponnytävlingar är säkrare eftersom det pågår under längre period och visar "slutprodukten".

Det optimala är förstås att följa ponnyn från löshoppning genom bedömningar för uppsutten hoppning och vidare ut på tävlingsbanan. Detta ihop med kunskap om härstamning, syskon och avkommor gör att helheten blir säkrare.

Jag skall välja en hingst till ett fint sto och vill vända på alla stenar innan jag tar beslut.

Ridponnyaveln är ju ganska ny och jag måste erkänna att jag inte har kontroll på all statistik (som jag skulle önska).

Studierna är gjorda på varmblodiga stora hästar. Men jag har svårt att tänka mig att resultatet skulle bli så olika om man gjorde dem på ponny, speciellt ridponny som det finns en del varmblod i.

Det finns ett examensarbete på SWB av E.Thorén, det kommer en artikel under 2008 om SWB och sen finns det en del tyska artiklar av bl a Lührs-Behnke et al. Finns säkert fler, men det är de jag komer på på rak arm. Borde gå att Googla fram dem, eller i alla fall summarys av dem.

Självklart får man en bättre helheltsbild av hingsten om man kan se både bedömning(ar) och prestation. Problemet kan ju vara att det dels saknas tillräckligt många bra ponnyryttare som vill rida hingst och dels att det kan ta några år innan prestationerna kommer.

Faktum är att det hårda bruksprov som finns på ridponny idag ger en ganska bra bild av hingsten, inkl. dess framtid.

Men tyvärr ger det ju ingen info om hur den nedärver sig. Till det behövs ett BLUP-index t ex. Något som man kan hoppas kommer på ridponny inom kort. Jag tror att det både skulle ge ett snabbare avelsframsteg och att det skulle ge mindre utrymme för diskussion och smutskastning bland hingstägarna.

En eloge till dig som verkar ha en genomtänkt strategi för din avel!

Studierna är gjorda på varmblodiga stora hästar. Men jag har svårt att tänka mig att resultatet skulle bli så olika om man gjorde dem på ponny, speciellt ridponny som det finns en del varmblod i.

Det finns ett examensarbete på SWB av E.Thorén, det kommer en artikel under 2008 om SWB och sen finns det en del tyska artiklar av bl a Lührs-Behnke et al. Finns säkert fler, men det är de jag komer på på rak arm. Borde gå att Googla fram dem, eller i alla fall summarys av dem.

Självklart får man en bättre helheltsbild av hingsten om man kan se både bedömning(ar) och prestation. Problemet kan ju vara att det dels saknas tillräckligt många bra ponnyryttare som vill rida hingst och dels att det kan ta några år innan prestationerna kommer.

Faktum är att det hårda bruksprov som finns på ridponny idag ger en ganska bra bild av hingsten, inkl. dess framtid.

Men tyvärr ger det ju ingen info om hur den nedärver sig. Till det behövs ett BLUP-index t ex. Något som man kan hoppas kommer på ridponny inom kort. Jag tror att det både skulle ge ett snabbare avelsframsteg och att det skulle ge mindre utrymme för diskussion och smutskastning bland hingstägarna.

En eloge till dig som verkar ha en genomtänkt strategi för din avel!

Sant. Man kan ju bara "gissa". Gillar Veronas Bo-Gi och de avkommor jag sett. De har också presterat bättre än jag vågade hoppas. Betr Bocaccio Arden är det en ung hingst med ungt blod. Kings Bonus skall varit en bra xx hingst. Någon som vet mer? Kålltorps Primus behöver ju ingen närmare presentation.

Jag är positiv till Likstahöjdens Komet. Har du träffat honom? Lite nyfiken på hur han fungerat på tävlingsbanan och hur tempramentet är. Har förstått att han varit användbar och med bra ridegenskaper.

Jag har en Likstahöjdens Komet avkomma född 03, hon är jättetrevlig. Körde henne när hon var två år, red in henne vid tre och det har inte varit några som helst problem.
Har en vuxen tjej som tränade henne till kvalite, hon fick 7.91 allround, 7.84 hopp och 7.53 dressyr. Inte så höga siffror men hon gör det hon ska.
Efter det så startades hon i 2 LD och en LC innan vinteruppehåll.
Då var hon hoppad med ryttare bara ett par gånger, men hon gick felfritt och hoppade en mur första gången hon såg den.
Nu vilar hon som sagt men ska sättas igång efter helgerna och starta senare till våren igen få se hur det går.

Har sett Komet i verkligheten dock ej på tävling, men han verkar ha bra temperament själv och vad jag sett så har han nedärvt det.

Bocaccio Arden är nog mitt förstaval i alla fall. Gillar Likstahöjdens Komet men skulle vilja ha (ännu) mer storlek och gång.

Tack för alla tips!

Någon som vill jämnföra Bocaccio Arden med Magic Dancer?

Bocaccio Arden är nog mitt förstaval i alla fall. Gillar Likstahöjdens Komet men skulle vilja ha (ännu) mer storlek och gång.

Tack för alla tips!

Någon som vill jämnföra Bocaccio Arden med Magic Dancer?

Jag är inte kapabel att jämföra hingstarna men jag tycker att Bocaccio Arden har en helt annan utstrålning under ryttare än vad Magic Dancer har. Jag har sett båda hingstarna under ryttare på Grevagården och i hemmiljö och jag upplever det som att Bocaccio Ardens stjärna lyser starkare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 100
Senast: Milosari
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka