Ridkapson vs bettlöst träns eller andra bettlösa alternativ?

L

lasseman

Jag vet att det finns äldre trådar om detta men tyckte inte jag blev så mycket klokare av att läsa dem så jag försöker med en ny tråd.

Min häst har sedan jag köpte henne varit ovillig att ta stödet i bettet. Hon var då fyra år och väldigt lite riden så jag tänkte att det nog ger sig. Nu ett år senare, har vi gått igenom behandling för kot- och knäledsinflammation båda fram och hon vill fortfarande inte arbeta igenom kroppen och "spänna bågen" mellan bakben och bett. Jag är förstås rädd om hennes framben (hon är byggd lite i nerförsbacke) och tog ut en annan veterinär för att ta blodstatus och allmäncheck. Han hittade en del i munnen och hon raspades. Han tyckte även det kunde vara värt att pröva ett bettlöst alternativ ett tag.

Så! Jag har en bakgrund inom AR men lånar frisk lite här, lite där. Har ingen ridkapson (:eek: kan jag fortfarande hävda att jag ägnar mig åt AR :angel:) Men jag funderar om det är bästa alternativet eller om jag ska satsa på ett bettlöst träns. Hon har ju just nu lite ömma sår i kinderna och jag vill undvika alltför mycket tryck där. Jag vill också hitta ett alternativ som går att få tag på utan att bli ruinerad. Har någon något bra tips, PM:a gärna om ni inte vill lägga ut länk. På Hööks finns ju ett bettlöst träns, erfarenheter? Om man googlar på kapson hittar man ett par kapsoner som går att köpa men det är ju jättesvårt att få en uppfattning av om de är bra utifrån en bild, speciellt när man inte riktigt vet vad man vill ha. Hästen ifråga är flegmatiskt lagd och jag behöver inte ett redskap för att få stopp på henne, däremot något jag rida på både i skogen och på banan och komma till vettigt arbete. Jag har aldrig ridit henne på kapson hittills så jag vet inte hur hon reagerar.

Tacksam för hjälp och råd!

Sv: Ridkapson vs bettlöst träns eller andra bettlösa alternativ?

Jag tycker att sidepull är det bästa bettlösa alternativet, och om din häst har sår i kinderna så är det betydligt bättre än kapson. Sidepullen ska ju till skillnad från kapsonen sitta löst runt nosen. Detta innebär också att hästen lättare kan slappna av i underkäken än med en kapson. Dessutom hamnar tyglarna i en bättre position än på en kapson, där de sitter för högt upp på nosen.

Det lät ju bra. Jag har bara ridit med sidepull en gång på min förra häst och upplevde att jag var tvungen att ha väldigt mycket i handen för att få honom att arbeta och få en vettig kommunikation. Var det jag som red helt fel då? Hur ska man tänka? Hur är det att få till böjningen i sidepullen (som ju är lite svårt i ex. hackamoore)? Jag är lite vilse här, så du får ursäkta kanske dumma frågor.

Om man plockar upp en sidepull på Hööks, får man bara skit då?

Håller med Svea, och vill tillägga: De bettlösa träns jag har sett, har haft en konstruktion som gör att tex ett tygeltag i höger tygel, inverkar neråt på nacken på vänster sida, och tvärtom. Om man bara vill ha en broms när man rider ut kan det säker fungera, men ska man sitta och rida dressyr verkar det fullkomligt idiotiskt.

För skolning av hästen håller jag med föregående. Sidepull är det bästa bettlösa. SP påminner mest om träns, tyglarna är fästa långt ner och på var sida om munnen.
Jag har även provat ridkapson och hackamore.
Lulla runt i skogen så kan man ha det mesta, grimma, repgrimma, hack mm.
Det finns prisvärda SP på Grann*****. Nackdelen kan vara att det lätt glider åt ögat men på den SP har jag skrotat ganachremmen och satt den i öglorna vid sidstyckena och under underkäken. Då blev den stabilare och i sin konstruktion en lindell istället.
/T

*svarar alla*

Tack för mycket bra input och råd! Idag red jag faktiskt på grimman (med tränset under och tyglarna hängandes för att ha en liten säkerhet). Det gick förvånansvärt bra, hon gick tom i form på slutet, red i skogen. Däremot fick jag ta i på ett helt annat sätt än med bett för att få igenom mina hjälper, är van att knappt behöva ta alls. Men det kändes ändå inte fel, kan nog vara nyttigt att inte behöva vara så fasligt försiktig hela tiden. Så sidepull känns som ett naturligt steg vidare.

Då får jag vara motvals kärring och säga att jag tycker sidepullen inte fungerar alls. Eftersom dom glider på näsryggen inverkar de inte på samma sätt som en kapson som "tar med sig" nosryggen när man tar i dom. Då speciellt de fasta kapsonerna.

Rider man enbart på kapson behöver man ju inte ha dom så långt upp heller.
Har man sedan en väl sittande fast kapson så ska den inte behöva sitta hårt på något sätt.
Har själv en muserola på min unghäst och jag får utan problem in 2 fingrar i nosgrimman (på höjden). Fungerar hur bra som helst ändå.

Har även ridigt på sidepull under ett år tidigare, men tycker inte alls att det ger samma "fina" inverkan.

Men som du ser av denna tråd är smaken som baken, som tur är.
Så jag hoppas att oavsett vad du väljer så fungerar det bra för just er. ;)

Vill du ha ett enkelt och billigt alternativ kan du prova en vanlig remontgrimma. Stadigare än sidepull, mildare än kapson och man kan använda hjälper som är hyfsat likt vanligt tränsbett.

Om man nu skulle fundera över ridkapson, ska man ha med fast eller rörlig nosdel (som jag förstått kallas det sistnämnda för cykelkedjevarianten). Och hur vet man att den passar hästen över nosryggen. Jag har enbart hittat försäljningsställen via nätet så det blir lite svårt när man inte kan "klämma och känna" på lädret m.m. PM:a gärna om du har tips på köpställen.

Den rörliga passar ju alla hästar eftersom den formar sig efter den hästen den sitter på för tillfället. Jag har tidigare favoriserat den, men nu inser jag att det är p.g.a. att jag hade en mycket okänslig häst (onormalt okänslig).

Den fasta är den jag tycker mest om då den inte behövs spännas så hårt och att den verkligen tar med sig nosryggen. Det jag tycker fungerar bäst att rida på är en muserola och den tycker jag inte behöver formas efter hästens nosrygg. Skulle vara om hästen hade en väldigt lustig sådan.
Sen finns det ju kapsoner med fast järn och de har en längre anläggningsyta för järnet därmed måste man forma det efter hästen (oftast). Det ska gå att göra hemma själv.

Tipsa om ställen ska nog kanske andra göra då jag är lite väl partisk. :angel:

Dum fråga kanske, men vad är en muserola.

Och vadå partiskt, jag har ingen koll på vem du är/gör så tipsa gärna ändå om partiska inköpsställen:).

Jag tycker att cykelkedjevarianten är helt värdelös. De gånger jag har haft elever som har haft såna på sina hästar har vi fått sätta tyglarna i sidoringarna på nosremmen så att det har blivit som att rida med remontgrimma. Då först har man kunnat fundera på att få till någon ridning.

Som Spider säger, ÄR hon partisk, även om DU inte känner henne sen tidigare här på forumet.. Det finns en PM-funktion. :idea: Det kan också löna sig att titta på användarnas profiler, där det kan vara trevliga och intressanta presentationer.

Bukefalos ÄR INGEN reklamkatalog utan ett diskussionsforum, som inte vill ha dåligt rykte om sig för att sprida rykten om olika märken och butiker.

Mvh

IngelaH
moderator

Som Ingela säger. ;)

Dock förklarar jag gärna vad en muserola är.

En muserola är en formad järnbit med två stycken ringar fästade på för att ha tyglarna i. Du sätter järnbiten under nosrgrimman och sedan två hål i nosgrimman för ringarna så skruvar man fast ringarna igenom nosgrimman ner i järnbiten och vips så har man en fast kapson fast utan alla jäkla extra remmar.

Hm...ska se. Jo här är en bild på min unghäst med muserola på sig:
5.jpg

*En kompis som tog bilden när hon var och hälsade på*

Ts hoppas du ursäktar att jag lånar tråden :angel:

Har ridit mkt med remont, grimma och repgrimma. Finns det någon likhet med kapson, muserola i funktion?

Har ett sto som stått mkt pga skada och har nu börjar sätta igång sakta men säkert tills ev tumöroperation. Saken är den att hon kanske 98 % av tiden är känslig och lyssnar kanonbra. Den andra så kan hon kämpa rejält för att få sin vilja fram (fast när jag köpte henne så var det tvärt om :rofl:)

Har ridit ut med repgrimman men har då haft träns under så jag kunde använda när hon bråkade. Har funderat över en kapson eller muserola men känner att jag vet för lite.

Muserola och en kapson (med två ringar) är precis samma sak bara att man måste fästa muserolan i en nosgrimma. Brukar bara vara en billigare och smidigare lösning med muserolan.

Det lät ju bra. Jag har bara ridit med sidepull en gång på min förra häst och upplevde att jag var tvungen att ha väldigt mycket i handen för att få honom att arbeta och få en vettig kommunikation. Var det jag som red helt fel då? Hur ska man tänka? Hur är det att få till böjningen i sidepullen (som ju är lite svårt i ex. hackamoore)? Jag är lite vilse här, så du får ursäkta kanske dumma frågor.

Om man plockar upp en sidepull på Hööks, får man bara skit då?

mina, spontan tankar...mörda mig inte...

jag skulle väl vilja säga att vad gäller de flesta bettlösa alternativ, undatag kapson dock så måste man rida mer med hela kroppen, inte bara ta ett tygeltag utan visa med hela kroppen. (så som man borde rida på bett oxå :) ) I de flesta fall kan hästen börja diskutera med dig i vidare utsträckning eftersom det inte blir skarp på samma sätt som ett bett så man måste oxå vara mer konsekvent med sina hjälper.

ex böjning börjar på marken genom att visa vad du menar med dina tygeltag. vid uppsuttet böjer du hästen runt din egen höft, alltså mer med kroppen än med tygeln i sig.

problemet med många sidepull, repgrimmor och grimmor är att de blir lite sladdriga vilket försvårar för hästen att förstå. Många sidepull glider gärna fram över ögat på hästen om man tar för kraftiga tygeltag tycker jag. Ett hackamore beter sig litegrand som en stång. kapsonen är mer stadig och det blir lättare för hästen att förstå. Rider själv mycket på repgrimma men när det gäller dressyren så föredrar jag och hästen något stabilare. vad gäller de bettlösa tränsen ska jag inte säga nått för jag har inte porvat, men för mig kan ajg inte teoretiskt se att iden skulle funka för så mycket annat än lullande i skogen.

slutligen, det finns massor av människor som framgångsrikt rider dressyr mm i repgrimma, sidepull mm och är lyckliga så i grund och botten är det upp till var och en att gå efter magkänslarn och erfarenhet. Ger man sig f*n på det går allt! :)

Tänk att allt ska vara så svårt :crazy: Man önskar att det bara fanns ett "rätt" alternativ och sedan köra på det. Har just varit och provat ut en ny sadel och blir snart tokig om någon fler säger "vad tycker du?" HJÄLP, jag vet inte...! :eek: ;)

Tack ändå för alla hjälpsamma och belysande svar. Det står mellan kapson och sidepull... Måste ta mig någonstans där jag kan få klämma.

Förresten, varför skulle jag mörda dig? Jag vet ju inte ens var din brevlåda bor :D ;)

Varför så arg? :angel: Jag är helt harmlös och hade bara en enkel liten fråga, klev visst över någon gräns. Hemskt ledsen ;).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka