Ridning i regn

e det bara skurar eller regnar lite lätt så e det inga problem att ge sig ut.
öser det ner då blir det pyssel med pållan istället. :)
( annars tar man en "tur" i ridhuset ;) )

om det verkligen öser ner då försöker jag nog vänta lite och se om det blir bättre och oftast blir det nog ridhuset, men inte alltid. Annars är jag inte speciellt kinkig. Rider ut i regn, blåst och snö. Jag är bara för trött på ridhuset och promt vägrar rida i ridhuset på sommarhalvåret. Men när det är hoppträning inne har man inget val, men annars, nope ute ska det vara.(trots att jag har förmånen att ha ridhus vid stallet).

Jag kan tycka att det är lite mysigt att rida när det regnar, om det är ngt sånär varmt. Det blir så bra underlag på grusvägarna som inte används av bilarna.
Men är det iskallt och öser ner, då rider jag inne. För min del och för hästens.

Jag rider fast det regnar.
Jag anser att hästen mår bra av motion, och då får hästen sin motion!
Jag är inte värst "kinkig" angående ngt väder. Rider i snöstorm, spöregn, kraftig kyla och kraftig värme.
Och anpassar ridpasset efter "de rådande omständigheterna", tex hällregnar det så tar jag en kortare tur.

Men rida dressyr i regn gör jag inte. Det funkar inte för mig.
Men hoppa och rida ut i skogen är helt ok.

Brukar nog som flera svarat tidigare vänta tills det värsta är över men lite regn eller dugg är inget jag lider av.

hahaha, skönt att höra att det inte bara är min som är sån!
min tanta är som en bortskämd syster i askungen! det passar sig inte alls med regn eller blåst.

om det verkligen vräker ner,så låter jag honom stå....
och jag får inte dåligt samvete eftersom han går ute och rör sig i mkt större hage dygnet runt(jämfört m vintertid)

mvh/Arabizar

Om det regnar mycket och har gjort det under dan också så longerar jag häldre än att sadla eller sela en blöt häst.

Rider i alla väder, utom åska, för hästen behöver sin motion. Däremot så anpassar jag ridturen efter rådande omständigheter. Ger mig alltså inte ut på värsta långturen när det är riktigt dåligt väder...

/Lizzi

Eftersom jag har en man som är borta mycket så gäller det att rida de dagar han verkligen är hemma(Kan inte lämna barnen själva...) och då ska det mycket till att jag INTE rider! Är det totalt spöregn så man blir genomvåt på två sekunder så står jag över, men annars hindrar inte lite regn mig! Min häst skiter fullständigt i vilket väder det är-lika pigg och positiv, vilket som! :D

Ingen mer än jag som låter bli att rida i regnet pga att sadeln blir ful...? :o

både jag och hästen avskyr regn så regnar det ihållande så blir det vila och gos i stället. lätt regn går att rida i ibland.... *kinkig matte* :bump:

Duggregn eller lättare regn är inte så farligt för min del, men ösregn är aldrig kul att rida i! Jag brukar då vänta en stund och ser om det lugnar ner sig en aning. Gör det inte det brukar jag oftast ta en kortare runda eller låta bli, eftersom hästen inte är så förtjust i ösregn och kan bli ganska grinig.

Rider alltid även om väderet är dåligt, men så har jag också tillgång till ett ridhus precis bredvid stallet där hästarna står :banana:
Rider ibland ut i regn om ridhuset är fullt men då blir inte hästarna så glada

Jag är inte det minsta kinkig, och inte pållen heller, så vi ger oss ut i vilket väder som helst - nästan. Möjligen blir ridturerna lite kortare om det haglar eller blåser orkan. :)

neeeej. fy. jag ride knappt om det duggar ute. huu

inte om det är för varmt heller.. eller för kallt... eller eller.. =)

nej men allvarligt. jag är riktigt kinkig för regn o rida. allt blir så slemmigt o smutsigt o okoncentrerat.

Är inte så kinkig med vädret men om det öser ner så väntar jag lite tills det har slutat ösa ner.
I regn har jag inga problem att rida i.

Är inte kinkig med vädret. Rider nästan alltid ändå, fast kanske ingen lång ritt om det spöregnar... Igår ÖSTE det ner regn :crazy: men vi tog ändå en tur barbacka. :) Vill helst inte ha sadeln i regnet då blir lädret så torrt och förstört.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 781
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama