Ridhjälm?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Norna Hamingja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridhjälm?

Min man behöver storlek 62 och det gick inte att få så stort. Tyvärr. Vi har titta på dessa hjälmar på flera mässor och undersökt saken.

Hola,

Ja, en westernbutik i Sverige saluför dem. Dyra dock, runt 1500:-

mvh Eva

Men jag trodde dom skulle kosta mer. Visst är det en del pengar men vad kostar inte en fin hatt med bra märke.
Vad synd att dom är tunna. Var är den tillverkad. I usa är dom så rädda att bli stämmda så då brukar dom inte göra vilken skit som helst.

Det jag har funderat över är om man som vuxen kan tävla med hjälm och inte hatt? Jag rider aldrig utan hjälm det skulle kännas konstigt.

självklart kan du tävla med hjälm! inge konstigt med det!

Det finns en mycket framgångsrik kille som jag alltid sett tävla i hjälm så det är klart att man kan det:)

Vill man ha hjälm så ska man ha det. Det ger absolut inga minuspoäng om någon trodde det. Däremot så vill jag säga att rida i hatt med inbyggd hjälm inte ger några stilpoäng för det är skitfult. Så antingen har man en snygg hatt eller en bra hjälm.

Jag rider alltid med hjälm...oavsett om det är på banan utanför stallet eller om jag rider ut. Min häst är jättesnäll och bla. bla...men skulle inte tänka mig att rida utan.
Än har jag inte tävlat men ska faktiskt göra det nu om en vecka och då blir det nog hatt inne på banan...men inte på framridningen och inte efter.

Det var bra för jag har väldigt svårt att tänka mig att rida utan hjälm. Min häst är trevlig men en gång föll jag olyckligt rakt på huvudet så jag är lycklig över att jag hade hjälm.

¤ knapplån ¤
Jag rider med hjälm hemma, och även på tävling om jag tävlar en ung eller osäker häst. Känns bättre så!

Svarar som jag gjort vid liknande frågeställningar tidigare....

Jag kan vara slarvig med hjälmanvändandet...

Om jag sätter på mig hjälmen beror helt och hållet på vilken häst jag rider... och vad jag skall göra... Min egen häst, då "glömmer" jag den oftare än om jag skall rida någon annans häst. Skall jag rida fjorden som jag har inhyst och nu mer också skall rida till ... då "glömmer" jag den aldrig.

Hemma på ridbanan... då kan jag "glömma" att sätt på den..
Ridning ute i skogen... då glömmer jag den aldrig..

Det jag har funderat över är om man som vuxen kan tävla med hjälm och inte hatt? Jag rider aldrig utan hjälm det skulle kännas konstigt.

Självklart kan man det... Det är upp till var och en... Jag har sett många vuxna ryttare som burit hjälm vid tävling...

Vet inte om det är dessa, men här....tasco-safety.com/hhats/Cowboy-hard-hats.html

Hola,
Dom där är LIVSFARLIGA att rida i! Det är bygghjälmar som gubbarna har på byggen i USA. De har ingen frigolitstoppning eller annan dämpning. Vidare är brättet lika hårt runt om så landa med tex brättet på fel sätt så är det lätt hänt med en nackskada.

mvh Eva

min "hjälmhatt" ser ut som en vanlig hatt, kanske något större än en vanlig, men storleken på den är 56 till 59 så det kan vara därför den ser lite stor ut för jag har 56 egentligen..

*kl* förr var det iallafall så (minns inte om det är ändrat för i år men tror inte det) att du är tvungen att ha hjälm hela det året du fyller 16 år. From. 1 Jan det år du fyller 17 år kan du sätta hatten på !

Det där med Föräldrars tillstånd är något gammalt som "lever kvar " tror jag.
/E :D

Är de samma ålder enligt alla regelböcker?
Eller är det bara WRAS?
//Mollan

Jag använder sällan hjälm, bara om jag ska ut i skogen. Anledning? Hjälmen jag hade när jag red in honom har möglat och jag har inte råd eller tid för att åka och köpa en ny.

Bara en parentes i diskussionen. Har man inte råd och köpa hjälm då har man inte råd att ha häst. Det är som att säga att jag har inte råd och sko eller fodra min häst.

Liknande trådar

Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
893
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg