Ridponnyhingst till welshsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zondell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 293

Zondell

Trådstartare
Tips på ridponnyhingst till sekt B sto sökes. Krav: stor D eller liten ridhäst, mycket goda hoppanlag och bra gångarter. Fullblod och welshblod. Ingen halvblodskorsning helst.

Hittar några fina på nätet men de tycks inte gjort några resultat i sporten. Vet därför inte hur marknadsföringen fungerar "i verkligheten".

Hjälp!

Sv: Ridponnyhingst till welshsto

Jag hade funderat på Bocaccio Arden

Okej. Motivera gärna din fundering. Själv är jag lite tveksam till hans hoppanlag. Hans bruksprov i hoppning blev underkänt om jag fattat saken rätt? Någon som vet om han gjort något på tävlingsbanan istället? Annars gillar jag stammen.

Förra året betäckte vi vårt welshsto med Likstahöjdens Komet RP 118
Fick ett mkt trevligt stoföl ,som jag är supernöjd med .:love:
Får se vad det kan bli av henne...

Jag är positiv till Likstahöjdens Komet. Har du träffat honom? Lite nyfiken på hur han fungerat på tävlingsbanan och hur tempramentet är. Har förstått att han varit användbar och med bra ridegenskaper.

Magic Dancer är en fantastiskt fin ponny, tycker jag. Han har blivit väldigt högt bedömd i både Sverige, Norge och Danmark. Hoppar bra, härligt temperament och går medelsvår dressyr bland storhästar nu. Vi betäckte vårt sto med honom och fölungen är väldigt trevlig! Rör sig jättefint och helt fantastisk att hantera! Gå via asrp.se så hittar du nog honom. Lyck till!

Minotauros för att det är en bra hopphingst eller chippyn red crusader för att han e typ värdens finaste ponny hingst som rör sig jätte bra hoppar bra och lämnat både fina gångarts och hopp ponnys!

Likstahöjdens Komet!
Placeringar (som D-ponny): MSV hoppning, LA dressyr, körning och seger i debutant fälttävlan. Han har, som stor häst p.g.a. ryttarens ålder, placeringar upp t.o.m. LA-hoppning! En underbar hingst med kanonspsyke som ger mycket trevliga avkommor, både exteriört och mentalt, bl.a. en "bästa hopp- och allroundhäst vid Kvalitetsbedöming i Linköping-02". Komet löshoppade med 10-10 vid sitt eget bruksprov!

Förutom dessa "torra fakta" har han också en underbar färg.
/Anne

Är intresserad av Bocaccio Arden eller Magic Dancer. Någon som sett dessa hingstar i hem- eller tävlingsmiljö. Någon som sett Bocaccio Arden hoppa?

Tips på ridponnyhingst till sekt B sto sökes. Krav: stor D eller liten ridhäst, mycket goda hoppanlag och bra gångarter. Fullblod och welshblod. Ingen halvblodskorsning helst.

Hittar några fina på nätet men de tycks inte gjort några resultat i sporten. Vet därför inte hur marknadsföringen fungerar "i verkligheten".

Hjälp!
Valdo RP 150 är en hingst jag blev imponerad av 2005 när han gjorde sin kvalitetsbedömning hos oss. Han fick 41p ext 9-9 hopp 898 gångarter och fick bra på alla temperamentstationer med. Vad han sen nedärver vet jag inte. Om jag någon gång ska lägga ridponnyhingst på mina welshston så är han högintressant. Tror att han vann bruksrpovet och även 6 års championatet. Fast han har iof halvblod som farfar (Master 850) vilket inte är helt fyskam iof.

Jag tycker Valdo är en jättefin gångartsponny. Jag har dock inte imponerats av hans hoppförmåga.

Minotauros ligger bra till på hoppanlag men jag är lite tveksam vad gäller tempramentet för barn. Har avkommorna blivet "snällare" än hingsten eller har jag bara haft otur och sett honom "fel dagar"?

Är totalt ointresserad av welsh cob blod. Har inget att tillföra. Jag vill föda upp en ridponny.

Är intresserad av Bocaccio Arden eller Magic Dancer. Någon som sett dessa hingstar i hem- eller tävlingsmiljö. Någon som sett Bocaccio Arden hoppa?

Jag såg Bocaccio Arden på båda hans bruksprov. Han hoppar med jätte fin teknik och har verkligen lätt för sig i hoppningen men tyvärr kraschade han i ett av hindren och tappade sedan förtroendet. Jag har träffat honom i hemmiljö flera gånger och det är en jättetrevlig hingst. Min avatar är min Bocaccio Ardenavkomma när han var 11 månader.

Oh, då skulle du varit med på läktaren och drägglat över hans kvalitetsbedömning:love: Även nere på plan var det dräggelvarning. Han hoppade kanon där!

Omdömmet
Stor kapacitet, god balans, säker taxering, god framåtbjudning, god benteknik fram o bak, god sammarbetsvilja, gott förtroende, orädd, sansad, energisk

Det enda negativa omdömmet var att han var ngt okoncentrerad och ngt dålig rytm
Om jag inte minns fel så var det det året som ena spegeln inte täcktes för.

Oh, då skulle du varit med på läktaren och drägglat över hans kvalitetsbedömning:love: Även nere på plan var det dräggelvarning. Han hoppade kanon där!

Omdömmet
Stor kapacitet, god balans, säker taxering, god framåtbjudning, god benteknik fram o bak, god sammarbetsvilja, gott förtroende, orädd, sansad, energisk

Det enda negativa omdömmet var att han var ngt okoncentrerad och ngt dålig rytm
Om jag inte minns fel så var det det året som ena spegeln inte täcktes för.

Premieringen 2007. Jag fäster inte så stor vikt vid löshoppning:
Hingsten har utfört ett prov i uppsutten hoppningen med poängen: 7-5-6-6. God benteknik men hoppar ej igenom kroppen, bra galopp, ängslig och svårpåverkad. Tot gångarter 7,9 (godk) tot hoppning 5,9 (ej godk).

Vill ändå säga att Bocaccio Arden är högintressant. Jag gillar hans typ, stam, storlek, exteriör och rörelser. Imponerad av de bilder jag sett på hans avkommor som varit högställda och fina.

Hingsten har utfört ett prov i uppsutten hoppningen med poängen: 7-5-6-6. God benteknik men hoppar ej igenom kroppen, bra galopp, ängslig och svårpåverkad. Tot gångarter 7,9 (godk) tot hoppning 5,9 (ej godk).

Men nu pratar ni väl ändå om två helt olika hästar, Valdo fick ju jättefin kritik på den uppsuttna hoppningen när han visades 2006:
Hingsten har utfört ett prov i upps. hoppn. under testryttare med p: 9-9-9-9. positiv och ridbar. Energisk m vägv. galopp. Hoppar m härlig spänst. Upplevs att den har stor kapacitet. Tot gång 8.3 (gdk) Tot hoppn. 9.0 (gdk).

Den kritiken du hänvisar till är väl Boccacio Ardens?

Men nu pratar ni väl ändå om två helt olika hästar, Valdo fick ju jättefin kritik på den uppsuttna hoppningen när han visades 2006:
Hingsten har utfört ett prov i upps. hoppn. under testryttare med p: 9-9-9-9. positiv och ridbar. Energisk m vägv. galopp. Hoppar m härlig spänst. Upplevs att den har stor kapacitet. Tot gång 8.3 (gdk) Tot hoppn. 9.0 (gdk).

Den kritiken du hänvisar till är väl Boccacio Ardens?

Det stämmer att det är Boccacio Ardens kritik jag hänvisar till. Hans kritik i inlägget ovan gäller löshoppning. Man kan ju alltid diskutera säkerheten i dessa prov men jag tror mer på uppsutten hoppning än löshoppning. Sedan får man ta det med en nypa salt när det gäller unghingstar i en så pass stressig miljö som en hingstpremiering faktiskt är.

Valdos hingstpremieringskritik har jag inte sett. Jag har bara sett honom på tävlingsbanan och själv bedömt honom som en flott gångartsponny men inte varit imponerad av hoppförmågan. ;)

Har ni andra fler idéer eller hingstförslag vore det kul:idea:

Valdo gjorde sitt bruksprov 2006 som bruksetta både hopp och dressyr. Har du verkligen läst på rätt häst:confused:

VALDO RP 150 5 år mankhöjd 145 skenben 17 Exteriör 98788 / 40 galopp 8 totalt 48 poäng
Gångarter 8,3
Hoppning 9,0
Slutgodkänd GII

Jag har aldrig skrivit om BA enbart om Valdo som flertalet kunniga människor har ansett ha stor kapacitet. Hur du fick in BA poäng in i Valdo kritiken vet jag inte. Uppenbarligen ser avelsnämnden samt testryttarna samt många uppfödrae något som du inte ser.

Senast ändrad:

Det stämmer att det är Boccacio Ardens kritik jag hänvisar till. Hans kritik i inlägget ovan gäller löshoppning. Man kan ju alltid diskutera säkerheten i dessa prov men jag tror mer på uppsutten hoppning än löshoppning. Sedan får man ta det med en nypa salt när det gäller unghingstar i en så pass stressig miljö som en hingstpremiering faktiskt är.

Valdos hingstpremieringskritik har jag inte sett. Jag har bara sett honom på tävlingsbanan och själv bedömt honom som en flott gångartsponny men inte varit imponerad av hoppförmågan. ;)

Har ni andra fler idéer eller hingstförslag vore det kul:idea:

Det gäller att hålla reda på vilket inlägg man svarar på. Du svarade på Welsh's inlägg som handlar om Valdo. Kritiken jag angav i mitt inlägg handlar också om Valdo och var från hans uppsuttna hoppning på hingstpremieringen. Varken jag eller Welsh har skrivit något om BA.
Du vet väl att du hittar alla de senaste årens kritik från hingstpremieringar på SHs sida? Gå till www.svehast.se och välj sedan Avelsvärdering i menyn och sen går du in på Resultat hingstar och de olika årtalen så finns hingstarnas resultat och omdömen där.

Jag har själv bara sett Valdo riden i dressyr men där är det ju en härlig ponny samt att kritiken i den uppsuttna hoppningen på bruksprovet var minst sagt bra dvs en riktig multitalang.

Jag tyckte också väldigt mycket om Magic Dancer H när jag såg honom på hingstvisningen i våras. Han har ju också fina poäng av testryttarna i både hoppning och dressyr och jag hade nog utifrån vad du letar efter tittat lite extra på honom.

Boccacio Arden är ju också en snygg och rörlig häst och jag tror nog att han besitter både bra teknik och förmåga inom hoppning men har han psyket för hoppning? Hittills har han ju inte visat det. Men har du ett sto som är orädd och framåt och tänker mycket hoppning så kan det ju vara värt en chansning, det är en fin hingst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 100
Senast: Milosari
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka