Ridning efter förlossning!

Sv: Ridning efter förlossning!

Rid när du känner dig stark och hyfsat normal igen skulle jag rekommendera. Lycka till.

Det där med att känna sig stark... jag vet inte hur det var för er andra, men jag kände mig oerhört fysiskt stark och smärttålig dagarna efter förlossningen. Kändes som om jag LÄTT hade kunnat både rida och springa marathon då... Vilket kanske inte helt överensstämde med sanningen :D Någon som känner igen sig?

Sedan hade jag en både fysisk och mental down-period på en vecka eller två, innan jag kände mig "normalt" stark igen, och kände mig någorluna återställd.

Men just den där känslan av att vara oerhört stark, den minns jag väl. Har säkert att göra med hormoner som frisätts vid förlossningen, och kanske också påverkades av känslan att ha oändligt stora lungor när magen som tryckte på allt var borta.

Det där med att känna sig stark... jag vet inte hur det var för er andra, men jag kände mig oerhört fysiskt stark och smärttålig dagarna efter förlossningen. Kändes som om jag LÄTT hade kunnat både rida och springa marathon då... Vilket kanske inte helt överensstämde med sanningen :D Någon som känner igen sig?

Sedan hade jag en både fysisk och mental down-period på en vecka eller två, innan jag kände mig "normalt" stark igen, och kände mig någorluna återställd.

Men just den där känslan av att vara oerhört stark, den minns jag väl. Har säkert att göra med hormoner som frisätts vid förlossningen, och kanske också påverkades av känslan att ha oändligt stora lungor när magen som tryckte på allt var borta.

Upplevde exakt detsamma som du....alla dessa hormoner...*sucka*

:D

Vet inte hur det är med kejsarsnitt, men min mosters blindtarmsärr gick upp på natten efter en långpromenad så det finns nog orsak att ta det extra lugnt när man är snittad. Är själv snittad med första barnet men minns inte när jag började rida, det var ganska snart men såret gjorde ont bara av att fötterna landade på marken när jag gick fortfarande två veckor efter förlossningen minns jag så det hade säkert gått 6 veckor innan jag satt på hästen. Har aldrig upplevt att jag skulle vara räddare än tidigare men jag hade inget egentligt upphåll i min ridning heller även om det var mindre frekvent än tidigare pga foglossningar.

Grattis till bebin!

Efter första förlossningen började jag longera efter typ en vecka, tömköra lite senare och sen började jag nog skritta lite efter 3 veckor? Ökade sen mer och mer..

Sist så började jag rida 1-2 månader efter förlossningen, minns inte men har för mig att det var 1 månad efter..

Hur gör du för att jobba med rädslan?

Och såklart nyfiken på hur du tränar bäckenbotten? Något som ju är jätteviktigt för alla om man inte varit aktiv ryttare på ett tag. (Är man aktiv tränas det ju av sig själv)

Tyvärr hinner jag inte med att rida varje dag längre, vilket säkert hade varit det allra bästa för övning ger färdighet ;).
Jag försöker rida så mycket som möjligt, tar väldigt mycket hjälp och många små steg.

För mig hjälper det att ha ett stöd bredvid dvs någon som kan tala om vad jag ska göra när det låser sig i min skalle. (Detta efter att ha ridit i 35 år :grin:) Så även om varken jag eller hästen kan tillgodogöra oss regelrätt träning så har vi tränare 2 dagar i veckan.

Bäckenbottenträning - Jag rekommenderar Pilates. 3 månader efter förlossningen var jag fortfarande helt öppen, sen tränade jag Pilates 2 ggr i veckan och efter ytterligare 2,5 månad var jag nästan tillbaka till normal.

Stark efter förlossningen var jag inte. Jag blev chockad över hur jag kände mig efteråt, trodde inte att det var sant och när barnmorskan först säger att det är normalt och att man aldrig blir som innan då blev jag riktigt orolig. Hade jag tränat Pilatesen direkt innan jag satt upp på hästen så hade det troligen gått mycket bättre eftersom balansen till stor del sitter i den muskelaturen.

Får väl dock addera att jag hade GBS och inte kunde gå 5 meter från ca 6e mån utan att få värkar och var sängliggande från v 34.

+ min häst dog under grav och jag köpte ny unghäst. Jag har tidigare alltid varit hyfsat modig och räknade inte med att jag inte skulle bli som förr ;).

Jag var också knappa 40 när jag fick barn...

8 veckor efter förlossningen var ok enligt barnmorskan att rida. Det sa de efter båda barnen fötts. (7 års mellanrum) Första gången väntade jag de 8 veckorna. Hade ingen häst då. Andra gången väntade jag 6 veckor. Jag ville inte rida innan jag varit på återbesök hos barnmorskan och fått klartecken. Om man börjar för tidigt kan man få problem resten av livet. Det är inte värt det. En kompis hade väldigt nära till framfall enligt barnmorskan på efterkontrollen. Hon fick absolut inte rida på flera månader utan var tvungen att träna upp vissa muskler först för att ta bort risken. Hon hade ändå häst och tävlade dressyr långt in i graviditeten. Så även om man är van att rida mycket och ofta kan det finnas risker efter en förlossning.
Jag tycker det viktigaste är att man pratar med barnmorskan på efterkontrollen så att allt är som det ska inna man hoppar upp i sadeln igen.

Tycker man ska lyssna på vad de säger på sjukkhuset. Ett kejsarsnitt är faktiskt en stor bukoperation! Inget naturligt över det. Sen.. om man väntar någon vecka extra och slipper riskera besvär som kan ta månader läka, låter det som det är värt den extra väntan i mina öron.

Jag hade mycket problem med foglossning under graviditeten och fick sluta rida ganska tidigt för att det helt enkelt gjorde för ont. Även långt efteråt jag fött (vaginalt) så hade jag mycket problem med höfterna. För mig var det faktiskt värst med skritten....

Värt att tänka på i alla de här samhangen är att man faktiskt ska räkna med att man ska "tåla" att ramla av. Även om man har värdens säkraste häst så är det stora djur som kan bli rädda, och graviditen kan påverka ens balans.

/MVH

Jag har fött två barn vaginalt och fått samma rekommendationer bägge gångerna. Vänta tills efter efterkontrollen 6-8 vecor efter förlossningen - så att bm ser att allt är ok sen var det bara att köra.

Det värsta tycker jag var att jag hade tappat i princip all balans, hade han bockat eller dyl den första veckan har jag legat som en blöt fläck i backen :D

Men sen är det som att cykla, man kommer tillbaka ganska snabbt - i alla fall gjorde jag det!

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har ni råd att rida för tränare så mkt som ni önskar? Själv kom jag igång i senhöstas med ridträning än en gång.Sedan skadade jag mig...
2
Svar
37
· Visningar
3 393
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel