Hur bedömer ni underlag vid ridning?

Jag har en häst som haft inflammation i sina strålbensbursor fram. Hon får under inga som helst omständigheter vricka sig. Då är vi tillbaka på ruta ett, eller värre. Därför rider jag inte på knöggliga underlag eller för hårda, och med hårda tänker jag mest på stenhårda/frusna som på vintern eftersom de sällan är släta. Jag rider på asfalt, men endast skritt och inte för länge eftersom veterinären sagt att hästen inte ska gå på för hårt. Vi får massor gjort ändå. Ridhus, paddock och fina ridvägar. Jag undviker rena skogsstigar då min häst slår sönder benen på kvistar/grenar mm. Trots skydd. Jag har haft många hästar, men detta är första hästen som behövt ha rejäla skydd för att inte trasa sönder sina ben. Hästen har tidigare tävlat på elitnivå, men är nu promenad-/lätt träningshäst. Vi får se vad framtiden ger. :)

Om man inget frågar får man inget veta. ;):D

Då har du ju en medicinsk anledning kan man säga. :)

Blåis rider jag inte på. Undviker för djupa underlag och när det är ojämnt och klöggligt (tänk frusen ridbana, att gå över ojämnheter i skog och mark är en annan femma)

Annars så varierar jag så gott det går :)

Jag älskar att rida längs vägarna som de ser ut nu, packad snö!

Nu tog jag ditt inlägg men frågan är inte nödvändigtvis bara frågad till dig utan mer en undran; rider ni bara när underlaget är perfekt?
Hur fungerar det i praktiken? Får ni något gjort? Rider ni på asfalt alls? Eller bara i skritt? Hur bygger ni upp senor och ligament om ni inte rider på hårt underlag?

Jag är nyfiken alltså, det är inte av någon annan anledning jag frågar.

Jag blir osäker på vilka du menar som svarat i tråden som skulle föranleda din fråga ? :confused: Jag lyckas inte hitta något inlägg från någon som skulle befoga frågan om "får ni något gjort, hur fungerar det i praktiken " osv ? Eller om ingen rider på hårt underlag ? :confused:

Har säkert missat något men fattar inte ?

Jag blir osäker på vilka du menar som svarat i tråden som skulle föranleda din fråga ? :confused: Jag lyckas inte hitta något inlägg från någon som skulle befoga frågan om "får ni något gjort, hur fungerar det i praktiken " osv ? Eller om ingen rider på hårt underlag ? :confused:

Har säkert missat något men fattar inte ?

Jag tänker att om man inte kan rida om det är hårt, isigt, mjukt, lerigt, knöligt eller för mjukt. Vad finns det kvar?

Det kanske är jag som inte fattat? Därför frågan.

@Efwa ingen aning ? Men jag ser ingen som räknat upp alla dessa variabler ? Däremot har ju olika individer definierat olika underlag de väljer bort om de kan, med motivering varför och vad de rider istället under de förhållandena ? Eller läser jag käpprätt åt h-te :confused:

@Efwa ingen aning ? Men jag ser ingen som räknat upp alla dessa variabler ? Däremot har ju olika individer definierat olika underlag de väljer bort om de kan, med motivering varför och vad de rider istället under de förhållandena ? Eller läser jag käpprätt åt h-te :confused:

Nä, det är lite som du skriver att det är den samlade listan men, den var allmänt frågad för jag har hört den kompletta listan av andra många gånger. Jag har bekanta som varken kan rida pga väder eller underlag.
Inte många dagar kvar att rida på och sedan fattar de inte varför hästen inte klarar av en tävling.

@Efwa oj ? Ja då blir det ju högst märkligt om du känner folk som inte kan rida på några underlag alls :cool: då hade jag också undrat . Här i tråden ser jag dock inga sådana :p

Jag har bekanta som varken kan rida pga väder eller underlag.
Numera hobbyrider vi bara här, därför undviker vi ridning de dagar då det är skitväder eller klart olämpligt underlag. Våra hästar går barfota, därför rider vi inte när det är isigt på vägen.
Förra veckan hade vi blankis på vägen här ute, jag hade då aldrig tänkt tanken att försöka rida. Inte utan rejält med broddar - och jag är för lat för att sko hästarna för ett par veckors vinterridning...

Men om jag backar till när jag hade tävlingshästar igång (rätt många år sen nu...) så red jag i alla väder. På vinterhalvåret hade jag 4 broddar/sko + snösulor, så jag kunde rida helt oavsett hur isigt det var. (jag räknade en gång ut att med min gigantiska häst hade jag ungefär 50 kg/brodd, alltså 50 kg/kvadratcentimeter - egentligen mindre yta än så, eftersom vinterbrodd är spetsiga)
Jag rider en hel del på asfalt och hårda grusvägar, men oftast bara i skritt. Jag har blivit så hårt fostrad från början att "på asfalt skrittar man!!", så jag har svårt att vara olydig... :p Men när jag kör ponnyerna kan jag tänka mig att trava lite på asfalten.

Det finns inget underlag som inte går att rida på, problemet är i stället "känsliga ryttare/ägare". Anpassa gångart och tempo till underlaget så finn det överhuvudtaget inget problem med att rida ut ...

så länge det inte är för halt, för knöligt eller för djupt så rider jag :). oavsett årstid ;) undviker också då det är för blött föra tt inte skada marken.

men t ex på vintern när det är skare så lindar jag ganska lågt ner på hästen så man skyddar mot ev vassa kanter, men blir det för hård skare och djupt med lössnö så vänder jag.
är det isgata så broddar jag och håller mig i kanten tills vi kommit dit vi ska, fuxen har alltid varit super på att parera mot halka och vet var hon ska gå :).
samma när det är halt på gräset så går det i regel alltid bara man rider ngt så när kontrollerat och balanserat.

Det finns inget underlag som inte går att rida på, problemet är i stället "känsliga ryttare/ägare". Anpassa gångart och tempo till underlaget så finn det överhuvudtaget inget problem med att rida ut ...

Det som kan hända är väl att man går omkull? Om man t ex rider ut med en skvättig häst på blankis, hoppar hästen sin vana trogen till så är det lätt hänt att den går omkull om den inte alls får fäste.

Men om man är ok med att gå omkull med hästen är det såklart inga problem att rida oavsett underlag eller häst!

Hur skall underlaget vara för att ni skall avstå från att rida där?

Jag är mån om att variera underlaget vid ridning men när väder och vind påverkar underlag både ute i skog och mark och i paddocken tycker jag att det ibland kan vara svårt att avgöra när det är bättre att kanske ta en vilodag eller rent utav vara i ridhuset några dagar i rad istället för att prompt bege sig ut till varje pris i jakten på variation.

Igår red jag i paddocken då jag bara ville jogga mitt sto lite varm och låg efter att hon gått ett hårdare pass igår. Underlag: ca 7cm kompakt snötäcke med skare. Jag tyckte att det gick bra, inget snubbel, ingen halka och inga styltor. Efter ett par varv på fyrkantsspåret vart det en upptrampad stig med pulversnö längst staketet. -Men en annan tjej i stallet var väldigt tveksam till att rida på det underlaget.

Så, hur tänker ni? :)
Det beror på vad hästen jag sitter på har för förutsättningar och om ev skadehistorik finns.
Gångart anpassas efter underlag, såklart.
Men generellt så ratas blankis och djupt/löst underlag i ridhus/bana samt skare.

k
Hur skall underlaget vara för att ni skall avstå från att rida där?

Jag är mån om att variera underlaget vid ridning men när väder och vind påverkar underlag både ute i skog och mark och i paddocken tycker jag att det ibland kan vara svårt att avgöra när det är bättre att kanske ta en vilodag eller rent utav vara i ridhuset några dagar i rad istället för att prompt bege sig ut till varje pris i jakten på variation.

Igår red jag i paddocken då jag bara ville jogga mitt sto lite varm och låg efter att hon gått ett hårdare pass igår. Underlag: ca 7cm kompakt snötäcke med skare. Jag tyckte att det gick bra, inget snubbel, ingen halka och inga styltor. Efter ett par varv på fyrkantsspåret vart det en upptrampad stig med pulversnö längst staketet. -Men en annan tjej i stallet var väldigt tveksam till att rida på det underlaget.

Så, hur tänker ni? :)

Skritta iaf kan jag göra på det mesta. Det enda jag undviker är för tungt/djupt/ofast där hästen inte får grepp. Hellre is eller stenhård grusväg alla gånger.

Tillägger att för hårt underlag har jag inte stött på än. Bara att anpassa ridningen och tempot, men för mjukt underlag håller jag mig borta från, det ska inte vara tungt för hästen att ta sig fram. Dvs djup och tung ridbana eller sunkig åker är inte roligt, vill inte jag gå där så ska inte hästen behöva gå där.
Men jag ser inga problem med att rida i torr hage på sommaren eller längst grusvägen och både hoppa och rida dressyr dagligen.

Det som kan hända är väl att man går omkull? Om man t ex rider ut med en skvättig häst på blankis, hoppar hästen sin vana trogen till så är det lätt hänt att den går omkull om den inte alls får fäste.

Men om man är ok med att gå omkull med hästen är det såklart inga problem att rida oavsett underlag eller häst!

Eller så ser man till att hästen är skodd för vintern, dvs broddar!

Jag rider på alla underlag som förekommer här förutom uppenbart skadliga underlag så som djupa/hala åkrar, bland stora stenar, sankmark och blankis med lös snö ovanpå där det inte hjälper med brodd/snösulor. Hårt underlag är inga problem, is går också bra. Anpassar hastigheten efter underlaget.

Eller så ser man till att hästen är skodd för vintern, dvs broddar!

Jag rider på alla underlag som förekommer här förutom uppenbart skadliga underlag så som djupa/hala åkrar, bland stora stenar, sankmark och blankis med lös snö ovanpå där det inte hjälper med brodd/snösulor. Hårt underlag är inga problem, is går också bra. Anpassar hastigheten efter underlaget.

Poängen är väl att om det är blankis så kan jag förstå om man inte tycker det är värt att brodda (det är inte i alla stall det är ok med broddade hästar i hagen, då får man brodda på och av inför varje ridtur) för att skritta ut en sväng.

Och är hästen skvättig kan du ju välja skritt allt du vill, hoppar hästen till kan det ändå bli en annan gångart några steg.

Jag har ju det tvivelaktiga nöjet att bo i rullstensåsarnas förlovade land och här är det inget nöje när det är blankis. Här finns liksom knapp någon slät mark. Antingen så går det uppför eller så går det nerför. Häromdagen fick jag stopp med bilen ett par hundra meter från stallet. Däcken bara slirade så stallägarens gubbe fick komma med traktorn och dra upp mig sista biten. Knappt så att hästarna tar sig fram ens i det läget trots att de är broddade

Med andra ord så anser jag att blankis är ett j-vla skitunderlag. :p

Liknande trådar

Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 140
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar