Ridning med föl?

Sv: Ridning med föl?

roslagen skrev:
Klart som korvspad att en tremånadersbäbis mår bra av något som annars anses vara lämpligt tidigast i femårs ålder.........
Men tänk på att de hade med transport, ifall stackaren skulle kollapsa efter dikeskanten... :smirk:

*lånar knapp*

F-n du, trådskaparen verkar ju t.ex mer än bara hästintresserad och henne idioförklarade du direkt på ett tidigt stadium samtidigt som du hävdar att hon inte har tillräcklig erfarenhet inom området unghästar ( läs FÖL) och träning av dessa

På sätt å vis har hon rätt,det är 13 år sen jag hade egna föl,och har efter det bara haft unghästar eller tävlingshästar.
Och varför reagerar jag då?
Jo,jag har själv överanstängt ett vbl en gång i tiden,visst,under en längre tidsperiod men jag fick rådet att köra in honom tidigt,dvs före 1 års ålder,och ja,jag gjorde så,men det man glömde att tala om för mig,var att efter de "fattat" vad de höll på med,släppte man på lååååångt bete och så började man om igen på senhösten..
Vi lullade på i sakta mak med min 1-åring,tog små turer då och då med fikakorg osv.Och han växte normalt för mig,tyckte jag,och han utvecklades då också normalt.Vbl kan ju vara rätt små så jag tänkte väl inte så mkt på det.
Som 2-åring såg han ut som en "broiler" jmf. med årskullen.En tränare jag var till och lät honom provköra tyckte han var mkt mkt musklad,snarare övermusklad för sin ålder men inget mer sades..
Lullade fortfarande på i sakta mak och fick viloperioder.
Kördes iväg till tränare som nästan 3-åring och han kördes igång på "allvar".
Det fungerade i knappt 2 månader,sen satte stackarn igång å växa.
I tre veckor låg han ner mer eller mindre konstant och han hade ont ont ont...
Det tog honom ett år att komma igen helt och hållet..Och han växte nästan 10 cm på det året.

Man lär sig mkt på 13 år om man vill lära sig och har vanligt hederligt sunt bondförnut vilket förövrigt en av fd cheferna på Flyinge Hingst-depå dessutom poängterade mer än en gång var en av de absolut mest fundamentala byggklossarna i begreppet horsemanship :)

Som jag tidigare skrivit på flera ställen i detta inlägg så är det mkt vanligt att personer som i generationer avlat också använder sina ston fast dom har föl, att få/ha föl som häst är lika lite en sjukdom som att vara gravid själv.. Naturligtvis så tränas ett föl att följa sin mamma mkt försiktigt och succesivt de första levnadsveckorna, och de första "rid/körturerna" är på endast några minuter för att sakta trappas upp.
Och JA, jag är omgiven av flertalet mkt erfarna hästmänniskor som inte har sina hästar som hobby utan som använder dem praktiskt i stort sett dagligen och naturligtvis får de ston som fölat också arbeta i lagom dos framför vagn och under sadel.
I begreppet "sunt bondförnuft" hoppas jag att ni väger in det faktum att en häst mår bäst av att arbetas och inte gå i en hage och bli tjock ;) Det är oftast sådana hästar som i det långa loppet drabbas av belastningsskador, pgav att de ställs av i tid och otid (läs bla för att föla, för att sommarbeta osv..)

Hälsn Susanne

Lätt konstaterat faktum när man läser dina svar i denna tråd är att du kan NOLL och INTET angående ämnet träningsfysiologi inom ämnet häst :(

Ett annat tillägg är att en av de vanligaste sjukdomarna bland gamla tiders arbetande hästar inom lantbruk och skog var korsförlamning. Inte direkt ett tecken på att man hade alla fakta rätt angående hästhållning på den tiden. Även om man på intet sätt ska förkasta de gamla böndernas kunskaper led de som sagt av grova kunskapsbrister angående hästhållning, foderlära och träningsfysiologi.

Senast ändrad av en moderator:

Fast att säga att ett föl på ett par månader mår bra av att arbeta tycker jag är detsamma som att förespråka barnarbete... D v s man inser inte att en mentalt och fysiskt oerfaren varelse inte är detsamma som en vuxen!

Inget av dina argument i denna tråd har övertygat mig om att du har rätt och de andra fel!

roslagen skrev:
Lätt konstaterat faktum när man läser dina svar i denna tråd är att du kan NOLL och INTET angående ämnet träningsfysiologi inom ämnet häst :(

Ett annat tillägg är att en av de vanligaste sjukdomarna bland gamla tiders arbetande hästar inom lantbruk och skog var korsförlamning. Inte direkt ett tecken på att man hade alla fakta rätt angående hästhållning på den tiden. Även om man på intet sätt ska förkasta de gamla böndernas kunskaper led de som sagt av grova kunskapsbrister angående hästhållning, foderlära och träningsfysiologi.

Och inte bara det...ofta fick hästarna jobba för att ägaren inte hade råd att låta dom stå, ens med föl vid sidan. Man drevs av helt andra saker än vad man gör nu.
Nej, jag skulle inte ha tagit ut ett föl på långritt utan hellre då lånat in en annan häst för det ändamålet om det var så att jag måste delta. Det går att arbeta med föl och sto på andra plan än långritter. :cool:

Kushti_Grai skrev:
Naturligtvis så tränas ett föl att följa sin mamma mkt försiktigt och succesivt de första levnadsveckorna, och de första "rid/körturerna" är på endast några minuter för att sakta trappas upp.

Jag kallar det inte för att "sakta trappa upp" när ett föl går 3½ mil på en ridtur.

Nu har jag ställt dig samma fråga 2 gånger i denna tråden och jag hoppas nu på svar för tredje gången! :smirk:
Hur tränar man en fölunge för att klara en sån här tur och när börjar man träna den?!

För fölungens skull så kanske, om det har gått till så som Susanne skrev, men att sätta igång stoet när fölet är 1-2 veckor gammalt tycker jag är väl tidigt.

Jag har svarat på frågan ang hur man kan träna ett föl 3-4 ggr i denna tråd på olika vis, men jag kan väl ta det en gång till då..

Stoet kan promeneras med eller utan ryttare de första dagarna efter att fölet fötts och fölet kan gärna skutta bredvid. Man promenerar/skrittar lika ofta som hästen rids annars, fast naturligtvis inte lika långa sträckor för min del blir det 3-4 ggr per vecka och i början ca 10 minuters långsamma skritturer med många stopp så att fölungen kan smälta intryck och dia om den vill. Allt sker naturligtvis i fölets tempo. Efter första månaden som fölet tränats så här i ridturer upp till ca 20 minuter så kan man succesivt öka på turerna eftersom fölet som nu är van att gå med sin mamma synbart signalerar om den vill dia eller vila.
Naturligtvis ger man sig INTE ut på en tur som man misstänker att fölet INTE skulle klara av den!

Naturligtvis måste man vara kunnig i fölets/hästens fysiologi för att kunna träna/rida en häst på långtur, det trodde jag alla begrep.. Det ingår bla i en ridinstruktörs utbildning.

Ang korsförlamning på häst i jordbruksarbete förr i tiden så var just den korsförlamningen till stor del förorsakad av felaktig utfodring, man lät hästen få sin vilodag och fodergivan ändrades ej, varpå hästen följande arbetsdag drabbades av en obalans i kroppen mellan muskelglykogen, arbetsbelastning och utfodring, alltså inget som ett föl som är väl förberett råkar ut för på en ridtur.

Hälsn Susanne

BTW...jag ser att flera av er som florerar på detta forum ligger på mer än 2 inlägg per dag bara på detta forum, fler av er är ju på andra forum också och skriver.. så det är ju klart..Hur ska man då få tid över att jobba/träna med sina hästar :angel:
Enklast att släppa dom på sommarbete eller låta dom få ett föl, för då ska man ju absolut inte rida/köra eller göra ngt .....

Hälsn Susanne
Som härmed droppar detta ämne..
Den som vill och känner sig manad är mkt välkomen hem till mig på en trevlig ridtur i skog och mark med välmående föl skuttande vid sidan av sina mammor :love:

Kushti_Grai skrev:
BTW...jag ser att flera av er som florerar på detta forum ligger på mer än 2 inlägg per dag bara på detta forum, fler av er är ju på andra forum också och skriver.. så det är ju klart..Hur ska man då få tid över att jobba/träna med sina hästar :angel:
Enklast att släppa dom på sommarbete eller låta dom få ett föl, för då ska man ju absolut inte rida/köra eller göra ngt .....

Hälsn Susanne
Som härmed droppar detta ämne..
Den som vill och känner sig manad är mkt välkomen hem till mig på en trevlig ridtur i skog och mark med välmående föl skuttande vid sidan av sina mammor :love:
Tja du lilla Gumman, jag har aktiva tävlingshästar som jag tävlar trav med.. å andra sidan vet jag enhel den om träningslära o fysiologi, så jag kan sitta här med gott humör och ändå ha friska hästar som regelbundet tävlar trav. :angel:

Du verkar ha missuppfatta att det de flesta reagerar på är åldern på fölungen kontra de påfrestningar den utsätts för...
Att träna hästar är en helt annan fråga o tråd...

Och hur lång tid tar det för dig att skriva två inlägg :confused:

Var det det enda argument du hade kvar?

Jag måste fråga, och jag är absolut ingen expert på området... Har bara haft ett föl själv som är uppväxt hos mig och har bara jobbat tidigare med hästar från 1 års ålder..

Men om fölet får dia, vila etc, vad är det som gör detta så farligt?

Om man inte överanstränger i form av "motion" tempo eller vad vi ska kalla det, vilket inte verkar ha skett i detta fall, men det kan vi ju igentligen lämna utanför... men rent allmänt

Att utsätta fölet för nya intryck, skulle det kunna skada? Präglas inte fölet vädigt mycket av sin mamma? reagerar på samma saker osv?

Kan det inte rent utav vara positivt att låta de vänja sig vid nya saker med sin mammas trygghet, istället för att vid 6-8 månaders ålders, skiljas från sin mamma abrupt, nytt ställe (oftast) ambitiös ny ägare som vill börja miljöträna osv...

I min värld är ju det viktigaste att fölet inte mår dåligt av det man utsätter det för, varken psykiskt eller fysiskt, och om man tar hänsyn till detta, varför är det så fel?

Ang korsförlamning på häst i jordbruksarbete förr i tiden så var just den korsförlamningen till stor del förorsakad av felaktig utfodring, man lät hästen få sin vilodag och fodergivan ändrades ej, varpå hästen följande arbetsdag drabbades av en obalans i kroppen mellan muskelglykogen, arbetsbelastning och utfodring, alltså inget som ett föl som är väl förberett råkar ut för på en ridtur.
Herregud, du är ju verkligen helt uppe i det blå och cyklar, tror du på fullaste allvar att korsförlamning är något som enbart drabbat/drabbar hästar enligt det sättet du beskrivit???? :eek: VET DU ENS VAD SOM ÄR FRAM OCH BAK PÅ EN HÄST??????? :devil:

Korsförlamningen hos de gamla arbetande hästarna kom av för mycket kraftfoder och för lite motion i samband med vila det är sant, men hade de gamla bönderna vetat mer om träningsfysiologi, kroppens funktioner, foderlära etc hade detta säkert kunnat motarbetas.
Korsförlamning drabbar faktiskt alla sorts hästar och kan bland annat framkallas av stress, utfodring, träning etc. så även en liten fölis på långritt kan drabbas av detta.
Digger Crown som är en av Sveriges kanske bästa travhästar som står i träning hos Stig H Johansson (en av världens bästa travtränare genom tiderna) som bland annat har Berndt Lindstedt som hustomte (en av världens största giganter i travsvängen någonsin) drabbades av korsförlamning förra året. Fast de kanske är amatörer i dina ögon :confused:

BTW...jag ser att flera av er som florerar på detta forum ligger på mer än 2 inlägg per dag bara på detta forum, fler av er är ju på andra forum också och skriver.. så det är ju klart..Hur ska man då få tid över att jobba/träna med sina hästar
Enklast att släppa dom på sommarbete eller låta dom få ett föl, för då ska man ju absolut inte rida/köra eller göra ngt
Jösses du har ju sjunkit längre än Titanic nu du.
Vilket j-a "bra" argument du hittat här mot andras hästhållning! :crazy:
Jag har inte ridit ihjäl varken föl eller märrar och ändå har mina hästar hållt för tävling på högsta nivå! Mina hästar har tränats i folkvett från dag ett men inte sjutton har de släpats runt på långturer i skogen etc i någon naiv tro på att de skulle vara mogna för det.
Gubbens travare får leva hästliv som unghästar = flock och lösdrift med daglig hantering av människohänder och går sedan i träning den dagen de är mogna för det. Lopp är något de startat i först när de är mogna för den delen av verksamheten. Inget hokus pokus där inte, utan rent kunnande, sunt förnuft etc.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar