Ridning under älgjakten..

Sv: Ridning under älgjakten..

Jakten sker väl mest i gryningen men även i skymningen? I alla fall här jagar de morgon och i skymning. Däremot mitt på dagen är det så gott som alltid jägarfritt. Men i skymningen vågar inte jag ge mig ut i skogen under älgjaktstider.
Det bästa är att söka upp någon ur jaktlaget och höra sig för dels för att undvika olyckor men också för att behålla grannsämjan då markägaren relativt ofta är med i jaktlaget eller i alla fall är i kontakt med jaktlaget. För inte får man väl jaga var som helst utan måste ha jakträtt och det har man per automatik på sin egen mark (om den är lämplig för jakt) eller så kan man arrendera ut jakträtten? Men vem som helst kan inte knata ut var som helst och börja spana på älg?

Gryning ja, men i alla fall här så är det ketym på att man avslutar jakten innan skymning av den enkla anledningen att OM olyckan skulle vara framme och man får en skadeskjutning är det mycket mycket svårare att hitta djuret, det är också lättare att skadeskjuta i skymning då ljuset inte längre alltid är på vår sida.

Så är jag oxå uppväxt med. Och har nog bara varit med om att det jagat fortfarande vid skymning och då var det för att få tag på ett skadskjutet djur.

Hörde om ett ställe uppöver som hade en kanonlösning. Där hade älglaget läst in på en telefonsvarare så om man skulle ut i skogen och rida eller jaga småfågel så ringde man bara upp så hörde man vart de planerade att vara

Men gud vad smart! Fler borde göra så. Bjällror var också en bra idé som jag ska komma ihåg.

Här brukar de stänga av en bit av en stor rid och travslinga inne i skogen när det är jakt just där, men de flesta brukar undvika den ändå under jaktsäsongen. Antingen pallrar man sig runt de tråkiga men mer "centrala" slingorna eller till ridskolan. Självklart är det en radioaktivt gul färg som gäller för mig och pålle :D. Sjunger, pratar, gormar och har mig håller jag på med året runt, även i stallet, så det är inget jag måste påminna mig om under hösten ;).

Jag undviker skogen nu. Tog mig en rejäl runda igår och från idag håller jag mig på min egen mark som innehåller lite skog och några täkter.

Ja det är ju logiskt att sluta innan skymning det här du rätt i. Men här åker de ner även på eftermiddagen och sedan hem framåt kvällen runt 22-tiden ungefär. Och jag blev halvt vettskämd en gång precis i skymningen av en snubbe i ett jaktorn så här jagas det nästan lika mycket kvällstid som morgontid.

Men det där med telefonsvarare var ju smart men då måste alla veta vilka områden som avses. Kan ju villigt erkänna att grannen/jägaren ibland pratar om den och den stigen och jag har inte en susning om vilken han menar

*kl*

Reflexer överallt, samt att jag spelar musik på mobilen! Den ligger i fickan men det är bra ljud så den hörs väl.. Vi har björn i skogen alldeles intill så jag låter gärna och mycket!:crazy:

Musik på mobilen var smart!det ska jag minnas till nästa år! (har inga hästar iår):angel:

:D Onekligen praktiskt, förutom att hästen blir studsigare i takt med snabbare poppigare musik. Musikalisk donna. :rofl:

Min morbror är jägare (jagar inte bara under älgjakt, utan året om och är väldigt insatt) han har berättat många historier för mig om älgjakten. Finns många som jagar endast under älgjakten, och är då inte lika vana, blir nervösa när dem ser något röra sig och blir ivriga att skjuta.
Faktiskt så jagar man året om, men lite olika djur, men just under älgjakten som är "den stora jakten" så är det många som är mindre vana som är ute. Även min morbror + hans hund har fått ett gevär riktat emot sig, så det är inte bara hästar som jägarna kan ta fel på! Därför är jag väldigt försiktig med att rida ut just under älgjakten.

Rider inte långt ifrån stallet, har alla relexer jag hittar på mig, sjunger/pratar för/med hästen.. veckorna före älgjakten brukar rida ut lite extra istället, eftersom jag vet att det inte blir så mycket uteritter under jakten. Faktiskt så jagar dem älg ända in i januari, men den sista perioden är bara under helgerna. Brukar höra mig för lite med min morbror när man börjar jaga endast på helgerna, -då kan jag börja rida ut i veckorna i allafall :)

Jag rider i min svärfars skog och jakt-laget där lämnar ett schema till mig om var de kommer vara och när så håller ag mig därifrån de dagarna.

här brukar dom som skall rida /travträna ringa till någon i jaktlaget och fråga så brukar det lösa sig .Det jagas ofta med början kl 05oo så oftast är jakten över mitt på dan när ryttarna vill ut ,dessutom är hästfolket oftast från samma familjer eller beroende av markägarnas skogsvägar samt övriga relationer vilket ökar samarbetsviljan.

Om jag inte måste ut i skogen under älgjakten låter jag bli, MEN om jag nu vill skogslufsa, så leker vi julgran, dvs alla reflexer vi har, både på häst och ryttare, gärna nåt som blinkar oxå :-D

Men sjunger, nääää det låter för illa... ;-D

*kl*
Jag brukar också prata med jaktlaget, problemet här är att det är olika områden. Byn där jag bor känner jag många av jägarna och det är inga problem att ringa och fråga var dom tänkt hålla till :) men jag rider oftast rätt långa rundor och passerar ibland tre-fyra olika "jaktlagsmarker" :grin: Jag har varit i kontakt med länsstyrelsen och fått lite olika telefonnummer, så nu är det bara att ringa runt och höra var alla tänkt jaga :)

Vi har också björn häromkring, så sjunga/prata för mig själv eller i undantagsfall prata i mobilen med handsfree gör man ju :D
Idag fick jag hjärtat i halsgropen rejält då jag trodde mig se en stor björn på ett hygge, blodet frös till is nästan och benen blev som gelé :eek: Men det visade sig vara en rotvälta som såg exakt ut som en björn när solen lyste på den ur den vinkeln *phew*

När jag bodde hemma i Norrland så cyklade jag längs ett hygge med många rotvältor och gud va rädd jag var för dessa "björnar". Jag borde ju ha lärt mig att det var rotvältor, eller?

:) En vacker dag är det ingen rotvälta, och då dör jag av skräck *hihihi* Det är nog min värsta mardröm, att bli attackerad av en björn, nog för att risken är minimal, men jag är dödens rädd för björnar :crazy::o

Speciellt första veckan på älgjakten tycker jag att man inte bör rida i skogen alls. Allt för sin egen och hästens skull. En olycka kan hända och jag vill inte heller vara i närheten med min häst om ett skott smäller av.
Bäst att hålla sig på öppen mark ett tag framöver och även ha färggranna kläder.

kl

Jag rider inte i skogen under jakten utan bara på vägar, iklädd alla reflexer jag har.

Du rider alltså aldrig i skogen?

Älgjakten pågår ju hela vintern, ända fram till mars beroende på vart i landet man bor, och vildsvin t.ex. får man jaga året runt och dygnet runt!

I förra stallet mötte jag älg i princip dagligen, antingen i bilen på väg dit/hem. Färska spår på vägarna eller så såg man dem när man var ute och red! Men gubben som jagar där väntar tills snön kommer, lättare att spåra älgarna då och få koll på lo och sånt.

Senast ändrad:

Jag håller mig också ute på "slätten" älgjaktens första veckor (som här börjar i oktober, så än finns det lite tid kvar) både med hästar och hundar. Och så förstås hela reflexkitet på.
Hemmavid (där jag bor nu, och rider ut med hästarna) är det en jaktklubb som arrenderar ett stort markområde. Men de har inte ett fast schema där de tänker jaga, utan det kan de ändra från halvdag till halvdag efter hur det går och var någonstans någon har skymtat älg... Så jag bryr mig inte ens om att fråga, utan håller mig bara borta från skogen.
I "min gamla skog" (där jag är uppväxt, en mil bort - jag brukar ta bilen dit och gå med hundarna längs min morfars gamla stigar osv) har jag bättre koll på jaktlaget (var även med och jagade själv ett par år innan jag skaffade barn) så kan jag sms-a jaktledaren och fråga. Men de jagar mest på helgerna (mest stadsbor med jaktarrende - byn är nästan avfolkad på "aktiva jägare") så där är det lugnt i veckorna. Men jag orkar inte ta hästen i transporten dit, utan det blir bara hundturerna i så fall...

Jag brukar också tycka detta är lite obehagligt..
Speciellt då jag hade en skimmel förut & nu har en brun, när jag hade min skimmel kändes det lite bättre men min häst har lite älgfärgad päls..
Jag brukar helt ärligt dränka mig i reflexer, man kan aldrig ha för många!
Brukar också sitta och prata med hästen och sjunga så man hör att det är en människa i närheten, ibland har jag på musik högt från mobilen, ja allt möjligt! ;)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Ridning Hur skall underlaget vara för att ni skall avstå från att rida där? Jag är mån om att variera underlaget vid ridning men när väder och...
2
Svar
37
· Visningar
4 666
Senast: Speedway
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 060
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar