R

Rene

Jag har för mig att jag hört att det skulle bli något sorts ridmärke i distans. Är det fel? Eller finns det redan? Hur får man tag på det isåfall?:idea:

Sv: Ridmärke

Ja, det finns ett distansryttarmärke (står mer om vad man ska göra för att ta märket i något av förra årets Distansryttaren, minns inte vilket nummer men om du har dom så kan du ju bläddra lite).

Din grenledare ska kunna hålla i märkestagningen, hör efter med denna.

Har läst underlaget till detta prov, men vet inte om det börjat användas någonstans. Är det någon som tagit distansmärket än? Nyfiken.

Hälsning Maja

Yup! Stockholmsdistriktet har iallafall haft märkestagning. Tror att det stod om det i samma nummer som märket presenterades.

Det ska hur som helst vara klart för alla distrikt att anordna märkestagningar sedan något år tillbaka. Om era grenledare inte kommit igång med det får ni väl puffa lite på dem.

Charlotte Östberg och Jenny Laurell, båda från Roslagens Rid- och körklubb, tog ryttarmärket i distansritt i samband med vår grundkurs förra våren. Tror att det står om märket och hur märkestagningen kan gå till i nr. 2 av Distansryttaren.

Annette

Geshira skrev:
Om era grenledare inte kommit igång med det får ni väl puffa lite på dem.

Jag känner mig puffad på nu...
Vet någon hur ska jag som grenledare gå till väga?
Jag hittar ingen info på nätet.

Hälsningar Anna, grenledare Östergötland

Nedan är den information som kommit från Distanskommittén om hur det kan gå till att ta märket (står i nr. 2 av DR). I Sthlmsdistriktet hade vi inte en särskild studiecirkel för distansmärkestagning. Vi hade två teoritillfällen på grundkursen i distans där en del av nedanstående togs upp, övrigt fick man själv läsa på. Sedan hade vi ett praktiskt prov med de moment som ingår och avslutning med provskrivning. Kursdeltagarna hade med sig intyg från instruktör vid provtillfället. Båda märkestagarna hade redan ridit en CR, annars kan man ju göra alla delarna i provet och sedan återkomma till grenledaren när man klarat sin CR och då få märket. /Annette

"Ryttarmärke i distansritt – visa att du rider distans!

På samma sätt som man länge kunnat ta ryttarmärken i dressyr och hoppning, kan man nu ta ett ryttarmärke i distansritt. Ryttarmärket i Distansritt är ett bevis på att du skaffat dig den grundläggande kunskap som krävs för distansridning. Att synas är också bästa tänkbara reklam för sporten. Så visst skall du ta det!

Så här går det till att ta märket
Distanskommittén har ställt upp som ett mål att distansmärket på sikt skall bli ett aktivt och naturligt inslag inom sporten. Tanken är att det skall anordnas studiecirklar med förslagsvis tre sammankomster per grupp. Det som då studeras och diskuteras är tävlingsreglemente I och VI, hästens anatomi och sjukdomslära, hovbeslag, pulstagning, regler om allemansrätt och trafikregler. Utöver de teoretiska studierna ingår även pulstagning och bandagering. Lämpliga provledare är distriktens grenledare i distansritt eller någon från din ridklubb.

För att ta märket krävs att du genom ett teoretiskt prov samt ett praktiskt prov visar att du har tillräckliga kunskaper om det som tagits upp i studiecirkeln. Du måste också genomföra och bli godkänd i ett dressyrprogram samt ha genomfört och godkänts i en distansritt, lägst Clear Round. Det vill säga:

Distans: Lägst Clear Round
Visa: Bandagering och pulstagning
Teori: TR I och VI, hästens anatomi och sjukdomslära, hovbeslag,
regler om allemansrätt och trafikregler
Dressyr: Specialprogram

Dressyrprovet skall genomföras inför godkänd instruktör, det vill säga ridlärare som genomgått av Svenska Ridsportförbundet fastställd utbildning, eller inför godkänd A-B- eller C-tränare i dressyr.

Allt material till studiecirkeln, inklusive ryttarmärket i distansritt, finns att beställa från Gisela Löfstrand, Svenska Ridsportförbundet."

Liknande trådar

Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 293
Senast: Elo
·
Trädgård & Växter Min potatis har fortfarande inte kommit igång med att växa. De ligger på backen och är täckta med gammalt hö, men det var dålig/ingen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 271
Senast: escodobe
·
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
820
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka