Ridlärare tvingar en att använda ridspö

Så TS ljuger baserat på att det inte är rimligt?
Jag ljuger också eftersom jag varit med om samma sak.... eftersom jag sett samma sak (det var en del år sedan dock). Kul att veta.

Jag säger inte att TS ljuger. Jag säger att vi inte kan anta att det gått till exakt som TS berättar. Även om TS upplevt situationen på ett vis och berättar sin upplevelse.

Någon enstaka gång handlar det om övervåld. Oftast handlar det om att man kan för lite och gör annat i sin ridning som är värre mot hästen än att man lägger an spöet och får den att gå fram.

Jag säger inte att TS ljuger. Jag säger att vi inte kan anta att det gått till exakt som TS berättar. Även om TS upplevt situationen på ett vis och berättar sin upplevelse.

Någon enstaka gång handlar det om övervåld. Oftast handlar det om att man kan för lite och gör annat i sin ridning som är värre mot hästen än att man lägger an spöet och får den att gå fram.
Kan bara hålla med!

Så därför antar du att det inte gått till som TS beskriver? Och som jag upplevt?

Hur ska man stoppa övervåldet om det slätas över och bedöms som osannolika överdrifter och lögner?

Nej ridläraren skrek inte på dig?
Nej han menade inte vad han sade?
Nej, du begriper inte skillnaden mellan att slå och använda spöet kompetent?

Så därför antar du att det inte gått till som TS beskriver? Och som jag upplevt?

Hur ska man stoppa övervåldet om det slätas över och bedöms som osannolika överdrifter och lögner?

Nej ridläraren skrek inte på dig?
Nej han menade inte vad han sade?
Nej, du begriper inte skillnaden mellan att slå och använda spöet kompetent?

Allt jag säger är att vi inget vet.

Jag tycker inte det är övervåld att lägga an spöet en gång på en häst som inte svarar för framåtdrivande hjälper.
Och det är vad det ofta handlar om när de som inte ens vill hålla i ett spö inte vill använda det.

Allt jag säger är att vi inget vet.

Jag tycker inte det är övervåld att lägga an spöet en gång på en häst som inte svarar för framåtdrivande hjälper.
Och det är vad det ofta handlar om när de som inte ens vill hålla i ett spö inte vill använda det.
Men om du inte vet varför är det då så viktigt att stödja teorin att TS ljuger? Inläggen handlar inte om att hon eventuellt missuppfattat situationen utan att hon definitivt gjort det.

TS förtydligar med:
Här snackar vi dock inte om att peta till med spöt, här vill ridläraren att man ska slå så hårt man kan på hästens rumpa. Jag vill hellre misslyckas med att få hästen att fatta galopp än att slå den.
Varför misstro det?

Men om du inte vet varför är det då så viktigt att stödja teorin att TS ljuger? Inläggen handlar inte om att hon eventuellt missuppfattat situationen utan att hon definitivt gjort det.

TS förtydligar med:

Varför misstro det?

Jag såg inte att TS svarat mer än första inlägg. My bad!

Det man säger som instruktör kommer fastna hos eleven. Många har vittnat om att de hörde instruktörens röst i huvudet vid olika tillfällen trots att instruktören inte ens är närvarande och att då säga sådant som slå så hårt du kan, eller sparka på nu, kan ge ödesdigra konsekvenser. Säger instruktören att jag ska slå så hårt jag kan vid ett tillfälle, vad är det då som hindrar att jag inte kan/ska/bör göra det även vid andra tillfällen? Hur många har inte sett ryttare spöa upp sina hästar efter en tävling som gått dåligt? Hur många har inte sett fula sparkar, så kallade skänklar?

Jag blir helt ledsen över vissas inställning till hästarna. Att vara med, få umgås och få rida på dessa fantastiska djur är en ynnest. Vi har ingen rätt att behandla dem illa. En häst känner såklart även ett mycket lätt spörapp. De känner en fluga som kryper på dem så hur någon ens kan tro att de inte känner ett spörapp är totalt obegripligt för mig.

En häst "behöver väckas" skriver flera. Vad behöver den väckas ifrån? Från tristessen människan har skapat? Ingen häst som trivs behöver någonsin väckas. Många har en så märklig inställning, de förstör först hästens naturliga känslighet och rörelseglädje genom att vara otydliga i sina hjälper och traggla en massa urtråkiga saker till leda och sedan tar de till sporrar och spö, hårda händer och skarpa bett för att väcka hästen? Varför inte låta hästen behålla sin naturliga känslighet och vakenhet? Varför först tjata med otydliga hjälper och en massa blurr tills hästen tröttnar för att sedan ta till storsläggan?

Även nybörjare lär sig snabbt att förfina sina hjälper och vara tydliga så att de varken tjatar eller förstör hästens rörelseglädje. Det tar dock lite mer tid från instruktörens håll. Det kräver en tydlighet från instruktörens håll. Det krävs mer än att stå och skrika i mitten att eleven ska slå hästen så hårt hen kan eller att hen ska sparka på med skänklarna och "väcka" hästen så att hästen går fram.

Det gör seriöst ont i hjärtat på mig att tänka på alla dessa hästar som får ta emot en massa tvetydiga och otydliga hjälper och när de har tröttnat precis på tjatet och blurret och stängt av mentalt för att överleva så får de stryk :cry:
Jag tänker mig att det finns tillfällen där ett "dutt" med spöt är en tydlig hjälp. Till exempel när en mindre skicklig ryttare rider en schysst och lite bekväm häst. Ryttaren spänner lite med benen eftersom hen är lite ostadig. Hästen är kanske i bredaste laget och ryttaren är helt enkelt rätt otydlig. Hästen är gammal i gemet och resonerar efter eget huvud "Ja sitter du där och ostrukterarat klämmer och har dig i tid och otid så väljer jag att göra det lättaste för mig..." vilket är helt rimligt i mitt tycke.
Då kan en liten dutt med spöt förtydliga att det faktiskt var en tempoväxling som avsåg. Målet är givetvis att ryttaren ska bli så duktig att hjälperna är tydliga för hästen, men under processen kan det ibland vara schysstare att anvönda spöt som en förtydligande hjälp.

Det är milsvitt mot instruktioner att "slå så hårt du kan". Jag får någon hemsk Flashback från en ridlärare när jag var liten som rappade upp hästar.

I min värld är det bara legitimt om man måste förhindra en reell akut fara.
Och sådana kan man rätt ofta förebygga

Vem har den sanna bilden du eller den som upplever att du skriker? Vem har tolkningsföreträde?

Lyckligtvis har eleven valt att inte slå hästen så hårt den kan. Hade instruktören på en ridskola skrikit åt mig att slå hästen så hårt jag kan i baken hade denne fått hästens tyglarna i handen och jag hade avvikit.

Och jo jag rider med spö och använder det enstaka gånger och hade kunnat göra det även i baken på hästen om jag nu fått en vettig instruktion och motivation till varför, dock inte med full kraft både med hänsyn till hästen och dels för att följa djurskyddslagen.
Vissa elever upplever ju alltid att läraren skriker, oavsett vad hen gör. Har haft fantastiska ridlärare som med lätt höjd röst och ett "rid!" får en att "rida". Men fortfarande fanns en eller två i gruppen som inte klarade av det mentalt. De trivdes istället med den ridlärare som jag hade extremt svårt för som bara mjukt kuttrade "braa" hela tiden. Oavsett om det var bra en perfekt skänkelvikning eller ett vagt hasande i riktning mot ngt slags bokstav.

Så att ridläraren "skriker" är en väldigt subjektiv uppfattning skulle jag säga.

Iofs går det ju att göra enkätundersökning i gruppen och se andel som anser att ridläraren skriker. Mamma hade en en gång där 100% ansåg att läraren skrek och det gjorde hon onekligen, men det kan ju också finnas 1 som tycker hen skriker eller 3 eller 4 av tio och övriga är nöjda.

TS förtydligar med:

Varför misstro det?
Fast många svarar ju att hon kan ta reda på om hon bör byta ridskola eller inte baserat på hur det ser ut när andra rider hästen och på hur de andra hästarna svarar.

Om det faktiskt är den tekniken "alla" använder för att få fram hästen och kanske flera hästar på ridskolan. Dvs smälla hästen på rumpan allt vad de kan. Så som det var på din ridskola. Så är det ju ett plättlätt val att byta ridskola.

Det tror jag nog de flesta tycker. De bara funderar på om det verkligen är så illa, de vill ge ts perspektiv och saker att fundera över för att göra en bedömning av situationen gissningsvis.

(Många känner ju igen situationen när någon annan kamrat om 12 års respons på "slå så hårt du kan" var en vanlig pet helt enkelt och hästen svarade och problemet löste sig. Dålig pedagogik kanske iofs.)

• Gilla
Reactions: Ray
Vissa elever upplever ju alltid att läraren skriker, oavsett vad hen gör. Har haft fantastiska ridlärare som med lätt höjd röst och ett "rid!" får en att "rida". Men fortfarande fanns en eller två i gruppen som inte klarade av det mentalt. De trivdes istället med den ridlärare som jag hade extremt svårt för som bara mjukt kuttrade "braa" hela tiden. Oavsett om det var bra en perfekt skänkelvikning eller ett vagt hasande i riktning mot ngt slags bokstav.

Så att ridläraren "skriker" är en väldigt subjektiv uppfattning skulle jag säga.

Iofs går det ju att göra enkätundersökning i gruppen och se andel som anser att ridläraren skriker. Mamma hade en en gång där 100% ansåg att läraren skrek och det gjorde hon onekligen, men det kan ju också finnas 1 som tycker hen skriker eller 3 eller 4 av tio och övriga är nöjda.

Just det där med hur mkt man tål och hur man tolkar situationer är väldigt subjektivt. Jag stöter ju på många olika sorters folk i jobbet. Vissa vill att man skriker och härjar lite med dem för de skiter annars i vad man säger. Andra får man dutta och gulla och bara lyfta och peppa och aldrig egentligen utmana eller sätta ur komfortzon för de klarar inte det. Vissa rider lektion bara för att ha det kul och skiter lite mer i hur mkt de utvecklas. De rider gärna för "braaaaaaaa"-tränarna.
Jag själv har valt tränare som absolut kan gapa på mig ibland. Jag tycker de är för jävla duktiga på att se till att jag utvecklas.
Jag vet dock att folk som sett en lektion jag ridit sagt att de aldrig skulle klara rida för någon sån tränare. För mig är det rätt. För någon annan en mardröm.

Just något sånt kan det ju vara frågan om här.

Just det där med hur mkt man tål och hur man tolkar situationer är väldigt subjektivt. Jag stöter ju på många olika sorters folk i jobbet. Vissa vill att man skriker och härjar lite med dem för de skiter annars i vad man säger. Andra får man dutta och gulla och bara lyfta och peppa och aldrig egentligen utmana eller sätta ur komfortzon för de klarar inte det. Vissa rider lektion bara för att ha det kul och skiter lite mer i hur mkt de utvecklas. De rider gärna för "braaaaaaaa"-tränarna.
Jag själv har valt tränare som absolut kan gapa på mig ibland. Jag tycker de är för jävla duktiga på att se till att jag utvecklas.
Jag vet dock att folk som sett en lektion jag ridit sagt att de aldrig skulle klara rida för någon sån tränare. För mig är det rätt. För någon annan en mardröm.

Just något sånt kan det ju vara frågan om här.

Det är ju stor skillnad på varför du rider och vad du vill med ridningen. Du vill vara produktiv och få ut något, rätta om jag har fel.
Medans Ts bara vill rida och ha kul, rätta om jag har fel.

Enligt Ts vill ridläraren att hon ska göra något fel, slå en häst. Ts vill inte det så hon gör det inte.
Det är bra och starkt tycker jag.

Man ska inte göra något man tycker är fel mot ett djur bara för att någon annan har haft häst i X år.

Jag tycker det är väldigt bra gjort av Ts oavsett ålder och kunskapsnivå att stå upp för sig själv när något är fel.

Det är ju stor skillnad på varför du rider och vad du vill med ridningen. Du vill vara produktiv och få ut något, rätta om jag har fel.
Medans Ts bara vill rida och ha kul, rätta om jag har fel.

Enligt Ts vill ridläraren att hon ska göra något fel, slå en häst. Ts vill inte det så hon gör det inte.
Det är bra och starkt tycker jag.

Man ska inte göra något man tycker är fel mot ett djur bara för att någon annan har haft häst i X år.

Jag tycker det är väldigt bra gjort av Ts oavsett ålder och kunskapsnivå att stå upp för sig själv när något är fel.
Jo, däremot vore det kanske bättre om ts bad att få annan häst i så fall kanske.
(om stallet i övrigt är ok och hästen normalt beter sig annorlunda)
Dvs det låter som att ridläraren lustigt nog faktiskt gett henne det där haflingerstoet flera gånger på rad. Vilket faktiskt känns udda om de verkligen inte passar ihop.

Jo, däremot vore det kanske bättre om ts bad att få annan häst i så fall kanske.
Dvs det låter som att ridläraren lustigt nog faktiskt gett henne det där haflingerstoet flera gånger på rad. Vilket faktiskt känns udda om de verkligen inte passar ihop.
Tycker du det är okej med ridlärare som skriker (eller ens med normal röstvolym säger) åt eleverna att så hästen så hårt de kan i baken? Och det alldeles oavsett om de menar det eller inte?

Är det ett bra budskap att förmedla till guppen att de ska slå hästar så hårt de kan i rumpan om de inte går framåt? Risken är påtaglig att det finns elever som både har armstyrka och tror att ridläraren menar vad den skriker om och tillämpar det när deras häst inte går fram som de önskar och även att de överför det till annan hantering. Är det okej att slå en häst som inte vill gå framåt så är det väl okej att slå en häst som inte vill flytta sig, lyfta ett ben eller backa? Eller?

Tycker du det är okej med ridlärare som skriker (eller ens med normal röstvolym säger) åt eleverna att så hästen så hårt de kan i baken? Och det alldeles oavsett om de menar det eller inte?

Är det ett bra budskap att förmedla till guppen att de ska slå hästar så hårt de kan i rumpan om de inte går framåt? Risken är påtaglig att det finns elever som både har armstyrka och tror att ridläraren menar vad den skriker om och tillämpar det när deras häst inte går fram som de önskar och även att de överför det till annan hantering. Är det okej att slå en häst som inte vill gå framåt så är det väl okej att slå en häst som inte vill flytta sig, lyfta ett ben eller backa? Eller?
Oj vilket angrepp. Jag har skrivit att det inte verkar vara så pedagogiskt. Men läs vad folk skriver, ingen verkar tro att ridläraren regelmässigt skriker eller att ts ljuger utan att det kan vara två normala människor som helt normalt missuppfattat varandra.

Jag kan förstå att du är upprörd eftersom du både ridit på ett stall med en ridlärare som skrek just det, på hästar som vägrade trava för alla elever och där du faktiskt också lydde ridläraren med full kraft. Men där tydligen en ny ridskolechef förändrade hästar och ridlärare till det bättre. Vilket är bra.

Andra personer, många till och med tydligen här i tråden, har aldrig någonsin varit med om det. De har istället varit med om att det var en blåsig dag, en kamrat som inte fick en häst i trav och en ridlärare som -över blåsten vrålade slå allt vad du kan med det förutsedda och önskade resultatet att det blev en vanlig smätt på rumpan på hästen. Vilket alla, alla, erkänner är opedagogiskt men inte värre än så. Dvs det behöver inte vara fel på ponnyn, ridläraren, stallet, ridskolechefen egentligen. Utan en olycklig kombination den dagen. Inget av barnen fick uppfattningen att man skulle slå hästar "allt vad du kan" för alla såg ju att det inte var så.

Om huruvida att du tror att jag tycker det är ok att slå hästar (Ett jättemärkligt förslag för jag har inte skrivit att jag tycker det är ok att slå hästar.) Jag har låtit bli att skriva vad jag faktiskt tycker, för jag tyckte inte det hörde hemma men ok då, jag är rejält mesig med spön. Jag rider gärna med dressyrspö och kan använda det som en hjälp, dvs jag kan peta med det lite, inte smätta helst. Ja jag har slagit en häst "allt vad jag kan" en gång, och är inte stolt över det, faktiskt lite illamående. Men den hästen stod på två ben och vinglade och hotade slå över bakåt, länge, tillräckligt länge för att ridläraren hann vråla vänd spöt och slå allt vad du kan i rumpan. Jag hann, tänka, bestämma mig och slog, hästen landade, jag hoppade av, var inte stolt, men inte heller platt. (ingen vits att komma med förslag på vad jag borde gjort, jag var 16, det var 20 år sedan minst och jag rider helst inte hästar som stegrar högt.) Och btw, hästen fick inget märke.

En annan gång på senare år har jag ombetts att smätta till en häst hårt, den gången för att den skulle gå mer fram. Ja jag är mesig och om jag får den hästen igen på helgkurs kommer jag be om en annan, andra kan rida den mer problemfritt så varför skulle jag. Samma sak om en ridlärare kommer glidande med snoddar och annat, någon annan rider nog hästen bättre och kan få göra det nästa gång. Om det är mycket snoddar i rörelse kanske en annan ridskola passar mig bättre.

Men det är på 33 år på ridskola. Så rent sannolikhetsmässigt för de som aldrig upplevt en riktigt dålig ridskola, som ju du har. Så känns det % troligare att ridskolan och den utbildade ridläraren inte är horribla djurmisshandlare utan det är mer av missförstånd och missuppfattningar som kan redas ut.

Men ingen har påstått att ridläraren i just det ögonblicket verkade använda sig av enastående pedagogik. Det är bara det att folk finner det osannolikt att ridläraren trodde att eleven skulle slå hästen allt vad hen orkade. De finner det sannolikt att ridläraren trodde att eleven definitivt inte skulle göra det.

Det sagt säger jag igen, det är lite märkligt om ridläraren delar ut den där hästen till ts flera gånger på rad.

och btw ja jag tycker det är ok att ridlärare skriker. Speciellt om det är blåsigt eller så. (även om högtalare eller hörsnäcka ju kan vara bättre)

Men jag tror inte ts nödvändigtvis är tjänad av att alla i en tråd vrålar dumpa, dumpa, istället för iakta och fundera.

Senast ändrad:

Eller så är ridläraren för hård, det finns faktiskt de som är det och undervisar på ridskola.
Kanske har de sånt upplägg att man rider en häst x antal gånger. Det tycker jag är jättebra.

Problemet försviner ju inte för att Ts får en piggare häst, dp kanske det blir en annan som ska rappa till hästen på ett oshysst sätt(enligt Ts).

Det är JÄTTEBRA att Ts reagerar och inte följer ridläraren blindt. Man ska tänka själv.

Eller så är ridläraren för hård, det finns faktiskt de som är det och undervisar på ridskola.
Kanske har de sånt upplägg att man rider en häst x antal gånger. Det tycker jag är jättebra.

Problemet försviner ju inte för att Ts får en piggare häst, dp kanske det blir en annan som ska rappa till hästen på ett oshysst sätt(enligt Ts).

Det är JÄTTEBRA att Ts reagerar och inte följer ridläraren blindt. Man ska tänka själv.
Absolut, det var därför mitt första inlägg var att ts kunde iaktta hur hästen var med andra ryttare och på andra lektioner och om ridläraren hade för vana att be folk "slå allt vad de kan" på många hästar eller på just den hästen. I så fall var det ju läge att byta stall och/eller ridlärare. (jag skriver inte riktigt det i varje inlägg eftersom det skulle bli så många upprepningar och i teorin tänker man sig att det lästes.)

Kanske har de ett sådant upplägg att de rider en häst X antal gånger och ridläraren väljer häst åt eleven. Vi har det och jag tycker det är jättebra. Ändå brukar ridläraren kunna tänka sig att byta om det går förtvivlat åt helskotta och det finns möjlighet.

Problemet kan visst försvinna för att ts får en piggare häst. Det är ju det jag hela tiden hävdar ;) att om "alla" har problem med hästen är det en sak, medan om några inte har det (dvs kan rida normalt och utan att använda spöet) så är det en annan sak. Dessutom kanske ts klarar den här hästen om ett år eller två, men inte nu. Kanske inte ens för att ts då är bättre, utan kanske för att ts då rider bara annorlunda.

Dessutom är det på riktigt så att folk rider olika, i många fall kan en häst som en ryttare behöver använda spö på ha en helt annan framåtanda med en annan ryttare. Jag tycker det faktiskt händer ganska ofta att en häst är en favorit med en ryttare på en ridskola men visar sig från sin slöaste sida med en annan. Jag nämnde till och med gamle Vaquero som tillbringade lektionen i mitten med mig (och vissa andra) när jag var 9 och hade ridit ett år (vägrade gå ut på spåret) men var en favorit med någon annan i gruppen och ok med flera. Och btw nej de andra var inte entusiastiska spöanvändare utan effektiva i sits eller drivning på ett sätt han gillade eller vad det kan ha varit.

Oj vilket angrepp. Jag har skrivit att det inte verkar vara så pedagogiskt. Men läs vad folk skriver, ingen verkar tro att ridläraren regelmässigt skriker eller att ts ljuger utan att det kan vara två normala människor som helt normalt missuppfattat varandra.
Ja du skriver att det kanske inte är så lyckad pedagogik men i stort är hela ditt inlägg ett försvarstal av ridläraren och ett förminskande av TS upplevelse till den grad att du allt utom rakt ut skriver att hon kan inte ha upplevt det hon gjorde för så skulle inte en utbildad ridlärare bära sig åt.

TS skriver alltså efter att någon i början påtalat att ridläraren kanske inte menar det:
Här snackar vi dock inte om att peta till med spöt, här vill ridläraren att man ska slå så hårt man kan på hästens rumpa. Jag vill hellre misslyckas med att få hästen att fatta galopp än att slå den.

Det jag gör är att påtala vad ridläraren faktiskt gör enligt TS, ber dig ta ställning till det och påtalar konsekvenserna av att stå och skrika/ropa/viska att man ska "slå hästen så hårt man kan" och då är det ett angrepp enligt dig. För mig är det en direkt konsekvens. Det är trist att du uppfattar det som ett angrepp men om du tycker det så varför skriver du då dom du gör. Varför ägnar du då 95% av inlägget åt att försvara ridläraren och förminska TS upplevelse? Och någon ynka % att reflektera över den dåliga pedagogiken?
Tänk på att barn och delvis ungdomar tolkar allt mycket mer konkret än vad vuxna gör. Slå är verkligen slå och inte "slå" för dem.

Jag rekommenderade inte TS att byta ridlärare och eventuellt ridskola för att jag med nödvändighet anser att ridläraren är en bov som verkligen vill misshandla hästar utan för att jag anser att man lär sig bättre på hästar med viss framåtbjudning och att ridläraren verkar direkt opedagogisk. Förhoppningsvis reagerar då ridskolan och frågar varför och kan rätta till problemen.

Ja du skriver att det kanske inte är så lyckad pedagogik men i stort är hela ditt inlägg ett försvarstal av ridläraren och ett förminskande av TS upplevelse till den grad att du allt utom rakt ut skriver att hon kan inte ha upplevt det hon gjorde för så skulle inte en utbildad ridlärare bära sig åt.

TS skriver alltså efter att någon i början påtalat att ridläraren kanske inte menar det:

Det jag gör är att påtala vad ridläraren faktiskt gör enligt TS, ber dig ta ställning till det och påtalar konsekvenserna av att stå och skrika/ropa/viska att man ska "slå hästen så hårt man kan" och då är det ett angrepp enligt dig. För mig är det en direkt konsekvens. Det är trist att du uppfattar det som ett angrepp men om du tycker det så varför skriver du då dom du gör. Varför ägnar du då 95% av inlägget åt att försvara ridläraren och förminska TS upplevelse? Och någon ynka % att reflektera över den dåliga pedagogiken?
Tänk på att barn och delvis ungdomar tolkar allt mycket mer konkret än vad vuxna gör. Slå är verkligen slå och inte "slå" för dem.

Jag rekommenderade inte TS att byta ridlärare och eventuellt ridskola för att jag med nödvändighet anser att ridläraren är en bov som verkligen vill misshandla hästar utan för att jag anser att man lär sig bättre på hästar med viss framåtbjudning och att ridläraren verkar direkt opedagogisk. Förhoppningsvis reagerar då ridskolan och frågar varför och kan rätta till problemen.
Det känns faktiskt inte som att du läser mina inlägg egentligen. Alls faktiskt.
(Angreppet var att du faktiskt antydde i ditt inlägg att jag personligen var en ivrig och entusiastisk spöanvändare med starka armar.)

Jag har till och med skrivit att jag själv skulle byta häst/ridskola om det faktiskt är så ridläraren menar. Även om det kanske var genom ett exempel och i en längre text så har jag dock upprepat det i varje inlägg jag gjort...

Men jag är för att ta reda på hur saker faktiskt är. Att iaktta, prata med, förstå, fundera, agera.

Ja jag finner det osannolikt att en utbildad ridlärare faktiskt ber om det, jag tycker det på sätt och vis är en bra sak. Är glad att jag fått den uppfattningen om ridlärarutbildningen, att de avråder från att ge hästar stryk allt vad man kan med ett spö. Är glad åt att mina erfarenheter och övriga kommentarer i tråden också ger intryck av förvåning och hopp om att det inte är så. Iofs kanske ridläraren inte är utbildad. Jag nämner att missförstånd är vanliga mellan människor. Men förnekar inte att det osannolika kan inträffa och att man då byter (och såklart säger till ridskolechefen varför).

Hela mitt inlägg är verkligen inte ett försvarstal av ridläraren. Har du verkligen läst det? Bäst jag är tydlig.

1. Möjligt missförstånd
2. Regelmässigt beteende hos ridlärare? (byt ridlärare och ev stall)
3. Regelmässigt beteende hos hästen? (är det många sådana hästar, byt stall)
4. Kombination av de 2 och 3? (byt definitivt stall)
4. Hästen gör så mot ts och enstaka annan ryttare men flertalet behöver inte använda spö eller blir ombedda att "slå" eller "slår" av sig själva (be om annan häst)

Ts skriver faktiskt inte att ridläraren sagt åt andra elever att smälla till hästen. Inte heller skriver TS att ridläraren bett henne smälla till en annan häst. Hon skriver inte heller att ridläraren bett andra elever smälla till andra hästar. Därför finns det en liten möjlighet att det handlar om en dynamik mellan dem tre. I alla inlägg har jag skrivit att det är underligt att ridläraren inte ger henne en annan häst.

Så vi rekommenderar samma sak. Jag anser också att man lär sig bättre med god pedagogik på hästar med framåtbjudning. Och har skrivit det flertalet gånger.

Jag har jättesvårt att tro att ridskolan skulle reagera av sig själva om hon slutade rida där och fråga varför och sedan förstå. Så om man vill att de ska veta varför får man nog berätta det (jag har däremot diskuterat pedagogik med ridlärare med god effekt, någon gång, bara med bra sådana iofs :) och flera i tråden föreslår att hon faktiskt pratar med ridläraren också.).

Men egentligen var det nog ingen idé, du kommer nog missförstå detta inlägget också totalt.

Så gör ett sista försök med en rad.

Vet mer! Fråga, Analysera! Agera.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama