Någon mer som sökt sommarkurs på universitet eller högskola?

Har precis klarat av de första 4v på kursen (studier helt på distans med frivilliga föreläsningar). Jag har fortsatt jobbat 80% så jag är HEMSKT glad att jag upplevt pluggdelen enkel hittils.

Men nu börjar nästa fas. Nu är det obligatoriska föreläsningar och grupparbeten. Samt att jag, nästa söndag, åker till Härnösand för en vecka praktiskt jobb. Det skall bli kul!

Nästa vecka skall vi börja jobba med el (på olika sätt) och jag har därför suttit och läst högt för katterna. "U är spänning. Mäts i V. P är effekt. Mäts i W. R är resistans. Mäts i Ohm (gullig symbol som är helt nävla omöjlig att skriva läsbart för hand). I är ström. Mäts i A."
 
Själv har jag lämnat in den första texten som var en beskrivande text på 3000 ord inklusive mellanslag. Påbörjat den andra texten som är dialog.

Väntar ivrigt på kommentarer på min första text av handledaren. Var många år sen jag fick feedback på mitt skrivande så känns både kul och lite nervöst. Men ska bli bra att jag ser vad jag kan utveckla i texten också så jag ser det positivt. Fick en erfaren författare som handledare, hon har gett ut flera romaner, varit nomninerad till Augustpriset och är också översättare och dramatiker . Handledare har tilldelats baserat på en presentation man gjorde som första uppgift i kursen. Där skulle man skriva om vad man ville skriva i framtiden och kunde välja mellan poesi och prosa.
 
Själv har jag lämnat in den första texten som var en beskrivande text på 3000 ord inklusive mellanslag. Påbörjat den andra texten som är dialog.

Väntar ivrigt på kommentarer på min första text av handledaren. Var många år sen jag fick feedback på mitt skrivande så känns både kul och lite nervöst. Men ska bli bra att jag ser vad jag kan utveckla i texten också så jag ser det positivt. Fick en erfaren författare som handledare, hon har gett ut flera romaner, varit nomninerad till Augustpriset och är också översättare och dramatiker . Handledare har tilldelats baserat på en presentation man gjorde som första uppgift i kursen. Där skulle man skriva om vad man ville skriva i framtiden och kunde välja mellan poesi och prosa.
Låter toppen!
 
Är nu på väg hem från vår första 'innevecka' dvs studier på plats. Jag läser ju en mycket accelererad kurs där vi på 3 månader ska läsa in motsvarande teknisk/industri-linjen på gymnasiet.

Har haft jätterolig och hela veckan har varit fylld av labbar och vi har lekt med el (24, 230 och 400V), ånga (kört elpanna och lysturbin) samt smugit system (ånga, vatten, bränsle). Fruktansvärt intensivt men också så himla lärorikt och kul!

Nu kommer vi fortsätta köra distans, med koppling till vad vi fått fram under labbarna, och förbereda för nästa innevecka då vi ska få köra stora pannan (4MW) själva. Manuellt. O_o
 
Har fått första responsen nu, den kom för några dagar sen men jag såg den inte förrän idag. Har varit lite förvirrande då handledare lägger ut sin respons på olika sätt och på olika ställen därför missade jag att den kommit. Var iallafall väldigt kul att få feedback på en text jag skrivit igen och jag tycker också jag lär mig hur jag kan förbättra texten.

Blev glad för feedback om att det är en spännande text i en historisk kontext och att min handledare vill läsa mer. Har börjat utveckla en karaktär i min roman utifrån de texterna vi skriver. fick också feedback på att jag skriver med mycket känsla där man aldrig tvivlar på vad texten eller jaget vill. Men jag kan skala bort en del överflöd och borde lita på min text lite mer.

Så sammantaget känns det ändå positivt och inspirerande! :)

Kämpar just nu med nästa uppgiften där vi ska skriva om en person som blir förvandlad till en annan människa, föremål eller något annat som vi väljer. Den känns som en utmaning för mig och inget sätt jag brukar skriva på så jag kämpar lite med den. Har iallafall fyra dagar till på mig att skriva texten och sen ska den vara inlämnad och jag är halvvägs men vill gärna ha tid för redigering också.
 
Fått respons på min dialog och fick som jag väntat lite kritik för min hrmm något bristfälliga formatering av dokumentet, missat stor bokstav och skiljetecken till exempel :sorry:. De trycker ganska hårt på formateringen just för att det finns standard i branschen om hur ett manus ska vara formaterat och jag tycker det är bra. Tyvärr var jag väldigt stressad inför en resa när jag lade upp dokumentet så det blev lite felaktigheter. Var dock lite oklart om jag behöver göra om det med rätt formatering så jag har frågat handledaren.

I övrigt fick jag rätt positiv respons, var länge sen jag skrev dialog som uppgiften var och dessutom fick man inte lägga in något annat än just replikerna, inga miljöskildringar eller annat sånt. Det var lite utmanande men det var samtidigt en ahaupplevelse att texten faktiskt kan fungera ändå utan massa beskrivningar emellan. Så en bra övning totalt sett och det är spännande för jag fortsätter att utforska en kvinnlig karaktär i min tänkta roman så småningom i alla texterna.
 
Vi kör på typ 4 timmar föreläsning + läxa-/uppgifter varje dag. Intensivt men jag sakar att ha kurslitteratur för att kunna läsa in i förväg/repetera i efterhand samt att kunna kompensera för en av lärarna som är lite kass ur en pedagogisk synvinkel (mycket kunning men fruktansvärt ostrukturerad).

På torsdag skall vi på studiebesök i Malmö med en av de potentiella arbetsgivarna plus typ en AW på kvällen. Då skall vi också få önska vilken av de två företagen som är med i satsningen som vi vill jobba för. Dock inte säkert att vi hamnar där vi önskar.

Sen en vecka studier till innan två veckors uppehåll/självstudier (tid jag ska använda till att flytta). Efter det en innevecka, två veckor teori, ytterligare en innevecka, två teori och sedan examen...
 
Låter intensivt men kul @Elo Kan verkligen förstå att avsaknad av kurslitteratur gör det lite svårare. Spännande med studiebesök också, ger ju lite mer konkret bild, intressant att ni får välja eller snarare önska iallafall! Berätta mer när ni varit där.

Själv har jag hunnit igenom fem uppgifter nu, väntar dock på respons på fjärde uppgiften fortfarande och har lämnat in den femte uppgiften lite i förväg. Kämpade lite med uppgift fyra, det var en uppgift som heter förvandlingen där en människa förvandlas till antingen en annan människa eller ett annat föremål. Hade väldigt svårt att tänka mig in i det och att skriva om det då det är väldigt långt från det jag brukar läsa och skriva. Böcker som inte har realism eller har orealistiska inslag går bort stenhårt för mig för jag tycker verkligen inte om det. Så helt klart en ganska svår utmaning. Men landade i att huvudsaken fick bli att jag utforskar en karaktär i min planerade roman och den förvandlas till en annan karaktär i min roman från kvinna till man. Så fick jag också möjlighet att utforska manligt och kvinnligt i den historiska kontexten jag vill förlägga min roman till vilket är intressant.

Uppgift fem var litterär analys av antingen en roman eller en novellsamling som båda fanns med på litteraturlistan. Analysen gjordes utifrån fyra angivna frågor. Var länge sen jag gjorde något sånt så jag tycker det var lite utmanande men fick ihop det till slut hoppas jag. I värsta fall får jag väl någon komplettering men tror ändå jag satt grunden.

Som de två sista uppgifterna har vi dels egen text som vi ska jobba med fram till den 8 augusti, blir en längre text än de som varit hittills. Ska vara på 15000-20000 tecken om man skriver prosa vilket borde bli runt 6-7 sidor med de formateringar vi ska göra på texten. Har börjat skissa lite på den och ska fortsätta utveckla den, det värsta är att jag hela tiden fastnar i vad som var historiskt korrekt så det tar mycket tid till efterforskningar.

Imorgon är vi ett gäng från kursen som ska ha en digital träff på kvällen. Ska bli kul att diskutera med några andra, kunde inte vara med på förra digitala träffen.
 
På torsdag skall vi på studiebesök i Malmö med en av de potentiella arbetsgivarna plus typ en AW på kvällen. Då skall vi också få önska vilken av de två företagen som är med i satsningen som vi vill jobba för. Dock inte säkert att vi hamnar där vi önskar.

Herregud vilken intensiv dag det blev. Fruktansvärt intressant men gick ut genom dörren 0745 och steg in igen 2250.

Fick också min önskade arbestgivare och ett varmt välkomnande av dessa. Båda arbetsgivarna är dock väldigt måna om att projektet skall lyckas och erbjuder en mängd förmåner och grejor jag är väldigt ovan vid från den kommunala verksamheten.

Vi fick också prova ut arbetskläder. Två saker var intressant:
1, dambyxorna finns bara i en längd, medan herrbyxorna finns i 3
2, de flammskyddade trosorna skulle komma i stringmodell vid årsskiftet :laugh:
 
Innevecka två är nästan till ända. Vi har fått köra ångpannan och turbin, nästan helt själva. Dock har det efter revision (årlig kontroll och reparationer) dykt upp en del problem som gjort att vi inte kunnat genomföra det driftprov vi egentligen hade denna vecka. Det får bli nästa gång istället.

Vi har ändå hunnit elda upp bränsle för ca 13000 bara på den stund vi hunnit köra.

Vi har också hunnit börja med examensuppgiften vilket är en driftinstruktion (i min grupps fall för en reservkraftsdiesel, start, körning och infasning mot elnätet).

5v kvar på utbildningen sedan skall vi vara klara för mer specifik utbildning på blivande arbetsplats
 
Själv ska jag lämna in sista texten idag , har kommit ganska långt på den så jag har lite små korrigeringar kvar som jag ska fixa till sen.

Låter mycket att hinna elda upp bränsle för 13 000 @Elo :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 792
Senast: As_Vegas
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 341
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp