Ridhjälm?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Norna Hamingja
  • Startdatum Startdatum
N

Norna Hamingja

Använder ni ridhjälm när ni rider westernridning? Hur är det med regler tex undet täling och regler i ridhus under vardagsträningen?

Sv: Ridhjälm?

Det är bara att sätta på sig krukan. Vill man hellre ha hatt vid tävling så kan man ju det, det är valfritt.

Denna fråga har dryftats här otaliga gånger.

Och det har tjafsats om det vareviga gång så jag nöjer mig med att informera om att det är hatt eller hjälm som gäller på tävling. Om du inte är under 16, då gäller hjälm.

Vid träning i ridhus, på din hemmabana eller i naturen så är det upp till dig eller de regler som gäller på aktuell ridbana/ridhus.

mvh Eva

Hade jag inte haft hjälm på mig vid gårdagens ridtur så hade jag inte suttit här idag!:eek: ;)
jag använder nästan alltid hjälm, dom gånger jag inte använder hjälm är vid tävling och fotografering, fast det beror självklart på vilken häst jag rider...;)

Jag rider alltid med hjälm hemma.

på tävling så har det hänt att jag bytt ut hjälmen mot hatt, men så fort jag kommer av banan e det hjälm på igen! känner mig osäker utan den.

Jag rider alltid med hjälm. Sen är jag för liten för att tävla utan än så länge..:p

//Gilly

Var och en får ju göra som den vill, och ta ansvar för sig själv, jag dömer ingen, och det glädjer mig att höra att det inte bara är jag som känner mig osäker utan - det är som att (råka) köra iväg med bilen utan bälte, det känns naket.

Ja, alltid hjälm - förutom när jag tävlar!

Denna fråga har dryftats här otaliga gånger.

Och det har tjafsats om det vareviga gång så jag nöjer mig med att informera om att det är hatt eller hjälm som gäller på tävling. Om du inte är under 16, då gäller hjälm.

Vid träning i ridhus, på din hemmabana eller i naturen så är det upp till dig eller de regler som gäller på aktuell ridbana/ridhus.

mvh Eva

Är det inte under 17 som gäller? 17 år och äldre får tävla med hatt, eller är denna regel ändrad?:confused:

*enbart nyfiken för att jag vill hålla koll på lite regler :idea:*

Rider själv alltid med hjälm, förutom på tävlingar...

jo det är under 16 med hjälm, men jag har hört nåt i stil med att man får ha hatt på tävling med förälders tillstånd ?

Är du över 16år är det valfritt om du vill ha hjälm eller inte.

man MÅSTE ha hjälm om man är under 16

Har de ändrat denna regel nu eller? för förut var de ju 16 år och under... så får man rida med hatt nu som 16-åring?

och har de tagit tillbaka det där mad att man får skaffa tillstånd nu?

Jag har än inte skaffat regelboken, men måste se till att göra de så att man får koll på reglerna igen, även om de inte gäller mig.. ;)

*kl* förr var det iallafall så (minns inte om det är ändrat för i år men tror inte det) att du är tvungen att ha hjälm hela det året du fyller 16 år. From. 1 Jan det år du fyller 17 år kan du sätta hatten på !

Det där med Föräldrars tillstånd är något gammalt som "lever kvar " tror jag.
/E :D

precis... men har svårt att tro att denna regel är ändrad någoting...

Hola,

I praktiken blir det från 17 år.

Paragraf 167. Ungdomar skall till och med det år de fyller 16 år bära hjälm inom tävlingsområdet.

Finns inget ang tillstånd av föräldrar för att få använda hatt istället.

mvh Eva

Stämmer det att de finns en hjälm med hatt. Lät konstigt men ni förstår vaa? Om inte så finns de världens chans och uppfinna en och tjäna massa pengar.
Jag rider inte utan hjälm de är inte värt att sitta i rullstol resten av livet. Dessutom har man familj att tänka på. Jag tycker de ska vara lag på att ha hjälm.(Sorry de är min åsikt.)
De är jätte snyggt med hatt men är de värt det.?

Vi har tittat på de där "hatt-hjälmarna" och problemet med dem är att de inte skyddar så bra. Det är bara ett tunt skal som knappt ger skydd alls. Dessutom är storlekarna små så en som drar större storlek kan inte ha dessa "hjälmar".

jag har en inbyggd hjälm i min hatt :), där ja köpte den finns storlek 56-59, inte så litet kanske ?

Liknande trådar

Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
893
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg