Sv: Ridning med föl?
*lånar knapp*
F-n du, trådskaparen verkar ju t.ex mer än bara hästintresserad och henne idioförklarade du direkt på ett tidigt stadium samtidigt som du hävdar att hon inte har tillräcklig erfarenhet inom området unghästar ( läs FÖL) och träning av dessa
På sätt å vis har hon rätt,det är 13 år sen jag hade egna föl,och har efter det bara haft unghästar eller tävlingshästar.
Och varför reagerar jag då?
Jo,jag har själv överanstängt ett vbl en gång i tiden,visst,under en längre tidsperiod men jag fick rådet att köra in honom tidigt,dvs före 1 års ålder,och ja,jag gjorde så,men det man glömde att tala om för mig,var att efter de "fattat" vad de höll på med,släppte man på lååååångt bete och så började man om igen på senhösten..
Vi lullade på i sakta mak med min 1-åring,tog små turer då och då med fikakorg osv.Och han växte normalt för mig,tyckte jag,och han utvecklades då också normalt.Vbl kan ju vara rätt små så jag tänkte väl inte så mkt på det.
Som 2-åring såg han ut som en "broiler" jmf. med årskullen.En tränare jag var till och lät honom provköra tyckte han var mkt mkt musklad,snarare övermusklad för sin ålder men inget mer sades..
Lullade fortfarande på i sakta mak och fick viloperioder.
Kördes iväg till tränare som nästan 3-åring och han kördes igång på "allvar".
Det fungerade i knappt 2 månader,sen satte stackarn igång å växa.
I tre veckor låg han ner mer eller mindre konstant och han hade ont ont ont...
Det tog honom ett år att komma igen helt och hållet..Och han växte nästan 10 cm på det året.