Ridning i varmt väder

Käste ett reportage om hästarna som ska till OS i sommar, och där menade man att anledningen till att det inte varit så stora diskussioner om värmen i Aten är att vid de två senaste OS, ( Sidney och Atlanta) har det visat sig att ser man bara till att man ersätter salt och vätske förlust så har inte hästarna ont av värmen. RYTTARNA däremot tycker ofta att det är jobbigt..........

Blir det över 35 grader föredrar jag att rida antingen på morgonen eller på kvällen... fast stor risk för det i Sverige :smirk:

Ni lär inte få in mig i ett ridhus tills det inte är så isigt och förj-ligt ute att det inte går att rida ute. Lite värme får man tåla. :devil:

På morgonen eller på kvällen, det beror på hur dagen ser ut. Men ibland är det ju som det var häromdagen, 22+ klockan nio på morgonen. ..

Ibland kan jag föredra kvällen, så länge det finns sommarljus till det (om man inte har belysning på en utebana el dyl), för luften är svalare då, sommarmorgnar kan vara varma ändå.

Är det dessutom "sommarnatt", m a o ingen sol, har flugor och annat drägg oftast gått och lagt sig då också ;)

Alltid en fördel att se vart man rider utan ett moln av otyg och fä runt huvudet eller runt hästen som blir helt nipprig. :p

vi rider SENT på kvällen när det är stekhett på dagen, oftast runt 21-22 på kvällen.. är hemma vid 24.00 rätt ofta men men.. om man vill och är morgonpigg så funkar även tidig morgon. Tänk på att gräset kan vara lite fuktigt bara om du öser på ett fält utan broddar eller nåt :D om man har tillgång till transport kan man ju även transportera sig till hästbadvänliga ställen etc. :)

Rider man i ett ridhus under sommren?? nää usch det är ju somatt rida i en bastu då :crazy:
Jag rider ut som vanligt dock om det är fär varmt rider ajg på kvällen så har amn alla problem lösta med värmen=)

Det läste jag oxå, eller jag trodde de sa det på en hoppsänding på tv, men min ena fjording tycker verkligen inte om värmen. Den andre fjordingen är däremot är mer eller mindre opåverkad. Så lite olika är det väl, kan jag tänka.

För normal underhållsridning så rider vi på kvällarna. Men det är mer för vår egen skull än för hästarna. Och så slipper man alla bromsar.

Hästarna klarar normalt sett värme mycket bra. De far inte så illa som man skulle kunna tro. Dessutom är det bra att de vänjer sig vid att jobba även i värme. Det man skall vara noga med är att se till att hästen har möjlighet att dricka..

I dag har jag tex varit på clinic... Summa sumarum 4 timmar i stekande sol. Hästen visseligen trött när vi kom hem, men inte på något sätt slut. Drack en halv hink med vatten och var sedan redo för hagen..

Tänk på alla tävlingar som går sommartid!! Skulle man ställa in dem för att temperaturen överstiger ett visst antal grader?
Då kommer det inte att bli några hästtävlingar under OS i Aten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar