Ridning med föl?

Sv: Ridning med föl?

Åhh...förlåt jag var lite oklar med vad jag menade när jag skrev förr i tiden...jag menar naturligtvis när hästarna var vilda och strövade runt, inte sedan vi byggde stall. Innan dess var ju hästarna vana vid att ströva runt på stora marker.
Jag är deffinitivt för att hästarna ska vara ute så stor del som möjligt på året. Dock inte att man "jobbar" föl på detta vis. Oavsett ras som jag skrivit innan, de är inte utvecklade oavsett om det är ett shire föl eller ett welshföl (bara exempel). Men det är min åsikt! :angel:

Jag är mest nyfiken på hur man tränat en fölunge för att klara av en sån här ritt bra?
När börjar man träna och hur tränar man?

Till trådskaparen:
Nej, jag skulle aldrig ens komma på tanken.
Många vill jämnföra med vildhästar o vad de klarar, det är stor skillnad på dagens hästar o vildhästar... dessutom är det många vildhästar som slås ut tidigt o endast de starka o bra hästarna överlever....
Kan bara halla med :bow: :bow:

Det fanns runt 150 personer på plats under söndagen som alla kuan intyga om att fölet som fanns på plats rörde sig och uppträdde helt normalt och nyfiket, lekandes, hoppandes, skuttandes osv som vilken annat föl som helst. Ni som inte sett hästen, inte varit med och inte har all fakta drar tydligen egna slutsatser och som jag skrev, har på förhand bestämt er för att ett föl på 3 månader som är tränat för detta trots allt inte klarar en sådan här tur, synd för er, och era framtida ev föl, för här läggs just grunden till en frisk, social och sund individ iom att ägaren till denna individ inte tvekar att ta med sin häst på något som detta, och istället för att låta den stå i en hage med sin mor därmed gå miste om detta ypperliga träningstillfälle.
Var alla hastkunniga da med tanke pa hur du tidigare antydde att tradskaparen inte var tillrackligt kunnig inom omradet undrar jag hur man sa enkelt skaffar fram 150 extremt kunniga hastmanniskor pa ett och samma stalle i ett litet nafs :devil:
Du gar fetbort kan jag lova med hur du tror att man skapar en framtida hallbar och sund hast. Ta rad av riktiga hastmanniskor och hastuppfodare for du verkaar behova bade rad och kunskap om hur och vad som ar lampligt for en sadan ung hast. Som jag redan tidigare poangterat sa behover inte alla overanstrangningsskador visa sig pa studs..... :crazy:

roslagen skrev:
Var alla hastkunniga da med tanke pa hur du tidigare antydde att tradskaparen inte var tillrackligt kunnig inom omradet undrar jag hur man sa enkelt skaffar fram 150 extremt kunniga hastmanniskor pa ett och samma stalle i ett litet nafs :devil:
Du gar fetbort kan jag lova med hur du tror att man skapar en framtida hallbar och sund hast. Ta rad av riktiga hastmanniskor och hastuppfodare for du verkaar behova bade rad och kunskap om hur och vad som ar lampligt for en sadan ung hast. Som jag redan tidigare poangterat sa behover inte alla overanstrangningsskador visa sig pa studs..... :crazy:
Återgäldar- Kan bara hålla med :bow: :bow:

Ja, som jag ser så är det som jag tidigare skrev, ni har helt enkelt bestämt er för att hålla denna åsikt som den enda rätta och NEJ, jag håller inte med er.
Jag har både egen och annans erfarenheter att luta mig emot vad gäller att ta med föl på tur eller inte och jag har flera gånger också haft mina föl med mig på turer som denna, ingen har då under turen eller senare i livet tagit skada av detta.

Tycker att det är synd att ni inte kan läsa fakta och se att det visst går att ha med ett föl på en ritt som detta OM den tidigare är van att vandra vid sin mamman sida och succesivt sedan den var nyfödd naturligtvis också tränats för detta genom att man till en början gjort kortare turer och sedan sakta ökat på distansen.. Turen utfördes i ett mkt lugnt tempo vi rastade, fodrade och vattnade naturligtvis regelbundet. Vädret var omväxlande med sol och åskskurar. Vi hade följebil ifall ngn häst skulle behöva. 35 km är ingen vidare lång distans för en häst, ni kanske glömmer att en vanlig clearround i distanstävlings sammanhang är 40 km.

Nej, naturligtvis var det inte bara hästkunniga personer under söndagen, MEN det var hästintresserade! och en hästintresserad person ser faktiskt ofta om ngt är galet eller fel med en häst, vilket alltså INTE var/är fallet med denna fölunge!

Alla jobbar vi olika med våra hästar och det accepterar jag, det finns inte bara "en" väg som är den rätta. Jag väljer dock att lyssna till de äldre hästkarlarna som har erfarenhet och livslång kunskap i att arbeta och föda upp häst och jag väljer också att se med mina egna ögon vad som är rätt och fel och vad som fungerar i praktiken.

Det vore kul att höra hur ni som här på denna tråd svarat gör med era egna ston när de har föl?! ställs de av till 100%? rids de själva medans ngn passar fölet?? eller tar ni med era föl ut på ridturen??

Hälsningar Susanne

Kushti_Grai skrev:
Ja, som jag ser så är det som jag tidigare skrev, ni har helt enkelt bestämt er för att hålla denna åsikt som den enda rätta och NEJ, jag håller inte med er.
Och vi håller inte med dig... Du har ju precis som vi bestämt att din åstik är den korrekta..

Jag har både egen och annans erfarenheter att luta mig emot vad gäller att ta med föl på tur eller inte och jag har flera gånger också haft mina föl med mig på turer som denna, ingen har då under turen eller senare i livet tagit skada av detta.
Du menar attt du är omgiven av personer som regelbundet tar med föl på långturer och har så gjort i flera år och därmed har erfarenhet av att det i längden inte är skadligt?

Tycker att det är synd att ni inte kan läsa fakta och se att det visst går att ha med ett föl på en ritt som detta OM den tidigare är van att vandra vid sin mamman sida och succesivt sedan den var nyfödd naturligtvis också tränats för detta genom att man till en början gjort kortare turer och sedan sakta ökat på distansen.. Turen utfördes i ett mkt lugnt tempo vi rastade, fodrade och vattnade naturligtvis regelbundet. Vädret var omväxlande med sol och åskskurar. Vi hade följebil ifall ngn häst skulle behöva. 35 km är ingen vidare lång distans för en häst, ni kanske glömmer att en vanlig clearround i distanstävlings sammanhang är 40 km.
Jag har för mig att hästar under 5 år inte får starta i distans? kan det bero på at de inte anses klara för den påfrestning det är? :angel:
Så hur kan du jämnföra vad en vuxen häst ska klara med vad ett föl klarar?
Sen ställer jag mig ju väldigt frågande till hur smart det är att träna ett föl för turer av detta slaget?
Överansträngning vid ung ålder visar sig oftast när hästen är äldre, inte dagen efter ansträngningen. :smirk:

Nej, naturligtvis var det inte bara hästkunniga personer under söndagen, MEN det var hästintresserade! och en hästintresserad person ser faktiskt ofta om ngt är galet eller fel med en häst, vilket alltså INTE var/är fallet med denna fölunge!
Så ingen av de 150 närvarande tyckte det var fel att ha med fölet på turen?

Alla jobbar vi olika med våra hästar och det accepterar jag, det finns inte bara "en" väg som är den rätta. Jag väljer dock att lyssna till de äldre hästkarlarna som har erfarenhet och livslång kunskap i att arbeta och föda upp häst och jag väljer också att se med mina egna ögon vad som är rätt och fel och vad som fungerar i praktiken.
Jag lyssnar oxå till folk med dokumenterad kunskap och har därigenom lärt mig olämpligheten i att anstränga föl vid tidig ålder.

Det vore kul att höra hur ni som här på denna tråd svarat gör med era egna ston när de har föl?! ställs de av till 100%? rids de själva medans ngn passar fölet?? eller tar ni med era föl ut på ridturen??
De får mamma ledigt och får ta hand om sina föl på heltid.. Och så tycker jag alla ston borde få ha det!

Sen vill jag åter igen ställa frågan:
Hur lägger man upp träningen av ett föl för att klara en liknande uppgift och vid vilken ålder börjar man träna det?

amkm skrev:
Ok,en fråga..

Om ett föl är ca 3 mån gammal och stoet är ridet med fölet sen fölet var 1-2 veckor gammal,4-6 dgr/v ,skulle ni ge er ut på en 3,5 mil lång ridtur då i 7,5 timme med det ekipaget??

Om ja,motivera..

Om nej,motivera..

Du måste skämta.
:confused: Även om att ett sto med ett 1-2 veckors föl skulle ridas 4-6 dagar i veckan.

Hälsning Maja

nej, jag tycker inte det är okej. en så ung häst bör inte ansträngas i den omfattningen som det här innebär. dessutom, att ha med fölet på ridturer 4-6 ggr i veckan när det bara är nån vecka gammalt??!!! :eek: No way! ja, jag är för att föl ska hanteras och ledas och allt möjligt med när de är unga. visst kan man ha med fölet när man rider, men TRÄNA ett föl som endast är ett par månader gammalt låter faktiskt vansinningt i mina öron!
något jag funderade på är VARFÖR man gör det? Den här långritten måste ju vara för ryttarens nöjes skull, för vad får ett föl ut på en ridtur på 8 timmar? Visst att jag hade kunnat förstå en timme, men åtta i den här värmen?
däremot tycker jag det är bra att vänja föl vid olika miljöer, bilar osv.

Jag tycker att idén låter vansinnig! Föl måste, precis som du skrev, få tillfälle att vila sig och äta när det behöver.

Du verkar ha gått in i en total försvarsposition där du inte kan reflektera över om andra kan ha rätt, utan försvarar bara det du var med och arrangerade.

Åven om föl "förr i tiden" var med på åkern när mamma var spänd för plogen så är en åker ett begränsat område där fölet kan stanna upp och vila och ändå ha mamma inom synhåll. På en ritt där man hela tiden rider framåt ges inte ett föl denna möjlighet. Fölets ras är enligt mig helt irrelevant i sammanhanget.

Jösses!

Alla föl är vana med att gå vid sin mammas sida, men att därifrån släpa ut dem på denna tur och anse att det är helt ok och att 35km inte är någon lång runda är helt enkelt både skrämmande okunnigt å egna vägnar och inte heller speciellt nyttigt för fölungen. :crazy: vad i hela överansträngningsbiten är det du inte begriper????

F-n du, trådskaparen verkar ju t.ex mer än bara hästintresserad och henne idioförklarade du direkt på ett tidigt stadium samtidigt som du hävdar att hon inte har tillräcklig erfarenhet inom området unghästar ( läs FÖL) och träning av dessa. Hur i hela fridens namn kan då helt plötsligt ett gäng "hästintresserade" avgöra vad som är bra och dåligt med denna fölunge. När min ponny bröt benet, underarmsbenet rakt av galopperade hon vidare cirka hundrafemtio meter innan hon stannade..... Tror du för den del att hon mådde bra?

Under tiden vi väntade på slaktaren stod hon och åt gräs, morötter, havre etc och dina hästintresserade 150 personer hade nog bara tyckt att det såg gemytligt ut där i vårsolen nere vid båthamnen att ponnyn var omgärdad av mat och folk som brydder sig om den. Att den skulle skjutas på fläcken var det nog inte en j-el, rent ut sagt, som kunde ana där och då!

Himla lustigt resonemang detta, vilka tror du vi andra lyssnar på, rösterna i huvudet, fåglarnas kvitter eller vad? De gedigna hästkarlar jag har förmånen att personligen känna eller är bekant med är några som de flesta inom ridsport/travsport/galoppsport beundrar samt skulle acceptera och ta råd av oavsett vilken gren inom hästsporten de själva ägnar sig åt.

Har du inte fattat hur vi andra gör efter alla svar du fått??? :crazy:

Jag sökte på överansträngning av häst och fick direkt upp en massa träffar väl värda att läsas och som jag citerar nedan.....

Hästen utsätts ofta för mer eller mindre onaturliga aktiviteter och förväntas klara av alla krav. Det är ofta överansträngning som orsakar problemen.

Ofta är det många faktorer som påverkar hästen. Orsaken kan vara:
* Överansträngning av unghästar

Din häst är expert på att dölja sina problem, flyktdjur måste kunna fly..
Du har ansvaret för att hålla din häst frisk.

Sist men inte minst en artikel med veterinär Claes Rülcker och hans syn på unghästträning

Jag undrar hur det ligger till...... :confused: vi får ta reda på det :idea:

:)

Har själv föl och skulle aldrig kunna tänka mig att utsätta dem för något liknande. Stona är i princip hellediga när de går med föl och jag tycker att fölen ska få röra sig, sova och dia när de själva vill, vilket de gör i hagen med sina kompisar. Jag har alltså ingen anledning att släpa ut dem på någon längre rid/körtur i värmen.

Humelibumlan skrev:
Oh ja... vem tävlar distans tro??
Kan var 4 år oxå... *garderar mig* ;)
Här är svaret:
Åldersgränser finns dock, men bara för hästen. Den ska under året bli minst fem år för att få delta i CR (clear round) och minst sex år för tävlingsklass.

Klart som korvspad att en tremånadersbäbis mår bra av något som annars anses vara lämpligt tidigast i femårs ålder.........

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar