Ridning i värmen?

Sv: Ridning i värmen?

Min får vila under dagen, rider senare mot kvällen istället, det är ju så ljust så..

hehe, man hinner vad man vill hinna.;)
Fast har det ganska slappt och börjar sällan före halv tio.
Så det är bara att sitta på hästen vid 7tiden, så hinner man.
Men det blir som sagt inte så seriös ridning i sommarvärmen.

Jag tar en buss hemifrån mig som går 5.30, då är jag i stallet 5.45 och rider vid 6-7-tiden. ;)

Som de andra skrivit. Tidigt som attan eller i skymmningen. va ute för en stund sen och körde. Sambon ville till och med hänga med. Va mysigt med en romantiskt tur så här på kvällskvisten.

Jag rider (i skogen) på kvällen. Kanske vid kl. 18.00, 19.00 eller 20.00. Tycker det är helt lagom då.

går ute på natten står inne på dagen. rider sent på kvällarna. ibland rider jag på dagarna men inte mkt. rider jag då blir det max 30 min. ifall de e ut i skogen med skugga blir det ju självklart lite längre. tycker inte det e schysst mot dom att rida när de e runt 30 grader och fullt med insekter. gassande sol i en paddock. Dessutom pallar jag inte själv att rida ett långt markpass i den värmen.

jag rider runt 21:00 på kvällen.

är hon mycket svettig så spolar jag av henne, går lite med henne och låter henne sedan gå ut i hagen och rulla sig för att själv på torka och göra skydd emot insekter.

Jag brukar rida vid 7--8 på kvällen ungefär. Om det skulle vara redigt varmt då så får hon stå eller bara skrittas en stund.

Jag rider på kvällen, duschar sen av hästen med svalt vatten så får han gå in och äta en stund i boxen, sen går han ut igen med insektstäcke. Och självklart ska han rulla sig då också... :smirk:

Har faktiskt ridit som vanligt, rejäla galoppass i skogen t o m!

Var ute på fm både igår och idag, men så pass sent att det hunnit bli runt 28 C tyvärr.
Det fläktar lite lätt, vilket hjälper. Men ärligt talat tycker jag inte att hästen verkar lida så av värmen, jag verkar tycka det är värre! Han har i alla fall varit pigg och glad, tillräckligt pigg för att ligga på och även skygga för saker som normalt inte är "farliga".

hehe, man hinner vad man vill hinna.;)
Fast har det ganska slappt och börjar sällan före halv tio.
Så det är bara att sitta på hästen vid 7tiden, så hinner man.
Men det blir som sagt inte så seriös ridning i sommarvärmen.

Okej, du börjar skolan så sent, då förstår jag..:p
Trodde du typ började vid 7 eller nåt..:D

jag rider, vare sig jag av hästen störs av 30 grader, ska han bli en tävlingspålle måste han tåla lite värme ;)

Jag har ridit ett par kvällar nu, runt 20. Men helvete- vad med mygg det är i skogen! Hästen blir helstressad, inte alls kul.

Så nu får jag börja rida på fälten på kvällarna, och hoppas att det är mindre mygg i skogen på dagarna. Jättetråkigt att rida i solgasset, men hästen verkar föredra det framför myggen.

Har faktiskt ridit som vanligt, rejäla galoppass i skogen t o m!

Var ute på fm både igår och idag, men så pass sent att det hunnit bli runt 28 C tyvärr.
Det fläktar lite lätt, vilket hjälper. Men ärligt talat tycker jag inte att hästen verkar lida så av värmen, jag verkar tycka det är värre! Han har i alla fall varit pigg och glad, tillräckligt pigg för att ligga på och även skygga för saker som normalt inte är "farliga".

Jaha det var det jag skulle skriva, :bow:. Fast det var ännu varmare i solen.

Jag har ingen häst, så jag slipper svettas ihjäl på hästryggen, men jag märkte hur svårt det var att koncentrera sig när jag hade ridlektion! Den lektonen gick inte så bra... ;)

Mina går ute till ca 12, tas in för låååång lunch & vila till ca 18, då kör jag dem (travare). Sen står de inne för natten eftrsomde inte går på någe bete.

*KL*

Kom just på att jag ska på kurs imorgon och på tisdag. kommer rida ett hopp pass per dag, mitt på dan, det kommer bli tufft.:crazy:
Men vi ska ha sjukt kul:D:)

Jag är ute på kvällarna, efter 9. Det är alldeles för varmt och alldeles för mycket insekter så länge solen är uppe, både hästen och jag smälter nästan bort.

Mina 2 får stå, kommer in några timmar och får betfor och flugmedel.
Tycker det räcker med att gå från hagen för båda och mig själv :D.

Med solkräm och vattenflaska så klarar man sig rätt bra :-)

Idag blev det minst 2 timmar ute i solen på förmiddagen. 30 minuters uppvärmning, 60 minuters hoppträning, 30 minuters bärande av hinder, allt på utebana och gassande solsken. Det som inte dödar det härdar, eller hur :-)

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 256
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama