Potatis som inte växer

Jag kan inte plöja. Det saknar jag utrustning för.


Jag satte dem i brätten med jord. En del hade rötter när jag satte dem i liten jordhög på marken före täckning.
Hyr en jordfräs istället då, att vi plöjde var mer ett roligt projekt, vi hittade en gammal plog till häst på gården och maken och dotterns sambo ville testa om den gick att använda bakom fyrhjulingen. Det gick men det var hårt arbete och krävde två personer.

Så du rotade dem, de som inte har växt, hade inte alla fått rötter? Det var nog då du hade haft chansen att reklamera, nu har det gått för lång tid och för många faktorer som kan ha spelat in.
 
Men snälla människa.
Du vet väl var han bor, iaf på ett hysat ungefär kan man anta = googla fram namn och telefonnummer och ring, eller åk dit och prata med honom.
Vad det kostar frågar man i samma veva som man frågar om de har möjlighet att göra jobbet.
Personligen skickade jag följande via messenger.

Visa bifogad fil 147509
Nej, jag har ingen aning om var han bor.
 
Hyr en jordfräs istället då, att vi plöjde var mer ett roligt projekt, vi hittade en gammal plog till häst på gården och maken och dotterns sambo ville testa om den gick att använda bakom fyrhjulingen. Det gick men det var hårt arbete och krävde två personer.

Så du rotade dem, de som inte har växt, hade inte alla fått rötter? Det var nog då du hade haft chansen att reklamera, nu har det gått för lång tid och för många faktorer som kan ha spelat in.
Jag lånade en jordfräs, men den tog sig inte ner i backen.

Alla hade inte fått rötter.
 
Men snälla människa.
Du vet väl var han bor, iaf på ett hysat ungefär kan man anta = googla fram namn och telefonnummer och ring, eller åk dit och prata med honom.
Vad det kostar frågar man i samma veva som man frågar om de har möjlighet att göra jobbet.
Personligen skickade jag följande via messenger.

Visa bifogad fil 147509
Precis. Fråga! Jag behövde ha en hästhage plogad. Fick namn och nummer till lite bönder i närheten och skickade sms till en i taget
"Hej. Jag fick ditt nummer av NN. Jag har häst på XX och söker någon som mot betalning kan ploga upp ett spår eller skotta av en liten hage så hästen kan röra sig. Är det något du kan vara behjälplig med så ring gärna.

Vänligen
Alexandra W"

Första kunde inte men gav mig numret till en tredje osv. Två timmar efter första smset hade jag hagen plogad.
 
Jag lånade en jordfräs, men den tog sig inte ner i backen.

Alla hade inte fått rötter.
Fast om inte ens jordfräsen tog sig ner, hur tänker du att potatisen ska lyckas? Ett tips för att luckra upp jorden är att vattna rejält. Men du skulle nog behöva få kontakt med en bonde med traktor, gör som de tips du har fått redan, skriv sms och fråga om möjligheten och vad det skulle kosta. Om du inte vet var du ska börja, fråga i en lokal Facebook grupp.
 
Jag har odlat i hö/halm med gödsel underst, men bädden gjorde jag seeeent på hösten (typ vintern) så att den fick förmulta. Underst hade jag kartong för att kväva gräset och odla på höjden.
Jag har faktiskt inte hört att man odlar direkt i halm mer än att man har det som täckning i odling. 🤔

Tråkigt att du misslyckat, låter ju som ett rätt stort projekt. 😔
 
Har du vattnat? Är det en sen sort du köpt så tar dom längre tid på sig. Hur djupt är dom satta?

Mina som jag satte i mars/april är bara ca 15-20 cm höga nu men dom är satta ganska djupt och då tar det tid för dom att komma upp men fördelen är att jag slipper kupa dom flera gånger. Jag har mandel och dom är lite sega.
 
Kartong blir snabbt porös. Kartong är bara några millimeter och stenhård jord är...ja...hur långt är ett snöre?
Kartongen används för att inte vegetationen under ska kunna växa upp. Det är alltså en barriär både uppåt och nedåt.
 
Kartongen används för att inte vegetationen under ska kunna växa upp. Det är alltså en barriär både uppåt och nedåt.

Delvis korrekt, kartong gör också att fukt hålls kvar i backen, samtidigt som det förmultnande ogräset ger näring = lättare för potatis att gro.

Har dock extremt svårt att tro att något gror om man bara lägger det på torrkartong och täcker med hö. Allt som ska gro behöver ju näring och vatten.
 
Beror ju på vad du lägger kartongen på?
Eller vad du ger för förutsättningar i lagret ovanför kartongen om det är där något ska rota sig?

Vore enkelt att odla om att lägga ut kartong på random underlag med random täckning skulle göra att det alltid växte bra efter det...
Min enda erfafrenhet av kaartopng var när jag la under jordgubbar och under pumparankor.

när jag lyfte på kartongen var det ett snigel-BB. Stora mängder ägg....:cry:
 
Att odla i halm är ju en gammal metod. Men man behöver täcka med minst 30 cm packad halm och vattna rejält.

Potatisen ska alltså inte ta sig ner i jorden utan utvecklas i själva halmen.
Jag gjorde ett nytt potatisland i år med kartong underst och sen många lager av brunnen hästgödsel, trädgårdsskräp och gammalt hösilage. Där kommer blasten upp fint. Det var egentligen inte mindre arbetssamt än om jag grävt/fräst/plöjt, men jag blev av med en hel del skräpmaterial och det håller sig hyfsat ogräsfritt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 297
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 395
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp