Ridning utan hjÄlm

F

Fayrus

:devil: Själv tycker jag att det är självklart, att rida med hjälm. Vad tycker ni...Flera jag känner rider väldigt ofta utan. Och svaret man får....åhh känns jobbigt, frisyren blir förstörd...hmmm ja vad tycker ni. Med eller utan...

Sv: Ridning utan hjÄlm

:devil: Själv tycker jag att det är självklart, att rida med hjälm. Vad tycker ni...Flera jag känner rider väldigt ofta utan. Och svaret man får....åhh känns jobbigt, frisyren blir förstörd...hmmm ja vad tycker ni. Med eller utan...

hjälm på vid ridning och körning:cool:
rena dumheterna att vara utan

Det finns bara ett svar; MED! Vad spelar det för roll att frisyren blir förstörd man stiker ju ändå häst och svett när man varit i stallet och ridit. Och jag tror inte sjukvårdspersonal bryr sig om hur frisyren ser ut när de ska försöka lappa ihop ett huvud. De får ändå raka av det, om det är någon idé. Det är kanske begravningsentreprenören som får rätta till lockarna.

ALLTID HJÄLM!
hästarna är djur och det går aldrig att lita till 110% på att det inte skulle hända något.

under 15 år jag haft min häst ( och andra hästar)har jag flygit av måånga gånger och aldrig slått i huvudet... förutom sista gången jag flög av, jag slog i hårt och var vimmelkantig och såg stjärnor och ändå var det på en leråker.

Idag rider jag alltid med hjälm, kan ha hjälmen på även vid hantering av visa hästar. Även hjälmen på när jag går ut och går med min egna nuvarande häst.
Tidigare så har jag ridit mycket utan hjälm, men då har det varit hästar jag litat på fullständigt (nu kommer säkert någon säga att ingen häst år 100% säker) men visa litar man mer på än andra. Den hästen jag har idag kan ibland flyga och fara åt alla håll vare sig jag sitter på eller är på marken. Vid ute ritt så är det hjälm, säkerhetsväst och skrajsnöre runt halsen som gäller.
Har även hjälmen på då jag hanterar ettårs hingsten som kan hitta på bus emellanåt.

/B

Red utan hjälm som liten och stöp i backen i full galopp. Med huvudet före. Gick mycket bra om man tänker på vad som kunnat hända, liten hjärnskakning tror jag men var aldrig på något sjukhus eller så (berättade inte heller för föräldrarna).

Hjälm har varit på sedan dess så jag lärde mig den hårda vägen.

Ja, ridhjälm är helt klart en självklarighet för mig! Jag blir nästan arg när jag ser att andr inte ha de, men som någon skrev innan: Varför ha hjälm när man inte ha något att skydda? :crazy:
Ja, så borde dem ärligt talat tänka. Likså med ridväst, dock är jag totalt dum i huvudet och använder den INTE, men jag kommer ångra mig den dagen jag bryter av min ryggrad.

Tror att många tänker som du, att en lugn, äldre häst som man känner väl inte är en risk att rida utan hjälm.

Jag har själv ridit i många år och under de åren sett två riktigt allvarliga olyckor där ryttaren inte haft hjälm. Det har i båda fallen handlat om deras egen häst, äldre, lugn. I fall ett snubblade hästen och ryttaren slog huvudet, fick en hjärnskada. I fall två vet man inte vad som hänt. Ryttaren fick även där en hjärnskada, men har inte hämtat sig så att hon kan tala, eller gå för den delen. Detta var flera år sedan. Jag rider själv alltid med hjälm, unghäst eller gammal häst, okänd eller känd. Jag har också hjälm ibland vid hantering av unghästar.

Jag har skadat mig rejält två ggr, första gången en rejäl hjärnskakning, hade godkänd hjälm. Var helt säker på att hästen träffat mig i bakhuvudet med hovarna men så var det inte utan det var smällen som var så rejäl.

Andra gången, drog sönder två muskelfästen i en arm, hade hjälm,säkerhetsväst och skrajsnöre på. Vet nu (och visste det väl innan men vissa saker göra man reflexmässigt) att det är bättre att släppa tyglarna än att försöka hålla kvar hästen.

/B

Måste säga att jag inte tycker ridningen utan hjälm är ok!!!!
Det är en tuff sport med mycket kraft inblandad.

Vissa Väldigt Duktiga Ryttare Tycker Inte Att De Behöver Hjälm.

Kanske är de så "skickliga" att absolut inget kan hända. Eller så är de nonchalanta.

Faktiskt är det just så, enligt min ringa erfarenhet, att det är inte nybörjarryttarna som slarvar utan snarare de som anser sig själva vara mer erfarna.

En tom hink kanske inte har något att skydda, vad vet jag? Det jag vet, däremot, är att hjärnan är en mycket avancerad och känslig sak, som innehåller hela vår person. Och det tycker i alla fall jag värt att skydda!

Undrar om de som rider utan hjälm kör bil utan bälte?

Norrland

Jag tycker det är en självklarhet med hjälm. Jag läste ett inlägg där en person hoppade 160 hinder utan hjälm och ramlade av och skadade sig och fortfarande inte alltid har hjälm på sig (dock vid höga höjder).
Jag förstår ärligt talat inte hur man resonerar och tänker då. Den personen kanske dyker upp i denna tråden, jag ville inte förstöra den förra med massa OT-snack.

Vad finns det för skäl att inte ha hjälm? Jag kan komma på 3 st:

1. Hjälmen trycker. Lösning: Byt hjälm, det finns dem som inte känns värre än att ha på sig en mössa.
2. Man svettas. Lösning: Skaffa en hjälm med ventilation. Dessutom blir man alltid minst lite svettig på hela kroppen ändå, inte rider man topless för det?
3. Frisyren förstörs. Den ser jag ingen lösning på. Men om man nu ska ut eller liknande efter stallet brukar man väl ändå duscha först och kan då fixa håret igen. Eller är det hemskt att gå in med lite platt hår på ICA?
4. Man känner sig fri. Lösning: Galoppera barbacka över ängen med hjälm på om ni vill uppleva frihet. Om man dessutom känner sig ofri pga. en hjälm så undrar jag hur sagda människor står ut med att bära övriga kläder. Lösning: Bli nudist, då slipper man bära saker på kroppen.
5. Det är fult. Lösning: Skaffa en snygg hjälm. Jag tycker det är fulare med en keps som många envisas med att ha på skallen istället. Dessutom ser det ut som att det fattas något.

Den erfarenheten har jag också. Det är oftast ryttare som tränar och tävlar på högre nivå som struntar i hjälmen.
Kanske beror det på signalerna eliten i dressyr sänder ut? Där har man aldrig hjälm på tävling. Jag tycker det är sjukt.
En bra ryttare tycker inte jag mäts enbart i hur bra dem rider hästen utan i deras säkerhetsmedvetande och undvikande av onödiga risker i ridningen. Det speglar mognad och gott omdöme i personligheten och sådant lyser igenom på andra sätt i hästhanteringen.

Många rider utan hjälm även på unghästar:eek: Fattar inte hur man vågar! Jag har själv varit med om otäcka avsittningar där jag vid ett tillfälle flög in i väggen i ett ridhus och min hjälm sprack. Jag var ung och dumdristig då men idag glad att kasken satt på plats!

När man är ung tror man att man är odödlig tyvärr är fallet inte så. Jag satt i ridhuset och pratade med en väninna vid ett tillfälle då hon galopperade på sin snälla och trevliga häst då den plötsligt snavade och gjorde en volt och hon hamnade under hästen:eek:. Som tur var hände inget allvarligt och de kunde omtöcknade resa sig och borsta bort grus från ögon och mun.

En annan kompis som tävlar på hög nivå red en gång utan hjälm och just den gången blev han avkastad och slog huvudet i en bom, det gick också bra som tur var men han har hjälm idag när han rider.

Dessutom lockar duktiga hjälmlösa ryttare unga ovana att sätta sig i en otroligt korkad situasation innan de ens fattar vad det kan innebära.

Olyckan är väldigt snabbt framme och man behöver inte skaffa sig fler olyckstillfällen än man ändå får i livet, de kan var tillräckliga som de är. En väninnas dotter blev ihjälsparkad av en häst vid 11 års ålder av ren otur och i dagarna har ännu en liten flicka dött via ridningen trots hjälm och väst (också i grannskapet). Nej stå på er ni som påtalar dumheten i att rida utan hjälm för i förlängningen kan det drabba helt andra än de som lanserar idén.

Den erfarenheten har jag också. Det är oftast ryttare som tränar och tävlar på högre nivå som struntar i hjälmen.
Kanske beror det på signalerna eliten i dressyr sänder ut? Där har man aldrig hjälm på tävling. Jag tycker det är sjukt.
En bra ryttare tycker inte jag mäts enbart i hur bra dem rider hästen utan i deras säkerhetsmedvetande och undvikande av onödiga risker i ridningen. Det speglar mognad och gott omdöme i personligheten och sådant lyser igenom på andra sätt i hästhanteringen.

dom kanske är så duktiga att deras skallar inte spricker eller mosas om dom skulle ramla av:D
jösses jag önskar att jag kan träna upp min skalle till att bli så duktig och oförstörbar:rofl::rofl:

Jag tycker att man får avgöra detdär helt själv.
Vi tar alla risker i livet och det är upp till oss själva att avgöra om det är värt det eller inte. Rökning, fortkörning...

Däremot kan jag undra över de som rider utan hjälm inför barn tex, på ridskolor där många nybörjare och barn vistas.
DET tycker jag är oansvarigt. Skulle aldrig göra det, lika lite som jag skulle tex vara full inför barn.

Själv rider jag med hjälm 99% av gångerna. Har aldrig ridit ett helt ordentligt pass utan hjälm men har hoppat upp och ridit en stund, skrittat en sväng eller fotat. Kör gör jag utan hjälm, likaså tömkör och longerar.
Det är klart att det kloka och korrekta är att använda hjälm vid all ridning/körning, men det är få människor som uppträder klokt och korrekt jämt...

Jag är rädd om min hjärna. Den är det bästa, dyrbaraste och viktigaste jag någonsin kommer att äga. Alltså skyddar jag den, och hjälm är därmed en självklarhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar