Ridlärare tvingar en att använda ridspö

jag tycker att det här ämnet är så svårt och tudelat. När jag själv rider så använder jag ju spöet ibland för att förtydliga; skänkelns effekt är icke förhandlingsbar. Både på utbildade hästar och hästar som är under utbildning.

På ridskola ser man superofta elever som skänklar fruktansvärt ineffektivt och trots att man slår knut på sig själv för att nå fram med instruktioner så går det liksom inte. Samma sorts elev verkar även vara de som "smeker" hästen med spöet - fortfarande ingen effekt. där hamnar man i en jättesvår sits. "Men BANKA TILL med skänkeln då!!!" förmedlar ju en rätt så tråkig syn på hästen samtidigt som HUR TUSAN ska man få eleven att få hästen i trav/galopp då? Jag upplever att det sällan är hästen det är fel på, den går fram hur bra som helst när ryttaren vet vad den vill men vet också, som den gamla räv hen är, att man inte alltid måste jobba om inte ryttaren verkligen vill. Och hur förmedlas lite kämparglöd till ryttaren utan att det blir en "banka-slå"- uppmaning? Det gäller verkligen att använda rätt språk och uttryck...

Sen, ja, kan man ju låta den här sortens elev rida pigga hästar som hakar på resten av gruppen så man slipper skänkla men det är ju inget sätt att lära ut ridning på riktigt heller.

Som sagt, jag är tudelad i frågan. Jag som ridlärare hade blivit rätt förnärmad om eleven vägrade rida med effektiva hjälper "förrän hästen gått igenom hältutredning!!! tänk om den har ont!!!" då jag värdesätter hästarna väldigt högt och skickar ut hästar från lektion direkt när de ser dåliga ut och jag hoppas att majoriteten av kollegorna därute gör samma sak. Ibland sitter "felet" i sadeln och det är ju faktiskt rätt svårt att lära sig att skänkla effektivt. Det är svårt tills man kan och för att lära sig måste man våga öva och inte tro att hästen får ont av att man inverkar. Iofs bygger det på att man rider på en ridskola där man har förtroende för hur hästarna behandlas men det ser jag som en självklarhet att man gör... :crazy:

Äsch, svårt ämne och svamlig utläggning... Någon som har annan input?
 
jag tycker att det här ämnet är så svårt och tudelat. När jag själv rider så använder jag ju spöet ibland för att förtydliga; skänkelns effekt är icke förhandlingsbar. Både på utbildade hästar och hästar som är under utbildning.

På ridskola ser man superofta elever som skänklar fruktansvärt ineffektivt och trots att man slår knut på sig själv för att nå fram med instruktioner så går det liksom inte. Samma sorts elev verkar även vara de som "smeker" hästen med spöet - fortfarande ingen effekt. där hamnar man i en jättesvår sits. "Men BANKA TILL med skänkeln då!!!" förmedlar ju en rätt så tråkig syn på hästen samtidigt som HUR TUSAN ska man få eleven att få hästen i trav/galopp då? Jag upplever att det sällan är hästen det är fel på, den går fram hur bra som helst när ryttaren vet vad den vill men vet också, som den gamla räv hen är, att man inte alltid måste jobba om inte ryttaren verkligen vill. Och hur förmedlas lite kämparglöd till ryttaren utan att det blir en "banka-slå"- uppmaning? Det gäller verkligen att använda rätt språk och uttryck...

Sen, ja, kan man ju låta den här sortens elev rida pigga hästar som hakar på resten av gruppen så man slipper skänkla men det är ju inget sätt att lära ut ridning på riktigt heller.

Som sagt, jag är tudelad i frågan. Jag som ridlärare hade blivit rätt förnärmad om eleven vägrade rida med effektiva hjälper "förrän hästen gått igenom hältutredning!!! tänk om den har ont!!!" då jag värdesätter hästarna väldigt högt och skickar ut hästar från lektion direkt när de ser dåliga ut och jag hoppas att majoriteten av kollegorna därute gör samma sak. Ibland sitter "felet" i sadeln och det är ju faktiskt rätt svårt att lära sig att skänkla effektivt. Det är svårt tills man kan och för att lära sig måste man våga öva och inte tro att hästen får ont av att man inverkar. Iofs bygger det på att man rider på en ridskola där man har förtroende för hur hästarna behandlas men det ser jag som en självklarhet att man gör... :crazy:

Äsch, svårt ämne och svamlig utläggning... Någon som har annan input?
I min värld är det en dålig instruktör som skriket åt eleverna utan att förklara varför och att använda spöet på baken och inte i skänkelläget har mer karaktären av straff än framåtdrivande hjälp.

Men vi har bara en version av händelseförloppet.
 
I min värld är det en dålig instruktör som skriket åt eleverna utan att förklara varför och att använda spöet på baken och inte i skänkelläget har mer karaktären av straff än framåtdrivande hjälp.

Men vi har bara en version av händelseförloppet.
Tyvärr är det ju så i ett stort ridhus med många ryttare att hög röst är ett måste. Vilket snabbt kan tolkas som skrikande om man höjer rösten lite till i tron att elever inte hör.
 
Tyvärr är det ju så i ett stort ridhus med många ryttare att hög röst är ett måste. Vilket snabbt kan tolkas som skrikande om man höjer rösten lite till i tron att elever inte hör.
Det lät knappast som om ridläraren här skrek på det här viset alltid, då hade TS inte haft anledning att kommentera det så att det var den normala undervisningstonen kan vi utesluta Oavsett vilket ser jag ingen vettig anledning att slå en häst i baken som förstärkning av hjälper.
 
Det lät knappast som om ridläraren här skrek på det här viset alltid, då hade TS inte haft anledning att kommentera det så att det var den normala undervisningstonen kan vi utesluta Oavsett vilket ser jag ingen vettig anledning att slå en häst i baken som förstärkning av hjälper.
Tänker mer att eftersom TS inte följer instruktionen höjer instruktören rösten. Många gånger kan det ju vara så att eleven faktiskt inte hört. Och eftersom TS visst hört upplever hon att instruktören skriker.

Slå på rumpan är ett dåligt ordval men jag ser framför mig att ts använder spöet på schabraket och ett kort spö är svårt att ha någon vettig precision på. Ett längre spö är lättare att använda i skänkelläget. Men samtidigt kräver det att ryttaren har lite bättre balans och kontroll så det.är möjligt att det inte är ett alternativ.
Grundproblemet är ju att ryttaren har för dålig sits och lite ineffektiva hjälper. Men på nåt vis vill man ju träna det under rörelse framåt.

Tycker ändå TS ska byta instruktör till någon som förklarar bättre.
 
Senast ändrad:
Vi vet vad eleven upplever och väljer att förmedla här. Jag tror inte det är hela historien.

Ridlärare behöver röstresurser. Och i en grupp är det alltid vanskligt att ta en åt sidan och lägga tid på enskild undervisning. Kanske, eller kanske inte, har ridläraren förklarat för ts vad hen menar med sin spöinstruktion. Vi vet inte. Vi vet däremot att ts inte vill använda spö, och frågan är om om gruppen är rätt för ts. Det verkar inte så.

Jag kan mycket väl använda spö på en häst som väljer att ignorera korrekta instruktioner. Och i de absolut flesta fall handlar det om ett uppväckande rapp "nu lyssnar du, det är inte något du kan välja att strunta i".

Hellre ett rapp på rumpan än ständigt tjatade med skänken till hästen blir totalt skänkeldöv.
 
Tänker mer att eftersom TS inte följer instruktionen höjer instruktören rösten. Många gånger kan det ju vara så att eleven faktiskt inte hört. Och eftersom TS visst hört upplever hon att instruktören skriker.

Slå på rumpan är ett dåligt ordval men jag ser framför mig att ts använder spöet på schabraket och ett kort spö är svårt att ha någon vettig precision på. Ett längre spö är lättare att använda i skänkelläget. Men samtidigt kräver det att ryttaren har lite bättre balans och kontroll så det.är möjligt att det inte är ett alternativ.
Grundproblemet är ju att ryttaren har för dålig sits och lite ineffektiva hjälper. Men på nåt vis vill man ju träna det under rörelse framåt.

Tycker ändå TS ska byta instruktör till någon som förklarar bättre.
Grundproblemet kan vara allt från en olämplig häst till en okunnig brutal ridlärare. Om ryttare en dålig eller bra sits för sin nivå går inte att gissa utifrån beskrivningen. Visst kan det vara en bidragande orsak, hur vet du att grundproblemet är sitsen? Jag har sett flera hästar som inte går fram oavsett hur bra sits ryttaren har.
 
Grundproblemet kan vara allt från en olämplig häst till en okunnig brutal ridlärare. Om ryttare en dålig eller bra sits för sin nivå går inte att gissa utifrån beskrivningen. Visst kan det vara en bidragande orsak, hur vet du att grundproblemet är sitsen? Jag har sett flera hästar som inte går fram oavsett hur bra sits ryttaren har.
Har faktiskt inte jag gjort.
Finns säkert men känns för mig inte troligt alls.
 
Har faktiskt inte jag gjort.
Finns säkert men känns för mig inte troligt alls.
Förlåt mig om jag gissar fel nu ditt inlägg är lite kryptiskt.

Du skrev uttryckligen att problemet berodde på dålig sits så nog påstod det .

Jag har sett många ridskolehästar som inte går fram oavsett vem som sitter på dem under lektionerna. Visst alla eleverna kan ha usel sits men jag ser det som troligare att hästen är svår att få att gå fram.
 
Förlåt mig om jag gissar fel nu ditt inlägg är lite kryptiskt.

Du skrev uttryckligen att problemet berodde på dålig sits så nog påstod det .

Jag har sett många ridskolehästar som inte går fram oavsett vem som sitter på dem under lektionerna. Visst alla eleverna kan ha usel sits men jag ser det som troligare att hästen är svår att få att gå fram.
Jag håller bara inte med;)
Visst- vissa är lite säckiga och bjuder inte men när det sitter upp en duktig ryttare stannar dom inte och står still. Just det stanna beteendet är lite klassiskt på vissa hästar om ryttaren är lite ineffektiv i sitsen.

Så visst- hästen är svår att få bjudning i absolut! Men det är ju bra ridning som löser det. Man brukar märka att elever blir bättre när dessa hästarna inte längre stannar. Och då först förstår elever att det inte var hästens fel- eller något fel på hästen för den delen.

Det blir gärna som @Cherarriduracell var inne på komplicerat när ryttaren tycker det är elakt att inverka med spö men inte är duktig nog ännu att lösa det utan hjälpmedel. Men det borde instruktören förklara bättre- försöka i varje fall.
 
Jag håller bara inte med;)
Visst- vissa är lite säckiga och bjuder inte men när det sitter upp en duktig ryttare stannar dom inte och står still. Just det stanna beteendet är lite klassiskt på vissa hästar om ryttaren är lite ineffektiv i sitsen.

Så visst- hästen är svår att få bjudning i absolut! Men det är ju bra ridning som löser det. Man brukar märka att elever blir bättre när dessa hästarna inte längre stannar. Och då först förstår elever att det inte var hästens fel- eller något fel på hästen för den delen.

Det blir gärna som @Cherarriduracell var inne på komplicerat när ryttaren tycker det är elakt att inverka med spö men inte är duktig nog ännu att lösa det utan hjälpmedel. Men det borde instruktören förklara bättre- försöka i varje fall.
Det du beskriver är inte bra och dålig sits utan betydligt fler komponenter. Sitsen är viktig men inte allt. Det finns förhoppningsvis fler skillnader mellan ridlärare och elev än att ridläraren sitter bättre.

Jag har dock sett många ridskolehästar ( och en del andra) som är svåra att få att gå framåt för alla. De som är trötta på det livet och lösningen är att hitta en annan plats för hästen.

För övrigt, är det sitsen som är problemet och endast den som är problemet, är instruktionen att rappa till hästen på baken högst märklig. Hur ska det förbättra sitsen?

Det är svårt och långsamt att lära sig rida på en häst som inte svarar för hjälperna.
 
Det du beskriver är inte bra och dålig sits utan betydligt fler komponenter. Sitsen är viktig men inte allt. Det finns förhoppningsvis fler skillnader mellan ridlärare och elev än att ridläraren sitter bättre.

Jag har dock sett många ridskolehästar ( och en del andra) som är svåra att få att gå framåt för alla. De som är trötta på det livet och lösningen är att hitta en annan plats för hästen.

För övrigt, är det sitsen som är problemet och endast den som är problemet, är instruktionen att rappa till hästen på baken högst märklig. Hur ska det förbättra sitsen?

Det är svårt och långsamt att lära sig rida på en häst som inte svarar för hjälperna.
Sits och effektiva hjälper hänger ihop. Tycker jag. Sits är mer än att det ska se fint ut.

Jag skulle tolka spöinstruktionen som att det stör sitsen och hästen mindre än att använda skänkel och sits lite feltajmat. Hästen rör sig och ryttaren får lättare att hitta känslan i sitsen.

Sen- visst. Hästen kanske är halt på alla 4och hundra år gammal. Instruktören.har kanske dålig syn på både folk och fä. Men det behöver inte vara så.
 
Sits och effektiva hjälper hänger ihop. Tycker jag. Sits är mer än att det ska se fint ut.

Jag skulle tolka spöinstruktionen som att det stör sitsen och hästen mindre än att använda skänkel och sits lite feltajmat. Hästen rör sig och ryttaren får lättare att hitta känslan i sitsen.

Sen- visst. Hästen kanske är halt på alla 4och hundra år gammal. Instruktören.har kanske dålig syn på både folk och fä. Men det behöver inte vara så.
Jag tolkar en ridlärare som gång på gång skriker att man ska slå hästen som inkompetent och en häst som inte går framåt som olämplig. Sedan kanske hästen funkar med en annan ryttare eller med bättre instruktioner, det är svårt att veta.

Att som du lägga hela ansvaret på eleven känns knepigt.
 
Senast ändrad:
Jag tolkar en ridlärare som gång på gång skriker att man ska slå hästen som inkompetent och en häst som inte går framåt som olämplig. Sedan kanske hästen funkar med en annan ryttare eller med bättre instruktioner, det är svårt att veta.

Att som du lägga hela ansvaret på eleven känns knepigt.
Handlar inte om ansvaret som jag ser det. Fakta är ju att det är svårt att lära sig rida och ju bättre man blir desto bättre går hästen. Gäller alla ryttare.
Men man gör så gott man kan som ryttare och har liksom ingen "skuld" i att man inte är fullfjädrad.
Jag är helt medveten om att vi tolkar det olika och ville bara ge en annan syn på historien.
 
Handlar inte om ansvaret som jag ser det. Fakta är ju att det är svårt att lära sig rida och ju bättre man blir desto bättre går hästen. Gäller alla ryttare.
Men man gör så gott man kan som ryttare och har liksom ingen "skuld" i att man inte är fullfjädrad.
Jag är helt medveten om att vi tolkar det olika och ville bara ge en annan syn på historien.
Jo men vad lär man sig av att ha en människa som skriker åt en att slå hästen? Inte är det att rida i vart fall.
 
Slå och slå... Ibland kan det ju faktiskt vara väldigt mycket bättre att eleverna petar till med spöt en gång än att de sitter och bankar hästen i sidorna med skänkeln konstant i en timmes tid. Vilket ofta blir fallet på en häst som inte går fram ordentligt.
Här snackar vi dock inte om att peta till med spöt, här vill ridläraren att man ska slå så hårt man kan på hästens rumpa. Jag vill hellre misslyckas med att få hästen att fatta galopp än att slå den.
 
jag tycker att det här ämnet är så svårt och tudelat. När jag själv rider så använder jag ju spöet ibland för att förtydliga; skänkelns effekt är icke förhandlingsbar. Både på utbildade hästar och hästar som är under utbildning.

På ridskola ser man superofta elever som skänklar fruktansvärt ineffektivt och trots att man slår knut på sig själv för att nå fram med instruktioner så går det liksom inte. Samma sorts elev verkar även vara de som "smeker" hästen med spöet - fortfarande ingen effekt. där hamnar man i en jättesvår sits. "Men BANKA TILL med skänkeln då!!!" förmedlar ju en rätt så tråkig syn på hästen samtidigt som HUR TUSAN ska man få eleven att få hästen i trav/galopp då? Jag upplever att det sällan är hästen det är fel på, den går fram hur bra som helst när ryttaren vet vad den vill men vet också, som den gamla räv hen är, att man inte alltid måste jobba om inte ryttaren verkligen vill. Och hur förmedlas lite kämparglöd till ryttaren utan att det blir en "banka-slå"- uppmaning? Det gäller verkligen att använda rätt språk och uttryck...

Sen, ja, kan man ju låta den här sortens elev rida pigga hästar som hakar på resten av gruppen så man slipper skänkla men det är ju inget sätt att lära ut ridning på riktigt heller.

Som sagt, jag är tudelad i frågan. Jag som ridlärare hade blivit rätt förnärmad om eleven vägrade rida med effektiva hjälper "förrän hästen gått igenom hältutredning!!! tänk om den har ont!!!" då jag värdesätter hästarna väldigt högt och skickar ut hästar från lektion direkt när de ser dåliga ut och jag hoppas att majoriteten av kollegorna därute gör samma sak. Ibland sitter "felet" i sadeln och det är ju faktiskt rätt svårt att lära sig att skänkla effektivt. Det är svårt tills man kan och för att lära sig måste man våga öva och inte tro att hästen får ont av att man inverkar. Iofs bygger det på att man rider på en ridskola där man har förtroende för hur hästarna behandlas men det ser jag som en självklarhet att man gör... :crazy:

Äsch, svårt ämne och svamlig utläggning... Någon som har annan input?


Ett förslag är ju att ta in eleven på medellinjen och förklara, samt visa själv, och gå igenom på teorilektionerna. Inte att stå och härja en bit bort, utan att eleven egentligen förstår var problemet ligger, vilket (gissningsvis) hänt i TS fall.

Nu var det länge sedan jag red på ridskola, men jag hade också reagerat om en tränare skrek att jag skulle slå hästen. Framförallt eftersom felet säkerligen sitter i sadeln. Det är inte en pedagogisk modell som jag går med på - riktat till elev eller djur.

Det ÄR svårt med 10-12 ryttare som behöver respons, där alla ska lära sig. Det har jag full förståelse för. Men just därför är det viktigt att bygga en stabil bas, och se till att ha justa hästar som trivs där de är. Om exempelvis en lektionshäst sätter i system att vägra gå (som någon skrev i tråden) så är förhoppningsvis inte lösningen att slå den mer - tills den lär sig.

Lektionshästarna har ett tufft jobb. De ska kunna urskilja medvetna och omedvetna signaler/hjälper, och de ska springer runt med massa olika ryttare. Hästarna ska inte få stryk för att ryttare inte förstått hur denne ska göra.
 
Ett förslag är ju att ta in eleven på medellinjen och förklara, samt visa själv, och gå igenom på teorilektionerna. Inte att stå och härja en bit bort, utan att eleven egentligen förstår var problemet ligger, vilket (gissningsvis) hänt i TS fall.

Nu var det länge sedan jag red på ridskola, men jag hade också reagerat om en tränare skrek att jag skulle slå hästen. Framförallt eftersom felet säkerligen sitter i sadeln. Det är inte en pedagogisk modell som jag går med på - riktat till elev eller djur.

Det ÄR svårt med 10-12 ryttare som behöver respons, där alla ska lära sig. Det har jag full förståelse för. Men just därför är det viktigt att bygga en stabil bas, och se till att ha justa hästar som trivs där de är. Om exempelvis en lektionshäst sätter i system att vägra gå (som någon skrev i tråden) så är förhoppningsvis inte lösningen att slå den mer - tills den lär sig.

Lektionshästarna har ett tufft jobb. De ska kunna urskilja medvetna och omedvetna signaler/hjälper, och de ska springer runt med massa olika ryttare. Hästarna ska inte få stryk för att ryttare inte förstått hur denne ska göra.
Jag tolkar detta som en vidare spekulation och inte ett anklagande gentemot mig, är det rätt?

Jag försvarar (som jag hoppas framgick) inte banka-slå-ridning/instruering.
 
Här snackar vi dock inte om att peta till med spöt, här vill ridläraren att man ska slå så hårt man kan på hästens rumpa. Jag vill hellre misslyckas med att få hästen att fatta galopp än att slå den.
Säger ridläraren att du ska slå så hårt du kan på hästens rumpa? Under alla år jag ridit på ridskola så har jag hört det där hundratals gånger. Resultatet har alltid varit ett halvhjärtat försök från ryttaren. Dvs om ridläraren överdriver så kanske ryttaren börjar närma sig en korrekt korrigering av hästen istället för att smeka den med spöet där hästen skiter fullständigt i spöhjälpen.

Det är först när man börjar rida samma häst kontinuerligt (dvs äga, fodervärd, medryttare) som man inser konsekvenserna av daltande med hjälperna vilket blir att man sitter o småbankar non-stop o får en skänkeldöv häst istället. Hjälpen skall ges i den omfattning som krävs för att hästen ska svara. En lyhörd häst på hjälperna räcker det att smeka till med skänkeln. En häst som går och drömmer kan man få knacka till för att förbereda att nu ska nånting hända. Och en häst som inte svarar på en knackning, eller hård skänkling behöver ett spö i skänkelläget i sån omfattning att den svarar, varken mer eller mindre.

Belöningen för hästen när den gör rätt är att hjälpen upphör.

En ryttare som vägrar använda spöet i den omfattning som krävs och föredrar att hacka med skänkeln och persistera utan att få respons vägrar också att belöna hästen. Och frågan du ställde var:

"Jag vill hellre misslyckas med att få hästen att fatta galopp än att slå den"

Vilket tyvärr i förlängningen blir att ditt handlande i förlängningen ger ett ökat lidande för hästen. Den långsiktiga konsekvensen. Att istället för att skola hästen rätt så att man kan lägga undan spöet för gott på sikt, så förstärker du ett dåligt beteende, ett problem.

Förlåt mig, jag vill inte vara varken hård i tonen eller otrevlig, så är det inte menat. Men fördjupa dig gärna i ämnet och försök kolla på det ur ett annat perspektiv. Det kan se helt annorlunda ut från var du står nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp