Sv: Ridning under älgjakten..
Gryning ja, men i alla fall här så är det ketym på att man avslutar jakten innan skymning av den enkla anledningen att OM olyckan skulle vara framme och man får en skadeskjutning är det mycket mycket svårare att hitta djuret, det är också lättare att skadeskjuta i skymning då ljuset inte längre alltid är på vår sida.
Jakten sker väl mest i gryningen men även i skymningen? I alla fall här jagar de morgon och i skymning. Däremot mitt på dagen är det så gott som alltid jägarfritt. Men i skymningen vågar inte jag ge mig ut i skogen under älgjaktstider.
Det bästa är att söka upp någon ur jaktlaget och höra sig för dels för att undvika olyckor men också för att behålla grannsämjan då markägaren relativt ofta är med i jaktlaget eller i alla fall är i kontakt med jaktlaget. För inte får man väl jaga var som helst utan måste ha jakträtt och det har man per automatik på sin egen mark (om den är lämplig för jakt) eller så kan man arrendera ut jakträtten? Men vem som helst kan inte knata ut var som helst och börja spana på älg?
Gryning ja, men i alla fall här så är det ketym på att man avslutar jakten innan skymning av den enkla anledningen att OM olyckan skulle vara framme och man får en skadeskjutning är det mycket mycket svårare att hitta djuret, det är också lättare att skadeskjuta i skymning då ljuset inte längre alltid är på vår sida.