Ridledare för islandshäst

FrittePower

Trådstartare
Hejsan!

Funderar mycket på att gå kursen "ridledare". Men Vad krävs egentligen och på vilken svårighetsgrad ligger kursen?

Försökt slå lite på ordet med google men resultatet är inte så rikt på information som jag skulle vilja. Men någon härinne kanske kanske har gått kursen?

Det står att man ska ha mångårig hästvana.....Nu är jag "ung vuxen" men har alltid haft egen häst, ridskolelärd och hästgymnasium med diverse hästämnen och ridmärken.
Och jag vet att jag alltid kommer vilja arbeta med hästar och då främst islandshästar :love:

Jag har undervisat några grannungar och det är ju så roligt....vet inte om jag får styr på något men visst lär dem sig rida...eller ja vi har inte hunnit så långt men det är ju riktigt kul iallafall! :D

så....vad kräver dem av en, vad gör man på kursen?
Finns det måhända några bra länkar??

MVH

Sv: Ridledare för islandshäst

Jag har gått kursen. Den är inte så avancerad, tyckte jag. Det gäller att man ridit en del islandshäst då det är en hel del gångartslära.
Man övar tex på att ha lektioner för varandra och för omdöme på det. Grupparbete med redovisning. Säkerhet.
En rolig och nyttig kurs!!

Om du gått hästgymnasie + kan rida islandshäst i tölt så kommer du inte lära dig ngt nytt alls, jag gick den å det var inget nytt som man inte kunde innan så det är väldigt basic men roligt att gå den!

aha okej.

Men blir folk underkända i kursen?
Man får ju ändå ett papper där det står att man är "utbildad ridledare" och det vore bra att ha nu när man vill arbeta med hästar.

Finns utbildningen på flera ställen i landet?

nej man kan inte bli underkänd i kursen om man är närvarande och aktivt deltar (man har inte så många alternativ) - och det vill man ju för dels vill man väl lära sig mera och dels kostar kursen ju endel!

Jag gick kursen 2000 och lärde väl mej inget revulotionerande nytt, men det var första steget på min B-instruktörsutbildning! Kursen var ändå mycket bra och vi hade det väldigt trevligt på kvällarna!

Kursen ordnas av SIF på olika håll i landet. Gå in under utbildning på SIFs hemsida!

/Malin

Jag ger samma svar som "Freyr" och tilläger att om du ska arbeta med islandshästar i framtiden så är det precis som du säger bra om du har ngn form av diplom/utbildning att visa för kunder/elever, och som sagt ridledarutbildingen är ett måste om du ska gå vidare!
Mali

okej. Ja nu känns det som en självklarhet att jag ska ta kursen.
Man vet ju aldrig vad som händer och jag kanske vill "fortsätta" trappan upp senare när jag själv skaffat mig mer erfarenheter.

Kollade på hemsidan och tyvärr fanns det inga kurser att boka nu...anmälningstiden hade runnit ut på den det stod om. otur :smirk:

Men har ni lust att berätta lite om dem olika stegen? Vad kommer efter ridledare...? jag vågar inte skriva vad jag "tror jag vet" så det kan kännas skönt att få veta säkert en gång för alla. :o är ibland en förvirrad själ :D

Jag vill också gå.
Vart? När?

Kvacksalvarn skrev:
Jag vill också gå.
Vart? När?

Det skulle antagligen anordnas en kurs i höst men då bara med 12 deltagare istället. Så det gäller att vara snabb! Håll kolla efter den på SIF´s hemsida och i Islandshästen

Liknande trådar

Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 178
Senast: Grålly
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 288
Senast: Elma_vip
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben