Potatis som inte växer

Det har ju varit en hyfsat torr vår/försommar på många håll, i kombination med att odla i hö/halm så kan det ju vara en bidragande orsak till att den inte växer. För torrt, helt enkelt. Vet inte heller hur bra potatis är på att borra sig ner i stenhård mark.
Vet inte heller men har hört att det går att odla potatis ovanpå kartong också med något täcke av organiskt material. Det har jag dock inte provat själv.
 
Det verkar dock inte vara så enkelt 😅
Pallkragar!
Ehum, jag odlar mer än bara 4 sättpotatisar. Tanken är att få mitt årsbehov täckt.

Och jag har odlat på marken med täcke av hö förut och fått fin skörd.

Och det lär ju inte spela någon roll vilken metod man väljer om potatisen inte växer. Mina sättpotatis växte ju knappt när jag förodlade dem.
 
Ehum, jag odlar mer än bara 4 sättpotatisar. Tanken är att få mitt årsbehov täckt.

Och jag har odlat på marken med täcke av hö förut och fått fin skörd.

Och det lär ju inte spela någon roll vilken metod man väljer om potatisen inte växer. Mina sättpotatis växte ju knappt när jag förodlade dem.

Ska man odla mycket är det väl bäst att typ plöja. Det gjorde vi när jag bodde hemma. Vattna om det var hårt, plöja med handplog och sen sätta potatis.
 
Ehum, jag odlar mer än bara 4 sättpotatisar. Tanken är att få mitt årsbehov täckt.

Och jag har odlat på marken med täcke av hö förut och fått fin skörd.

Och det lär ju inte spela någon roll vilken metod man väljer om potatisen inte växer. Mina sättpotatis växte ju knappt när jag förodlade dem.
Fast mer än 4 potatisar kan du väl få plats med i en pallkrage?

Sätt ca 10 sättpotatisar i pallkrage av storleken 80x120 cm, ca 7 sättpotatisar i pallkrage av storleken 60x120 cm.
https://www.impecta.se/sv/potatis-2...ättpotatisar i,regelbundet om det inte regnar.

Jag har satt 6 stycken i mitt lilla sittbadkar. Blasten ser fina och friska ut. Nu väntar bara att se hur potatisarna blir :) !
 
Ehum, jag odlar mer än bara 4 sättpotatisar. Tanken är att få mitt årsbehov täckt.

Och jag har odlat på marken med täcke av hö förut och fått fin skörd.

Och det lär ju inte spela någon roll vilken metod man väljer om potatisen inte växer. Mina sättpotatis växte ju knappt när jag förodlade dem.
Om marken är så hård att den inte går att gräva i är det nog svårt för potatisen att ta sig ner.
Rotade du eller groddade du potatisen? Det var intressant att läsa Sara Bäckmo om potatisodling. https://www.sarabackmo.se/odla-potatis-hemma/

Vi gör ett test i år, vi plöjde upp en bit i fjol, täckte den med löv i höstas, rejält tjockt och nu har vi satt ner potatisen precis under löven och täcker vart eftersom. Trots sen sådd och rätt kravliga sättpotatisar (vi fick dem för halva priset) så växer de fint. Det kan vara ett tips om man har mer tid och ork på hösten.
 
Intressant att det skiljer sig så med hur mycket potatisen (blasten) har vuxit. Mina föräldrar odlar i pallkragar och har väl satt 3 pallkragar med potatis. Blasten är mer än 1 m hög. Förra året hade de potatis för kanske 4 månader.

Sen förstår jag att pallkragar inte är aktuellt om man odlar för att få hela sitt årsförbrukning av potatis.
 
Nu har du nog fått svar på din fråga - att det troligen inte är lönt att reklamera potatisen nu när det har gått så lång tid. Men om du tror att det var fel på potatisen så kan du ju alltid maila säljaren och informera om det dåliga resultatet.
Ang förgroning så gör jag lite annorlunda än de flesta. Jag planterar sättpotatisarna tidigt på säsongen (i år redan i slutet av mars) en och en i vanliga krukor, fyller krukorna till hälften med jord, vattnar, lägger potatisen ovanpå och när det har kommit rejäla skott så fyller jag på med mer jord. Och så får de växa som plantor tills det har blivit tillräckligt varmt ute för att planteras om ute i odlingsbäddarna. Det blir alltid snabbt rejäla plantor och massor med potatis tidigt på säsongen :-)
 
Ska man odla mycket är det väl bäst att typ plöja. Det gjorde vi när jag bodde hemma. Vattna om det var hårt, plöja med handplog och sen sätta potatis.
Jag kan inte plöja. Det saknar jag utrustning för.

Om marken är så hård att den inte går att gräva i är det nog svårt för potatisen att ta sig ner.
Rotade du eller groddade du potatisen? Det var intressant att läsa Sara Bäckmo om potatisodling. https://www.sarabackmo.se/odla-potatis-hemma/

Vi gör ett test i år, vi plöjde upp en bit i fjol, täckte den med löv i höstas, rejält tjockt och nu har vi satt ner potatisen precis under löven och täcker vart eftersom. Trots sen sådd och rätt kravliga sättpotatisar (vi fick dem för halva priset) så växer de fint. Det kan vara ett tips om man har mer tid och ork på hösten.
Jag satte dem i brätten med jord. En del hade rötter när jag satte dem i liten jordhög på marken före täckning.
 
Intressant att det skiljer sig så med hur mycket potatisen (blasten) har vuxit. Mina föräldrar odlar i pallkragar och har väl satt 3 pallkragar med potatis. Blasten är mer än 1 m hög. Förra året hade de potatis för kanske 4 månader.

Sen förstår jag att pallkragar inte är aktuellt om man odlar för att få hela sitt årsförbrukning av potatis.
Jag har ju varken pallkragar eller jord till detta.
 
Be bonden dra upp en plätt.
Vilken bonde? Surpuppan eller den jag inte har namn och telefonnummer till?

Jag känner inte riktigt att jag har den kontakten som behövs. Och så är det den ständiga frågan: Vad kostar det? Hur betalar jag? Skitsvår fråga för mig.
 
Vilken som helst i närheten och ännu bättre om de har en traktordriven jordfräs.
Surpuppan vill inte hjälpa mig. Och den andra vet jag inte hur jag ska kontakta. Fler vet jag inte om det finns.

Och jag vet inte hur mycket det kostar och hur jag ska betala.
 
Surpuppan vill inte hjälpa mig. Och den andra vet jag inte hur jag ska kontakta. Fler vet jag inte om det finns.

Och jag vet inte hur mycket det kostar och hur jag ska betala.

Men snälla människa.
Du vet väl var han bor, iaf på ett hysat ungefär kan man anta = googla fram namn och telefonnummer och ring, eller åk dit och prata med honom.
Vad det kostar frågar man i samma veva som man frågar om de har möjlighet att göra jobbet.
Personligen skickade jag följande via messenger.

Screenshot_20240616_171517_Messenger.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 297
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 395
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp