Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Mina kan då slå knut på sej för en godisbit :angel:

Hihi, kanske bara är så att tränaren inte träffat så många unghästar som tränats med godis som belöning då :D
För som sagt, de blir väldigt påhittiga och enträgna när de vet att det ligger en godis i potten.
Tex började jag träna att han ska komma med sidan emot mig om jag kliver upp på en pall när jag ska kliva på. När jag nu kliver upp på pallen så kommer han som ett expresståg och försöker skrapa upp mig med sidan. Ibland blir han så till sig att han glömmer att det är på mitten jag måste kliva på, då försöker han skrapa upp mig med rumpan. Supergulligt :love:
Jag får ta med det i filmen så ni får se :p
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Vad gulligt! Jag motiverar min 2007:a med morotsbitar när jag tycker att det är lämpligt, och det har fungerat över förväntan. Har aldrig tränat unghästar med godis inblandat förut på det här sättet, men det fungerar väldigt bra. Hon har inte blivit tiggig och nafsig.
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Ja, visst ær det bra med godis. Man får bara tænka på att inte ge det då dom tigger, dom får inte ens snegla på fickan!
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Positiv inlärning är bevisat att fungera bäst!

Oavsett om det är barn, vuxna, hundar, hästar eller vad det nu må vara man vill lära :)

Finns det en rimlig belöning vid ett mål så är de snabblärda, precis som din häst och även min :)

På gott och ont ibland när de kör hela repretoaren för att hitta något som ger en godis..
Var noga med att hästen inte blir tiggig bara det är inte trevligt!
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Jag tycker det är ganska individuellt från häst till häst.

Sen blir det nog oxå vad man gör dem till, är man noga med att lära dem rätt från början och alltid vara mjuk och rida dem mjukt tror jag de har lättare för att röra sig åt alla håll och kanter.
Har hästen oxå en uppväxt i rörelse så underlätter det nog.

Men min första islandshäst, som vuxen, var en som mest gått i flock, blev inriden som 8 åring först och jag red honom liksom bara så som jag ville att han skulle fungera och reagera. Tränade inte direkt för någon alls, trots det var min första islandshäst som jag själv grundutbildade.

Jag var på en kurs med honom, tränaren var nånting åt akademisk/centrerad ridning -hållet.
Och den tränaren uttryckte sig ungefär som din. Att hästen var väldigt rörlig och hade så oerhört lätt för att sätta under sig att han skulle få väldigt välsigt lätt för sig i de samlande rörelserna..

Många islandshästar har ju sluttande kors, oavsett de är 4 - eller 5-gångare, och ganska vinklade haser.
Samma häst fick oxå sagt om sig på Skara kliniken vid spattröntgen att han hade en underlig vinkel på hasen.....

Kanske det underlättar för dem samlingen, som ju i allra högsta grad behövs vid tölten framförallt.

Om islandshästar i allmänhet är mer rörliga än andra hästar kan jag inte svara på.
Jag tycker mig dock upplevt att de har lättare för samling och sidvärströrelser än diverse andra raser men det är ju endast i min lilla värld jag har fått den erfarenheten och det är absolut inget jag säger är rent generellt.

Min gamla islandsvalack är även han lättvänd, så att säga...han kan vända på en femöring och den gången jag - helt oplanerat - gjorde några snygga skänkelvikningar i ett ridhus fullt av dressyrryttare var nog jag själv den som blev mest förvånad. Blev tvungen att testa det några gånger till för att se om jag kanske missuppfattat vad som hände men nej, han gjorde det lika snyggt varje gång.
I övrigt har vi mest bara traskat runt i skogen, han och jag, men jag har aldrig någonsin ridit en häst som har sån råkoll på sina fötter, och som kan förflytta sig i vilken riktning som helst så smidigt - på en femöring, som sagt.

Så du har nog inte fel, tror jag.
 
Sv: Är hästen begåvad? Hur avgöra?

Hihi, kanske bara är så att tränaren inte träffat så många unghästar som tränats med godis som belöning då :D
För som sagt, de blir väldigt påhittiga och enträgna när de vet att det ligger en godis i potten.
Tex började jag träna att han ska komma med sidan emot mig om jag kliver upp på en pall när jag ska kliva på. När jag nu kliver upp på pallen så kommer han som ett expresståg och försöker skrapa upp mig med sidan. Ibland blir han så till sig att han glömmer att det är på mitten jag måste kliva på, då försöker han skrapa upp mig med rumpan. Supergulligt :love:
Jag får ta med det i filmen så ni får se :p

Ooh, fiffigt! Att lära honom att associera påstigningspallen med att han ska komma med sidan emot! Det måste jag testa!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 354
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp