ridningen är tråkig

Sv: ridningen är tråkig

Lånar

Vet att tråden är gammal.

Jag tröttnade för ca 5 år sedan efter att ha jobbat i stall och haft häst på foder. Det blev för mycket helt enkelt. Jag slutade helt, vilket kanske var dumt, men då kände jag bara nej nu orkar jag inte med en dag till.

Ett halvår senare satt jag och grät i soffan för jag längtade så mycket efter hästarna. Åkte ner till travbanan, mitt gamla jobb, och hälsade på. Fick köra en häst och pyssla lite i stallet och kände att jag måste tillbaka. Jag ville inte jobba med hästar igen men jag skaffade mig en medryttarpålle till att börja med.

Nu äger jag 2 hästar. Den ena har jag en medryttare till. Hon har en dag i veckan där hon även mockar och fixar åt båda hästarna så att jag ska få en hästledig dag. Visst det är rätt skönt att göra nått annat en kväll (läs sova) men dagen efter längtar jag nästa ihjäl mig efter mina älsklingar.

Hahaha vilken gammal tråd ni har grävt fram! Gissa om jag blev förvånad när jag såg att det var ju jag själv som skrivit den när jag skulle läsa:rofl:

Nej ridningen är inte tråkig fortfarande.
Jag gjorde si som så att jag flyttade hästen från skogsmulle-stallet till ridskolan. Fick mer motivation där!
Dock så tog skolan upp massa tid på vårkanten (2005) och jag hade sådan tur att "Lina_Olsson" här på buke sökte lektionshästar!
Så Zinzano fick åka dit och vara där i 5 månader innan han kom hem igen i augusti. Och då stod han ca 3 veckor pga lite grejer och sedan red jag och Corax igång honom och nu rider vi på och lär oss nya grejer hela tiden. Sätter upp lite små mål här och var!

Senaste målet vi faktiskt klarade var klubbdressyren. Jag skulle gå in och rida bättre än jag gjorde sist jag red LC:1 och blev bedömd!
Vilket vi också gjorde och slog oss själva med bravur!:bump:

Ett annat mål är att hästen ska kunna gå en LD-hoppning på hemmaplan, men det blir nog mer till våren.
Funderar på att ringa till en westerntränare som jag beundrat lite på avstånd i många år och se om man kan få lämna sin envisa häst dit. Kanske i typ februari några veckor...
Lära in lite westernmönster i både häst och mig själv! :bow:

En riktig allroundhäst!
Funderar på att ta upp det här med tolkning också till i vinter. Han är ju lite bakskygg men om man lär honom att skidorna inte är farliga så går det nog bra!
Bra träning för både häst och mig tror jag!

Glömde skriva att jag rider lektioner ca 1-2 gånger i veckan för Corax här på buke!
I gengäld hjälper jag henne med hennes unghäst! :bow: :bump:

Det är tack vare henne som jag kommit igång med ridningen ordentligt!

vad bra att du kom igång och fick ny motivation igen :)

Är själv mer eller mindre inne i en period då det känns ganska drygt med hästen å allt jobb...har försökt få honom såld ett bra tag, då jag vill köpa en ponny, men han blev ju sjuk och nu när han är frisk går inte "affärerna" något vidare... så det känns lite jobbigt att gå ut i stallet ganska ofta nu, men jag kämpar på med min älskling! Funderar dock på att lämna ut honom på foder över vintern, så kan jag säkert få honom såld till våren sen och då får jag ju en paus, som jag tror skulle vara ganska välbehövlig, även om en del av mig inte kan tänka sig att att vara hästlös hela vintern....å andra sidan kan jag nog alltid låna en häst att rida nångång då och då, via kompisar eller andra i byn, eller bli medryttare på nån pålle i närheten... får se hur jag gör, ordnar sig nog :)

Lite utanför ämnet kanske, men var ganska skönt att skriva av sig lite... :angel:

Vet precis hur det är när man hälst av allt bara vill bli av med hästen (hästarna i mitt fall) och bara göra något annat. Men det är asså bara att bita ihop eller låna ut hästen på foder eller liknande. Kanske du kan skaffa en medryttare som kan komma ut några gånger i veckan och rida din häst. Du skrev ju själv att han tycker om att bli riden.

*lånar knapp*

Det är kul när gamla trådar dyker upp:D
Själv har jag med den nuvarande hästen haft två svackor den första efter att ha haft henne i 6 månader och hon var då heltokig och bara bockade och skenade när man satt på henne:cry:
Det andra var ni vintras strax innan min olycka. Nu är ju pållan utlånad och jag går och bara läängtar tills jag är frisk igen.

Jag har två lösningar på problemet dock:
Det ena heter hitta bra stallplats - man ska ha en plats i ett stall där de som finns där är lite på samma spår som en själv. Jag klarar inte av skogs-mullestall för jag är tävlingsintresserad. Jag skiter i myspysiga stall-långritter och myspysiga fikor i sadelkammaren.
Jag är där för att träna min häst och utvecklas så att vi kan komma ut på tävlingsbanorna. Jag vill inte höra en massa mumbojumbo om kanskefungerande hemmakurer och ha långrandiga dissusioner baserade på lösa rykten och antaganden.

Jag vill stå i ett stall där majoriteten tävlar, där man kan få träningstips och uppmuntran. Där man kan disskutera senaste träningen, öppnor och slutor utan att mötas av levande frågetecken och motkommentar som "jag var ute med putte på fältet idag och tänkte att vi också borde träna igenom lite och gjorde vad jag trode var en vändning medan putte åt upp busken framför honom - han var såååå duuuktig"

Det andra heter bra och positiva tränare som bryr sig och där man kännner att man kommer någon vart. Jag har sådana och de har varit min räddning när man har stått i skogsmulle-stallet.

Hårdhjärtad - jajamän, men jag tog inte ett fett banklån för att ha en häst som lajar runt i skogen. Jag köpte den för att tävla och tävla gör jag för att hela tiden få kvittens på hur långt jag har kommit i min utveckling som ryttare och hur långt hästen är i sin utbildning. Jag har dessutom en planerad ridning och trivs väldigt bra med det. Jag kan visst tycka det är mysigt med fika och uteritter men det får inte ta överhanden.

Ahhh, en sån inackordering skulle jag vilja ha, emigrera till min landsända tack! :D

Jo tack!
Den typen av stallplatsjag är intresserad av är ovanlig och hittar man en vettig är den i regel kostsam:mad:
Men jag avskyr alla dessa myspys stall med ständigt tjatter och bullfika:devil:
Red i ett stall för ett kort tag sedan och där var det verkligen på det sättet. Jag hann mocka, förbereda foder, hämta in hästar, rykta och sadla samt rida ett rejält träningspass på tiden det tog för de flesta på det stället att mocka en box alternativt rykta och sadla sin häst.
Då är jag själv inte supersnabb, speciellt inte med mockningen då häst står på spån och är grisig av sig.

Jag tillhör de som mentalt går igenom min träning medan jag mockar och ryktar och funderar på hur hästen reagerar på olika övningar och hur jag lättast löser dem. Jag víll inte bli störd av något menlöst tjatter och långrandig monolog om någon anekdot från 1800-frösihjäl.

Skitirriterande när man möts av "jag ska också rida på banan så du får göra plats till mig" när man vet att personen ifråga inte är där förrän tidigast 1,5h och då skrittar jag mest troligt av.
Jag kan också vara en snackepåse men det är de dagar jag inte ska rida:smirk: och då snackar jag i regel med dem som inte heller ska rida.

Apo

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 944
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 799
Senast: Björk
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 557
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama