Ridlärare tvingar en att använda ridspö

Därför att det som ett barn på ridskolan tolkar som "det hårdaste du orkar" är ungefär jämförbart med att dutta med spöet?

Ja det finns gott om barn som inte kan förmå sig annat än att dutta, för att de inte våga, inte vill eller inte kan. Men här vet vi inte om det är ett barn och framförallt så är de flesta som rider på en ridskola väl införstådda i vad slå så hårt de kan innebär och är väl kapabla att utföra det om de vill.

Vad tror du om folks fattningsförmåga egentligen? Och vad tror du det är för folk som rider på ridskolor? Bara småbarn och nybörjare eller?
 
Hej! Jag går på en ridskola där jag just nu rider ett haflinger sto. Hon är väldigt envis ibland och det kan vara väldigt svårt att få henne att börja trava osv.
Jag avskyr ridspön (inte när de används för att få hästen att förstå ens hjälper, men om man använder det som bestraffning).
När Lady (hästen jag rider) har en av sina "värsta" dagar brukar min ridlärare typ tvinga mig att använda ett långt ridspö att slå på hennes rumpa med.
Till en början frågar ridläraren bara om jag vill ha ett, men efter att tag hämtar hon mig ett och ger det till mig. Trots att jag sagt att jag inte vill.
Då försöker jag använda det så lite som möjligt, men då skriker ridläraren såklart gång på gång "använd spöt då!!" Och "slå till henne ordentligt på rumpan, det där känner hon ju inte!!".

Så, vad är er åsikt i det här, och vad tycker ni jag borde göra?

Hade du varit min elev hade jag ifrågasatt varför du rider lektion om du ändå inte vill göra som jag säger.
Hade du svarat att du hellre skrittar på en häst än försöka få den att trava så hade jag antingen tyckt "dina pengar - dina beslut" och struntat i dej hädanefter eller helt sonika bara sagt att det känns onödigt av dej att va med på mina lektioner då du uppenbarligen inte är ute efter att rida lektion utan hellre åker häst....
 
Jag har befunnit mig i typiska ridskolesituationer och jag har personligen slagit hårt som fan och givit hästen regelrätt stryk på uppmaning från ridläraren och ja jag har sett hästar med märke också. Det är inte bara blyga viljesvaga barn som rider på ridskolorna. Jag har sett andra slå hästarna också, och under en period samma häststackare var lektion han var med. Jag existerar alltså inte enligt dig?
Att du behövt göra det är väl för att 100-tals människor innan dig låtit hästarna ignorera skänkeln?
 
Ja det finns gott om barn som inte kan förmå sig annat än att dutta, för att de inte våga, inte vill eller inte kan. Men här vet vi inte om det är ett barn och framförallt så är de flesta som rider på en ridskola väl införstådda i vad slå så hårt de kan innebär och är väl kapabla att utföra det om de vill.

Vad tror du om folks fattningsförmåga egentligen? Och vad tror du det är för folk som rider på ridskolor? Bara småbarn och nybörjare eller?

Empirisk erfarenhet att det till största delen är barn som är nybörjare på ridskolorna. Givetvis finns det andra också men jag har rätt svårt att se att en ridskoleelev med kunskaper motsvararande LA-Msv klass inte själv förstår hur en häst ska drivas framåt.
 
Empirisk erfarenhet att det till största delen är barn som är nybörjare på ridskolorna. Givetvis finns det andra också men jag har rätt svårt att se att en ridskoleelev med kunskaper motsvararande LA-Msv klass inte själv förstår hur en häst ska drivas framåt.
Det finns andra nivåer än nybörjare och elever på LA/Medelsvår nivå, jag lovar. Flertalet ligger förmodligen varken på nybörjarnivå eller LA/Msv utan någonstans däremellan och gissningsvis tillhör TS den gruppen då det handlade om att rida i galopp och åldern att slå hästen så hårt hon kunde för att få den att galoppera.

Empiriska studier har visat mig att de flesta som är över 5 år mycket väl har kapaciteten att förstå vad "slå så hårt du kan" innebär. Det kanske inte vill, vågar eller klarar utföra det men förstår gör de, jag lovar.
 
Att du behövt göra det är väl för att 100-tals människor innan dig låtit hästarna ignorera skänkeln?
Och det löser man i min värld genom omplacering/sälja av hästarna och bra och pedagogisk utbildning av eleverna och tillridning av hästarna, inte genom att eleverna får skrikande instruktioner att slå hästen.

Jag gick på en ridskola som hade flera hästar av typen som inte gick fram oavsett vem som red. Vi fick en ny ridskolechef och problemet var löst inom ett år. Jag red kvar flera år efter det och hästar som inte gick att få fram existerade inte längre och övervåld mot hästarna försvann och accepterades inte längre.

Tråkigt att så många tycker att våld är lösningen på hästar som inte går framåt för skänkeln.
 
Det finns andra nivåer än nybörjare och elever på LA/Medelsvår nivå, jag lovar. Flertalet ligger förmodligen varken på nybörjarnivå eller LA/Msv utan någonstans däremellan och gissningsvis tillhör TS den gruppen då det handlade om att rida i galopp och åldern att slå hästen så hårt hon kunde för att få den att galoppera.

Empiriska studier har visat mig att de flesta som är över 5 år mycket väl har kapaciteten att förstå vad "slå så hårt du kan" innebär. Det kanske inte vill, vågar eller klarar utföra det men förstår gör de, jag lovar.

För mig handlar det om att överdrifter mycket väl kan behövas lite då och då. Uppenbarligen hjälpte det inte på just den här eleven som ändå inte ville följa instruktionerna.

Att man förstår betyder inte att "slå så hårt du kan" har samma effekt från person Z, person Y och person Z. Även om de skulle råka ha samma kunskaper och samma fysiska möjligheter.
 
För mig handlar det om att överdrifter mycket väl kan behövas lite då och då. Uppenbarligen hjälpte det inte på just den här eleven som ändå inte ville följa instruktionerna.

Att man förstår betyder inte att "slå så hårt du kan" har samma effekt från person Z, person Y och person Z. Även om de skulle råka ha samma kunskaper och samma fysiska möjligheter.
Så du tycker det är bra pedagogik att skrika åt folk att slå på hästen? Och att slå hästar är helt okej?
Och en utmärkt lektion att sätta elever på hästar de inte kan få fram utan att slå dem?

Hur ska eleven förstå att ridlararen som skriker åt dem att slå hästen i verklighetn menar en vältimad hjälp vid skänlkelläget för att förstärka hjälperna?
 
Så du tycker det är bra pedagogik att skrika åt folk att slå på hästen? Och att slå hästar är helt okej?
Och en utmärkt lektion att sätta elever på hästar de inte kan få fram utan att slå dem?

Att skriva absurda saker på det sättet du gör är sällan ett bra sätt att diskutera. Ingenstans har jag skrivit att någon ska slå hästen.
Jag skrev att överdrifter kan behövas för att öht få en reaktion. Precis som jag säger till min dotter att kicka till med skänkeln så betyder inte det att hon ska sparka på ponnyn. Däremot att hon ska ta i så pass att hennes små skänklar öht märks på ponnyn och inte bara viftar i luften eller på sadeln.
För att lära sig rida så behövs det att man provar på olika typer av hästar, såväl de som går av sig själva som de som kräver ridning.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Så du tycker det är bra pedagogik att skrika åt folk att slå på hästen? Och att slå hästar är helt okej?
Och en utmärkt lektion att sätta elever på hästar de inte kan få fram utan att slå dem?

Hur ska eleven förstå att ridlararen som skriker åt dem att slå hästen i verklighetn menar en vältimad hjälp vid skänlkelläget för att förstärka hjälperna?

Det går inte att bedriva verksamhet om hästarna får gå emot hjälper hur som helst på lektionerna. Jag håller med om att en sån häst kanske inte är lämplig i verksamheten.

Men jag tycker man ska vara försiktig i att bilda sig en uppfattning baserat på någons historia. Generellt skiter jag i mycket av det folk berättar vid ett första möte. Just för att så många kan så lite och upplever därför situationer på ett sätt som inte matchar hur jag ser på samma situation. Så när vi nu får höra om att man ska slå hästen kan det vara en häst som absolut kanske inte är lämpligast i verksamheten och inte går fram när ryttarna gör lite fel. Den kan då kanske förstå vad ryttarna menar om man bara lägger an spöt.

Att driva bakifrån använder många av oss som rider in hästar. De förstår den drivningen snabbare än de förstår skänkeln iom att man driver just bakifrån och inte mitt på kroppen där det rent fysiskt inte betyder något. Sen betyder inte det att man slår hästarna. Man tar gärna en bredare pinne och lägger an fösande.

Sen när man håller lektion så finns det de som direkt gör det man säger. Och så finns det de som man kan tjata på en hel lektion och lägga fram och förklara på olika vis. Men det HÄNDER INGET, inte tillräckligt iaf.
Jag hade en tjej nyligen för första gången som behövde sitta mindre framåtlutat. Det kändes dock så avigt för henne som alltid suttit lite framåt(hopptjej) att jag till slut fick be henne lägga sig bakåt och även chocka mig. Då kom hon tillbaks lagom och satt i balans. På samma sätt kan man behöva be folk överdriva andra hjälper.

Att korrigera en häst behöver inte vara fel. Någon gång måste man lära sig det med. Men om det är läge för ts eller ej vet jag inte då jag inte sett hen rida.
 
Att skriva absurda saker på det sättet du gör är sällan ett bra sätt att diskutera. Ingenstans har jag skrivit att någon ska slå hästen.
Jag skrev att överdrifter kan behövas för att öht få en reaktion. Precis som jag säger till min dotter att kicka till med skänkeln så betyder inte det att hon ska sparka på ponnyn. Däremot att hon ska ta i så pass att hennes små skänklar öht märks på ponnyn och inte bara viftar i luften eller på sadeln.
För att lära sig rida så behövs det att man provar på olika typer av hästar, såväl de som går av sig själva som de som kräver ridning.
Hela frågeställningen utgår från en ridlärare skriker åt eleven att slå hästen, jag kan inte se det absurda i att diskutera utifrån ursprungsfrågans perspektiv, jag antar att det är även det du kommenterar.

Det är inte hur du undervisar din dotter jag kommenterat och jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.
 
Det går inte att bedriva verksamhet om hästarna får gå emot hjälper hur som helst på lektionerna. Jag håller med om att en sån häst kanske inte är lämplig i verksamheten.

Men jag tycker man ska vara försiktig i att bilda sig en uppfattning baserat på någons historia. Generellt skiter jag i mycket av det folk berättar vid ett första möte. Just för att så många kan så lite och upplever därför situationer på ett sätt som inte matchar hur jag ser på samma situation. Så när vi nu får höra om att man ska slå hästen kan det vara en häst som absolut kanske inte är lämpligast i verksamheten och inte går fram när ryttarna gör lite fel. Den kan då kanske förstå vad ryttarna menar om man bara lägger an spöt.

Att driva bakifrån använder många av oss som rider in hästar. De förstår den drivningen snabbare än de förstår skänkeln iom att man driver just bakifrån och inte mitt på kroppen där det rent fysiskt inte betyder något. Sen betyder inte det att man slår hästarna. Man tar gärna en bredare pinne och lägger an fösande.

Sen när man håller lektion så finns det de som direkt gör det man säger. Och så finns det de som man kan tjata på en hel lektion och lägga fram och förklara på olika vis. Men det HÄNDER INGET, inte tillräckligt iaf.
Jag hade en tjej nyligen för första gången som behövde sitta mindre framåtlutat. Det kändes dock så avigt för henne som alltid suttit lite framåt(hopptjej) att jag till slut fick be henne lägga sig bakåt och även chocka mig. Då kom hon tillbaks lagom och satt i balans. På samma sätt kan man behöva be folk överdriva andra hjälper.

Att korrigera en häst behöver inte vara fel. Någon gång måste man lära sig det med. Men om det är läge för ts eller ej vet jag inte då jag inte sett hen rida.
Det är lite svår att utgå från annat än det folk skriver i en diskussion, det är lite brist på respekt att utgå från att beskrivningen inte stämmer och måla upp ett annat scenario och påstå att det är det som hänt.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Det är lite svår att utgå från annat än det folk skriver i en diskussion, det är lite brist på respekt att utgå från att beskrivningen inte stämmer och måla upp ett annat scenario och påstå att det är det som hänt.

Fast man måste ju vara sunt kritisk. Man kan inte tro på vad som helst.
Och generellt har folk dåligt med kunskap.

En ridlärare ska ju iaf ha någon utbildning. De bör veta bättre än de som rider på ridskolan.
Det är rätt få på en ridskola som är annat än just ridskoleryttate och på den nivå man kan bli då man rider i grupp på den typ av hästar.
Det brukar vara begränsad kunskap.

Jag håller med om att det inte är toppenlämpligt med en häst som inte vill gå.
Generellt brukar det väl dock finnas någon sån som gör oönskade saker som inte är farligt. Det är svårt att med ridskoleekonomi hitta perfekta hästar. Ibland får man nöja sig med en som funkar bra för de flesta och inte utsätter övriga för fara.
Hellre en för loj än en som folk åker av tex. Här har vi kanske en som inte roas så mkt av ridskolelivet. Men gör ganska harmlösa och halvhjärtade protester.
Jag tror få hästar hade gillat vara ridskolehästar. Jag förstår att man protesterar när folk inte rider korrekt.

Vissa elever kan lära sig mkt av en sån häst. Andra verkar ha svårt att handskas med dem.

För mig bygger undervisningen på att eleven gör det läraren ber om. Annars ser jag inte vitsen med att träna.
Jag väljer alltså lärare jag vill följa. Och jag är mindre road av elever som inte gör det jag ber om. Gör man inte det jag säger är det svårt att lära dem något. Ridning handlar om att göra utöver att tänka.
Min lärare måste vara trovärdig så att jag vågar göra ngt som känns avigt som de ber om. Det brukar visa sig att de hade rätt.
 
Hela frågeställningen utgår från en ridlärare skriker åt eleven att slå hästen, jag kan inte se det absurda i att diskutera utifrån ursprungsfrågans perspektiv, jag antar att det är även det du kommenterar.

Det är inte hur du undervisar din dotter jag kommenterat och jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.

Jag får varje vecka i min yrkesutövning höra att jag skriker. Det gör jag inte. Däremot har jag höjt rösten för att de första försöken i normal samtalston inte har gett effekt.
Eleven har ju bevisligen inte gjort som läraren sa.
 
Jag får varje vecka i min yrkesutövning höra att jag skriker. Det gör jag inte. Däremot har jag höjt rösten för att de första försöken i normal samtalston inte har gett effekt.
Eleven har ju bevisligen inte gjort som läraren sa.
Vem har den sanna bilden du eller den som upplever att du skriker? Vem har tolkningsföreträde?

Lyckligtvis har eleven valt att inte slå hästen så hårt den kan. Hade instruktören på en ridskola skrikit åt mig att slå hästen så hårt jag kan i baken hade denne fått hästens tyglarna i handen och jag hade avvikit.

Och jo jag rider med spö och använder det enstaka gånger och hade kunnat göra det även i baken på hästen om jag nu fått en vettig instruktion och motivation till varför, dock inte med full kraft både med hänsyn till hästen och dels för att följa djurskyddslagen.
 
Vem har den sanna bilden du eller den som upplever att du skriker? Vem har tolkningsföreträde?

Lyckligtvis har eleven valt att inte slå hästen så hårt den kan. Hade instruktören på en ridskola skrikit åt mig att slå hästen så hårt jag kan i baken hade denne fått hästens tyglarna i handen och jag hade avvikit.

Och jo jag rider med spö och använder det enstaka gånger och hade kunnat göra det även i baken på hästen om jag nu fått en vettig instruktion och motivation till varför, dock inte med full kraft både med hänsyn till hästen och dels för att följa djurskyddslagen.

Givetvis har jag och mina kollegor tolkningsföreträde. Har aldrig någon människa överdrivit något?
Anser du att det är omöjligt att läraren bara har höjt rösten för att eleven inte lyssnar?
 
Givetvis har jag och mina kollegor tolkningsföreträde. Har aldrig någon människa överdrivit något?
Anser du att det är omöjligt att läraren bara har höjt rösten för att eleven inte lyssnar?

Sedan när lyssnar någon bättre för att den som försöker kommunicera med henom skriker? Det enda som händer är att känslorna accelererar för båda parter. Som instruktör står du bara inte och skriker. Det är totalt helt orimligt. Behöver en elev tydligare instruktioner så går/joggar man vid sidan av eleven och instruerar eller så ber man eleven komma in till mitten och ger instruktioner där.
 
Givetvis har jag och mina kollegor tolkningsföreträde. Har aldrig någon människa överdrivit något?
Anser du att det är omöjligt att läraren bara har höjt rösten för att eleven inte lyssnar?
Varför har du tolkningsföreträde över hur eleverna upplever att ni beter er?

Uppfattar jag det som om någon skriker så gör jag det och uppfattar du det som du inte skriker gör du det. I många fall finns det inget objektivt rätt, man kan inte diktera hur någon annan uppfattar situationen. Att försöka göra det är mest bara arrogant.

Nu uppfattade TS det som skrikande, då skrek ridläraren i hennes/hans ögon hur mycket du hävdar att det kan vara höjd röst (en omskrivning för att skrika många gånger dessutom).
 
Sedan när lyssnar någon bättre för att den som försöker kommunicera med henom skriker? Det enda som händer är att känslorna accelererar för båda parter. Som instruktör står du bara inte och skriker. Det är totalt helt orimligt. Behöver en elev tydligare instruktioner så går/joggar man vid sidan av eleven och instruerar eller så ber man eleven komma in till mitten och ger instruktioner där.

Men suck. Jag skrev höja rösten. Det är inte synonymt med att skrika. Höja rösten är i mina ögon steg ett när man upplever att eleven inte hört instruktionen.
 
Varför har du tolkningsföreträde över hur eleverna upplever att ni beter er?

Uppfattar jag det som om någon skriker så gör jag det och uppfattar du det som du inte skriker gör du det. I många fall finns det inget objektivt rätt, man kan inte diktera hur någon annan uppfattar situationen. Att försöka göra det är mest bara arrogant.

Nu uppfattade TS det som skrikande, då skrek ridläraren i hennes/hans ögon hur mycket du hävdar att det kan vara höjd röst (en omskrivning för att skrika många gånger dessutom).

Vem pratar om elever? På mitt jobb ger jag instruktioner till intagna.

Oavsett så lär vi inte bli ense.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp