Ridning i ridhus

LaMaya

Trådstartare
Tänkte höra med er här hur ni tänker angående ridning tillsammans med folk i ridhus.
Har ni regler i de ridhus ni håller till? Vilka i så fall?

Sen hur skulle ni reagerar när ni i detta fall rider i ett ridhus på dagen,
oftast när ingen annan brukar vara där och det råkar just i detta tillfälle befinna sig en unghäst i ridhuset.
Visar ni på något sätt hänsyn eller rider ni på som vanligt?

Blev riktigt irriterad idag när jag red min 4 åring.
Är i full gång med inridning så jag brukar dyka upp vid tider folk inte är där.
Var en tjej som skulle rida samtidigt idag och hon rider vid flera tillfällen ca 1 meter ifrån mig och min häst i galopp medan vi skrittar.
Självklart reagerar min häst och stuttsar till,
får den urlöjliga kommentaren - "Haha, unghästar dem är ju allt känsliga." !?!?!
Alvarligt talat, för mig är det en självklarhet att åtminstone fråga om det går bra att rida på som vanligt.
Självklart kunde jag gått ut, men 2 st i ett 40*20 ridhus så kan man väll åtminstone försöka hålla sig på varsin sida?
Och framför allt när jag var där inne först.

Människor, urk. :mad:

Sv: Ridning i ridhus

Du kunde ju ha sagt till oxå "Ursäkta, men skulle du kunna hålla lite avstånd"

Vi har en häst i vårat stall som inte är unghäst men väldigt känslig när man travar och galopperar förbi den. De i stallet vet ju om det men folk utifrån vet ju inte allt det och då säger hon bara till dem.

stå på dig och säg ifrån.
dem har gjort fel.

Visste hon att det var en unghäst från början? Visste hon att du ville ha lite avstånd mellan er?

Hos oss har det alltid funkat bra att säga till om sådana saker. Hittills iaf...

Tänkte höra med er här hur ni tänker angående ridning tillsammans med folk i ridhus.
Har ni regler i de ridhus ni håller till? Vilka i så fall?

Sen hur skulle ni reagerar när ni i detta fall rider i ett ridhus på dagen,
oftast när ingen annan brukar vara där och det råkar just i detta tillfälle befinna sig en unghäst i ridhuset.
Visar ni på något sätt hänsyn eller rider ni på som vanligt?

Blev riktigt irriterad idag när jag red min 4 åring.
Är i full gång med inridning så jag brukar dyka upp vid tider folk inte är där.
Var en tjej som skulle rida samtidigt idag och hon rider vid flera tillfällen ca 1 meter ifrån mig och min häst i galopp medan vi skrittar.
Självklart reagerar min häst och stuttsar till,
får den urlöjliga kommentaren - "Haha, unghästar dem är ju allt känsliga." !?!?!
Alvarligt talat, för mig är det en självklarhet att åtminstone fråga om det går bra att rida på som vanligt.
Självklart kunde jag gått ut, men 2 st i ett 40*20 ridhus så kan man väll åtminstone försöka hålla sig på varsin sida?
Och framför allt när jag var där inne först.

Människor, urk. :mad:

Det finns faktiskt något som heter RIDHUSREGLER :angel: Och där står det glasklart vad som gäller!

Står det 8 hästar i stallet tycker jag bör ha lite koll, och framförallt när det finns boxskyltar.
Jag är 100% säker att hon vet att han är 4 år eftersom jag bett om ridlektioner för henne.
Har i och med detta berättat om honom och hon har sett honom förut.

Och varför ska man överhuvudtaget inte rida med avstånd?
Hade det varit mitt sto skulle denna häst garanterat blivit sparkad.

Har haft någon liknande erfarenhet innan vi bytte ridhus.(Vilket är många år sen......från en ridklubb till ett privat alternativ)

Vi rider in unghästar varje höst och brukar hålla oss ur vägen tidsmässigt och platsmässigt.Innan vi bytte så hände ngt otäckt som gjorde att vi sökte ett alternativ där och då.

Var inne i ridhuset vid lunch en vardag med 2,5-åring som varit sutten/riden på i 3 veckor.Ett ekipage till fanns i ridhuset.Jag informerade ryttaren om att jag satt på en inridningshäst.Allt gick bra,jag skrittade runt lite på min häst.Den andra ryttaren började galoppera runt men vi höll oss på vår kant.Helt plötsligt kommer de galopperandes vid sidan av oss.Min blir rädd och häst hoppar till,varvid den andra hästen hoppar till och får sig ett kokstryk av ryttaren!

Detta minns jag inte själv........min häst blev så oerhört rädd av detta att jag åker av och slår huvud och rygg i sargen.Vaknar upp på sjukhus med en kraftig hjärnskakning.

I det ridhus vi huserar i nu håller en unghästutbildare till vilket jag personligen tycket är en stor fördel.

De vedertagna tycker jag fungerar bra.

Ingen skritt på spåret, snabbaste gångarten har företräde till spåret. Möte till höger (i samma gångart). Ridvägar sker innanför spåret. Halt görs i mitten på stora volterna. Håll avstånden.

Fler än fyra i ridhuset, alla rider i samma varv. Äldst bestämmer varv. Longering om övriga i ridhuset ger sitt samtycke. Specialpreferenser (unghästar etc) får acceptera övrigas normalridning, annars vänta till övriga är klara.

Har jag glömt någon?

I mitt ridhus är det sällan någon trängsel... Men jag har följande regler:

* Högerregel gäller (oavsett gångart).
* Longering, tömkörning, körning och hoppning får endast ske om övriga i ridhuset godkänner det.
* Om någon har med instruktör på obokad tid ska hänsyn visas - åt båda håll.
* Ridbanan ska mockas efter användning.

Har man unghäst eller häst som sparkar osv är det ju enkelt att bara säga till de övriga så att de tänker på att hålla extra avstånd. Men att göra så som din stallkompis tycker jag verkar respektlöst.

Jag känner mkt väl igen mig tyvärr. Jag hade en häst som när han var i samma ålder lätt blev spänd och fick lite "mötesfobi" i ridhus, särskilt som när det kom in lite flera ekipage samtidigt.
Gjorde precis som du - försökte rida på tider när det var så lite folk som möjligt men nog sjutton kom det alltid någon som absolut inte kunde visa hänsyn. Jag vet inte hur många gånger jag fick otrevliga svar på min vädjan om att de skulle hålla avstånd lite bättre p g a att det var en unghäst:(

Grejen är den att de har ingen skyldighet att visa den hänsynen om man tittar på de allra flesta ridhusregler. Den allmänna åsikten verkar vara att klarar du inte av din häst såpass att jag kan rida förbi i galopp på en meters avstånd så har du inte därinne att göra.
Det är tråkigt tycker jag:(

Senast igår var jag inne i ridhuset med min unghäst och longerade honom ( ett privat ridhus ), in kommer en häst som var tydligt spänd och som de hade haft lite bekymmer med vid uppsittning. För mig var det helt naturligt att jag då tar in min häst vid sidan och står stilla under den stund som de sitter upp - jag såg ju hur spänd hästen blev av att se min pålle i rörelse vid sidan om.
Tycker att det är vanligt hyfs att kunna visa hänsyn.
Samma gäller, trots att det är ett privat ridhus, ang longering; jag frågar alltid om det är ok att longera samtidigt som de rider.

Jag tycker att det är ett oskick att rida alltför nära en unghäst. Att smacka högljutt på sin häst eller ge den en smäll alldeles bredvid är också helt olämpligt.
Är man bara två i ridhuset är det inga problem att hålla sig ifrån varandra.

Jag tror det beror på oerfarenhet, nonchalans eller att man på något sätt vill uppfostra den andres unghäst. Är man oerfaren förstår man inte bättre, är man nonchalant så inser man inte hur mycket och högt man smacka (antagligen är ens egen häst "söndersmackad") och vill man uppfostra så tycker man att den unga hästen minsann bör lära sig att "tåla" att en annan häst får pisk alldeles intill.

Bästa sättet är helt enkelt att kommunicera och säga till att ens egen häst är spänd och nervös och reagerar starkt på omgivningen och be ryttareb hålla ut och dämpa sig och själv försöka hålla sig så mycket ur vägen det bara går.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud