Ridhjälm?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Norna Hamingja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridhjälm?

*kl*

Ser att den här tråden kommit upp igen...gammal...men nu har jag tävlat ett par gånger och kan därför tala om hur jag har gjort.
Jag har inte haft hjälmen på mig..inte ens på framridningen.
MEN..första gången var det jätteotäckt att vara utan och faktiskt även andra.
Hästen min blir pigg på tävling och nu så här i efterhand ångrar jag att jag inte tagit med mig hjälmen.
Tredje gången så var det lugnt....

Men ...det är dags för tävling igen om två veckor och då tar jag med mig hjälm för att ha den på framridningen...inne på banan sedan blir det hatt.

Bara en parentes i diskussionen. Har man inte råd och köpa hjälm då har man inte råd att ha häst. Det är som att säga att jag har inte råd och sko eller fodra min häst.

Så sant;)...

Jag använder hjälm när magkänslan säger mig att det är läge för det och alltid på unghästar och okända hästar. Då kan det vara skönt att man har en fullt godkänd hjälm som sitter bra och bekvämt.

Det innebär att även på tävling finns hjälmen med och den är på under framridningen. Känns hästen fin blir det hatt på under själva tävlingen...är hästen lite lurig är det hjälm på.

Senast ändrad:

Jag kommer använda hjälm, kanske att jag har hatt bara på tävlingsbanan sedan när jag har lärt känna hästen lite bättre. Men alltid hjälm annars!

Gammal tråd såg jag nu.

kl..

Har hjälm för det mesta, det beror på magkänslan. Ibland så händer det att jag hoppar upp rent spontant på en häst t.ex på vägen till hagen när jag kommer på efter tag att jag inte orkar gå så långt när hästen lika gärna kan bära mig. Eller när jag började hänga o sitta på foderhästen så hade jag inte hjälm heller. Jag kände mig så säker på honom att jag inte ens tänkte på att jag inte hade något på huvudet.

Men du skulle ju köpa ny transport och allt hade jag för mig att jag såg på Utrustning, då har du väl ändå råd med en hjälm?

Måste bara visa min :D. Inget fel på den eller? (lite dammig dock :p)

12185887.jpg

12185888.jpg

Den ser väl helt ok ut (men nu är jag inte riktigt hemma med det här med hattar eftersom jag använder hjälm när jag sitter på hästryggen) men de jag såg gick banden i kors bak, såg ut ungefär som på sammetshjälmarna;)

Liknande trådar

Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
893
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg