Ridning under älgjakten..

Sv: Ridning under älgjakten..

Du rider alltså aldrig i skogen?

Älgjakten pågår ju hela vintern, ända fram till mars beroende på vart i landet man bor, och vildsvin t.ex. får man jaga året runt och dygnet runt!

Fast det brukar vara som allra mest jägare i farten just under de första veckorna av älgjakten. Då tar ju nästan halva Sverige ut semester för att sitta och kura i älgtorn (vore det inte bättre älgjakten började på en lördag istället för måndag :confused:) Och så är det många ovana jägare i farten, sådana som i stort sett bara jagar just denna veckan. Här bjuds det tydligen in en del jägare då byns bilbestånd mer än fördubblas just under älgjakten. bilar och människor som jag aldrig ser annars

Medans grannen och hans son jagar i stort sett året om, vildsvin, räv, bock och så älg förstås. Men de, tror (och hoppas) jag, har mer koll på skillnaden mellan olika djur helt enkelt för att de rör sig så mycket mer i skog och mark. Och så är det deras hemmamark, de vet var hus och byggnader och hästar befinner sig

Till oss ringer jägarna i bland och berättar vilka dar de är ute. Men vi brukar ha västar och bjällror på som är ett bra tipps, Så slipper man bli hes av att skråla falsksång över skogen:)

Bjällror är ju smart. Att jag inte tänkt på det. Då slipper man kanske kula sig hes i år!

vi håller oss på egna marker under första månaden eller så av älgjakten, där jagas ingen älg.. men ändå brukar vinterjackan åka på då, lagom kallt, osså är den radioaktivt gul (som någon så fint sa..) med reflexer..

annars har jag som tradition att kontitionsträna på stubbåkrarna under den här tiden. även om timingen inte alltid stämmer överens så kan det vara en ide att fråga ägaren till närliggande åkrar om det är ok att rida sålänge det är stubb.. hos mig är det våra egna, så det är ganska lugnt.. :grin:

jag är inte rädd för att bli skjuten av misstag, utan det är missade kulor jag är rädd för.. de kan gå så långt som 3 km om vinkeln är "rätt" och inget stoppar dem, men det är ju oxå därför man bygger älgtorn, marken bakom blir kulfång ( om någon inte visste det.. ;))
jag är oxå mån om att inte störa jakten då man i mina takter anordnar representationsjakter och jag vill inte gärna sabotera dem och stöta mig med det stora skogsbolaget eftersom det inte är självklart att man får rida vart man vill... :angel:

tack och hej från mig, som kommer att ta tipset om mobilen för att testa hur musikalisk min dam är! jag vet dock redan att vi inte har samma musiksmak, rockklasssiker på stallradion får sura miner..:cool:

Det beror ju på hur licenserna ser ut, att många är ute 1a veckan är ju för då är alla djur tillåtna och sen enbart fjolingar.
Och det krävs MYCKET mark för att få fälla en älgtjur, då krävs oxå många jägare, och vad är det som säger att de är oerfarna för du aldtig sett dem tidigare?
Jakten startar ju en månad tidigare i norr, en som vill jaga stora älgar startar såklart då i norr under deras 1a vecka och flyttar sig sen söder ut.
Många jaktvårdskretsar jobbar väldigt aktivt med älgbanor inför jakten och satsning på unga jägare.

Och sen, hur skyddar en spelande musik på högsta volym och reflexutrustning en bom-kula som kan flyga flera km?
Skjuter man på ett djur på ett fält, klart kulan kan fara in i en hästhage då om man inte har koll på kulfånget.

Och det krävs MYCKET mark för att få fälla en älgtjur, då krävs oxå många jägare, och vad är det som säger att de är oerfarna för du aldtig sett dem tidigare?

Skjuter man på ett djur på ett fält, klart kulan kan fara in i en hästhage då om man inte har koll på kulfånget.

De kan mycket väl vara erfarna men det jag är mest rädd för är att de inte hittar lika bra i skogen som de bosatta jägarna och därför inte har koll på just kulfång och var hästhagarna är. Medan grannen verkar känna till varenda stig och sten eftersom det är hans mark och han är ute i skogen ganska ofta.

Hände faktiskt en gång att det dök upp två jägare bakom hästhagen och undrade "VAR är vi?"

Senast ändrad:

Beror nog på var man bor men här där jag bor brukar det vara fullt ös första veckan och sedan mest på helgerna.

Så första veckan rider vi inte ut och sedan försöker vi att inte rida ut där vi vet att dom sitter, på helgerna.
Men när vi väl red ut: Heltäckande reflexutrustning!

I ett annat stall jag stått hade vi bra kontakt med jägarna och pratade med dom och dom hörde av sig i förväg när dom visste dom skulle använda torn nära där vi red.
Mycket uppskattad kommunikation från båda parter!

undviker att fara ut på små stigar i skogen klockan 5 på morgonen... =)

Första 2 veckorna brukar väl vara de värsta. Håller mig på "större" vägar och rider på eftermiddagen/kvällen. Reflexer och klatchiga färger på kläder och schabrak.
Pratar med jägare och markägare...

Första veckan håller jag mig hemma i paddocken. Vi bor mitt i skogen och då är det jägare precis överallt. Sen rider jag ut under vardagarna och håller mig hemma under helgerna.

Här uppe i norr så jagar typ alla. Håller mig borta från skogen, för även om jägarna ser skillnad på en älg och en pålle med tillhörande ryttare, så kan det ändå gå snett. Sej att dom skjuter mot en älg, men missar, risken finns att man kan bli träffad av kulan. Dem flyger riktigt långt :eek:

Men snart är skogarna våra igen.. Fast nu hällregnar det dagarna i ändå, så sån brådska är det kanske inte ;)

Vi har en dialog med jaktlaget om vart de ska jaga och vilka dagar! Det är absolut bäst så.. Vi stör inte deras jakt och vi riskerar inte att bli skadade!

Man får tänka på att man faktiskt kan förstöra en hel jaktdag genom att rida igenom deras jaktområde..

Jag brukar bara hålla mig till större skogsvägar som är helt täckt av sand och som jag vet att det rör sig mycket folk på som brukar vara ute och motionera. Rider aldrig in bland buskar och snår där älgar gärna står. Jag tar alltid på reflextäcke, väst och allt jag kan hitta så att jag och min häst snarare lyser gul än brun. Jag brukar även sjunga, det blir bara pinsamt när folk kommer och går just runt hörnet på skogsvägen då man inte är beredd. :) Jag känner även dom som jagar där och brukar ta reda på vilka helger dom jagar så man kan hoppa över att rida ut de helgerna och istället tar jag och rider till ridhuset eller utebanan. :)

Nu är väl älgjakten igång för de flesta, så jag passar på att dra upp denna tråden igen.

Iallafall så får jag eventuellt hem en ponny på torsdag, och eftersom vi inte har någon ridbana så blir det lite problem med ridningen. Mina föräldrar har totalförbjudit mig att rida ut sålänge älgjakten pågår. :crazy:

Tror ni man kan rida ut på asfaltsvägarna utan att bli nerskjuten? Eller ska jag hålla mig på ängen eller i någon hage? :confused:

Det är ju lagom kul att få hem en häst som man inte kan rida :/ Även om jag kommer köra iväg till ridhuset en-två dagar i veckan så blir det ju många dagar utan. :(

Pratar med skogsägarna, när jagar dom? vilka dagar?
Vill dom att jag håller mig undan vissa delar?

Många mindre jaktmarker har tex bara 2 dagars jakt... Vilket gör att jag tycker att man kan visa jägarna full respekt dom dagarna och gör som de vill.

Annars är det alltid bra med kommunikation för säkerhetens skull :)

Har skrivit det i en annan älgjaktstråd också: Ring till jaktledaren! Hör vilka dagar de är ute, vart de har sina pass och vilka tider. Visa varandra respekt.

Nu vet jag inte hur det är neröver i landet men här har älgjakten redan dragit igång i september och då hade de tagit sin semester på 1 vecka för att kunna jaga, nu sitter de bara ute på helgerna (gubben jagar i det laget) så kan med gott samvete vara ute i skogarna utan att störa då de bara jagar på helgerna numera från ca 6-14 tiden.

Jag har reflextäcke och visslar högt och gällt så att allt vilt springer lång väg bort från mig och pållen,förhoppnings vis får jägarna i trakten sin kvot skjuten snabbt så älg jakten är över men rådjur pågår väl hela tiden tom 31jan 2011.

Under jakten håller jag mig helst borta från skogen.. ser ingen anledning att ge mig ut där då, dom kan få ha sin jakt den här tiden liksom :) har däremot en lite kortare runda som går lite halvt om halvt i skog/stallområden, inget ställe där någon jägare befinner sig alltså.. så den får fungera om jag nu absolut "måste" ut i skogen :D

Men julgransprincipen gäller alltid, desto mer reflexer/färgglada grejer, desto bättre!

Tycker att fler borde tillämpa den principen nu när det börjar bli mörkt också.. har vid ett flertal gånger skrämt ryttare och hästar när jag kommer med bilen som vid 7-8 (i mörker) varit på väg till/tillbaka ifrån ridhuset utan reflexer i vägkanten.. gående människor är också dåliga på att ha reflexer, synd är det.
Nu började jag tjata om annat än jakten.. haha, men jag stör mig på icke-reflex folk.. :mad: :)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Ridning Hur skall underlaget vara för att ni skall avstå från att rida där? Jag är mån om att variera underlaget vid ridning men när väder och...
2
Svar
37
· Visningar
4 666
Senast: Speedway
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 060
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar