Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning
Försök att inse det enkla företagsmässiga faktumet att du betalar för de resurser du använder om de inte är dina egna. Att snika in sig på en annan företagares resurser under allemansrättens täckmantel leder i långa loppet bara till att du blir medskyldig till att även allmänheten till slut stängs ute. pga din snikenhet och vägran att göra rätt för dig.
Jag tycker att det kan klassas som avsevärd störning att flera gånger i veckan ha ridsällskap som rider förbi samma platser. Jag tror att de allra flesta turridningsföretag vill rida delvis på andra marker än de bäst anlagda vägarna, på platser där det faktiskt uppstår skador vid frekvent ridande. Även på bra anlagda vägar blir det skador av häst om samma väg frekventeras ofta, vilket skapar större underhållsbehov. Jag tycker att det kan klassas som avsevärd störning för jaktmöjligheterna om det ständigt dyker upp hästar med ryttare på passet. Genom att avtala det här har vi också en mycket positiv markägare som hjälper till att ordna saker som behövs för verksamheten.
Allemansrätten handlar inte bara om skada.
Jag tror att det är väldigt få kommersiella aktörer som kan påstå klara sig helt inom allemansrätten. Jag tror också att det är väldigt många kommersiella aktörer som är helt beroende av allemansrätten för många små markplättar som man inte frekventerar ofta, men som för helheten är avgörande för att kunna erbjuda produkten. Och därmed förenkla tillträdet till naturen för alla.
Försök att inse det enkla företagsmässiga faktumet att du betalar för de resurser du använder om de inte är dina egna. Att snika in sig på en annan företagares resurser under allemansrättens täckmantel leder i långa loppet bara till att du blir medskyldig till att även allmänheten till slut stängs ute. pga din snikenhet och vägran att göra rätt för dig.