Sv: Ridponnyhingst på Celle?
Jag har inte sett eller hört något om avkommor eller något sådant. Skulle tro att Tyskarna är något "svårflötade" dom har poppis ridponnyhingstar som dom använder i sin hoppavel och som fungerar bra.
Inverkar gör säker hur dom bedömer ridponnyer, vid premieringar (ston/hingstar) som är mycket omfattande och som avgör kvaliten döms ridponnyer som en "ponny" med ponnykaraktär och förstås rörlighet elasticitet osv.
Det förekommer en hel del korsningsavel halvblod/ ponny, vanligast är welshhingst/halvbloddsto och ibland även andra vägen men jag tror i första hand dom ser det som bruksavel och korsningarna syns mycket sällan på hingstpremiering.
Det finns EN premiehingst ifrån 2007 år årgång som för halvblod och syns ordentligt och det är FS stuteriet som tagit fram en ung hingst med hoppbetonad härstamning.
Han har härstamningen Polydor sto+ ridponnyhingst( halvbor till Champion de luxe) och det stoet sedan betäckt med en welshhingst. Hingsten heter FS Mr Mobility och även hans ridponnyblod är hoppbetonat med fullblodet Cocky Dundas bakom. Mr Mobility har gått myvcket bra på ungponnytävlingar och kanske är kvalad till Bundes (vet inte). I vilket fall som helst går denna unga hingst på semin och det innebär indirekt att vi kan nå honom i Sverige. (EU station)
Nu krävs för att använda honom här att han först avlagt bruksprov och det gör han först i höst---haken är att går han nu Bundes bra och gör ett bra bruksprov så har denna hingsstation haft "oförskämndheten" att sälja sådana unghingstar till sporten...
Har missat unga fina hingstar nu två år i rad på att dom helt enkelt "är för bra"--sporten betalar mer än avelsboxen.
Blir den här hingsten kvar tills i vår så kommer jag definitivt att använda honom.
Peråke (själutnämnd ridponnyexpert)
Hoppavlad ridponnyhingst e. Brase My Melody (welsh) ue FS Challanger uue Polydor.
Premiehingst 2007 och med super "ponnykaraktär"