Ridhjälpmedel

T

Totte36

Undrar lite över vilka ridhjälpmedel som kan finnas på marknaden. Då tänker jag inte direkt på hjälpmedel för funktionshindrade utan för alla ryttare som behöver hjälp med sin sits.
Finns det hjälpmedel att köpa eller vad använder ni själva för att träna in nya kroppsminnen? Vet att många kan använda ett ridspö i händerna exempelvis för att få korrekt handställning. Andra kanske knyter fast stigbygeln vid sadeln för att få korrekt skänkel. Berätta om era erfarenheter och vad som är bra eller mindre bra!

Sv: Ridhjälpmedel

På min ridskloa har vi haft lite olika knep och hjälpmedel.

- Spö i händerna för att hålla händerna jäma. Så man inte sitter och drar i ena tygeln. Kan vara ganska bra.

- På en häst som är lite speciell i munnen och gärna tar bettet om man inte har en helt stilla hand. (vet inte hur man ska förklara, men om man sitter och glappar och drar i munnen så blir hon orolig och biter fast i bettet). På henne brukar man få börja med att hålla i stigläderremmen som hänger ner. Man drar den fram och håller i den och tyglarna, så får man en väldigt stilla hand. Det ska vara sträckt och tygeln ska vara lagom lång så man inte drar i munnen. (Vet inte hur bra detta är, jag gillar det inte och har iofs inte ridit den hästen på flera år, men skulle inte göra så om jag hade ridit den heller)

- En sån där båge i ryggen som man har i armarna, vet inte vad det heter, men de finns att köpa. De är bra för sitsen om man sitter som en hösäck:p. Man rätar upp ryggen väldigt bra. Jag tycker att man blev väldigt låst i armarna, de hamnar alldeles för långt bak så det blir lite knepigt. Inget bra hjälpmedel i hoppning.

- Vet inte om detta räknas, men det är en riktigt trixig övning som är rätt bra för balansen. Rida lätt med en stigbygel. Eller koordinationsövning är det nog mer. Vet inte hur mycket det hjälper, var längesen jag gjorde den nu, men lite kul med nya övningar, det krävs definitivt lite teknik.

Tack för tipsen! Är också nyfiken på den där bågen. Tror den kallas Sit Straight! Kul att du provat den. Finns det fler? Mer tips :)

Jag tycker det mest effektiva är en spegel så att man kan förfäras över hur dåligt man sitter och därmed ta tag i problemen och sedan en tränare som är på en hela tiden.
Själv behöver jag någon som med jämna mellanrum skriker: Sträck på dig för i ....:devil:
Andra bra tips är att bli longerad utan tyglar och stigbylar.

Jag tycker att det bästa är en bra tränare som verkligen kan hjälpa en till en bra sits, samt egen insikt om vad som händer beroende på hur man sitter. Kroppsmedvetenhet och förståelse för både hästens och ens egen anatomi! Inget av detta får man genom några hjälpmedel som mer eller mindre tvingar en till "korrekt" sits (frågan är ju hur bra det blir?).

Det jag använder mig av för att träna in nya kroppsminnen är känslan av hur mycket bättre det blev när jag gjorde/satt just sådär vid det tillfället!

Självklart ska man ha tränare och jobba med egna insikter. Det är inte alltid så att det ena utesluter det andra. Lustigt med många bukefalister är att de så gärna vill mästra andra bukefalister. Läste precis att höjdare som Pessoa tvingar sina elever rida med spö bakom ryggen för att få god sits. Så hjälpmedel kanske inte är så dumt ändå...:banana:
Så fler sitstips välkomnas!

Pilatesboll är bra. Inte medan man rider förstås, det kan bli lite bökigt :angel:
Men att studsa runt på hemma, mycket bra balans- och koordinationsträning. Man kan sitta på den istället för i soffan när man tittar på TV och sådär. Det finns massor av "torrövningar" för att bli mjukare och mer följsam när man rider. Dans, salsa och samba ska vara bra har jag hört :D

Sorry! Skrivna ordet är lätt att missförstå;)

Undrar igen. Är det någon som provat att knyta fast stiglädret vid sadelgjorden för att få en stilla skänkel??? Låter så annorlunda så skulle vilja veta om det fungerar..

Japp, det fick jag göra för ca 100 år sedan... Det gav mig mest en aha-upplevelse om hur känslig hästen är och hur lite man behöver flytta skänkeln för att få effekt.

Läste precis att höjdare som Pessoa tvingar sina elever rida med spö bakom ryggen för att få god sits.

Så plågade min gamla tränare mej för 20 år sen, mycket effektivt, får fortfarande uppskattning för min mycket raka o balanserade sits. Fick höra för några veckor sen att det ser ut som att jag rider med en pinne i ryggen, så det är väl inprogrammerat:D:p

Som jag fattat det så är det ungefär samma som båget (sit straight eller vad den hette). Man har den i armvecken och bakom ryggen. Har också hört om någon som stoppade ett spö innanför tröjan, men det tror jag inte funkar lika bra eftersom ryggen inte är helt rak, utan lite svankig naturligt.

Men problemet med detta tycker jag är att man lätt får armarna för långt bak och därför blir stel i handen, dålig kontakt med munnen enligt mig. Men ett spö är ju lite mer svikt i så det kanske inte blir samma sak som med bågen.

aha, jo låter ju som armarna skulle komma lite väl långt bak :S, kankse skulle vara nått om man hade nån som longerade hästen medans man satt på och övade på sitsen bara? :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30