Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker ändå att även han har betett sig dumt som tex har fyllt igen ett dike på just denna åker så att våra andra grannar åker på översvämning i källaren varje år. Och detta gjorde han utan att fråga någon "om lov". Så somliga får tydligen göra precis vad de vill
. Tycker ändå att även han har betett sig dumt som tex har fyllt igen ett dike på just denna åker så att våra andra grannar åker på översvämning i källaren varje år. Och detta gjorde han utan att fråga någon "om lov". Så somliga får tydligen göra precis vad de vill
Vem har påstått att han måste vara felfri bara för att hävda sin rätt som markägare!? Dikeshistorien är ju, som sagts tidigare, något som de andra grannarna får ta upp med honom. Det är ju inget som berättigar dig att göra som du vill, ser inte logiken i ditt resonemang här!
Och som svar på igenfyllnad av dike, så kan man inte självsvåldigt fylla igen ett dike som ligger i rå med någon annans mark, man äger isf. diket gemensamt.
Kicki
Jo, jag är jo rik, så det är bara att köpa
Nu kan jag ha fel men är det inte så att för att ha rätt att köpa brukad åkermark så måste du ha ett registrerat lantbruk? eller iaf går du före de som inte har det. Dessutom så är inte någon mark till salu här för bönderna håller hårt i sin mark.
Fast att registrera lantbruk är ju inga problem. Så köp mark. Det finns lite olika regler men i vårt land är det hyfast enkelt att köpa mark. Finns inte marken där du bor så får du väl flytta dit den finns.
och sen är det priset. Betalar man rätt pris får man ofta köpa.
Man får aldrig fylla igen diken så att annans mark eller egendom blir förstörd genom översvämning. Plus att han har dike m.m är man skyldig att hålla dessa i ordning och dika ur dom vid behov.
Ska man fylla igen ett dike så måste man lägga i rör och leda vattnet till samma ställe som diket gör.
Finns ingen lag som säger att man måste täckdika om man lägger igen ett dike och diket bara berör ens egna marker. Utan hänsyn behöver bara tas om det, som jag skrev i tidigare inlägg, ligger i rå mot annans mark. Då det man gör kan, som i detta fall, ge upphov till problem för den andra fastighetsägaren. Vill jag ha dåliga markförhållanden på mina marker så är det mitt problem.
Kicki
Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där.
Alla andra bönder här är trevliga och har tom erbjudit mig att rida på deras åkrar trots att jag inte bett om det eller ens vill rida där.
Fast detta låter mycket, mycket märkligt. Att du får rida i kanten till plöjning, på stubb etc är en sak men att du "allmänt" får rida på sådd mark låter inte ens troligt i mina ögon, snarare missförstånd. Självklart kan det finnas ngt undantag men det låter som det är ngn som inte sköter sina marker
Att du tycker ngn är surgubbe för att du inte får rida på hans sådda mark betyder för mej att du skulle behöva anmäla dej till en av alla kurser som handlar om allemansrätten som tex LRF i Skåne erbjuder tillsammans med hästnäringen.
Sen mitt förslag om att köpa mark eller flytta. Anser fortfarande att det gäller dej i högsta grad om du inte kan anpassa dej till de regler och lagar vi har.
Missade detta tidigare....
De bönderna kan ju inte vara speciellt aktiva brukare, för ingen med förståndet i behåll erbjuder någon att rida över deras vallar.
Kicki