Ridning på ängar

Olympus

Trådstartare
Kan man rida på ängar (inte åkrar) nu när det är fruset. Eller jag menar, är även ängsmark så stumt och stenhårt som frusna grusvägar är?
Känner att jag gärna skulle vilja rida lite ute, blir så mkt ridhus nu när marken är frusen och man kan bara skritta ute, mest asfalt.
Men vi har en stor fin äng en bit härifrån som jag funderar på om det går att rida på. Ser ju lite bilder på buke där folk rider som vanligt (alla gångarter) på åkrar när det inte är snö, så tänkte om det funkar på en plan äng oxå?

Sv: Ridning på ängar

Jag vet inte hur det ser ut hos er men hos oss är då inte åkrarna/ängarna helt platta... Underlaget brukar vara stenhårt, stumt och väldigt "knöligt". Skritt fungerar sådär, men inte mer. Så jag brukar föredra grusvägarna, de är iallafall jämna... Om det är några plusgrader efter en tids kyla kan åkrar fungera rätt hyfsat har jag för mig...

Som Martenix säger så beror det på hur marken ser ut. Den äng jag rider på är jämn under och har mycket gräs kvar eftersom det varken är slaget eller har gått djur där -08 så det underlaget är helt okej.

Glöm inte att kolla med markägaren innan du rider! :)

Tack för era svar. Sist jag var där var marken plan och rätt mkt gräs.

Jag tror faktiskt att det är en allmän äng där eller vad man ska säga :p Hursom helst så är det iafa okej att vi rider där. Åkrarna som ligger runt omkring får vi däremot inte rida på utan vi har den här ängen istället :)

Tror du känner själv om du rider dit hur det är i marken, om du har snösulor och det är lite tjockare med snö skulle jag även rida på de "hårdare" ängarna som finns häromkring iaf.

I mitt ovanstående svar räknade jag inte in snö utan bara barmark kanske bör tilläggas. Är det ett ordentligt lager med snö, blir det sällan där jag bor, så bryr jag mig inte så mycket om att det är knöligt under.

Jag rider jämt på vallarna häromkring när det är fruset. Hagar är ju också ett tips. Jag brukar rida i hästarnas sommarhage när det är kallt. Fördelen med det är ju då att man vet precis hur det ser ut under snön.

Sålänge du varierar underlaget spelar det inte så stor roll om det är hårt eller mjukt, men det är väldigt viktigt att det inte är ojämt.

Sålänge du varierar underlaget spelar det inte så stor roll om det är hårt eller mjukt, men det är väldigt viktigt att det inte är ojämt.

Klart det är viktigt att variera, men det beror ju lite på hur man ska rida oxå. Jag gör iafa inget annat än att skritta på hårda grusvägar. På ojämna underlag kan man ju oxå rida, men då är ju inget annat än skritt att rekomendera, och att man rider försiktigt.

Tack för svaren alla! Ska förska komma iväg till ängen i helgen och rida, nu har det dessutom börjat bli plusgrader så då kanske det går bra att trava lite där iafa.

Själv är jag helt överlycklig som har en massa bra åkrar att rida på nu när det frusit! Underlaget är fast och slätt och med lite gräs under snön så är det super! Så för min del har det fungerat fint att rida i alla gångarter på. När det inte var snö gick det riktigt bra med, ska tilläggas.

Det enda negativa är ju att det är på gång att bli plusgrader igen... Hoppas tjälen ska hålla i sig ett tag till.

beror ju på hur de ser ut, rider knappt på åkrar här om det inte är väldigt mkt snö, för blir som jordhål, vet inte om det är sorkhål lr nånting, men när de fryser så blir de väldigt hårda iaf, men skulle nog prova att skritta runt där lr gå själv och kolla hur marken sen ut och sen avgöra hur man kan rida...
om marken är för hård lr inte beror ju på vad din häst är van att gå på för underlag...

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 617
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17