Ridning med föl?

Sv: Ridning med föl?

VET DU ENS VAD SOM ÄR FRAM OCH BAK PÅ EN HÄST??????? :devil:
thk.gif
Jag kan, Jag kan
yaya.gif

roslagen skrev:
Jösses du har ju sjunkit längre än Titanic nu du.
Vilket j-a "bra" argument du hittat här mot andras hästhållning! :crazy:
Åh.det är inte första gången det argumentet kommer..
Syftar på mig..
;)
Så inget att hesta upp sig över.. :D

Jo det får man ju hoppas, det är ju inte helt lätt att spänna för vagnen framför hästen :p

Träna föl?
Allt prat om vikten av rörelse i tidig ålder, gör att en del automatiskt funderar om det inte går att skaffa sig ett försprång genom att börja träningen redan som föl, i stället för enligt traditionen, som 1-åring?
"Det har gjorts undersökningar, som visar att föl inte tillgodogör sig träningen vid så låg ålder. Den blir alltså inte bättre, fölungen styr själv bäst sitt rörelsebehov", säger Arne och drar upp följande punkter varför vi inte ska lägga ned tid på att träna föl:

Tillväxten är stark
Skaderisk
Fölet tillgodogör sig inte träningen
Underlaget har betydelse (ej löst!)
Kostar tid och pengar för tränaren/ägaren

Urklipp från denna sidan
visserligen om travhästar men häst som häst. Å andra sidan antar jag att inte heller Arne Lindholm är tillräckligt kunnig för att du ska ta till dig information från hans breda kunskapbank.

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste ju bara reagera på hur du beskriver träning av föl.... :mad:
Du skriver att efter 1 månad så har fölet gått med mamma i upp till 20 minuters skritt turer.... och sedan ökas det succesivt...
Så det kan alltså ökas från 20 minuter till 7,5-8 TIMMAR PÅ 2 MÅNADER??? Kära nån....hur f-n tänker ni??? :cry:
Angående korsförlamning så kan hästarna få det av väldigt mycket.... jag har varit med om en som fick det av att stå still i regn efter ett ridpass (skrittades av en stund innan stillaståendet) den stod still typ 5 minuter och skrittades sedan igen en stund för att sedan åka transport....hade lätt korsförlamning senare.... så det behövs inte mycket för att en häst ska få det!
Ditt sista argument hoppas jag att du skrev utan att tänka....då är det synd om dig! Vem är det egentligen som tänker på sina hästars bästa? :confused:

Eftersom det blev så mycket eftersnack tänkte även jag få opponera mig.

1) Jag kan inte säga att trådskaparen gav en helt objektiv syn på ritten, men anledningen till att det inte blev objektiv var nog inte illa menad.

2) Jag tycker att man kan räkna till tio och försöka tänka en kommentar ur olika synvinklar, menade hon verkligen så som jag uppfattar det vid första anblicken? Då skulle man kunna undvika påhopp och otrevliga disk.

3) Kom ihåg en sak
Att Där Argumenten Tar Slut Tar Personangreppen Vid

Angående frågan i sig kan jag tyvär inte ge något bra svar då jag inte har någon erfarenhet av hur mycket föl eller unghästar klarar.

Tack för mig!

Linn

Det var ju varldens enklaste fraga och som aven stalldes med hopp om att fa svar.
Alla ovriga som hoppat in i traden ar ju till sa gott som 100% overens om att man INTE rider med fol pa detta viset och tradskaparen har val knappast kommit med nagra personangrepp, snarare kommer de mer fran personen som uppenbarligen kande sig rejalt traffad dar bak med hela fragestallningen, och som hela tiden vagrar inse att hon faktiskt kan ha fel. Vi andra staller oss bakom det faktum att hon har fel baserat pa egna kunskaper, erfarenheter samt att vi lyssnar och laser och tar till oss vad de ritktigt stora proffsen i hastvarlden anser om saken.

eh... nej, det skulle jag inte. Korta lugna turer med fölet är bra för att miljöträna det från början, men så långt som 3,5 mil anser jag inte är lämpligt för ett föl att gå. De är så mjuka i benleder/ligament och kan felbelasta sig och skadas av det, samt att föl behöver vila mycket och äta ofta och jag skulle tro att en sån lång tur kan verka stressande på både sto och föl då de inte kan göra det när det vill utan när ryttaren känner för att stanna.

Om fölet bestämt sig för att ta denna utflykt när ni red längs vägen, hur hade ni löst det?

Jag kan mest inte bara förstå varför? Varför kan man inte vänta med långturer tills fölis är avvand när det ändå bara handlar om en skrittur?
Förr i tiden gjorde man det för att man var tvungen att försörja sig, men anledningen till att göra det idag?

kroppen behöver också vila sig emellanåt för att inte drabbas av förslitningsskador.
Vilor botar ofta små skador som ännu inte upptäckts.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar