Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag orkar inte börja om från början, du får tro vad du vill.
Jag förstår dig, det måste vara tungt att hitta på allt ihåligare argument varje gång
Nu när vi ändå är på den här nivån (nej, jag orkar inte heller börja om). De ihåligaste argumenten och förslagen med de sämsta konsekvenserna för hela svenska folket står du väldigt bra för själv.
Ägande av mark (dvs innehav av lagfart för en bit yta på vårt gemensamma jordklot) är ingen envåldsrätt till marken. Så vill hela svenska folket ha det utom en grupp i LRF, någon enstaka annan markägare och ett par ytterligare idioter.
Allemansrätten tillåter inget av de mängder av missbruksvarianter som tagits upp i tråden och därför behövs heller ingen lagmässig reglering för att lösa de problem som tagits upp.
Att just du betraktar PRO's höstutflykt till skogen för att plocka svamp som missbruk är upp till dig och en åsikt du är mycket ensam om, även i de grupper som jag nämnt ovan.
Men om lilla my och hennes turridningsbolag tjänar pengar på att ta ut turister i skogen då..är det ju en helt annan femma. Men det drabbar ju inte dig, för du är ju inte så dryg och sniken att du liksom jag (en självisk dryg markägare eller idiot som du som vältaligt beskriver det)vill ha betalt för eget arbete o egna resurser. ELLER?
Om dina resurser eller ditt arbete krävs för att genomföra aktiviteten är det självklart att avtala det med dig. Men marken är inte enbart din resurs, bara för att du har lagfarten.
Jaha men du får passa dig så du inte blir förklarad personan non grata (sorry stavningen) för att du lyfter fram samma fakta som jag
Jag vill ha 210 pga av hjort o älg.
Eftersom du inte äger rätten att ta betalt för vistelser på marken inom allemansrätten, så är det inte DIN resurs som förbrukas/används. Det är VÅR gemensamma. Det är här det tar stopp. Du tror att lagfarten innebär envåldsmakt över markplätten, och det gör den inte idag och inte imorgon heller. Och förekommer skador eller störningar är det inte inom allemansrätten. Nu är inte en störning definierad som att du ligger i din säng med grönt ansikte och vrider dig för att en företagare besöker din mark en gång om året med några turister och tjänar pengar på det.
Eftersom föreningar som PRO och andra ofta köper sina resor av kommersiella aktörer som planerar och genomför det i praktiken, så är det precis det du vill hindra. Med dina förslag kommer allmänhetens möjligheter att vistas i naturen kraftigt att försämras. Vilket är helt emot rådande opinion.
Det är ju det jag skriver, att det tål att diskuteras. Bussbolaget tjänar en hacka
Du är ekonomiskt avundsjuk på att du inte fattade (ville fatta?) vad du investerade i när du köpte din mark och vad som fortfarande tillhör oss alla, trots att du har ett papper som heter lagfart och innebär vissa rättigheter.
Jag visste att staten betraktade äganderätten över skog o mark som ngt man kunde behandla som man vill, då. Men idag har lite andra spelregler så jag tar chansen och puschar för en revidering. Kanske inte tillbaka till de regler som rådde före sap;s allemansrätt men en bit på väg...
Det finns dessutom fler undantag än just allemansrätten. Exempelvis får man ansöka om gruvprospektering på annans privatägda mark och det är bara tillträdesytan till underjorden man sedan behöver komma överens med markägaren om.
Jag lyfter fram det som är sant- det är inte sant att man till varje hägn med plantering måste fixa öppningar-som du skrev.
Och vill ha 210?, menar du att du inte får bidrag för ditt 1 ha plantering med 210 stängsel?- för om du får bidrag, vilket borde röra sig om 30 000 kronor så "vill man inte ha" utan måste ha 210 staket.
Om någon kommer till dig och säger att de ska bedriva verksamhet på din mark och för det behöver de en väg/stig som inte finns, eller att de genom sin verksamhet försämrar din möjlighet att använda vägen (mer underhåll? frekvent användande som begränsar ditt bruk av vägen etc) är det självklart att de ska avtala det med dig.
Om din väg inte skadas/påverkas, är det inom den rätt vi alla har att använda marken - inget som har med din lagfart att göra. Ingen kan ställa krav på att du anlägger eller underhåller vägen, men om den finns där har man rätt att använda den för att gå på.
Det är liksom svårt att kunna vistas på markplätten om man inte får stå på den, oavsett om du investerat 0 kr eller 1 miljon kronor i markbearbetning just där den enskilde använder sin allemansrätt. Däremot finns det en stor acceptans för att man inte vill ha människor/ryttare på vissa partier av marken - om man samtidigt tydligt anvisar en alternativ rutt som är likvärdig i form av möjligheter att passera. Om man bara vill hindra människors lagliga rätt att vistas i naturen är förståelsen med rätta liten.
En sak jag undrat över när jag läst din beskrivning av er verksamhet är varför ni brytt er om att träffa avtal och få den stora markägaren medgivande trots att ert nyttjande av dennes marker ryms inom allemansrätten som den ser ut idag?
Nu finns vägen och stigarna där pga gårdens tidigare ägares aktiviteter.
Det är alltså inga naturfenomen utan resurser som människan skapat och som ingår i gårdens pris vid köp.
och du sade ju själv att om det var skapade resurser så var ok att ta betalt varför vill du ändra dig nu? för att galoscherna inte passar.?
Men, allmänt, hur stor skada lider en jordbrukare av att ett turridningsföretag rider sönder vägar som används i jord och skogsbruket? I de flesta fall ingen, med de maskiner som används idag så tror jag inte ens den som kör kan märka det.
Läs resten av den publikation du klippt text ifrån, så får du god vägledning.
Du får gärna bereda tillträde till marken genom att varje gång någon vill använda sin rätt att passera plocka undan vägen och återställa marken till sitt ursprungliga tillstånd, sedan anlägga vägen igen. Du som markägare får gärna anvisa hur man ska passera på bästa sätt. Men inte hindra tillträde eller kräva ekonomisk kompensation.