Ridhus VS. fina hagar

J

Janniizen

Hej på er!
Kan inte bestämma mig så jag vill gärna höra hur ni skulle resonera..

Har en boxplats för tillfället på en ridskola där min häst får vara ute i en liten lerig hage ca 8-15 på dagarna, ibland mindre, det är maxtiden. Men det finns upplyst paddock och RIDHUS.. Ridhuset är i mina egoögon guld värt. MEN nu har jag blivit erbjuden en annan boxplats, något närmare hemma men ändå en halvmil bort. Där finns tillgång till lösdrift och långa dagar i en större finare hage + sommarhage. Där finns en paddock men den är dock lite mindre och för tillfället inte upplyst, däremot finns det gott om fina ridvägar runt omkring.

Nackdelar med flytten: Inget ridhus, mer jobb (nästintill helack där jag står nu, endast mockning och iordningställande av foder som man gör själv) och inget ridhus...

Fördelar med flytten: Större finare hage, längre dagar i hagen + tillgång till lösdrift.

Hur skulle ni gjort? Priset skulle bli ungefär detsamma.

Sv: Ridhus VS. fina hagar

Jag tänker såhär:

Hage: 10-12 h per dag

Ridning i ridhus: 1 h per dag, 4 dagar i veckan, 4 månader om året

Hästens välmående går före min bekvämlighet.

Jag skulle ha flyttat till stallet utan ridhus.
Tror att hästen komemr bli MKT gladare och positivare av det, och det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Man klarar sig utmärkt utan ridhus. :)

beror lite på vad du har för träningsambitioner och hur bra det går att träna din häst ute (är den tex helt trafiksäker och lugn så du kan träna på vägarna).

svårt att hålla en tävlingshäst i kondition utan ridhus eller väldigt bra och saltad bana. då får man lasta och köra till ridhus. tidkrävande och jobbigt.

men för hästens del så låter ju det andra stallet bättre...

Finns ingen tvekan för mig: Hellre lång utevistelse utan ridhus än sju timmars utevistelse.

Utan tvekan stället med fina hagar. Att man ens tvekar, hästens välmående sätter jag alltid först.

Helt klart hade jag flyttat hästen till bättre hagar, att min häst skulle gå ute så kort tid hade helt gått bort för mig, ridhus kan man åka till ibland, det är det dagliga som är viktigt.

Helt klart hade jag flyttat hästen till bättre hagar, att min häst skulle gå ute så kort tid hade helt gått bort för mig, ridhus kan man åka till ibland, det är det dagliga som är viktigt.

Fast om man har tävlingsambitioner så behöver man under den kalla och mörka delen ridhus oftare än IBLAND.

Till TS: Det är inget enkelt val, du måste fundera på hur du vill lägga upp din träning, om du kan åka till manege ett par dagar i veckan (om du inte mest rider ut, men det förstod jag att du inte gör) och hur praktiskt/opraktiskt allt blir för dig. BÅDE häst och matte ska faktiskt trivas för att allt ska funka. Sedan låter ju det andra stallet bättre för hästen, men å andra sidan, om du tappat träningsglädje o motivation går det ju ut över den oxå.

Jag tycker att 7 h ute per dag vintertid känns fullt tillräckligt MEN det är ENORM skillnad på 7 h i en stor hage med saker att göra jämfört med samma tid i en "lerruta".

Jag tycker att 7 h ute per dag vintertid känns fullt tillräckligt

Kalla mig nojig och onormal, men 7 h ute/dag anser jag inte vara fullt tillräckligt. Inte ens nästan tillräckligt! Hästen ska inte behöva stå i box 17 timmar om dygnet. Varför har det här med utevistelse blivit så oviktigt? Det är väl bland det första man prioriterar när man väljer vart man har sin häst.

Visst är det skönt med ridhus, någon som kan ge mig? Men hästens välbefinnande kommer ändå före klart det vore ett STORT pluss med ridhus. Men jag skulle välja stället utan ridhus.

Jag gjorde ungefär samma sak fast på andra hållet :p

Flyttade min häst från ett stall med okej hagar, sådär utevistelse, kassa träningsmöjligheter och som låg fem minuters promenad hemifrån till ett annat med små hagar, ute 8-15, och två mil bort.
Enbart för där finns ridhus.
Förr har min häst gått på lågfart i princip hela vintrarna för här har inte varit någonstans alls att rida. Jag flyttade för jag vill kunna hålla igång henne hela tiden, okej att hon får gå ut mindre men hon mår trots den korta tiden ute varje dag bättre. Trevligare stall och mer arbete = hon är gladare nu än i andra stallet.

Ska man se till hästen så borde man väl flytta, men samtidigt vill du kunna träna ordentligt så ska du kanske stå kvar.

Ska man se till hästen så borde man väl flytta, men samtidigt vill du kunna träna ordentligt så ska du kanske stå kvar.

Självklart ska man se till hästen. Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst, det är ett ansvar, och då måste man sätta hästen främst. Om det nu betyder mindre utevistelse i små hagar, men med ridhus (vilket är skönt för människan) så är det ju bra att det funkar. Men det är inte alltid det gör det, och då får man helt enkelt vara osjälvisk och skippa ridhuset, för att hästen ska må bra.

Ungefär vad jag menade men inte orkade skriva (nyårsfirande you know :angel: )

Jag har ju vad många anser flyttat till ett sämre ställe just pga utevistelsen, men eftersom min häst mår bra ändå stannar jag. Men ja, självklart går hästen först. Hade hästen inte trivts där vi är nu hade jag utan att blinka hittat något bättre ställe även om det kanske skulle innebära sämre "villkor" för mig själv.

Fast om man har tävlingsambitioner så behöver man under den kalla och mörka delen ridhus oftare än IBLAND.

.

Ibland kan vara fyra gånger i veckan eller en gång i veckan, vad är det som hindrar?

Jag hade absolut valt ett ställe med bra hagar och lång utevistelse framför ridhus!

Det är inte speciellt avancerat att köra hästen till ridhuset, det är svårare (omöjligt) att tillgodose hästens behov om man inte har tillräcklig utevistelse.

7 timmar ute är helt klart för lite, tolv timmar är det minsta för mig, i hagar som hästen kan röra sig naturligt i.

Flytta!

Har man tävlingsambitioner kan man lasta sin pålle och åka till närmaste ridhus ett par gånger i veckan, men ingen lastar sin häst för att åka till bättre hagar varje dag...

Åt det hållet tänker jag också. Men vi trivs ändå bra där vi står nu och vi har 3 månaders uppsägningstid. Kanske bättre att flytta efter sommaren och i samband med betet och så?

I mitt kontrakt står det att fodringar och in- utsläpp ingår men det står inga tider eller mer specifikt. Har man rätt att be om em fodring i hagen och senare insläpp? Det är två mindre hagar bredvid varandra och min häst står själv just nu då kompisen flyttade häromdan. Jag frågade om man kunde få öppna upp mellan två hagar så att de kunde gå 3 hästar tillsammans och få lite större yta.. Men fick till svar att "nää, det blir så jobbigt att ta in dem då.." Vad kan man kräva i ett sånt läge?

Kalla mig nojig och onormal, men 7 h ute/dag anser jag inte vara fullt tillräckligt. Inte ens nästan tillräckligt! Hästen ska inte behöva stå i box 17 timmar om dygnet. Varför har det här med utevistelse blivit så oviktigt? Det är väl bland det första man prioriterar när man väljer vart man har sin häst.

EH!? VAR någonstans har jag beskyllt någon för att vara NOJIG och ONORMAL???

Det enda jag skrev var att min personliga uppfattning är att hästar som rids och aktiveras inte verkar fara på något sätt illa av att gå ute sisådär 6-7 h per dag vintertid, och att jag tror att det är STOR skillnad för hästen om de där timmarna är i en hage med "underhållning", dvs kompisar, rörelsefrihet och kanske lite gräs som sticker fram jämfört med att stå i en lerig liten ruta samma tid.

Om hästen en normal dag går ut 8, förhoppningsvis dessutom i en "kul" hage, kommer in 15, äter mat i lugn och ro i en timme eller ett par, matte kommer vid fem, hästen sköts och rids och sedan är klockan sju och den kanske får vänta till nio, tio innan den får mat, så bedömer JAG personligen att det är en ganska bra hästtillvaro - men jag påstår inte att min åsikt är den enda rätta. Själv föredrar jag även av säkerhetsskäl att ta in hästarna innan det mörknar (och nej, jag tror inte de är mörkrädda, MEN det är större risk att något händer vid inledning i beckmörker än i skymning...).

Dessutom påpekade jag att i TS fall det inte bara är svart eller vitt- hästägandet ska ju fungera praktiskt oxå.

Senast ändrad:

beroende på vad du har för mål med din ridning och din häst så hade jag valt stallplats utefter det.

om inget av alternativet låter bra så finns det säkert flera stall i närheten som erbjuder det du vill ha?

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat