Ridning med föl?

Sv: Ridning med föl?

amkm skrev:
Jamen,nu får du väl ta och ge dig.

Jag har skrivit 7,5 timme,vilket stog på det andra forumet.
3,5 mil, en ca 3 mån gammal fölunge..Ja,jag gissade mig till den åldern.
Mindre grusvägar,visserligen ngt molning och nån regnskur..Inget om trafik eller ngt annat,VAD är fel?
Och varför ska jag upp mer fakta om detta är en allmän fråga??
Det objektiva i det hela är att det övht skulle inte gå att diskutera ngt inne på forumet med dig + ett par till,då det helt enkelt är så att alla är dumma i huvudet och avundsjuka om man tycker annat..Var det visst ngn som skrev.. ;)

och vem har övht sagt att det handlade om ER ridtur? Det har ni ju själva dragit upp nu.. ;)

Just precis, du har skrivit uppgifter som du inte har fakta på, du har också skrivit i en sådan "stil" att väldigt många vet exakt vilket föl och vilken ridtur det gäller, då kontrar jag naturligtvis med FAKTA!
Det hade varit en helt annan sak MIRRE! om du skrivit ex vis hur mkt orkar/kan ett tränat föl vara med på, ex ridturer och dyl och hur kan man anpassa en ridtur med föl och vad ska man tänka på!

Nej där jag tror skon klämmer mest är att du inte fick NÅGON som helst respons på "det andra forumet" ang dina åsikter och istället beslöt dig att starta en tråd här istället där du kanske inte räknade med att det skulle dyka upp forumdeltagare som hade den "rätta vesionen" av det hela!
Så kom inte och påstå att du helt allmänt tog upp en fråga som egentligen inte berörde någon speciell händelse eller speciellt föl över huvud taget! Lågt Mirre!!!!

Hälsn Susanne

Ok,en fråga..

Om ett föl är ca 3 mån gammal och stoet är ridet med fölet sen fölet var 1-2 veckor gammal,4-6 dgr/v ,skulle ni ge er ut på en 3,5 mil lång ridtur då i 7,5 timme med det ekipaget??

Om ja,motivera..

Om nej,motivera..

Står klart och tydligt i ursprungsinlägget att fölet är tränat,och frågan är ju enkel,skulle folk här ge sig ut på en så lång tur då med fölungen?
Om sen du och alla ändå vet vilket föl jag har i åtanke när jag skrev en fråga,ja det är väl upp till er,det är fortfarande en allmän fråga,skulle ni?? Ja/nej varför/varför inte?.
Tror inte att de här som svarat vet,ja förutom Catrine då och nu är det ju inte så svårt att veta det heller.. ;)

Kushti_Grai skrev:
om du skrivit ex vis hur mkt orkar/kan ett tränat föl vara med på, ex ridturer och dyl och hur kan man anpassa en ridtur med föl och vad ska man tänka på!

Hälsn Susanne

Om frågeställnignen varit sådan,så hade det ju på sätt och vis varit en helt annan fråga,eller hur.

jag ville ha motivationer från andra om varför/varför inte..

Lågt..Tja..Glocalnet.. ;)

Jag vet inte varken vilka ni är eller vilket föl det handlar om men jag svarar på den fråga som det stod från början och jag tycker trådskaparen har beskrivit det på ett ypperligt sätt! Det står mycket tydligt att fölet är tränat m.m.
Kanske är det så att trådskaparen klämt på en öm tå...kanske tycker vissa i gänget som red egentligen inte att man tar ut ett föl på en så lång tur oavsett om det bara är skritt och långa pauser?
Tycker det var en bra fråga! Ett föl är ett föl och jag tvivlar inte på att det inte orkar men är fölet verkligen moget för en såndan tur, oavsett ras. Så långt i utveckling är det ju inte så länge det är ett föl!
Jag hade aldrig gjort så med ett föl... men det är ju jag....
BRA fråga allmänt! :banana:

Kushti_Grai skrev:
du kanske inte räknade med att det skulle dyka upp forumdeltagare

Varför skulle det inte dyka upp personer därifrån? Finns många där inne som jag vet som läser och skriver här på Buke.

Frågan är som sagt allmän,och hade inte dykt upp hos mig om jag inte vetat om denna fölunge.För hos mig skulle en sån sak inte övht ens existera i tanken och då hade ju frågan inte ens kommit upp. :smirk:

Jag håller med Donnis och AngelaL :) Tyckte också attf rågan var bra ställd, och jag hade aldrig kunnat räkna ut vilken grupp, vilken häst eller vilket föl det handlade om, och det tror jag är en väldigt liten del av buke som kan. Dessutom var det inte ett personligt påhopp utan en allmänt ställd fråga.

Senast ändrad:

det håller jag inte med om, åtminstonde inte om man läser de två nästföljande inläggen:

Inte jag heller,men vet att det skett nu i helgen och där de inte kan förstå att man ifrågasätter..
Tycker synd om fölet

och sen:

Jodå,fölet har fått vilat och nappat utefter vägen.
Det jag reagerar främst på,är att man helt enkelt har tagit med sig fölungen på en sån lång tur,i 25 graders värme på mindre vägar.
man har egentligen inte tagit hänsyn till att när det är som varmast så vilar hästarna,gå ut å kolla i er egen hage.Inte promenerar de omkring då inte.
Och o de skulle göra det,så är det självvalt,här är det en påtvingad sträcka för fölet att röra sig på.

Här handlar det om just detta specifika fall, och de som är i kretsen av inläggskaparen mfl, vet ju vem man syftar på.

Nej, det är ingen som trampat på ngns tå!
Det jag reagerar negativt på att det i följdinläggen pekas på att ridturen är gjord denna helg och att man är allmänt negativt inställd FAST man inte har all fakta, som jag tidigare skrev så skulle jag också reagera negativt om jag såg det första inlägget och inte hade all fakta på hand!

Fölet klarade det utmärkt! och det är inte alls fel att ta med en så ung häst på ridtur, tvärtom, det hör till hästens natur att följa flocken oavsett om den vandrar 3,5 km på en dag eller 3,5 mil på en dag, naturligtvis skulle inte ett föl som ej var tränat till detta ha fått följa med! Kravet för turen var att hästarna skulle klara denna distans i skritt och vara vana vid trafik och att gå i kolonn.
Själv rider jag och kör med mina avelsston tills dess att de fölar och de rids sedan också regelbundet med fölet vid sin sida från det att fölet är ca 1 vecka gamal, vi har aldrig problem med hovar, bil/trafikvana, uppbindning, spolning osv med dessa föl och de blir också mkt sociala då de gärna hälsar på folk som vi möter efter vägen.
Det är skillnad på ett föl som går på bete med sin mamma och aldrig tagits ut förut på ridtur och ett som dagligen tränas för detta från sin första levnadsvecka, ska man ställa en fråga och också vill ha ett korrekt svar så ska man också ta med all fakta i fallet!

Problemet med den som startade detta inlägg är kanske att vanan av att ha egna föl inte är så stor??! Ett föl SKA tränas som föl och inte som 6 månaders slyngel ;) Det kommer du om inte annat att bli varse om den dagen :D

Hälsn Susanne

Senast ändrad av en moderator:

Jag röstar nej med motiveringen att det är för varmt, för långt och hästen är för ung.
Att hästar strövar i det vilda är ingen ursäkt för de drar knappast iväg 3.5mil i stekhett väder utan att låta sin små vila.

Problemet med den som startade detta inlägg är kanske att vanan av att ha egna föl inte är så stor??! Ett föl SKA tränas som föl och inte som 6 månaders slyngel Det kommer du om inte annat att bli varse om den dagen
Ursäkta mig men det är väl en väldans stor skillnad på att överanstränga en fölunge på långtur kontra vanlig träning av unghäst modell lyfta fötter, ha grimma, bli ledd etc.
Eftersom du verka anse att trådskaparen har för lite erfarenhet inom detta ämnet kanske jag ska poängtera att min erfarenhet av föl, unghästar och träning av dessa djur är gedigen och sträcker sig långt tillbaka i tiden. Inom familjen har vi dessutom ett antal föl, unghästar, tävlingshästar, avelshingstar och aldrig skulle utsätta en så pass ung häst för denna typ av ansträngning.

Än en gång.. Fölet var inte alls ansträngt av denna ridtur, det var som jag skrev en mkt lugn tur i skritt med många raster. OM minsta lilla antydan på ansträngning hade synats så hade det bara varit att lasta i transporten som vi hade som följebil och så hade fölet fått åka sista biten, men så var alltså dock aldrig fallet.

Jag har en mkt god vän som är en av sveriges i särklass mest meriterade körkarl vad gäller bruks och plöjning, han använder sina hästar precis så som de användes "förr i tiden" alltså stoet ställs naturligtvis inte av för att den har ett föl vid sidan! räkna gärna ut hur långt ett föl behöver gå under en 8 timmars arbetspass på en åker vid slåtter/plöjning till exempel...

Problemet idag är att vi har våra hästar som hobbydjur och glömmer ofta att det faktiskt inte är så länge sedan de var nyttodjur och fick arbeta , föl följde sin mor i arbetet från första levnadsveckan och hade av detta mkt nytta i senare skede när den själv skulle sättas framför arbetsredskap odyl. Idag så låter vi stoet vila före fölning och i regel så släpper vi sto och föl på bete under den perioden i fölets liv då den är som mest formbar och har mkt lätt för att lära. Rätt??! fel??! tja, enligt mig så är frågan glasklar! Naturligtvis ska fölet följa sin mor, och naturligtvis ska en häst användas! OCH naturligtvis så utsätter inte en seriös hästägare sina djur för lidande!

Hälsn Susanne

Overanstrangning av hast ar inte sa latt att identifiera att man gor det under en ridtur. Benhinneinflammation ar te.x nagot som uppstar EFTER dagen/dagarna for anstrangningen. Dessutom ar det oxa en valdig skillnad pa att vanta pa holasset ute pa en aker kontra en 7.5mil lang ridtur.

roslagen skrev:
Overanstrangning av hast ar inte sa latt att identifiera att man gor det under en ridtur. Benhinneinflammation ar te.x nagot som uppstar EFTER dagen/dagarna for anstrangningen. Dessutom ar det oxa en valdig skillnad pa att vanta pa holasset ute pa en aker kontra en 7.5mil lang ridtur.

Naturligtvis så var fölet van att gå vid sin mor på ridturer tidigare, det var ju inte tal om ngt sto som stått på bete och helt plötsligt med sitt föl skulle tas ut på långtur! dessutom så skrittades fölet dagen efter också och rörde sig helt oberört!

Nu var det inte väntan på ett hölass som jag beskrev med att använda sin häst i jordbruket, räkna istället ut hur många vändor (km) upp och ner en häst går på en åker vid ex slåttermaskin/plog per hektar och hur många hektar som man arbetar av på ett 8 timmars pass...

Hoppas att du skrivit fel på sista raden!!! Det var 35 km som reds i skritt till 95% på 8 timmar!!!!!! Inte en 7,5 mil lång ridtur!

Hälsn Susanne

Ja jag skrev fel... men det rattfardigar anda inte denna turen for en sa pass ung liten individ.

Jag vet inte men det verkar som om du skrivit den fakta du tycker att vi andra ska veta och jag ser inte riktigt skillnaden...det verkar fortfarande inte vara många som stöder detta med en så lång promenad med föl...
Sedan vill jag påstå att det HÖRDE till fölets och hästarnas natur förr i tiden när de aldrig stod inne m.m. och som du skriver själv numera är "Hobbyhästar". Numera är hästen inte präglad alls på det viset.
Måste ju också fråga om du kan "tala" med hästar eftersom du påstår att fölet inte alls var ansträngt? Har du frågat? Ibland syns idet inte förrän ett tag efter.
I denna värmen är det inte många hästar som gärna rör sig... De hästar man ser i hagen och även mina egna står bara och hänger i skuggan och orkar inte ens äta hela tiden...
Håller med att ett föl ska tränas från dag 1 I VISS MÅTTA! Håller med Roslagen om föl- och unghäst träning, det är skillnad på en skritt tur ?? till 95%??? inte bara skritt alltså... och vanlig täning med att lyfta hovar , bli ledd m.m.

Aldrig stod inne? Här där jag bor var det väl mera regel än undantag att hagarna aldrig användes vintertid. På sommaren gick hästarna med korna eller fritt på skogen när det inte var arbete. I sammanhanget ska förstås kommas ihåg att de flesta hästar arbetade 8 h +, men hade man flera fick de tillbringa sin vilodag i spiltan. Jfr det faktum att korsförlamning förr var vanligt på tunga arbetsraser när de stod på stall med full kraftfoderranson över jul och nyår. Allt var inte bättre förr :D

Det verkar som att ni alla här har bestämt er för att INTE fatta att ingen av de som red på denna tur någonsin skulle utsätta en häst för fara/djurplågeri.

Fölet är som sagt av rasen Tinker, själv har jag rest bland zigenarna i England och där sett hur dessa hästar hålls, det är fullt naturligt och har så varit i hundratals år bland detta folk att fölen följer vid mammans sida, ingen häst var misskött eller led på de ställen jag besökte, hästarna är detta folks kapital och dom skulle aldrig förorsaka olycka/lidande en häst eftersom deras hela existens handlar om att äga och ha dessa hästar.

Fölet mådde bra under hela turen och under de 2 dagar som träffen hölls, det fanns inga som helst tecken på någon benhinneinflamation, utmattning el dyl som vissa inläggsskrivare här vill göra gällande. Det fanns runt 150 personer på plats under söndagen som alla kuan intyga om att fölet som fanns på plats rörde sig och uppträdde helt normalt och nyfiket, lekandes, hoppandes, skuttandes osv som vilken annat föl som helst. Ni som inte sett hästen, inte varit med och inte har all fakta drar tydligen egna slutsatser och som jag skrev, har på förhand bestämt er för att ett föl på 3 månader som är tränat för detta trots allt inte klarar en sådan här tur, synd för er, och era framtida ev föl, för här läggs just grunden till en frisk, social och sund individ iom att ägaren till denna individ inte tvekar att ta med sin häst på något som detta, och istället för att låta den stå i en hage med sin mor därmed gå miste om detta ypperliga träningstillfälle.

Lägger ut ytterligare en länk till en bild, tagen under söndag EM då fölis själv går fram på prisutdelningen :) Här ser ni också alla att det inte rör sig om ngt klent omusklat litet föl, utan en stadig bit med bra kapacitet att klara det mesta ;) Mkt socialt, nyfiket och välmusklat föl! Kan tillägga att det var 25 andra Tinkerhästar runt om detta föl, både ston hingstar (4 st) och valacker, mamman befann sig vid tidpunkten för att detta kort är taget ca 25 meter ifrån fölet som istället stannade kvar vi prisutdelarna för att se vad dom hade för godsaker i påsarna! :)
http://img.photobucket.com/albums/v626/Folkesson/Klarsgarden 2005/Prisutdelning.jpg

Hälsningar Susanne

Senast ändrad av en moderator:

Min åsikt: jag tränar inte föl fysiskt utan bara i hantering och skulle inte ta med ett föl på en långtur eftersom sto och föl inte själva kan välja ansträngningsnivå. Jag belastar inte föl och unghästar fysiskt förrän de är klart äldre.
Tills dess ska de ha alla möjligheter att röra sig, gå ute massor med kompisar i kuperade hagar o.s.v. men de får själva bestämma nivån på det. Som någon annan skrev så handlar överbelastning om längre förlopp under längre tid.
Ska vi snacka om vad som är naturligt för en häst så är det förstås så att ett föl är gjort för att följa med flocken men det är precis lika naturligt att det dör av det. En hästflock som t.ex. jagas eller måste vandra långt för att hitta vatten stannar inte och "räddar" ett föl som inte orkar hänga med.
Det är mer intressant att relatera till vad modern forskning säger om hur man optimalt låter moderna sporthästar växa upp för att de ska kunna ridas i många år. Där har man t.ex. sett att lösdrift till 1,5 års ålder ger god hållbarhet.

Så min generella åsikt är: nej, jag skulle inte ta med ett föl på en långtur. Det ligger inte alls i linje med det system jag är van att tillämpa för att få hållbara ridhästar.

Jag är mest nyfiken på hur man tränat en fölunge för att klara av en sån här ritt bra? :eek: :smirk:
När börjar man träna och hur tränar man?

Till trådskaparen:
Nej, jag skulle aldrig ens komma på tanken.
Många vill jämnföra med vildhästar o vad de klarar, det är stor skillnad på dagens hästar o vildhästar... dessutom är det många vildhästar som slås ut tidigt o endast de starka o bra hästarna överlever....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar