Ridning - hästhantering

Maira

Trådstartare
Tänker på det här med att hantera häst "på marken".

Jag har haft häst (stor) till salu och då har det ringt föräldrar som letar häst till sitt tonårsbarn. Många tycker då att barnet är kunnigt eftersom det har ridit i x antal år.

Men att rida tycker inte jag är lika med att kunna hantera häst. Många blir sura när man påpekar det. Oftast är det föräldrar som själva inte har haft häst som reagerar så.

Hur tänker ni?

Senast ändrad:
Sv: Ridning - hästhantering

Jag tycker att det är viktigare att kunna hantera en häst ordentligt ifrån marken än att kunna rida helt ordentligt.

Missförstå mig rätt då genom att man absolut ska kunna rida hästen korrekt och förstå vad man gör fel om det går "dåligt" och inte skyller på hästen, för självklart ska man ha en viss ridvana innan man skaffar en egen häst.

Men man ska absolut inte skaffa häst om man inte vet hur en häst kan bete sig i vissa situationer och vet vilka situationer som kan ha en farlig utgång.
Det är ju i många fall som vid hantering av häst på marken som många skador sker eftersom att många "okunniga" människor inte har tillräcklig respekt för dessa djur och ser när det är farligt.

Min åsikt är helt enkelt att man bör ha mer kunskap om hur man hanterar hästar från marken än vad man har vid ridning. Ett plus är om man har både och.

Hoppas ni förstår hur jag menar, blev ett lite luddigt inlägg :D

// therre

Håller med ovanstående. Om kommunikationen mellan häst och ryttare inte fungerar på marken, så kan man ju inte få en relation till hästen eller bygga upp något som helst förtroende. Ridningen blir ju bara som en träning och det här "magiska" med att ha en häst går ju helt förlorad.

Håller absolut med ovanstående! Kunskap om hantering, skötsel, foder m.m. är mycket viktigare än att kunna göra perfekta galoppombyten när man skaffar en egen häst. MEN jag tycker man ska vara lite försiktig med att mäta kunskap i år. Det beror ju helt på vad man har gjort under dessa år. Har man till exempel ridit på ridskola i tio år (beror naturligtvis på vilken ridskola det är) kanske man kan rida utmärkt (i ett ridhus...) men vet knappt vad en brodd är eller vad hästen äter (om man nu inte har lite intresse att ta reda på det på egen hand :) ) Har man däremot till exempel varit skötare till en trevlig häst med en duktig ägare som gärna lär ut lite i ett par år kanske man kan fullt tillräckligt för att kunna ta hand om en häst själv :)

Det är väl ungefär lika viktigt, beroende på vilken häst det är.

Med en yngre häst är det ju viktigt att även vara en duktig ryttare. Med en mer välutbildad häst är det okej att vara mindre bra ryttare (alla är ju nybörjare nån gång!).

Jag tycker det ena faller lite utan det andra - men till syvende och sist är hästhanteringen ytterst viktig. Där läggs ju grunden för framtida samspel och ledarskap. Jag skulle aldrig kunna sälja en häst till en person som inte kan etablera ett ledarskap hos hästen på sikt - men det kanske beror på att jag tränar mkt från marken också.

Jag har gjort misstaget att sälja till en tjej som var mindre duktig ryttare och sedan visade det sig även mindre duktig på det mesta som hade med hästar att göra. Två veckor senare hämtade jag hem ett nervvrak som sprang över mig. Tog hästen i 10 min sedan var hon from som ett lamm igen.

Det är dock svårare att fråga sig till hur duktig en person är på att hantera hästar. Det är enklare att fråga vilken nivå denne befinner sig på i ridningen; det får man ju ta som en referens. Sen vid provridning får man analysera om ridkunskaperna stämmer överens med hästhanteringen, och därifrån göra en analys kring huruvida denna person kommer kunna hantera ens häst eller inte.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar