Ridning i värmen?

P

Panter

Hur gör ni nu när det är så varmt, runt 35 grader rider ni eller låter ni hästarna stå? Eller rider ni tidigt sent?

Jag låter mina stå, det är alldeles för varmt vare sig man rider tidigt eller sen, det blir ju inte svalare förren vid 21-22 på kvällarna och ska man rida på morgonen måste man nästan göra det inna 08-09...

Sv: Ridning i värmen?

Dom får vila. Dels för att jag själv är mest badsugen och dels för att jag tror inte mina pållar har nån lust att jobba i värmen. Dom blir ju trötta bara av att beta. :p

Jag rider på kvällarna, då är det svalt och skönt tycker jag. Perfekt att rida:D Men det blir bara i skogen för det är fortfarande för varmt att jobba då.

Vi har "bara" haft 28 grader i skuggan. Jag rider tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Jag tycker att det är viktigt att hästen får motion annars tror jag hon kommer att se ut som en tunna, trots att hon går på begränsat bete. Det är OK nu, jag tycker det blir värre när alla hemska blodsugande, stickande flugor kommer. De har inte riktigt kommit igång än.

Hur gör ni nu när det är så varmt, runt 35 grader rider ni eller låter ni hästarna stå? Eller rider ni tidigt sent?

Jag låter mina stå, det är alldeles för varmt vare sig man rider tidigt eller sen, det blir ju inte svalare förren vid 21-22 på kvällarna och ska man rida på morgonen måste man nästan göra det inna 08-09...

Vi kör gräs, så det blir automatiskt vila för fyrbeningarna.
Annars brukar jag rida vid 21 på kvällen, brukar vara lagom varmt, ungarna sover,, synd på myggen dock.... Det värsta är väll inte NÄR man rider då, utan EFTERÅT för hästarna, om de blir svettiga och får gå ut i hagen med alla myggen,,, jag brukar ta det lugnt så de inte blir för svettiga, och smörja in med myggmedel sen.....
Löjligt kanske.. men jag gillar själv inte mygg.:D

va på tävlning idag. jag klarade inte av det.. hästen kändes fn men jag kun de inte koncentrera mig i den här värmen. vanligtvis brukar jag rida runt 8 på kvällen i den här värmen

Rider melan 6 och 7 på morgonen.. beror lite på hur varmt det är då..
När jag tävlar kan man jag ju inte välja så mkt. :D

Tja, igår var jag ute hos min kompis som har hästarna hemma på lösdrift. Vi fattade itne att det var så sent, så 23.30 red hon och jag körde med min tvåårige son med i vagnen. Sonen var ganska trött och det fick ju sin förklaring när vi kom tillbaka och kompisens man berättade när vi givit oss av.

Väldigt behaglig temperatur var det i allafall och fortfarande ljust.

jag rider tidigt på morgonen.. mellan 6 och 7 för då har det fortfarande vart svalt från natten..
red igår kväll vid halv nio och då var det 28 grader! Helt sjukt att det kan va så varmt här i Sverige, fast man ska ju inte klaga:D

Min travare tränar som vanligt. Just nu är han skadad igen så det blir inget tränat. Hade han varit bra had ejag tränat på oavsett värmen. Andra pållan går på som vanligt, körs, promeneras och tömkörs. Hon går aldrig hårt.

Rider på morgonen innan skolan (helst) eller på kvällen, rider mest ut i skogen.

Men vi har inte så ont av värmen tycker jag även om det var lite svettigt häromdan när vi tränade vid lunch tid. Men det är ju olika vad det är för häst och så, min förra vilade för det mesta i sånt här väder men den här är pigg i alla väder så det blir en tävlingsrunda innan betet.

jag vill inte ställa av mina hästar eftersom åtminstonde en av dem ska tävla och hålla igång hella sommaren, så jag rider. Rider i ridhuset, känns lite svalare där inne och man slipper insikterna. Dock så rider jag inte så länge.

men sen så blåser det alltid lite lätt där jag har hästarna, så det är inte så jättehemskt att rida iafa.

Hm, nu har jag iofs ingen häst att rida för tillfället, men annars brukar jag rida mina hästar som jag har hand om på sommaren (2-5 hästar) på förmiddagen. Börjar vid 8 och blir färdig när det är som varmast. (Hör till att detta är i Österrike, är snäppet varmare där också) Gäller ju dock att se till att hästen får skritta oftare än vanligt så att den får pusta ut när det är så varmt. Sen blir den ju svettig och så, så då är det bara att spruta av den och se till att den dricker ordentligt sen!

jag vill inte ställa av mina hästar eftersom åtminstonde en av dem ska tävla och hålla igång hella sommaren, så jag rider. Rider i ridhuset, känns lite svalare där inne och man slipper insikterna. Dock så rider jag inte så länge.

Jag hoppas att du inte rider i ridhuset för att slippa insikterna? Insikterna av vadå förresten? :rofl:

Eller är det insekterna du vill slippa?

Förlåt, kunde inte låta bli. :angel:

Det blir väl inget direkt racande i skogen :angel:

Däremot har det blivit 2 st skrittbarbackaturer på dryga halvtimmen enkel väg till en sjö och badat hästarna.

Jag hoppas att du inte rider i ridhuset för att slippa insikterna? Insikterna av vadå förresten? :rofl:

Eller är det insekterna du vill slippa?

Förlåt, kunde inte låta bli. :angel:

hehe menade så klart insekterna, skriver så snabbt så det blir fel ibland :p

Min häst har fång just nu så jag ska inte riida han på ett tag. Men jag har ju fått låna 2 hästar. Jag skulle rida idag, men det var gassande solsken så jag lät henne stå för det var alldeles för varmt

Jag rider på Kvällen! Tidigast 20.00 :D Idag red jag Kl:21:30 :love: Jätte Härligt Väder Då :love:

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 256
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama