Ridponnyhingst på Celle?

Kioskansvarig

Trådstartare
Det ska visst finnas en ridponnyhingst på Celle i Tyskland, efter den kända halvblodshingsten For Pleasure ?
En kompis påstår att han sett det nånstans i en tysk tidning, är det nån som vet om det stämmer, och vad det är för möderne.

Sv: Ridponnyhingst på Celle?

Kioskansvarig;8723428[QUOTE skrev:
]Det ska visst finnas en ridponnyhingst på Celle i Tyskland, efter den kända halvblodshingsten For Pleasure ?
En kompis påstår att han sett det nånstans i en tysk tidning, är det nån som vet om det stämmer, och vad det är för möderne.
[/QUOTE]

Ja det stämmer, For Kids Only heter han, sök på landgestüt celle +hengste eller titta på namnet på del mar så ser Du stammen.

- verkar vara helt igenom hannoveranare (varmblod) men 147 cm i mankhöjd.

*KL*
Undrar varför han blev så liten?

Det är väl inte ens värt att avla på en ponny med honom då han kommer att ge stort?

Varför han blev så liten det kan man ju undra, men jag skulle nog kunna chansa att betäcka en c ponny med honom.

En anledning kan vara att han är tvilling, en anledning att han lyckats plocka upp "små gener" bakifrån i sin härstamning och är genetiskt så här liten.

I Sverige hade vi ivarjefall tidigare på äldre halvblodslinjer att det fanns smått genetiskt i härstamningarna och så rätt som det var damp det ut en ponny.

Det finns många exempel på det.

Råkar det födas så här små halvblodsponnyer så kan dom vara stabila i sin nedärvning, exempel är ju de urbinoston vi har i Svensk ridponnyavel som är födda små och fortsätter ärva ner sig som ponny.

Just denna Tyska ridponnyhingst (litet halvblod) finns på fryst semin...bara att beställa och prova..

Tittar man på resultaten just nu i ponny EM så finns det ett par "små" halvblod som tävlas i just hoppning. (on line resultat)

http://www.tennisweb.info/giebelwald2007/zeitem.html

I år finns härstamningar med på många ponnyer, några till har härstamningar men som inte riktigt kommit med.

Nåväl för avelsintresserade så är startlistan kanooon.

peråke..

Vad blir sluträkningen på semin vid skick från Tyskland? om allt lyckas på första försök. Såg de stog 500 EU. Men vad mer tillkommer?

När jag har använt importhingstar så har jag följande kostnader.
(Beställer du fryst på OFK, får du strån till tre semineringar--trebrunster)..går dom inte åt så kan du seminera fler ston.

Importör--500 kronor/sto... fixar beställning och transport dit jag vill ha skicket.

Fakt ca 1000 kronor.

Svensk avelsvärdering till eget sto 0 kronor.
ASRP hingstlic. 650 kronor/hingst.

Du för själv språngrulla och utfärdar Svenska språngsedlar.

peråke

När jag har använt importhingstar så har jag följande kostnader.
(Beställer du fryst på OFK, får du strån till tre semineringar--trebrunster)..går dom inte åt så kan du seminera fler ston.

Importör--500 kronor/sto... fixar beställning och transport dit jag vill ha skicket.

Fakt ca 1000 kronor.

Svensk avelsvärdering till eget sto 0 kronor.
ASRP hingstlic. 650 kronor/hingst.

Du för själv språngrulla och utfärdar Svenska språngsedlar.

peråke
Har man tur och allt funkar så blir det väl inte dyrare än dom svenska seminhingstarna?
Avkomman efter den hingsten och ett sto som är 93 :a och e arab u welshsto vad blir den? 43 :a?

Om du avelsvärderar honom för användning till eget sto och får honom godkänd så blir det en 43:a.

Till eget sto krävs att hingsten är Premierad gått bruksprov med minst 7,7 i hoppning eller dressyr. Inga problem med den hingsten han har gjort ett niomässigt bruksprov i hoppning.

Visar du och avelsvärderar/stambokför ditt sto i ASRP så har du fullr avelsvärde på avkomman.

Att använda seminimport/frysimporthingstar behöver inte bli dyrare--men det är omständigare och kräver därtill "lite" tur eftersom man betalar hela kostnaden för hingsten oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.

peråke (själutnämnd "expert")

Senast ändrad av en moderator:

Men använd då i stället Artist eller Robin Z! Dom står i Sverige och Robin har ju dessutom gett svårklasshästar. Och så vet du att de ger stort. Hur stor är inte alla i Only For Kids stam??? och hur stort borde han således inte lämna?
Gräset är...
Hälsar surmuppen och glädjedödaren Petra :angel:

Varför i hela friden ska man använda en hingst som står i Sverige om den inte har det man vill ha?

Någon som vet något om avkommor till For kids only? Om han betäckte som 3 åring borde hans första årgång vara 4 år i år.

Förstår inte heller varför man skulle betäcka med Robin Z om man håller på med ridponnyavel.

Jag har inte sett eller hört något om avkommor eller något sådant. Skulle tro att Tyskarna är något "svårflötade" dom har poppis ridponnyhingstar som dom använder i sin hoppavel och som fungerar bra.

Inverkar gör säker hur dom bedömer ridponnyer, vid premieringar (ston/hingstar) som är mycket omfattande och som avgör kvaliten döms ridponnyer som en "ponny" med ponnykaraktär och förstås rörlighet elasticitet osv.

Det förekommer en hel del korsningsavel halvblod/ ponny, vanligast är welshhingst/halvbloddsto och ibland även andra vägen men jag tror i första hand dom ser det som bruksavel och korsningarna syns mycket sällan på hingstpremiering.

Det finns EN premiehingst ifrån 2007 år årgång som för halvblod och syns ordentligt och det är FS stuteriet som tagit fram en ung hingst med hoppbetonad härstamning.

Han har härstamningen Polydor sto+ ridponnyhingst( halvbor till Champion de luxe) och det stoet sedan betäckt med en welshhingst. Hingsten heter FS Mr Mobility och även hans ridponnyblod är hoppbetonat med fullblodet Cocky Dundas bakom. Mr Mobility har gått myvcket bra på ungponnytävlingar och kanske är kvalad till Bundes (vet inte). I vilket fall som helst går denna unga hingst på semin och det innebär indirekt att vi kan nå honom i Sverige. (EU station)

Nu krävs för att använda honom här att han först avlagt bruksprov och det gör han först i höst---haken är att går han nu Bundes bra och gör ett bra bruksprov så har denna hingsstation haft "oförskämndheten" att sälja sådana unghingstar till sporten...

Har missat unga fina hingstar nu två år i rad på att dom helt enkelt "är för bra"--sporten betalar mer än avelsboxen.

Blir den här hingsten kvar tills i vår så kommer jag definitivt att använda honom.

Peråke (själutnämnd ridponnyexpert)

Hoppavlad ridponnyhingst e. Brase My Melody (welsh) ue FS Challanger uue Polydor.
Premiehingst 2007 och med super "ponnykaraktär"
mrmobi1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hingsten For kids Only är hans stam ^liten^ i flera generationer eller är det just han som bara är ett undantag?
Vad är det för stam på welshhingsten Brase My Melody? Ren sek B?
/Madde

Brase The Braes My Mobility är en renrasig welsh

The Braes My Mobility
e. Steeh. Maestre ee Eyart. Herlequin

u. Anja ue. Emperor
http://www.allbreedpedigree.com/the+braes+my+mobility

En av mycket få aktiva welshhingstar i RP avel.
Bundessiegerhingst och Bundespremiehingst.
Han är "gräsligt" söt och har en bra "ridponnyrygg" och rör sig fantastiskt.
(Besöker man honom kan man få höra mycket långt och beskrivande varför just han passar i RP avel.)

Han har vait i ridponnyavel rätt länge och har flera godkända söner som inte varit "kändisar"--däremot har han några ridponnydöttrar som gjort väldigt bra bruksprov och konkurrerat skarp mot halvbloddston (dom går bruksprov samtidigt och resultatlistorna är i rangordning resultat och ridponnystona har inte egen resultatlista).

For Kids Only är nog bara en "slump".

peråke

Intressant Welshstam som innehåller blod från alla dom gamla stuterierna, Coed Coch, Revel, Chirk, Gorsty,Shalbourne osv med några droppar arab och barb längst bak, men inte en droppe från Downland, är det en tillfällighet eller har tyskarna använt welsh av den äldre gammaldagsmodellen istället för den förädlade ridmodellen./Madde

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 848
Senast: Amha
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 060
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka