Tycker du det är okej med ridlärare som skriker (eller ens med normal röstvolym säger) åt eleverna att så hästen så hårt de kan i baken? Och det alldeles oavsett om de menar det eller inte?
Är det ett bra budskap att förmedla till guppen att de ska slå hästar så hårt de kan i rumpan om de inte går framåt? Risken är påtaglig att det finns elever som både har armstyrka och tror att ridläraren menar vad den skriker om och tillämpar det när deras häst inte går fram som de önskar och även att de överför det till annan hantering. Är det okej att slå en häst som inte vill gå framåt så är det väl okej att slå en häst som inte vill flytta sig, lyfta ett ben eller backa? Eller?
Oj vilket angrepp. Jag har skrivit att det inte verkar vara så pedagogiskt. Men läs vad folk skriver, ingen verkar tro att ridläraren regelmässigt skriker eller att ts ljuger utan att det kan vara två normala människor som helt normalt missuppfattat varandra.
Jag kan förstå att du är upprörd eftersom du både ridit på ett stall med en ridlärare som skrek just det, på hästar som vägrade trava för alla elever och där du faktiskt också lydde ridläraren med full kraft. Men där tydligen en ny ridskolechef förändrade hästar och ridlärare till det bättre. Vilket är bra.
Andra personer, många till och med tydligen här i tråden, har aldrig någonsin varit med om det. De har istället varit med om att det var en blåsig dag, en kamrat som inte fick en häst i trav och en ridlärare som -över blåsten vrålade slå allt vad du kan med det förutsedda och önskade resultatet att det blev en vanlig smätt på rumpan på hästen. Vilket alla, alla, erkänner är opedagogiskt men inte värre än så. Dvs det behöver inte vara fel på ponnyn, ridläraren, stallet, ridskolechefen egentligen. Utan en olycklig kombination den dagen. Inget av barnen fick uppfattningen att man skulle slå hästar "allt vad du kan" för alla såg ju att det inte var så.
Om huruvida att du tror att jag tycker det är ok att slå hästar (Ett jättemärkligt förslag för jag har inte skrivit att jag tycker det är ok att slå hästar.) Jag har låtit bli att skriva vad jag faktiskt tycker, för jag tyckte inte det hörde hemma men ok då, jag är rejält mesig med spön. Jag rider gärna med dressyrspö och kan använda det som en hjälp, dvs jag kan peta med det lite, inte smätta helst. Ja jag har slagit en häst "allt vad jag kan" en gång, och är inte stolt över det, faktiskt lite illamående. Men den hästen stod på två ben och vinglade och hotade slå över bakåt, länge, tillräckligt länge för att ridläraren hann vråla vänd spöt och slå allt vad du kan i rumpan. Jag hann, tänka, bestämma mig och slog, hästen landade, jag hoppade av, var inte stolt, men inte heller platt. (ingen vits att komma med förslag på vad jag borde gjort, jag var 16, det var 20 år sedan minst och jag rider helst inte hästar som stegrar högt.) Och btw, hästen fick inget märke.
En annan gång på senare år har jag ombetts att smätta till en häst hårt, den gången för att den skulle gå mer fram. Ja jag är mesig och om jag får den hästen igen på helgkurs kommer jag be om en annan, andra kan rida den mer problemfritt så varför skulle jag. Samma sak om en ridlärare kommer glidande med snoddar och annat, någon annan rider nog hästen bättre och kan få göra det nästa gång. Om det är mycket snoddar i rörelse kanske en annan ridskola passar mig bättre.
Men det är på 33 år på ridskola. Så rent sannolikhetsmässigt för de som aldrig upplevt en riktigt dålig ridskola, som ju du har. Så känns det % troligare att ridskolan och den utbildade ridläraren inte är horribla djurmisshandlare utan det är mer av missförstånd och missuppfattningar som kan redas ut.
Men ingen har påstått att ridläraren i just det ögonblicket verkade använda sig av enastående pedagogik. Det är bara det att folk finner det osannolikt att ridläraren trodde att eleven skulle slå hästen allt vad hen orkade. De finner det sannolikt att ridläraren trodde att eleven definitivt inte skulle göra det.
Det sagt säger jag igen, det är lite märkligt om ridläraren delar ut den där hästen till ts flera gånger på rad.
och btw ja jag tycker det är ok att ridlärare skriker. Speciellt om det är blåsigt eller så. (även om högtalare eller hörsnäcka ju kan vara bättre)
Men jag tror inte ts nödvändigtvis är tjänad av att alla i en tråd vrålar dumpa, dumpa, istället för iakta och fundera.