ridningen är tråkig

när jag själv lessnar försöker jag att umgås så mkt så möjligt med hästen från marken.. tex går promenader, betar, pysslar om osv... man kommer närmare den samtidigt som man efter tag börjar längta tillbaka till sadeln...

ta lite vintervila också.

...struntar i sadel, ja att sitta på pållen överhuvudtaget. Finns Inget som ger så mycket ny energi som att se sn pålle jobbas från marken - dessutom ger det Kanonresultat och du har en "ny" häst att sitta på några veckor senare. Bred, vacker och muskulös :love: :love: (om du gör rätt dvs...:cool: :angel:) Fram med gjord, tömmar och ut i skogen med dig! ;)

Jag har också fått mycket större motivation sedan jag började rida akademiskt.
Innan hade jag en svacka på flera år då jag nätt och jämnt höll hästen igång. :o

Jag provade att rida för flera olika välrenommerade dressyrtränare, men kunde inte få det de lärde ut att fungera på min häst, så vi kom aldrig förbi ett visst stadium. Sedan provade jag att strunta i hur man 'skulle' göra, och rida efter eget huvud, och mycket ut i skogen. Då kom jag ungefär lika långt, men hästen var mer avslappnad och lättare i handen. Jag hade dock ingen riktigt tydlig linje som jag följde, vilket gjorde att jag lätt kände att träningspassen blev lite enahanda och att jag inte riktigt kunde utvärdera om det gick framåt eller ej.

Sedan jag började rida akademiskt, efter att ha gått några kurser till fots och med häst + att ha läst allt jag kommer över, har jag inga problem att motivera mig, eftersom jag känner att jag har kontroll på vad jag vill uppnå och därför har ett tydligt upplägg. Det känns mycket tydligt om jag uppnått det jag vill vid varje pass, och då vet jag vad jag vill fortsätta med nästa gång.
Det enda 'negativa' det medfört är att jag så gärna jobbar vidare med träningen att jag måste se till att komma ut i skogen också, för jag 'glömmer' lätt det. :angel:

Dessutom är det kul för att hästen tycker det är kul. Hon visar så tydligt att hon gillar detta, har blivit väldigt koncentrerad, och sägertydligt till att hon tycker vi ska ut och hitta på något! :D

Mina ridturer är inte tråkiga. Dom är livsfarliga. :crazy:

Vi kan byta hästar ett tag, så lovar jag att du inte kommer ha ett dugg tråkigt! :devil:

Jag har aldrig haft en längre periods svacka hittills.

Något som motiverar mig är våra träningar för instruktörer (en inom ar och en island/ gångarter), bra böcker, smarta tips här på buke och inte minst min häst! :love:

De dagar jag inte känner för ridning, eller är för stressad, så struntar jag i det för det känns förmätet att tro att hästen enbart skall vara rekreation. Jag skall ju också kunna ge honom min odelade uppmärksamhet tillbaka.

Vi promenerar (gärna i "farliga" eller ovana miljöer), tömkör, markarbetar i träns, longerar eller har lössläppt bus i ridhuset, har testat cykling osv som omväxling. Jättekul, och inte minst dråpligt resultat ibland...

Jag planerar också våra ridpass, även ute är det sällsynt att vi bara lullar omkring. Ex mycket skrittarbete i olika form, ren lydnad och uppmärksamhet, kondis, reaktionssnabbhet (galoppfattningar från stillastående), bara trav eller bara tölt osv, min sits, hästens glädje och vilja - det finns alltid något som kan få lite extra uppmärksmhet.

Prova!!
Jag lovar du kommer tycka det är kul, och du kommer att vilja lära dig och hästen mer, mer och mer!!!

Ha det bra och lycka till!!
Sam

Någon som har lust att PM:a mig lite info och hemside adresser som jag kan läsa lite på kanske?

Min fråga (som säkert allas i början är):
Vad är det för skillnad på barock/akademisk ridning och "vanlig dressyr"?

barock är väl lite mer gammal ridkonst lr nått, tror dom brukar rida på blank stång istället för kandar när dom kommit förbi tränsbettstadiet.

jag fick ett sånt ryck en gång o sydde mej en stor rosa kjol i sammet i slöjden som gick o rida med. sen tyckte jag färgen var ful o fortsatte lulla på i skogen :D

nääh jag har inte så stor koll på de där, men varför börjar du inte med western igen :confused:

Nae.. Har ju redan gjort det (på förra hästen) och vill inte börja rida western "seriöst" (tävla och sånt) igen... Jag har ju kvar westernfilosofin och en del andra grejer. Jag har plockat med mig det bästa från western vilket är lite "mot" den engelska dressyren men mer logiskt för mig och min häst i mina ögon...

Därför vill jag inte rida ren dressyr heller. Det finns saker i dressyren jag inte fattar hur folk kan göra mot sina hästar och att hästarna lyder och lär sig förstå är ett ännu större mysterium. (men så ser det ut som det gör sedan också :smirk: )

Att skillnaden mellan akademisk och engelsk dressyr endast skulle vara ett bett har jag svårt att tro :D

Jag skulle vilja läsa lite så jag får veta logiken bakom akademiska ridningen.
Det är det viktigaste för mig i min ridning, att jag får veta varför jag ber min häst utföra vissa saker och sedan naturligtvis hur jag gör dem!

nej nej nu spökade jennie marina här igen... :p
skillnaden är inte ett bett, men de är ungefär den enda skillnaden jag vet *vilket bevisar att jag o barockt = nada ihop :D

Sv: Re: ridningen är tråkig

Hur går det med ridningen nu? fortfarande tråkigt?

Sv: ridningen är tråkig

Det hände mej för första gången förra sommaren. :(
Men efter det så är det lite till och från med ridintresset. Vissa perioder är jag så ridsugen så jag vill ALDRIG kliva av hästen utan hade gärna ridit dygnet runt.
Men andra perioder kan det gå veckor mellan gångerna som jag verkligen vill rida. Det handlar inte om att ridningen går dåligt utan jag har helt enkelt ingen större lust.

Men jag tror att det är ganska normalt.
Jag har ridit i 30 år, haft egen häst i 20 år och man kan ju inte alltid vara sugen ;)

När det känns segt, brukar jag plocka fram någon underbar VM-video ur hyllan och låta mig inspireras av alla hingstar som bara FLYGER fram i de mest underbara gångarter.

Att ringa efter kompis som kommer och rider en runda i skogen tillsammans är också kul.
Ibland åker jag till andra själv.

Ta hem instruktör och lektionskompisar och rida en gång i veckan håller också igång en.

Vill jag sätta riktig sprätt på mig själv plockar jag fram domarprotokollen från föregående tävling, och kollar igenom allt jag måste förbättra! Det brukar definitivt hjälpa... :D

Jag brukar hoppa över ridandet när jag kommer in i en sådan period för har man inte lust så blir det inge bra ridning,ridning ska vara kul. Jag har mina hästar på lösdrift i en stor kuperad hage så de lider ingen nöd när jag är slapp.

Seabaz skrev:
Vad gör ni när ni känner att ni håller på att tappa stinget, händer det någonsin för er?

Och då menar jag inte end ålig dag utan längre period...

Jag har inte ridit ordentligt på flera månader. Det beror mest på att jag tycker inte det händer något i ridningen som är kul.
Det ÄR kul att vara ute och lulla men det är inget extra liksom.

Så vad kan man göra (som INTE kostar pengar)?
Jag tycker ju lite synd om hästen som faktiskt tycker om att bli riden och går alltid fram överallt med spetsade öron...

Provade att tolka häromdan och det var skitkul i början när han drog när jag stod på bara fötterna. Men han blev rädd när jag satte på mig skidor så det gick inte...
Men ska träna mer på det (men nu har snön smällt bort idag, det lilla som fanns kvar) :(

en sak till, det behöver inte vara fysiska saker utan också mycket gärna psykiska... Hade jag haft ett släp tex skulle jag kunna lastträna en hel dag tex....

Titta på vår hemsida www.nerikesdistansryttare.org under Distansridning och träning, så kan du få lite tips om variation i ditt ridande. Det är alltid roligt att ha en plan och ett mål och se utveckling. Utvecklingen behöver inte nödvändigtvis vara högre hinder och bättre rörelser inom dressyr - även om det är kul det med - det kan även vara att bättra på uthållighet och styrka. Ju mer saker det finns att göra desto roligare.

Jag gör upp ridplan och skriver sedan dagbok.

Hälsning Maja

Det brukar hända mej också och framförallt den här årstiden. Förra vintern bestämde jag mej för att den här vintern skulle jag inte sko hästen med dyra broddar och sulor och sen rida en gång per skoning. Nä barfotagång hela vintern lätt att åka till ridhuset om man vill det, strunta i att rida om det är isgata och bara rida när jag hade lust.

Nu blir det inte alltid som man har tänkt sej. Den vuxna hästen har blivit utdömd och ska avlivas om ett par veckor.

Unghästen har varit sjukskriven hela sommaren och har inte kunnat ridas in och nu är jag så sugen på att rida in henne så jag tror att jag kommer att rida hela vintern ändå.

Men jag tycker man kan tillåta sej att ta en liten paus när det känns trist. Det är faktiskt kul att ha häst ändå man kan pyssla i stallet och hålla på. Och rida när man har lust men då får man ju också anpassa kraven och ridningen efter det förståss.

Min tanke var att bara lulla runt lite i skogen dom gånger jag vill rida sen kan man ju vara lite mer seriös resten av året.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 944
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 799
Senast: Björk
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 557
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst