Ridning på privat väg?

S

sialina

Jag har min häst på mina föräldrars lilla gård som ligger fint med närhet till skogen. Problemet är att bönderna är minst sagt inte alls glada för att vi rider i skogen på deras vägar. Det är privata vägar, men jag har hört att hästar omfattas av allemansrätten och att man har rätt att rida på även privata vägar. Någon som vet? Och mamma säger att om ägaren till vägen fått bidrag för vägen får han/hon inte stänga vägen för ryttare, stämmer det?
 
Sv: Ridning på privat väg?

Om vägen omfattas av kommunala bidrag, och det kan handla om allt från ekonomisk natur till exempelvis plogning vintertid på kommunens bekostnad då får vägägaren svårt att sätta emot om vägen även används till annat.

Om vägen finansieras ur vägägarens egen ficka, och beroende på vad vägen används för så kan det komma att krävas tillstånd för er att rida där. Dock tror jag att det kan vara svårt att stoppa enstaka ridturer, genompassering te x. Men så låter det inte på din beskrivning utan mer som om ridning sker regelbundet, och då tror jag att man bör träffa en överenskommelse med vägägaren.

Kolla med kommunen först om vägen har någon form av kommunala bidrag, om så är fallet ta diskussionen direkt med kommunen eftersom vägen betalas med skattebetalande medel från kommuninvånarna.
 
Sv: Ridning på privat väg?

Vi hade samma problem där jag hade häst innan....han hotade med att dra oss inför juridisk rätt!
Och det var hans privata väg/mark, gör man skada på vägen eller annat så har han rätt till att säga nej, då gäller inte allemansrätten!
Fick nämligen hela kommunhuset till att hjälpa mig med det här!
Men får han bidrag för vägen så har man rätt att rida där!
 
Sv: Ridning på privat väg?

Hästen och allemansrätten ett urdrag:

Du har inte rätt att rida du har skyldighet att se till att naturen inte skadas!
Oavsett om du rider eller går så får du respektera ägarens åsikt. oavsett hur så får du inte ge upphov till skada eller olägenhet
Enskild väg utan statsbidrag (gula skyltar används) måste man fråga ägaren innan man rider på dem
Om du tänker rida/köra regelbundet i samma område bör du först tala med den som äger/brukar marken. Detsamma gäller om du vill lägga ut stockar och annat som hinder.
Man kan bli skadestånds skyldig om man rider på mark där ägaren har sagt nej.
Du får inte orsaka skada på marken genom att rida/köra på mjuka skogsvägar/stigar, ängar, hagar,lavmarker och kärrmarker eller så att trädens rotsystem skadas.
På vår och höst när markerna är blöta och mjuka är risken för markskada extra stor.
Det gäller även mark som normalt tål ridning/körning
Men...
En enskild väghållare kan inte förbjuda ridning/körning på vägen då ryttare/kusk inte räknas som motor drivet fordon, men du kan bli skadestånds skyldig om vägen skadas, precis som vilket fordon som helst!
Fritt avskrivet från Mikael Johansson, Hästnäringens kvalitets och miljöråd år 2001
 
Sv: Ridning på privat väg?

varför inte prata med bonden och fråga om ni får rida där om ni typ sladdar vägen åt han som tack för hjälpen?
Och givetvis att om hästen bajsar hoppar av och verkligen tar bort ALLT bajs!

Varför skall man bråka när man kan vara sams?
 
Sv: Ridning på privat väg?

Jag håller helt med Gazzan. Ladda upp med med en omgång kanelbullar och åk runt till markägarna i området och sätt dig ner. Förklara hur och var ni vill rida. Berätta att ni tar ansvar för att inte förstöra vägarna. Fråga om det finns alternativa vägar, om det finns tider då vägarna är särskilt känsliga osv. Att prata med markägarna och därför förebygga konflikter fungerar nästan alltid. Och naturligtvis ska ni ryttare prata ihop er och visa att ni är ansvarsfulla ryttare.

Jag pratade med en man som hade ridverksamhet och därför red omkring mycket på folks vägar och dessutom med ett helt koppel hästar med sig. Hans lösning var att ha kontinuerlig kontakt med markägarna. En gång om året hälsade han på var och en och hade med sig en liten present då. Dessutom stannade han och hälsade varje gång han mötte dem ute.
 
Sv: Ridning på privat väg?

Känner igen ditt problem. Häromkring vill bönder inte ha hästar överhvudtaget. Om de fick bestämma skulle vi endast få rida på asfalterade bilvägar och då helst inte när de är ute med traktorerna! Red vid något tillfälle på en liten bit ca 25 meter gräs där som var STORA traktorspår och vips fick jag absolut inte rida där heller. Så i praktiken - allemansrätten gäller inte för ridning. Att gå med hund eller på annat sätt vistas där var inget problem. Prata med bönderna går inte heller. Då drar de upp att det minsann red någon där för 25 år sedan och hästen tappade en sko som förstörde..... bla bla bla.... Nä häromkring finns inte många hästar kvar. Det är lätt att beklaga sig och tycka hästarna är SÅ SÖTA i hagen. Men tydligen har man glömt att de ska ridas också.
 
Sv: Ridning på privat väg?

Tack för era svar, har nu blivit lite klokare. Jag önskar att det var så lätt att det gick att prata med bönderna men jag tror att det blir svårt. Men nu vet jag vad lagen säger och då kan det kanske bli lättare att förhandla. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 713
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 776
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 124
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp