Ridövningar till en "Kanonkula"

L

LBergman

Har ett helt underbart varmblod med mkt energi. Har uppståt problem mellan honom och medryttaren som jag aldrig haft (och tro mig jag har tidgare haft problem med den hästen :P) vilket gör mig frustrerad då jag ej vet vad jag ska ge för tips etc.

När de försöker trava stressar han upp sig, spännner sig, halv galloperar, hoppar upp i luften mm, alltså laddar som en liten kanonkula på väg att explodera.

Vi förstår båda att det gäller att släppa efter mer så han tar sig framtåt med lugnt tempo, vilket kan bli väldigt svårt. Problemet ligger dock inte i att hon har för hård hand, då hade han rest sig för länge sedan. Släpper man honom för mycker framåt i den situationen komemr han bara rusa.

Ryttaren har nu börjat bli "rädd" för honom och jag har ej möjlighet att själv rida pga av en olycka, har inte ridigt honom på ca 2 månader (vilket kan vara en liten orsak?) Min syster har ridigt honom istället, då kan han vara något stressad, men inte större problem.

Så, någon som har tips på övningar både för att få hästen att trava rent samtidigt som får ryttren att känna sig tryggar och lita mer på honom?

Sv: Ridövningar till en "Kanonkula"

Det låter som ren överskottsenergi - finns det ingen tuffare ryttare som kan ta ut honom och låta honom rasa av sig ordentligt innan medryttaren rider igen?

Jag ser framför mig en häst som går bakom hand och steppar runt? Om det är rätt tolkning så kommer det inte att funka med några direkta ridövningar förrän hästen i alla fall tar stöd i handen - och för att få stödet måste ryttaren driva framåt. Sticker han helt okontrollerat, eller "bara" springer han fort?

Energi & en otrolig kondis har han allt:) men han beter sig så här med henne även om han körs framför vagn dagen innan (vilket jag anser borde ta bort lite energi :P). Samtigit går han ju bra när min syster rider honom, vilket kan vara dagen innan eller efter. Hade det varigt hela tiden hade saken varigt lite enklare lixom..

Alltså i skritten tycker jag att han tar stödet bra, men när han stressar upp sig försvinner det jue & dte blir liten bakom hand ja.

Han kan mkt väl sticka helt okontrollerat där han stressar upp sig så där, men även om han "bara" skulle springa fort så skulle nog ryttaren bli ännu mer rädd för honom. För jag tror att hennes räddsa triggar honom endel också.

Bästa vore kanske att ha med syster när medryttaren rider, så att sis kan rida när problemet uppstår?
Jag såg hur "illa" det var först igår, så vi har inte provat så mkt dir.

Har själv samma problem. För oss gäller det att sysselsätta hästen. SKänkelvikning, volter och övergångar/tempoväxlingar. Var lite "oförutsägbar", alltså gör inte samma övning för många gånger. Det funkar utmärkt då han tycker det är kul att variera övningarna under passets gång.

Ok, då missförstod jag, eftersom du inte ridit trodde jag att han stått mycket :). Då är det ett direkt ridproblem för medis, kanske lättare att korrigera på plats. Finns det ingen tränare, eller kan du vara med när hon rider? Då ser du säkert tydligare vad det är som inte funkar.

Jag håller annars med Lundatorp - dock måste hästen fortfarande ta stöd för att någon övning överhuvudtaget ska kunna genomföras, går den bakom hand kommer medis inte att kunna påverka alls. Har ni paddock bör hon hålla sig där; skrittvolter på längre tygel och cavalettiövningar så att hästen måste titta vart den går istället för att studsa runt. Det är det första jag tänker på. Det viktiga är att den tar stöd - sedan kan hon börja rida :).

Kan säga att min ponny såg ut som han hade överhalsmuskeln placerad undertill. Alltså REJÄL underhals. Gick på pessoa och hade inspänning mellan benen. Kunde en gångart, galopp i högt tempo. Att helt tvärt byta över till tränsbett (då jag vägrade rida på annat) och få honom att släppa stjärkikarbehovet var långt ifrån lätt. Problemen löste vi genom dessa övningar jag skrev ovan. (Går nu LB dressyr stadigt och övningar på LA)

Till TS: Tänk på att ha en stadig hand och rid med sätet och skänklar. Då kommer hästen så småning om ta stöd på bettet och vara med lyhörd på dig. Styr in hästen på en volt än att börja bråka i munnen på den. Visst, det sliter mer men ni kommer till en naturlig bromsning utan större konflikt. På längre sikt är det mindre slitsamt. Om hästen fortfarande springer på volten, flytta ut bakdelen. Då får hästen det jobbigare att springa fort samt bromsas upp naturligt. Jag anser att hästen kommer att ta stöd genom dessa övningar. Dock är det svårt att genomföra dem korrekt, som Lager menar. Det håller jag helt med om! Jag har dock svårt att se någon annan möjlig väg för hästen att ta stöd på bettet. Man måste börja någonstans, och jag anser att dessa övningar är det bästa sättet. :) Lycka till! :D

Tack! :) att vara sysselsatt är bra för honom, det får hon tänka lite extra på.
Han är fin annars och har inte haft problemet så pass länge att han byggt underhals muskler etc, går i bra form i skritt och trav, och någorlunda i galoppen för min syster, att han tappar stödet är ju enbart när han blir stressad etc.

Det låter som om hästen lärt sig att en eftergift betyder öka. Kanske kan det vara ide för medryttaren att backa tillbaka och enbart arbeta med grunderna ett tag. Känna att hjälpgivningen fungerar/kommunikationen mellan häst och ryttare. Det låter som om det är där det brister.

Ja, det är ju "grund" övningar vi letar efter, så att hon kan känna sig trygg i skritt arbetet och sedan traven.
De pratar "olika språk" som hon säger och hon har ju inte haft bråttom fram, utan skrittar mest em dlite trav, tror inte att hon har galloperat alls på dessa månader hon har hjälp till me dhonom utan hon är väldigt bra på dte sättet att hon vill få "grunden" att funka och inte stressar fram.

Det som gör mig så frustrerad är att jag inte själv kan prova, jag har tidigar kunnat rida på långa tygglar i skritt & trav med kontroll.

Det är inte bara eftergiften som han tolkar som öka, han tolkar helst allting som en ökning :P viktbyte, kortare tyglar, längda tyglar etc kan ju betydda ökning, man vet ju aldrig ;) Dock har han med mig liksom "testat" om det var en ökning jag ville ha, och så fort han tar i honom/rider lätt etc, förstår han att dte var ingen ökning, och så är det färdigt med det. Kort sagt en häst som man inte behöver fråga två ggr om en ökning :)

Jag hoppas att det kommer gå bra med häst och medryttare :).

Lundatorp - hur gjorde du övningarna om hästen fortfarande var bakom hand? Eller missförstod jag dig? Bakom lod skulle ag inte bry mig om, det har oftast med styrka att göra, men går hästen bakom hand så kan man inte göra någonting med den förutom att försöka få kontakt igen med enkla övningar (såsom skrittvolter)... upplever jag. Rider en del på en ganska ung häst nu som gärna släpper kontakten (lite rädd för handen), och att göra en framdelsvändning med en häst som är helt "borta" framtill är svårt :).

Tack! :) att vara sysselsatt är bra för honom, det får hon tänka lite extra på.
Han är fin annars och har inte haft problemet så pass länge att han byggt underhals muskler etc, går i bra form i skritt och trav, och någorlunda i galoppen för min syster, att han tappar stödet är ju enbart när han blir stressad etc.

Vill absolut inte att du ska tolka mitt tidigare inlägg fel. Det där med underhals osv hade min ponny när jag började rida honom. Mycket stressad, gick emot i munnen och slog konstant med huvudet när jag gick från den katastrofarliga betslingen till tränsbett. Han var långt ifrån grundriden och hade därav en mkt rejäl underhals. Det jag ville säga genom det exemplet är att de övningarna funkar även på dessa typer av hästar. Det var absolut ingen "kritik" åt dig utan bara ville säga att övningarna funkar:idea:

Jag hoppas att det kommer gå bra med häst och medryttare :).

Lundatorp - hur gjorde du övningarna om hästen fortfarande var bakom hand? Eller missförstod jag dig? Bakom lod skulle ag inte bry mig om, det har oftast med styrka att göra, men går hästen bakom hand så kan man inte göra någonting med den förutom att försöka få kontakt igen med enkla övningar (såsom skrittvolter)... upplever jag. Rider en del på en ganska ung häst nu som gärna släpper kontakten (lite rädd för handen), och att göra en framdelsvändning med en häst som är helt "borta" framtill är svårt :).

Han gick långt ifrån i form utan bara sprang. Det brydde jag mig inte om så mcyket till en början utan få honom att lugna ner sig. Jag tror att en häst bakom lod skulle ta stöd på bettet och lugna ner sig genom dessa övningar. :) Visst, de blir verkligen inte perfekta, men jag tror man får ut en bra effekt ur dem. Man måste börja någonstans och jag tror att det här är en av de bättre vägarna att börja på. :) En lugn häst funkar skrittvolt utmärkt i de flesta fall. En häst som bara springer måste bromsas med hjälp av vägar och med risk för att bli alldeles för stressade på skrittvolt. :)

Senast ändrad:

Då förstår jag hur du tänker med ditt förslag, man får anpassa sig efter varje häst helt enkelt :). Tack för svar!

Ja, det är exakt det jag vill få fram :) Kan tillägga att min kille var en riktig raket idag. Gjorde ett försök till att konditionsträna på ängen. Det gick katastrof till en början då han spände hela halsen och bara sprang. Efter ett par minuter med skänkelvikning var han lugn och fin :)

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022